Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen suorituskyvyn metsästys -lisää tehoa kiinalaiseen 4-tahtiseen

Aloittaja Partanen, 09.10.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: eskomörkö - 09.10.07 - klo:15:28
Onko kukaan tutustunut kiinalaisen herättelyyn hankkimalla isompaa pyttyä.
Vauhtia nyt ei tarvitsisi kauheasti tolle rimpulalle olla mutta kiihtyvyys ja vääntö mäkiin kelpaisi kyllä.
Tämä kaikki tietenkin ihan kokeilumielessä ja vain omalla mökkitiellä/moottoriradoilla/suljetuilla alueilla testaamiseen.

Löytyisi nämä tietysti surffaamallakin mutta siinä menee helposti paljon aikaa.
Jos joku pystyy heittämään kommentteja ao kysymyksiin selkäytimestä, niin otan kiitoksella vastaan.

Kokoja löytyy varmaan monenlaista, 70/80/90cm3 ym.

Toimisikohan toi pienin noista vakiokaasarilla?
Kaasariin(jos toimisi vakiolla) joutuisi ainakin varmaan suuttimia ropaamaan uusiksi?

Onko isompaan pyttyyn pakko hommata myös uusi pannuun sopiva kansi(vakio ei käy)?

Pitääkö tommosessa hommata samalla uusi venttiilikoneisto(venttiilit, ketjut, rattaat ym mitä se sisältääkään)
vai voiko isomman pytyn heittää suoraan sisään vakio venttiili osilla?

Onko kukaan surffaillut aihetta että mistä löytyisi tällaisia settejä edukkaasti?

Lisäksi tukkeena on varmaan vielä pakoputki mutta ehkä siinäkin vakio jollain tavalla toimisi kuristaen kuitenkin jonkin verran menoa?

Tarvisiko ilmanotolle tehdä jotain vai toimisiko siinä vakio kalut?

Mitään muita juttuja mitä tollasessa projektissa tulisi ottaa huomioon?

Nähdäkseni vakio kaasari riittää melko pitkälle, sillä se on 18mm kurkultaan. Vakio kansikin toiminee isomman pytyn kanssa, mutta isompi venttiilinen kansi ei välttämättä toimi 50 kuutioisen pytyn kanssa, koska venttiilit eivät ehkä mahdu aukeamaan. Olen tätä nimittäin itsekin pohtinut, mutta yritän silti vielä pysytellä lain sallimissa pytyissä, sillä ajelen vain yleisillä teillä. Maailmaltahan (mm. Ebay) löytyisi pyttyjä, joista valtaosa on käsittääkseni 72 kuutioisia, joissa männän halkaisija 49mm. Hinnat alkaen 50â,¬ sisältäen männän ja tiivisteet. Isompi pytty kannen kanssa irtoaa 190eurolla. Lakia vapaasti tulkitseva vaihtoehto olisi paremmin toimiva nokka-akseli, jonka asennus ei vaadi edes kannen irroitusta, vaan on melkein kuin "kytke ja pelaa", kuten myyjä asian ilmaisee. Löytyisi myös suurtehopuolaa ja säädettävällä sytytyksellä olevaa sytkäboksia. Olishan noita vaihtoehtoja. Vielä kun saisi jotenkin säädettyä elektronista nopeudenrajoitinta siten, että katkoisi sytytystä vasta 60km/h nopeudessa, niin olisi vapaammat kädet kadonneen kiihtyvyyden metsästykseen. Tällä hetkellä kun tuo mokoma menee jo turhan suuria nopeuksia, vaikka kiihtyvyyttä ei juuri ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tässä eräs sopuhintaan tavaraa myyvä heppu Hollannista.

http://www.revolution70.com/indexe.html

Itse olen tuolta tilannut viriputken, tosin Ebayn kautta, mutta nyt myyjälle ei enää kelpaa Paypal-maksut. Eikä antanut oikein kunnollista vastausta, kun kysyin että miksi ei.  :-\
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

eskomörkö

Kuulostaa noi nokka-akselit, puolat, sytkät ym siltä ettei välttämättä maksa vaivaa suhteessa saatuun hyötyyn. "Turha säätää senttejä kun metrit on pielessä" Tietysti jos yleisillä teillä joutuu ajamaan, niin asia on täysin toinen. Yllättävän hintavia(~200E) noi pytty-kansi paketit suhteessa muuhun kiinan tavaraan. Esim jm-racingista(joka lienee euroopan kallein kauppa) saa vakio pystyn ja kannen 80e. Ei luulisi paljon lisäkustannuksia valmistukseen tulevan vaikka muutama kuutio enemmän olisikin. Tietysti asia on toinen jos ne tehdään jossain muualla ku siellä kiinassa.

Oon tota rajoitinhommaa miettiny itekin että sinne pitäisi saada yksi 60-65kmh pykälä lisää. Ei pitäisi olla mahdoton toteuttaa. Onko joku variaattoria purkaessaan katsonut miten toi rajoittimen anturi toimii? Onko siellä rungossa kela ja magneetti pyörii pyörän mukana vai kenties joku muu systeemi. Ite kerran varin avannu mutta en kattonu sitä silloin ollenkaan.

Partanen

http://www.revolution70.nl/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=36&language=en

169â,¬ pytty, mäntä, kansi venttiileineen, sekä tiivisteet, ei paha hinta mielestäni, jos tehoa oikeasti haluaa. Taiwanista taitaa nuo kilkkeet olla alunperin. 50 kuutioiselle paketille tullee hintaa melkein saman verran, jos tosiaan nuo kaikki tarpeet laskee mukaan. 40 euron kannessa kun ei ole venttiileitä vielä mukana.

Sillä noita nokkia ja sytkälaitteita ole miettinyt, että jos vahingossa sattuu eksymään suljetulta alueelta yleiselle tielle, niin ei  tarttisi käydä mopoa uudelleen katsastelemassa. En usko, että vakionokan ajoituksissa on ajateltu ihan sitä parasta tehoa ja vääntöä, joten nokan vaihdolla on sama vaikutus kuin 2-tahtisessa pakoputken vaihdolla. Myöskään sytytys ei liene parhaalla mahdollisella mallillaan, kun oktaaniksi riittää 90. Eli sytkää voinee aikaistaa ilman että nakutusta ilmenee. Ja kyllähän kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli pienillä muutoksilla saattaa saada riittävän parannuksen aikaan. Pelkkä pytyn vaihto ei välttämättä auta, jos ajoitukset on pielessä.

Toinen viripalikoita myyvä kauppa Saksasta:

http://shop.racingplanet.de/catalog/index.php?olevel0=1729&olevel1=&olevel2=&level0=483&level1=0

Rajoitin toimii siten, että kytkinkellossa on ulkokehällä semmoinen metallilätkä kuten magneetossakin, joka kulkee tunnistimen ohi. Tunnistin on kiinni variaattorin kopassa. Eli ikäänkuin asennontunnistin. Tunnistimen ja sytkärasian välillä kulkee yksi ainoa johto, se kuuluisa vaaleanpunainen. Mulla en ole pienintäkään käsitystä mitä piuhassa kulkee ja mihin suuntaan. Mutta kun piuhan ja tunnistimen yhteyden katkaisee (katkaisimella), niin rajoitin on pois toiminnasta. Vanhemmissa mopomalleissa sytkälootan vastaavaan liittimeen menee koneen kierrostieto, ja tietyllä kierrosluvulla sytkää katkotaan. Tohon väliin kun joku osaisi jotain rakentaa, niin saisi ehkä rajoitusnopeutta säädettyä.

Kännykällä otettu kuva varikopassa olevasta asennon/kierrosluvun tunnistimesta:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Kuva005.jpg
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Ihmettelen vielä mopon virittämisen tarvetta, kiireessä käytetään muita kulkupelejä ja mopolla ajetaan kuten laki sallii, mielestäni.  ;D

Partanen

Siinä on hiuksenhieno raja kun puhutaan virittämisestä ja säätämisestä. Kiinalainen on "säätänyt" mopon taloudelliseksi, minä haluaisin vähän lisää kiihtyvyyttä ja mäennousu kykyä. Nopeutta ei enää tarvita lisää. Siksi en tahtoisi lähteä pyttyä vaihtamaan, vielä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

eskomörkö

Olet siis tuolta hollannin kauppiaalta jotain tilannut.
Tosta 169E setistä ei pahemmin kerrota enempää. Oliko sulla tieto että kävisi heittämällä baotianiin?
Kyselitkö muita maksuvaihtoehtoja, visa?
Paljonko löivät tilaukseesi postikuluja?

Koitan rakentaa ton modatun rajoittimen. Menee jonkin verran kyllä aikaa.
Laitan infoa jos/kun saan toimimaan.

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 10.10.07 - klo:17:13
Ihmettelen vielä mopon virittämisen tarvetta, kiireessä käytetään muita kulkupelejä ja mopolla ajetaan kuten laki sallii, mielestäni.  ;D

Juuri näin ja samaa mieltä. Ja suljetulla alueellahan laki sallii ajella vaikka minkälaisilla härveleillä, mielestäni  ;D.

Partanen

Pakoputken ja variaattorin olen tuolta Hollannin kauppiaalta tilannut.

Tuon pytty- ja kansipaketin pitäisi käydä suoraan Baotianin koneeseen, sillä 139QMB kone on suora kopio Hondan GY6 50cc moottorista.

Olikohan niin, että Ebayn kautta suostuu myymään enää vain siten, että rahat pitää siirtää hänen tililleen. Hepulla ei ole ihan 100% Ebayllä, ja muutenkin hiukan ihmetyttää, että miksi Paypal ei käy. Postikulut ovat suhteessa tosi halvat. Oliskohan variaattori tullut 8 eurolla, eikä se pakoputkikaan ainakaan yli 20 euroa ollut. Pyttysetti menee varmaankin pienempään tilaan kuin pakoputki.

Jos viimeistään ensi keväänä tiedettäisiin miten rajoitinta voisi säätää, niin se olis hyvä homma. Itse en sähköistä ymmärrä, joten en keksi muuta ratkaisua, kuin että tunnistin pitäisi saada eri kohtaan, että antaisi enemmän vauhtia, ennenkuin katkoo. Käytännössä melko hankala toteuttaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Nyt voi tilata suoraan myös tuon online-shopin kautta tavaraa suomeen. Ei tarvitse enää ottaa yhteyttä kaveriin. Maksutiedot tulee tilauksen yhteydessä (IBAN/BIC).

Onko kukaan vielä tilannut tuota jyrkempää nokkaaa ja kokeillut vaikutusta? Jostain luin että pelkästään tuo "Kisanokka" lisää kiihtyvyyttä saman verran kuin 80 kuution pytty?

Tämähän olisi hyvä uutinen niille jotka eivät halua ajaa "lainsuojattomasti" isommalla pytyllä. Hankkii vain tuon nokan ja "pluggaa" koneeseen. Helppoa kuin mikä.

http://www.revolution70.nl/catalog/index.php?cPath=24_22

Partanen

Tota nokkaa olen pohtinut edelleen. Se voisi olla hyvä vaihtoehto. Sillä jos pytyn vaihtaa, niin siinä ei tarvitse selitellä enää mitään poliisille. Laite on pytyn vaihdon jälkeen prätkä, sillä selvä. Siihen en vieläkään haluaisi ryhtyä.

Tolta Hollantilaiselta kyselin, että mitä eroa eri nokilla on ja hän kyllä kertoi niistä mielellään. En nyt vaan enää muista mitä. Pakoputki jonka hollantilaiselta tilasin, alkoi hapettua melko nopeasti. Samoin variaattorinrullapaketin niitti oli ruosteessa. Säilytteleekö niitä tavaroita jossain parvekkeella, ja onko sillä sitten merkitystä? Tilisiirroissa ei ole ostajalla enää mitään oikeuksia sen jälkeen, kun raha on siirtynyt. Luottokortilla, tai Paypal:illä ostellessa ostaja ei ole yksin, jos myyjä alkaa kikkailemaan.

Sillä päättelin, että onko kauppiaalla ollut ongelmia, eikä siksi enää ota maksuja vastaan Paypal:in kautta, sillä Paypal on kai useimmin ostajan puolella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Saattaa olla ihan käytännöllinenkin (taloudellinen) syy siihen miksei ota paypal maksuja vastaan. Jää välistävetäjät pois ts. saa koko summan itselleen. Ebay/paypal porukka on melkoista rosvosakkia, se tiedetään.

Monet suosivat mieluummin suoraa pankkisiirtoa nimenomaan edellisestä johtuen. En minä näe siinä mitään "epäilyttävää".

Hyvä palaute näyttää myyjällä olevan ebayssakin. Yksi ainoa negatiivinen ja sekin näyttää tulleen ihan aiheettomasti.

Itsellänikin vain hyviä kokemuksia kyseisestä myyjästä. Etukäteen siirsin summan tilille ja tavara tuli sovitusti. Ainoa mitä voisi moittia niin toimitus kesti kolmisen viikkoa. Johtunee siitä että toimittaa tavaran halvimmalla mahdollisella kyydillä. Ihmetteli tosin itsekin miksi postitus kestää joihinkin maihin niin pitkään mm. juurikin suomeen  ::)

Partanen

Paypal:in provisiohan siirretään ostajan maksettavaksi. Myyjän nostaessa rahat tililtä on provisio tietääkseni 2-3%. Rahassa summa, jonka maksan mielelläni ostaessani tavaraa netistä. Se mitään rosvoamista ole, vaan palvelun tarjoamista, josta asiakas maksaa niin halutessaan. Myös luottokortti yhtiöt maksattavat provisionsa palveluntarjoajalla, ja palveluntarjoaja siirtää maksun kuluttajan maksettavaksi. Täysin normaali käytäntö. Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, etten enää osta Ebaylta mitään, ellei ole mahdollisuutta maksaa Paypal:in kautta. Tuntuu olevan maailmalla semmoinen käsitys, että tänne Suomeen voi työntää mitä tahansa sontaa, ilman että joutuu siitä vastuuseen. Eräästä omasta kokemuksestani olen tälläkin foorumilla kertonut.

Ebayn palaute vääristää totuutta aika pahasti. Kukaan ei uskalla antaa huonoa palautetta, koska pelkää siten saavansa sitä itsekin. Jos jotain ongelmiakin on ollut ostajan ja myyjän välillä, niin silti loppujen lopuksi annetaan hyvä palaute. Tai sitten vaan jätetään palaute kokonaan antamatta. Nythän siellä on vähän parannettu palautemahdollisuutta vähän sillä tähtisysteemillä, jossa siis voi antaa palautetta nimettömänä. Niitä tähtiä kannattaakin vähän seurailla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

On täysin ymmärrettävää että suhtaudut varauksella pankkisiirtoon kun kerran huonoja kokemuksia on. Tuleehan siinä varovaiseksi.

Itse olen luullakseni maksanut useimmat ostokseni juurikin IBAN/BIC systeemillä. Paljon olen paypal:ia myöskin käyttänyt. Ruotsin "Traderassa" ehdottomasti yleisin maksumuoto on juurikin tuo IBAN/BIC. Harvemmin siellä paypalia käytetään. Saksan ebayssa myös pankkisiirto on yleinen maksumuoto. Puhumattakaan suomen huutonetistä.

Paljon tehnyt kauppaa erään saksalaisen kaverin kanssa ja hän nimenomaan korosti ettei halua maksaa "ebayn rosvoille" ellei ole pakko. Näkökanta tuokin.

Mutta tämä tästä. Palataan itse asiaan. Tilasin juuri kyseiseltä kaverilta tämän jyrkemmän "sportti" nokan. Nähtäväksi jää mikä on vaikutus kiihtyvyyteen. Saattaapi olla hyvinkin huomattava. Kuten myyjä lupailee  8)

Partanen

Tuon hollantilaisen kanssa mulla ei ole ollut ongelmia. Hinnatkin ovat kohdallaan, ei siinä mitään. Ne kaupat mitä olen hänen kanssaan tehnyt on käyty Paypal:in kanssa.

Eräs toiseen harrastukseeni liittyvässä kaupassa sovimme kauppiaan kanssa, että toimituskuluihin lisätään Paypal:in ottama palkkio, eli 2%. Homma toimi hyvin.

Hyvä, että tilasit nokan. Muistathan kertoa kokemuksistasi sitten täälläkin. Mua kiinnostaa noi nokat kovasti. Saatan silti tilata omani Racing-Planet:ista Saksasta. Maksu Paypal:illä ja homma on toiminut muutenkin aika hyvin. Viime talven aikana tuli kaksi alennuskuponkia sähköpostin kautta. Kympin arvoisia, mutta sekin auttaa toimituskuluissa kummasti. Samaan toimituskuluun kannattaa tietysti tilata kaikkea muutakin, kun tulevat samalla hinnalla. Myyvät Narakua näköjään tällä hetkellä:

http://shop.racingplanet.de/catalog/naraku-bt50qt9-motor-nockenwelle-naraku-sport-edition-v2-5085cc-139qmbqma-p-99499.html?cPath=483_5758_5761
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Vakionokalla venttiili nostot on 4.8mm , asteet 248 imu sekä pako.
Nostosuhde 0.26 (imu venttiili 18.5 mm).

asteet:
imu   18 eykk -- 50 jakk
pako 44 eakk -- 24 jykk

pako:
akk nokan nosto ~2.7 mm.
max nokan nosto  4.5 mm @ ~60 jakk.
ykk nokan nosto  ~1 mm.
nosto 20 astetta eakk ~1.5 mm
nosto 20 astetta jakk  ~3.7 mm

imu:
ykk nokan nosto ~1mm.
max nokan nosto 4.5 mm @ ~90 jykk.
akk nokan nosto ~2.8.
nosto 20 astetta eakk  ~4.3mm
nosto 20 astetta jakk   ~1.5mm

Yllä olevat lukemat on omasta kiinanihmeestä.

Mitatkaa ihmeessä toi virinokka ennen kun laitatte sen koneesen kiinni. saadan vähän vertailu lukemia.  Vähintään aukiolo asteet,max nokan nosto ja nosto korkeus akk:ssa ja ykk:ssa.

Työkaluiksi riittä työntömitta ja koululaisen kolmioviivotin(astemitta).