Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kumpi on parempi 2 vai 4 tahtinen skootteri

Aloittaja tero1969, 11.07.07 - klo:00:39

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Jep, joku kansanedustajahan tässä äkkäsi, että 2T-koneet päästelee hiilidioksiidia pihalle enemmän mitä keskimääräinen auto päästelee, ja otti nuo 2T-vehkeet silmätikuksi... nykyäänhän on jopa moottorisahoihin katalysaattoreita. En tiedä, näin päälaelleen kääntyneessä valtiossa, kuten Suomi on, voi hyvinkin tulla jotakin kiristyksiä 2T-koneisiin ja niiden verotuksiin lähiaikoina, nyt kun tämä CO2-politiikkakin on näillä näppäimillä tulossa voimaan. Mutta sen näkee sitten, itse pidän nelitahdista hiljaisemman äänen ja "automaisemman" käyttäytymisen vuoksi, vääntää matalilla kierroksilla hyvin ja nyt rullien vaihdon jälkeen mäetkin kiivetään yhtä hyvin kuin 2T-vehkeet ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Niitä viherpiipertäjiä aina löytyy, jotka eivät näe realiteetteja siitä mitkä asiat oikeasti saastuttavat. Se 1 litrainen vanha nissan micra, vai tractor pulling?

Itse pidän paljon luonnosta ja suojelen sitä erittäin mielelläni, mutta mikäli Venäjällä vanhat paskat tehtaat suoltaa miljoona tonnia myrkkyjä taivaalle vuorokauden aikana, en koe olevani kovin paha luontoterroristi ajaessani 50kuutioisella 2-tahtivehkeellä. Vaikka niitä sitten olisi useampiakin.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Jep, saastuttaminen on suhteellista. Käsittääkseni jopa suomessa on pahempiakin ekologisia ongelmia, kuin 2 tahtimopoillaan pörräävät ikämiehet.. ;) Nykyään sahapuolella on kehitelty 2 t moottori joka käy harvinaisen puhtaasti,, eikä se ole pokasaha... ;D
Vaan husselta kehittelivät moottorin jossa erikoiset imukanavat sekä muut innovaaatiot, jolloin kone todellakin ympäristöystävällinen. Onhan mopoissakin jo katit... Omastani otin sen kyllä hittoon ja öljypumpun ja seos tehhää tankkiin. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 16.08.07 - klo:11:54
Nykyään sahapuolella on kehitelty 2 t moottori joka käy harvinaisen puhtaasti,, eikä se ole pokasaha... ;D
Näinhän se on. Vanhaakin tekniikkaa voidaan modernisoida ja kehittää, niin skoottereissa, kuin muissakin vehkeissä. Ympäristönormit mitä nykymoottoreille asetetaan ovat niin tiukat, että harva pulju haluaa lähetä kehittämään 2-tahtivehjettä eteenpäin, kun 4-tahtinenkin on jo keksitty. Minulle tuo tahtisuus ei kuitenkaan ole koskaan ollut mikää kriteeriä skootteria valittaessa. Siksi löytyy molempia.

Moottorisahaa tulee huudatettua melkein viikoittain, enkä ole koskaan edes ajatellut sahaamisessa ekologisuutta. Skootteroinnissa kyllä. Sinänsä hauska juttu...

Partanen

Mulla on 4-tahtinen, ja oikeastaan ihan tarkoituksella. Minimani:n 2-tahti mopoa mietiskelin päivän pari, mutta ostin silti nelarin. Enkä ole katunut päätöstä. Kiihtyvyyttä olen kaipaillut lisää, mutta ehkä sitäkin jossain vaiheessa saadaan. En oikein usko, että nelitahtisuus on ainoa syy miksi mopo kiihtyy hitaammin. Aikoinaan muistaakseni Monkey ja PV kulkivat aikalailla samalla tavalla. Eikä se 2-tahti aina välttämättä pidä pahaa ääntä, jos siinä ei ole ohutpeltistä viriputkea kiinni.

Kyllä mun nenä vielä erottaa vaikkapa kaupan jonossa, että onko kypärää mukanaan kantava teini liikkeellä 2-, vai 4-tahti mopolla. Omatkin vaatteet tuoksahtavat hiukan mopolenkin jälkeen, muttei niin pahasti kuin joskus mopo-/piikki-iässä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Kun tänään taas köröttelin junnujen 2-t mopojen perässä, niin tuli mieleen seuraavaa. Me käytämme noissa RC-autojen bensalla toimivissa 23 kuutioisissa 2-t moottoreissa yleensä Nesteen pienkonebensaa. Vaikka bensan sekaan yleensä lisätään öljyä siten, että saadaan 4% öljyseos, niin silti ei haise 2-tahtisen käry nokkaan. Autoja voi säilyttää vaikkapa kerrostalohuoneistossa ilman hajuhaittoja, jos on käytetty pienkonebensaa, eikä öljyn merkilläkään ole väliä hajun suhteen. Edes se pakoputkesta tuleva osittain palanut öljy ei haise. Myöskään bensa itsessään bensatankissa ei haise. Eli voinemmeko syyttääkin ennemmin sitä tavallista bensaa, kuin öljyä hajusta?

Viikonloppuna puhdistelin 2 litraisen perheauton huohotussuodatinta. Ja se öljymöhnän ja veden sekoitus suodattimessa haisi todella julmalta. Kädet piti pestä useaan kertaan, ennenkuin hajun sai pois. Tässäkin tapauksessa taisi olla pakokaasut, jotka olivat päässeet mäntien ohi kampikammioon, olla hajun aiheuttajia. Eli onko tuo normaali bensa-asemilta saatava bensa sen verran vähemmän jalostettua, että kaupan päälle tulee tämä haju, tietyissä tilanteissa. Eli öljy ja tavallinen bensa on se mikä haisee? Ei öljy yksinään, ei bensa yksinään, vaan molemmat yhdessä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Kaipa se bensa on se, joka sen hajun aiheuttaa, mutta luulen, ettei välttämättä johdu siitä jalostusprosessin puutteellisuudesta yksinään, vaan siihen on saatettu junailla terävä tuoksu sen takia, että ihmismieli tajuaa, että tuotahan ei muuten parane mennä nuuskuttamaan. Pienkonebensa kun ei haise, niin sitähän imppaa "mielellään".
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Esteripohjainen kisaöljy kyllä itsessään tuoksahtaa aika kivalle. Olen kyllä tuossa enskassa huomannut sen, että eri öljylaatu tuoksahtaa hieman eri tavalla. Minullakin moottorisahassa juuri pienkonebensaa eikä se kyllä lemua vanhan nenään samalla lailla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 25.09.07 - klo:11:58
Minullakin moottorisahassa juuri pienkonebensaa eikä se kyllä lemua vanhan nenään samalla lailla.
Itse olen käyttänyt ihan normaalia bensaa, mutta kyllähän sitä tulee välillä sotkettua vähän liian "raskaita" öljyseoksia ja silloi käry ja haju on melkoinen. :o

Partanen

Pienkonebensahan on pidemmälle jalostettua, kuin tavallinen bensa. Hintakin on kovempi. Eläintarhan Neste myy ko. bensaa letkusta ilman öljyä hintaan 1.77â,¬, viimeksi kun hain. Tarkoituksena olisi tankata moponkin tankki täyteen tuota bensaa talven ajaksi, se kun säilyy todella hyvin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

En ole koskaan laittanut mitään erikoisaineita / erikoisbensoja tankkiin talveksi ja aina on keväällä käyntiin lähtenyt. Niin isommat, kuin pienemmätkin pyörät. Joskus PV-aikoina kun lantattiin itse oli enemmänkin ongelmia kun öljyt tuppautuivat tukkimaan suuttimia.

Harmi kun sulla ei Partanen taida olla kahta identtistä samanlaista, samanlaisella toimivuusasteella olevaa skootteria. Laittaisit toiseen tuota pienkonebensaa ja toiseen sitten tavallista ja katsoisit onko keväällä eroja käyttöönottamisessa  ;)

Itse en jaksa alkaa noilla puljaamaan ja en edes tiedä saako täältä Pirkanmaalta pienkonebensaa muuta kuin rautakaupoista?

Partanen

Mulla toi saattaa jäädä seisomaan jopa 5kk ajaksi, joten bensan seisottamisen tuoma ongelma voi olla tosiasia. Kiinalaiselle riitti äskettäin 2 viikonkin seisotus, kun jo oli vaikeuksia saada käymään. En tiedä mikä oli, mutta tuntui että kaasutin olisi ollut tyhjä, kun ihmeen kauan piti sahata.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 25.09.07 - klo:20:03
mutta tuntui että kaasutin olisi ollut tyhjä, kun ihmeen kauan piti sahata.
Juurikin näin, näissä kaikissa automaattihanallisissa. Muutaman viikonkin seisotus tekee käynnistyksestä usein vaikeampaa. Kaippa se bensa sitten vaan haihtuu niin nopeasti kaasuttimen päästä / putkistosta. Varsinkin kesällä auringossa tuon havaitsee helposti.

Baotian

Pienkonebensaa saa myös moottorisaha/ruohonleikkuri/moottorikelkka- huolloista/myyjiltä.  ;D

Saku

Itse käytän Ruohonleikkurissa ja moottorisahassa pienkonebensaa.
Ruohonleikkurilla ajettu kaksi kesää, eikä ongelmia ole ollut.
Onhan siinä vielä katalysaattori.
Kumpi sitten on parempi. 2 vai 4 tahtimoottori.
Molemmilla pääsee eteenpäin.  ;)