Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutusosien vaihtovälit

Aloittaja Pösöe, 26.07.07 - klo:21:45

« edellinen - seuraava »

Pösöe

eli voisitteko kertoa, että mitä osia pitää vaihtaa ja minkä kilometrimäärän mukaan noin yleisesti?  ???

SalmiS^

Lainaus käyttäjältä: Pösöe - 26.07.07 - klo:21:45
eli voisitteko kertoa, että mitä osia pitää vaihtaa ja minkä kilometrimäärän mukaan noin yleisesti?  ???

Sitten kun mieli tekee. Tulpan vaihtaisin noin 4tkm jälkeen ja jarrupalat, kun kahvassa alkaa tuntua pientä tärinää ja jarrutusteho laskee. Männän vaihto oisi paras noin 10tkm välein ja yli 30tkm jälkeen alkaa konelaakerit olevan vaihtokuntoisia. Mutta nuo ei nyt varsinaisia kulutusosia olekaan.

Max

semmonen kysymys ois et oon juuri ostanu käytetyn speedfight2 02 vuodelta ja nytte sill o ajettu n. 5tonnia mitä vara osia vois vaihtaa semmosia järkeviä ja ei himo kalliita.

Samppa

Varaosia?

Tarkista ainakin variaattorinhihnan kunto, sekä rullien kunto. Tietysti myös jarrupalat ja jarruhihnat. Myös voitelu vaijereille voisi olla kohdallaan.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

OH2KV

Normaali öljynvaihtohuolto, ja tuon ikäiseen harkitsin jo jarrunesteen vaihtoa ja jäähdytysnesteen vaihtoa, mikäli nestejäähdytteinen malli.

Kahta jälkimmäistä harvat edes ajattelevat, mutta jarruneste imee kosteutta ilmasta aiheuttaen korroosiota ja pahimmassa tapauksessa jarrunesteen kiehumisen, esim jarrun vähän laahatessa, uusi jäähdytinneste poistaa epäilyt pakkaskestävyydestä, samoin tulee sinne tuoreet korroosionestoaineet.

Osista vielä sytytystulppa ja tulpanhattu vois olla edullisia, ja järkeviä uusia samalla kun hommaan ryhtyy.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Samppa

Jep. Seniili puhuu asiaa. Kokemuksia on siitä, kuinka vanha jarruneste muuttui niin "tahmeaksi", että etujarru jäi kokonaan päälle.. Oli sitten kiva ajella kun pyörä oli melkein lukossa. Tai varoittelihan tuo tuota jo aikansa sillä, että paine ei heti poistunut järjestelmästä, vaan vasta viiveellä.

Max

Steelwing

Pistetäänpä tähän eri osien huolto/tarkastusvälejä, jotka löytyvät Haynes:n Peugeot skoottereiden huolto-oppaasta (klikkaa suuremmaksi):

Edit3: joko nyt toimisi

Samppa

Hyvä taulukko. Samat huolto- ja vaihtovälit pätevät myös moniin muihin merkkeihin.  :) Toki aina ei kannata pelkästään taulukoiden varaan turvautua, myös käyttö-, ja ajo-olosuhteet (ja käyttötapa) voivat aiheuttaa lisätarkistustarpeita.

Steelwing

Totta puhut. Ajotapa ja olosuhteet vaikuttavat dramaattisesti huollon tarpeeseen, joten todellisuudessa huoltovälit voivat olla jotain aivan muuta.

OH2KV

Ja vielä lisäyksenä käyttövuodet.

Jos skootterilla huristellaan vaikka 500 kilometriä vuodessa, en köröttelisi 5000 kilometriin samoilla öljyillä.
Jopa renkaat, olkoonkin laatukumit uutena ovat niin kovettuneet 10 vuodessa niin liukkaiksi, että ovat todellinen turvallisuusriski.

Katsatusmies valitti jo mun autossa olevista 2001- mallisista renkaista, ja ihan aiheesta, pito on uusiin verrattuna huono.

Täytyypä ens katsatukseen mennä noin 20 vuotta vanhoiila kunnon Nokia NR- 08 renkailla, joissa pintaa ainakin 5 mm, mutta ovat hieman saippuaa liukkaammat? Ei sentään, semmoiset on varastossa, mutta ei niillä taitais päästä edes jarrudynamometriltä pois, ilman työntöapua :D
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

speed 3

rullat ja etu jarrupalat vaihetiin silloin kun ne oli ihan kuluneet, kyl sen huomas ku rullat oli kulunnu ei enää mopedikaa lähteny likkeelle kunnolla joku vuoden ne oli ja etujarrupalt oli 3 vuotta ennen kuin ne vaihetiin ois voinnu vaihtaa molemmat aikasemmin, ja hihna tuli vaihettuu 2500 km kohdalla. Aika kallista on kyllä noi merkki huollot mut tulee ainaskin kunnollista jälkeä jos vertaa johokin mikä ei oo mertkki huolto
ex-speedfight3 vm-10

Palosella

Ei nyt liity Pösöihin mitenkään mutta mulla oli Yamaha Neo's 4. Huoltokirjan mukaan hihna pitää vaihtaa siihen 10kkm kohdalla. No, vaihdoin sen ja vanha hihna oli edelleen melkein uudenveroinen. Myyjä, joka mulle hihnan myi, kertoi että hänellä on kotona kanssa yli 20kkm ajettu Neo's ja alkuperäinen hihna paikallaan ;) Hihnaa ei ainakaan mielestäni tartte vaihtaa ennenkun se on kulunut paljon tai siinä näkyy halkeamia.

Coastside

Ohjeet menee keskiarvojen mukaan ja jos lompakkoa on kannattaa joitakin osia vaihtaa ennenkuin on pakko jäädessään tielle tai kärsittyään toimintahäiriöistä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 01.12.13 - klo:11:24
Ei nyt liity Pösöihin mitenkään mutta mulla oli Yamaha Neo's 4. Huoltokirjan mukaan hihna pitää vaihtaa siihen 10kkm kohdalla. No, vaihdoin sen ja vanha hihna oli edelleen melkein uudenveroinen. Myyjä, joka mulle hihnan myi, kertoi että hänellä on kotona kanssa yli 20kkm ajettu Neo's ja alkuperäinen hihna paikallaan ;) Hihnaa ei ainakaan mielestäni tartte vaihtaa ennenkun se on kulunut paljon tai siinä näkyy halkeamia.

Hihnan ikääntymisen näkee parhaiten sen käteen ottamalla ja kääntämällä sisäpuolen ulospäin.
Myös selkäosan taipuminen kertoo ikääntymisestä.
Varin lautasia ei kannata piloille ajaa, väärän profiilisella hihnalla.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.