Kirjoittaja Aihe: Derbi  (Luettu 6406 kertaa)

dealer

  • Vieras
Derbi
« : 11.08.07 - klo:18:44 »
Nyt on niinsanotusti "kahtelussa" enduromopo perheen nuorison käyttöön.
Derbejä on paljon tarjolla mutta ihmetyttää myynti-ilmoituksissa toistuvat kommentit männän / laakerien vaihdosta tai koneremontista alle 10000 ajetuissa mopoissa, jopa alle 5000 km lukemissa.

Derbin skoottereissa lie samanlaiset koneet, ovatko ne todella noin heikkoja vai onko käyttäjäkunta hieman ... kovakouraista ?

Kyseessä siis kaksitahtivehkeet ja sanon heti kärkeen että öljyistä mahdolliset ongelmat eivät johdu. ;D
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo:18:06 kirjoittanut Samppa »

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3369
Vs: Derbin moottorit ?
« Vastaus #1 : 13.08.07 - klo:10:42 »
Derbin enduromopot on kaikki rabasan koneella, ja erittäin kestävän pelin maineessa. Kummipojallani on derbin vanha putkirunkoinen 98vm mallin derbi, ja koneella ajettu ainakin 28  tuhatta. Eikä muuta ole tehty kuin kerran vaihdettu mäntä ja toisella kerralla teho 50cc pytty mäntineen. Alakertaa ei ole kertaakaan vielä avattu, poika tosin ei ole niitä rämäpäisimpiä kuskeja joka ajaisi koko ajan tuppi nurin pitkin polkuja. ;)
Suuresti kyllä ihmettelen jos väitetään koneen laakereiden kypsyneen alle 10 tuhannen. Hyvällä käytöllä ne kestää varmuudella 30 tuhattakin ellei ylikin.
Mäntä kyllä yleensä suositellaan vaihdettavan juuri 10 tonnin tienoilla, jos aikaisemmin vaihdettu niin koneen säädöt ollut pahasti pielessä tai kuskin ajotapa viittaa enemmän piittamattomalta.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa Karsoef

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Derbin moottorit ?
« Vastaus #2 : 21.08.07 - klo:21:18 »
Uusimmissa Derbin skoottereissa ainaki käytetään piaggion tekniikkaa, ainakin osassa mutta vanhemmista malleista en tiedä.

Poissa Ibred

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
Mitä haittaa... (Derbi)
« Vastaus #3 : 18.11.07 - klo:13:38 »
on siitä, että Derbin pyörät ovat esim. pihalaattojen kanssa suoraan kosketuksissa? Entä pihassa säilyttäminen puoleksi taivassalla, onko olemassa joitain vettä hylkiviä, mutta kuitenkin samalla hengittäviä peitteitä myytävänä jossain?
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo:18:05 kirjoittanut Samppa »

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5977
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Mitä haittaa...
« Vastaus #4 : 19.11.07 - klo:19:25 »
Varsinkin suorasta maasta, eli siis maa-aineesta nousee kosteutta joka ei ole hyväksi. Vastaavasti betonilaatta kerää lahjakkaasti kosteutta ja luovuttaa sitä ylöspäin.

Mainitsemiasi hengittäviä peitteitä kyllä saa hyvistä mp-tarvikeliikkeistä. Eivät ole mitään halpoja ja joka tapauksessa peite kannattaa rakentaa niin, että ilma pääsee esim. alakautta hyvin vaihtumaan (tukia). Marketeista ja halpahalleista saatavat "vastaavat" peitteet eivät ole näitä, vaan keräävät kosteutta ja ruostuttava metalliosia ja hapettavat johdotuksia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 20912
Vs: Mitä haittaa...
« Vastaus #5 : 02.04.08 - klo:21:21 »
Koin pienen yllärin ostettuani peitteen. Sen käyttöohje määriteli sen käyttökelvottomaksi. Pyörä pitää olla kuiva ja puhdas, eikä uudelleen lakattu ja vahattu, eikä sitä saa käyttä yhtäjaksoisesti yli kolmea vrk:ta. Eikä silloin jos tuulee. Peite itse täytyy säilyttää valolta suojattuna.
 ??? ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5977
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Mitä haittaa...
« Vastaus #6 : 03.04.08 - klo:11:18 »
Koin pienen yllärin ostettuani peitteen. Sen käyttöohje määriteli sen käyttökelvottomaksi. Pyörä pitää olla kuiva ja puhdas, eikä uudelleen lakattu ja vahattu, eikä sitä saa käyttä yhtäjaksoisesti yli kolmea vrk:ta. Eikä silloin jos tuulee. Peite itse täytyy säilyttää valolta suojattuna.
 ??? ::)
;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa NightFly00

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Derbin moottorit ?
« Vastaus #7 : 01.06.08 - klo:12:02 »
Näille mopokuskeille ketkä ajavat pääosin Derbillä "vähän" kovakouraisemmin, on oma nimikin: Barbipommittajat.
Itse olen purkanut ja yleisestikkin joutunut säätämään RABASA:n koneiden kanssa, ja Minarelli AM6 kanssa, ja itse pidän RABASA:n tekniikkaa parempana, ja luotettavampana, tosin varaosahinnat ovat aika suolaisia Derbeissä.
Minarelli AM6 koneissa tulee herkemmin "välivapaita" vähänajetulla koneella, tosin Rabasan koneilla olevissa vehkeissä tulee sitten välivapaita herkemmin ns "paljon ajetussa" koneessa, eli joku 8000km on jo "paljon ajettu".

Sori, vähän sekavaa tekstiä, sen siitä saa kun aamulla kirjoittelee.

P.S. Vuosimallin 99 Kameli derbillä (Derbi Senda -99) on ainoana mopona ajettu Päijänteen ympäriajo, luin tämän joskus tekniikanmaailmasta, tosin mopon vuosimalli voi heittää suuntaan tai toiseen, voi olla myös 98 Derbi.