Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

tuorevoitelupumppu

Aloittaja viisnelonen, 08.02.12 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Tuorevoitelupumppu lappaa hiukan öljyä läpi kun skodulla ei ajeta useampaan viikkoon... Tämä alkoi kun täytin öljysäiliön ajokauden päätyttä marraskuun lopussa, edellisenä talvena en huomannut vastaavaa.

Öljypumpun rakennetta paremmin tuntematta pähkäilin itsekseni onko ilmiö ihan normaali ja ok vai oire kuluneesta pumpusta tai muusta pumpun toimintaan liittyvästä häikästä.
Onko pumpuissa periaatteessa mitään lapon estävää mekanismia ?
On siis piaggion 150cc nestekone , luullakseni piaggio käyttää samaa(samanlaista) pumppua kaikissa 2-T koneissaan, vai onko pumppuja useita erillaisia??

Edit: Tartteeki sitte vaan letkuttaa  lähes tyhjäksi se ösäiliö niin siihen kait se tallin lattian öljyäminen loppuu..  tää nääs pukkaa sen öljyn ilmanputsarin ja kaasarin liitoksesta suoraan takanakin päälle ja siksi kait sitä ei kovin äkkiä oo huomannu. Joskus on kyllä perä lipsunu.  ;D ;D , oon ajatellu pölyisen asfaltin syyksi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Ei siellä taida mitään valumisen estoja olla,, Eikä oikein vois sähköventtiiliäkään laittaa,, Jos se hajoo kilahtaa kone..
Ihan yleinen ongelma kevät käynnistyksissä, pitää avata paikat ja tyhjentää.
Huonoimmillan on kampikammio täynnä öljyä ja nestelukko kiwasti siellä..
Talvisäilytykseen yleensä ite olen suositellu että öljysäiliö tyhjäks ja sitten vasta kevään ekoille käynnistyksille öljyt sisään ja tarkistus että toimii,,
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Olen uusinut pumppujan varmasti 3 tai 4 eri vuosimallisiin Piaggioihin (Easypartsista alkuperäispumppuja), sen jälkeen on pelittänyt aina useamman vuoden ja taas alkanut sitten vuotamaan. Pahimmillaan on keväällä ollut motti niin täynnä öljyä, että kiksi ei ole liikkunut senttiäkään.

Nytkin mulla on tossa yksi pumppu purettuna, eipä tolle oikein mitään voi tehdä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Aivan varmasti :-[ en siis ollenkaan tiedä mikä moisen aiheuttaa.
Pitkään olen epäillyt, ehkä turhaan, öljyjä joiden viskositeetti on aivan jotain muuta kuin mitä tuoreöljyvoitelu järjestelmän suunnittelija on tarkoittanut.
Käytännön totuus nyt kuitenkin on että jotkut tuorevoitelujärjestelmät valuttavat öljyä läpi järjestelmän skotun seisoessa.

Ja hyvinkin usein se öljy valuu kaasuttimen uimurikammioon ja kampikammioon.
Kun kaasutin ja kampikammio sisältää bensiinin sijasta öljyä
pitää skotu polkea tai startata käyntilämpöön savun muodostumiseksi  ;D
Vrt diesel  :o
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

ramba

Ainakin näissä keeway ja cpi:n skoottereissa tuorevoitelupumpun O-rengastiiviste kun vuotaa niin tiputtaa seisonnassa hitaasti öljyä kampikammioon. Sen vaihtamalla on vuoto loppunut, mene sitten ja tiedä.. ???
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: ramba - 09.02.12 - klo:20:58
Ainakin näissä keeway ja cpi:n skoottereissa tuorevoitelupumpun O-rengastiiviste kun vuotaa niin tiputtaa seisonnassa hitaasti öljyä kampikammioon. Sen vaihtamalla on vuoto loppunut, mene sitten ja tiedä.. ???
Oisko näissä sitten niin eri rakenne? Samppa tuossa sanoi että nää piaggion pumput on about korjaamattomia rakenteeltaan. Vuoto on siis sitä letkua pitkin imukaulaan/kaasuttimeen, ei ulospäin. Pumppu on säädettävä, ei onneksi kauheita kustanna: SIP:llä 45e vs Easyparts 80e..
En kyllä oo ihan satavarma onko tää sama pumppu kuin 50 cc koneissa mutta periaatteessa vois olla.
Edit:   http://www.sip-scootershop.com/en/products/oil+pump+_pi82608r

ramba

On tuo näköjään hieman eri. Entisessä kymcossa oli samanlainen.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Samppa

Eipä tuo pieni vuoto mitään haittaa, muuta kuin savutuksen (siis jos nyt kuitenkin ajetaan silloin tällöin). Vaimon Piaggiolla (Free) ajetaan omaa Vespaani nähden paljon vähemmän ja joskus kun tuon lyö käyntiin, niin sellaiset parisataa ensimmäistä metriä pukkaa mukavasti valkoista savua ja tietysti ne starttisavut päälle. No nyt siinäkin on uusi pumppu.

Täytyy tsekata tota pumppurakennetta vielä oikein ajatuksella, jahka saan sen haettua tallista sisällä. Joskus yritin pohtia korjausmahdollisuuksia, mutta päädyin siihen tulokseen, että ei kannata edes yrittää.

EDIT: Kuvalinkissä on juurikin tuo pumppu.

Plom

Eikös siinä letkussa voisi olla hana , jolla sulkee virtauksen tarvittaessa?

konenikkari

Siis hana joka on mahdollista unohtaa kiinni asentoon  ::) ???
Tärkeämpää olisi selvittää miksi niin moni tuorevoitelujärjestelmä vuotaa.
Itse useitakin pumppuja nähneenä
en osaa kuvitella miten sen voisi korjata.
Itse itseäni toistaen, kiinnittäisin huomiota tuoreöljyn viskositeettiin  ::)
Ja ko. tankin ilmareikään, jottei lämmetessä tankkiin synny painetta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

jjesy

Voisiko vika olla kohossa mikäli sieltä semmoinen löytyy ?

Shape

Ei löydy kohoa sieltä.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 10.02.12 - klo:09:54
Eipä tuo pieni vuoto mitään haittaa, muuta kuin savutuksen (siis jos nyt kuitenkin ajetaan silloin tällöin). Vaimon Piaggiolla (Free) ajetaan omaa Vespaani nähden paljon vähemmän ja joskus kun tuon lyö käyntiin, niin sellaiset parisataa ensimmäistä metriä pukkaa mukavasti valkoista savua ja tietysti ne starttisavut päälle. No nyt siinäkin on uusi pumppu.

Täytyy tsekata tota pumppurakennetta vielä oikein ajatuksella, jahka saan sen haettua tallista sisällä. Joskus yritin pohtia korjausmahdollisuuksia, mutta päädyin siihen tulokseen, että ei kannata edes yrittää.

EDIT: Kuvalinkissä on juurikin tuo pumppu.

Voiko pumpun rakenne olla semmonen että se asento mihin pumppu pysähtyy vaikuttaa mahdolliseen läpivuotoon? Kun kolme vkoa sitten käytin skodua ja jätin sen taas seisomaan niin eiliseen mennessä ei vuotoa ollutkaan lainkaan, käynnistin myös ja savutus oli huomattavan vähäistä mikä osoittaa myös ettei öljy nyt ollut tulvinut kaasuttimeen..  Onko jossain ko pumpusta räjäytyskuvaa?

Samppa

Vaikka tuo ratastoiminen pumppu onkin, niin käsittääkseni tämä on mahdollista (tuossa keskellä kuvaa olevan ratasosan päässä on hahlo). Mitenkäänhän tuota ei voi ennakoida.
Itse olen pohtinut, vaikuttaako öljysäiliössä oleva öljyn määrä eli mitä enemmän öljyä, sitä suurempi paine putkeen.

Ei löydy multakaan varsinaista räjäytyskuvaa, mutta yksi huono kuitenkin.

viisnelonen

Kiitti kuvasta. Kyllä se öljynpinnankorkeus tuntuis vaikuttavan ainakin tossa mun hexassa,siinä on ösäiliö aika ylhäällä.kun seuraavan kerran taas falskaa niin tarttee kokeilla pyöräyttää konetta..