Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

pekpel

Koita jaksaa selata foorumia pikkuisen lisää.
Täältä löytyy tietoa mitä tehdä.

Ihan ensimmäisenä tee täysi huolto ja tarkista osien kunto.
Puhtia löytyy lisää kun ei letkut vuoda ja suodattimet on kunnossa ja kaasari puhdas ja variaattorikin tarkistettu, samoin se hihna ettei ole kulunut loppuun.
Samaten rengaspaineet, ne ovat tärkeät, pikkukoneesta loppuu puhti jos liian tyhjillä kumeilla ajelee.

Virittämiseen taidat tarvita vain variaattorin rullat ja takavarinjousen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Plom

Ihan pelkät rullat riittävät. Ja mielellään Malossin 5.1 gr rullat.

pekpel

Joo, ne rullat riittää yli 90% näissä tapauksissa.
Oikeessa oot Plom
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

hcjussi

Jaahas ja taas kyssäri  ???

Eli venttiilin kopasta lähtee letku ja ilmeisesti tämän letkun olisi tarkoitus mennä ilmaputsarin putkeen kiinni. Mitä hyötyä/haittaa putkesta on jos se on kiinni siinä tai sitten toisinpäin eli irti. Nyt kumminkin putken päästä tulee valkoista töhnää joka on ilmeisesti veden ja öljyn sekoitusta? Oisko vaan jotain kosteudesta/pakkasesta johtuvasta vedestä venttilikopan sisällä tai putkessa? n. 500 kilsaa sitten olen öljyt vaihtanut.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Coastside

Töhnä on öljyä ja vettä jota joutuu systeemiin palamistuotteena männän ohi. Kesällä se ei niin haittaa mutta pakkasilla jäätyy ja tuloksena voi olla tiivistevauriot ja sitä kautta konerikko, kun öljyt valuvat tielle. Se huohotusletku kannattaa vetää sylinterin muovikopan kylkeen että se pysyy sulana eikä siihen synny vesilukkoa ja höyryt haihtuvat taivaalle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hcjussi

Jep! Tällä hetkellä se on siinä kiinni! Ajattelin vaan kysyä kun sen pitäisi "oikeasti" olla kiinni siinä ilmaputsarin putkessa tai ainakin siinä oleva liitin käy siihen. Kun ostin skootterin niin se oli irti ja on ollut siitä asti. Aattelin vaan kun ilmat kylmenee niin onko siitä etua että kone saa nopeammin lämmintä ilmaa. Noh, kokeilemallahan se selviää, mutta ajattelin että jollain olisi käytännön kokemusta  :)

Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Coastside

Minä lähestyn asiaa puhtaasti sen kannalta mikä on moottorille hyväksi. Huohotus johdetaan imupuolelle noiden saasterajoitusten vuoksi. Ennen kun asia ei ollut tapetilla, ne aina johdettiin ulkoilmaan ja niin ettei ne jäätyneet tukkoon. Joistain autoistakin on ollut juttuja niiden jäädyttyä ja puhallettua öljyt ulos.

Moottorin toiminnan kannalta ei ole mitään etua johtaa vesihöyryä ja palamiskaasuja takaisin.

tamian

Onko kellään ollut venttiiliongelmia tai männänrengasongelmia kyseisessä mallissa.
Meidän skootteri ei lähde käyntiin vaikka kipinää tulee ja start pilotia on kokeiltu.
Skootteri ajettiin edellisenä iltana parkkiin.

Eki

Oliskohan cdi boxi sökö, itsellä sama skode ja teki samat temput, korjautu uudella cdi boxilla, mutta kannattaa tarkistaa kaikki mahdolliset kohteet ennenkuin tilaa boxia.
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

tamian

Oliko sulla mitään ongelmia starttaamisen ja liikennevaloissa käynissä pysymisen kanssa ennen täydellistä rikkoutumista?

Eki

Ei ole ollut, teki tepposet siten vaan ettei sammumisen jälkeen enää käynnistynyt ...
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

tamian

Vika oli varmaan että oli nokea imuventtilin välissä. Korjattiin niin että pistettiin paksua öljyä kaasariin. Sillä saatiin niin paljon puristusta että se lähti käyntiin.

puolituinen89

Naapuri toi mulle tollasen soliferin huoltoon joka ollut ajamattomana melkeen vuoden sähkövikojen takia. Mä sain huollon tehtyä ja sähköt kuntoon, mutta kun mun piti palauttaa se niin huomasin jo heti pihalla että siinä ei ole minkään laista vetoa. Tasasella tiellä sain sen just ja just kulkemaan 30km/h, pienikin ylämäki ni veto loppuu heti. Paikallaan kun käyttää takapyörä ylhäällä niin ottaa kierroksia ihan hyvin, et mun mielestä vika ei ole koneessa. Takapyörä maassa sitä jaksaa pitää jaloilla paikallaan vaikka kuinka kaasua kiertäis, eikä siis tarvii mitenkään kovin pitää vastaan, kierrokset kyllä nousee mittarin mukaan 5000rpm mutta minkään laista vetoa ei ole. Eli mun mielestäni vika olisi jossain variaattorissa, mulla kun ei ole pahemmin kokemusta näistä variaattori vetoisista niin osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla?

Muutama vuosi sitten kaverillani oli MBK Nitrossa vastaavanlainen vika ja siihen vaihdettiin uudet kaikki kytkimen osat, hihna ja rullia koitettiin useampia erillaisia ja kone käytettiin auki. Tuloksetta. Se loppuen lopuks vietiin paikalliseen mopo ropaamoon, siellä he saivat sen toimimaan ja vika oli jossain variaattorissa, mut ei nyt enään muisteta tarkemmin missä.

Et jos joku osais sanoo sillee suht varman asian missä vika voisi olla. Ei viitteis alkaa ihan haku ammunnalla ostamaan ja vaihtelee osia. Sen verta jo sitä tutkisin että variaattorissa ei ole mikään jumissa ja muutenkin mun mielestä kaikki näyttää siltä niinkuin pitääkin.

Coastside

Kaasarin kalvo kannattaa tarkistaa. Reikäisenä se ei nouse ja kone ei saa seosta. Mäkeen hyytyily viittaa juuri tehon puutteeseen eikä varin toiminnan vikaan. Sekin kannattaa avata ja koppa auki käyttää ja katsoa toimintaa. Bendixin saa pysymään kolossaan ruuvarilla painaen. Itse tein siihen tuen.

puolituinen89

No mutkun itse moottori ei hyydy veto vain loppuun. Nokka kohti ylämäkee moottori huutaa 5000 kierroksilla, mutta ei yritäkkään vetää mäkeä ylös. Tasasella jaksaa hyvin pitää jaloilla paikoillaan, kierrokset vaan huutaa viidessä tonnissa. Tosiaan kaverilla oli vuosia sitten sama ongelma ja siinä vika oli jossain variaattorissa, mutta kun ei muisteta enään missä. Voinhan mä tota kaasariakin koittaa ihmetellä, mut mun järjen juoksuun ei vaan sovi se et vika olisi käynti puolella kun kone ottaa hyvin kierroksia ja käy hyvin, mut minkään laista vetoa ei ole. Mä en kyl tietyst noist variaattori vetosista tiedä mitään, kun koko ikäni pelanu vaa vaihteellisilla härveleillä, mut mitä oon joskus joittenkin kavereiden skoottereita koittanu ni kyllä ne on jo paljon pienemmillä kierroksilla lähteny vetämään.