Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Osaako kukaan kertoa miksi virikone leikkaa kiinni liian helposti?

Aloittaja Eki, 23.09.09 - klo:18:10

« edellinen - seuraava »

Coastside

Partanen ei nyt ärsyynny vespan mainitsemisesta (krooninen piirre). Kerroit öljystä asian joka ei pitänyt paikkaansa, se ei laihenna seosta.

Sen ison kahinan aikaan ylläpito esti laittamasta Partasta estolistalle jotta saisin nauttia kaikin puolin sen hengentuotteista, joten mitään kommenttikieltoa ei ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.06.14 - klo:08:32
Kyllä ne ominaisuudet muuttuvat mainittavalla tavalla, enhän olisi muuten asiasta maininnut.  :)

Ei tarvitse välttämättä silloin suutinta vaihtaa, jos öljyn lisääminen on kertaluontoista taikka satunnaista. Täytyy vaan pitää mielessä että seos laihenee.

Helkamassa laskin bensanpintaa kohokammiossa pari milliä, kulutus laski 25%, niin suuri heitto seossuhteessa näkyi tehoissakin selvästi, pientä muutosta ei ajaessa edes huomaa.
Tuoreöljyvoitelussa öljyt eivät jää kampikammioon, vaan huuhtoutuvat bensan mukana palotilaan, missä suurin osa palaa pois, kuten bensan seassa olevasta öljystäkin.
Jos olisi irtonainen suutin ja letkua, voisi mitata kauan letku kestää tyhjentyä, bensassa ja 2-tahtipensassa ei varmaan kovin suurta eroa ole viskositeetissa.

Partanen

No, mua on kielletty kommentoimasta nimimerkki "Coastsiden" kirjoituksia, ja se onkin osoittautunut erittäin hyväksi käytännöksi. Silloin kun kiellettiin, kerrottiin että kielto on molemmille annettu.

Vespoissa on jo tehtaalla laitettu eri suutin sen mukaan onko tuorevoitelu, vai ei. Ei se suuttimen kokoero ole kuin pari pykälää, mutta onpa kuitenkin. 116 jos tuorevoitelu, 118 jos ei tuorevoitelua.

Scootering-lehdestä sen joskus luin, että kun siirrytään käyttämään seosbensaa, pitää myös pääsuutinta suurentaa. Sittemmin se on ollut mulle itsestään selvää.

Pahimmillaan lisäöljy bensan seassa siis lisää moottorin lämpökuormaa, eli lämpöongelmia. Niitä voidaan vähentää sillä, että annetaan koneelle lisää bensaa, jonka avulla kone jäähtyy sisäisesti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Onkos niillä ohje kuumalle ja kylmälle säälle koska se vaikuttaa ilman tiheyteen ja siksi sekseen? Vuoristossakin mennään ohuella ilmalla.

Öljylisä vaikuttaa alle puoli prosenttia ja sää noin 5 - 15 prosenttia.

Partanen

Jos joku muu kysyy saman kysymyksen, niin mulla on vastaus valmiina.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

megaman

Tää Partanen ilmeisesti tietää kaikesta kaiken, mitä olen näitä foorumeita välillä selaillut... :P
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Partanen

En mä kaikkea tiedä, mutta olen todella kiinnostunut tekniikasta, ja siksi selvitellyt itselleni monia teknisiä asioita. Hiukan on ammatillistakin pohjaa. Lisäksi on kyky oivaltaa miten tekniset ratkaisut toimii. Näin vaatimattomaan tapaani ilmaisten.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Kyllähän seos menee erittäin lievästi laihemmalle kun on öljyä bensan seassa, sen takia ei ole kuitenkaan tarpeellista vaihtaa suutinta.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.06.14 - klo:08:32
Jos uimurissa kumikärkinen neula, saattaa takerrella jos pistää tankkiin öljyä.
Jaa.. Vuosikaudet on suomessa erilaiset mopot pärisseet dellerton PHBG sarjan kaasareilla. Nyt puhun siis pv suzukeista, raisuista, tunturi tigereistä, pappaputnsista yms joissa öljyt sotkettiin sinne tankkiin bensojen joukkoon ja välillä sekoitussuhteella josta muodostuneesta sinisestä savupilvestä vihreiden edustajat olisi kauhuissaan, mutta ei kukaan silloin kultaisella 80 luvulla tiennyt että öljy saattaisi aiheuttaa neulaventtiilin takertelua. Hyvä että kerroit, niin tietääpähän moisen nyt. Kuvassa PHBG:n neulaventtiili. http://assets.sip-scootershop.com/wwimages/1707d47d-6757-49d1-9265-04d032d0ee80.jpg (mustaa kumia oli muuten 1983 mallisen Yamaha YZ 80 Mikuni VM26SS kaasarin neulavenassa kun tarkistin. Se kaasari on tuolla kaapissa ja kyseessä on siis motocrosspyörä)

Olisiko muutes konenikkarilla heittää nähtäväksi jotain lähdettä liittyen tuohon kumikärkisen neulaventtiilin takerteluun.

Coastside

Varsinkin kisalaitteiden kanssa olisi varmasti muistutettu eri suuttimista seos ja pumppuvoitelujen kohdalla.

Partanen

Onko kisalaitteissa tuorevoitelua ollenkaan? Luulis että ajavat pelkästään esisekoitetulla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Jossain 2T kilpaveneluokassa muistaakseni säännöissä vaadittiin tuorevoitelu kun katsottiin että seosvoitelussa vesistöön päätyi liikaa öljyä. Tämmöinen muistikuva on jäänyt jostain vuosien takaa. En tiedä ajetaanko ko. luokkaa meillä enää. Maailmalla saattaa olla että ajetaan.

konenikkari

"Olisiko muutes konenikkarilla heittää nähtäväksi jotain lähdettä liittyen tuohon kumikärkisen neulaventtiilin takerteluun."
Ei ole, ihan vaan omista lähteistäni ammennan.
Ei ole sertifioitua dokumennttia, ei olé.
Ne nyt vaan useinkin takertelee ne kumikärkiset neulat seosbensalla.
Muutaman niitä vaihtaessani, olen vanhan havainnut olevan enemmän tai vähemmän turvoksissa.
Vain ja ainoastaan sinua varten voi säilyttää seuraavan, turvonneen.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.06.14 - klo:15:57
Ne nyt vaan useinkin takertelee ne kumikärkiset neulat seosbensalla.
Muutaman niitä vaihtaessani, olen vanhan havainnut olevan enemmän tai vähemmän turvoksissa.
Vain ja ainoastaan sinua varten voi säilyttää seuraavan, turvonneen.
Mikä on mielestäsi tuo ilmiön taustalla? Siis tuon havaitsemasi turpoamisen? Eli mikä öljyssä on sille kumille myrkkyä ja kai siihen jotkin perustelut on taustalla kerran tähän päätökseen olet tullut?. Toisekseen, minne se turvonnut kumikartio ottaa kiinni? Valtaosassa käsissäni pitämistä neulaventtiileistä neulavenan varsi on kumikärkeä reilusti paksumpi ja se keskittää neulavenan runko-osaansa, jolloin runkoon takertuminen on kumin vuoksi käytännössä mahdotonta (ei se kumi mitään uretaania sentään ole).

Monesti neulanenttiilin muoto on hivenen kulmikas jotta polttoainevirtaus olisi venttiilin ohi hyvä ja toinen syy on venttiilin ja runko-osan välisen kitkan minimointi. Joissain neulavenoissa on ihan ohuet kohdat joista kontakti tapahtuu. Seosbensan luulisi vain edistävän venttiilin herkkää liikettä. Kumikartion hirttäminen yläpäästänsä bensantuloreikään öljyn vaikutuksesta tuntuu musta kyllä erittäin kaukaa haetulta venttiilin takertelutapauksiin ja ilmön pitäisi silloin tietysti aina katkaista bensansaanti.

Bensan ja joidenkin kumilaatujen reagoimisen keskenään ymmärränkin eikä bensiinin vaikutus kumiin olekaan mikään uusi juttu, joskaan mulla ei ole yhtään kokemusta turpoamisen aiheuttamista ongelmista neulavenassa, vaikka syynä olisi sitten se bensakin. Kyllä mulla montakin kertaa on koho takerrellut kohon laakeritapin sakaroihin ja ongelmaan on auttanut asiaan puuttuminen. Ja nyt puhun siis seosbensastakin.

Mulla ei ole ollut tuollaista turpoamisesta johtuvaa takerteluongelmaa ollut koskaan. Siis että syyksi olisi voinut selkeästi tuollaista osoittaa. Kyllä joka ainoa kerta se syy on löytynyt ihan muusta kuin turvonneesta neulaventtiilistä ja ei, en tarvitse niitä neulaventtiileitä lisää. Mulla on niitä itsellänikin ehkä kourallinen jäänyt erinäisistä kaasareista. On kokometallisia ja kumikärkisiä. Sen verran sekaisin kumpiakin on ollut eri lähteissä että oman näkemykseni mukaan riippuu ihan valmistajasta onko se tehnyt niihin kumisen tiivisteen vai ei. Työstötarkkuudet on kummiskin sitä luokkaa että eteenkään seosbensalla ei kumitiiviste ole tiiviyden vuoksi välttämätön.