Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

ko2610

Lakihan on jo noista ajoista muuttunut eikä silloin mitään 45km/h rajaa ollut. 1,1kW>4kW, 30km/h>45km/h 50kg maksimipainokin on historiaa, saa kuskata kaveria, kunhan jaloille on paikat jne. Silloin ennen naristiin, kun ei saanut kulkea neljääkymppiä kovempaa (ja se oli tarkka raja). Nykyään sama raja on poliisin fiiliksistä riippuen jossain 50 tienoilla ja edelleen naristaan. Yksi mopoon liittyvä asia on kuljettajan alaikäraja. Ennen ajo-oikeus lankesi kuin manulle illallinen, kun 15 kilahti mittariin. Nykyään tarvitaan sentään ajokortti, mutta melko kevyt sellainen kuitenkin. Siitä huolimatta mopoilla ajetaan liian paljon ihan miten sattuu. Väistämisvelvollisuus, nopeusrajoitus ja tilannenopeus tuntuvat olevan täysin tuntemattomia käsitteitä. Asia tuskin paranisi sillä, että sallittaisiin enemmän.
Takerrut siihen kyykkykevariin vertailukohtana moposkootterille... kysymys oli siitä miksi mopo on mieluisampi kuin kevari per se. Eli rautalangasta vääntäen: miksi mieluummin mopo kuin sama peli (laillisesti) kevarina? Tuleeko taas vastaukseksi kustannukset. Jos mopoille sallittaisiin lisää vauhtia, onnettomuudet olisivat usein vakavampia>kalliimmat vakuutukset, korttivaatimukset kasvaisivat jne. Äkkiä oltaisiin tilanteessa, jossa entinen mopo olisikin kevarin alaluokka.

Coastside

Koetat mutkan kautta sanoa: "Te virittäjä-siat maksatte vauhdista niin kuin muutkin tekee!". Kun teknisiä perusteita enää ole. Jo nyt ajellaan mopon generation 3 laitteilla. G2 postui poljinpakko, joka typeryydessään lyö nopeusrajoituksen. Ehkä G4 vapauttaa nopeudenkin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

EeTee

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:13:52
EeTee: taas kustannukset :(  ja korttikaan ei riitä. Et halua ajaa pyöräteillä ja vauhtia pitäisi saada lisää. Sinäkin haluat kevarin mopon kustannuksilla. Tuo GoPro-kikka kertoo, mikä on hyvin pitkälti ongelman ydin suomalaisessa liikennekulttuurissa: muiden tienkäyttäjien kunnioituksen puute. Kun pelko kiinnijäämisestä puuttuu, liikennesäännöt lentävät romukoppaan ja tilalle astuu minäminäminä. Tuollainen näennäisvalvontakin sitten riittänee pelotteeksi. :D

En suinkaan tavoittele moottoripyörää mopon kustannuksilla, (tai miksipä ei jos olisi mahdollista, tuskin itsekkään siitä pahastuisit?) ei ole enää niin kiire ettenkö kerkeäisi mopon nopeuksillakin paikasta toiseen.

Aikuisen miehen alla vakion mopon kiihtyvyys ja mäennousukyky on minusta suurempi ongelma. Minusta ei tehoa, tai kuutioita pitäisi rajoittaa niin ahdasmielisesti, vaan mielluummin maksimi nopeutta, joka voisi ihan hyvin olla 60, jolloin jäisi pelivaraa eikä tarvitsisi jurnuttaa rajoitinta vasten 40km/h alueella ja autot painaa vaan ohi viittäkymppiä.

Eli yksi mopojen lisänopeuden tarve taitaa johtuakkin nopeusrajoituksista ja niiden noudattamattomuudesta, ja tämä on ihmetyttänyt minuakin. Jos taajamassa on 40 rajoitus ajetaan hieman yli, ehkä 45-50, siis miksi rajoitus ei ole 45, tai 50? No silloin ajettaisiin tietenkin 60... jne. Taajamien ulkopuolella ylitykset on monesti vielä rajumpia, liian hektinen elämäntapa ja teennäinen kiirekkö on ajanut ihmiset tähän, vai onko vaan piittaamattomuutta, kun tiedetään ettei poliisi ollut eilenkään tutkaamassa, eikä ne puutu pieniin ylityksiin?

Asenteet muihin on varmasti myös yksi suuri ongelma niin mopoilijoilla kuin muillakin liikenteessä. Kuten kirjoititkin kunnioituksen puuttesta, minusta on alkanut tuntua ettei oikein kukaan kunnioita ketään, vaan oma perse on tärkein ja vika on aina muissa.
Syyllistyn toki tähän välinpitämättömyyteen itsekkin, varsinkin ennen tätä uutta mopokautta, kun tuli ajeltua lähes pelkästään autolla, jos mopo oli edessä siitä oli jokin pakottava tarve päästä ohi, menipä se kuinka lujaa tahansa.
Reilun vuoden lähes kokonaan autoton kausi ja pyörällä, sekä skootterilla liikkuminen on muuttanut suhtautumista melkoisesti ja omasta mielestä osaan ottaa nykyään muut liikenteessä paremmin huomioon auton ratissakin.

Mulla on molemmissa skoottereissa rajoittimet osittain paikoillaan, nelitahdissa nopeudenrajoitin ja kaksitahdissa rikka etuvariaattorissa. Tehoa on kasvatettu vaihtamalla osia, mutta nopeus on kuitenkin pyritty pitämään aisoissa, ja mikä pakko on kääntää kahvaa niin paljon että mennään yli rajoitusten, ei autollakaan ajeta lappu lattiassa?

Mikäli olisi pakottava tarve päästä liikkumaan nopeammin ajaisin toki autolla, mutta valtiovalta päätöksillään, ja verottamisella on tehnyt yksityisautoilusta ainakin omalla kohdalla kannattamatonta.
Olen myös koettanut ottaa kaikkeen tekemiseen rennomman asenteen ja pyrkinyt jättämään turhan kiirehtimisen muiden ongelmaksi.
Jos en olisi niin pirun laiska, ajaisin varmasti pyörällä läpi vuoden, mutta mopolla liikkuminen sujuu paljon helpommin. :)

Tästähän saa vääntää vaikka loputtomasti ja aina löytyy hyviä puolia virittämiselle ja sitä vastaan, vai pitäisikö muuttaakin Kreikkaan, Italiaan, Espanjaan... lopettaa kokonaan verojen maksaminen ja ajella viritetyllä mopolla tuppi nurin ilman kypärää poliisin siitä välittämättä?
ZN50QT-11
Titan T2

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:15:57
Lakihan on jo noista ajoista muuttunut eikä silloin mitään 45km/h rajaa ollut.
Tämä on kyllä tiedossa ja arvasinkin että puutut tähän. En vaan katsonut tarpeelliseksi alkaa historiaa kertaamaan kun ajattelin että googlaat sen itse kummiskin. Itse olen sillä kannalla että laki voisi muuttua taas, sulla on oma mielipiteesi. Meistä riippumatta laki tulee joko muuttumaan tai ei. Sen näkee sitten.

saa kuskata kaveria, kunhan jaloille on paikat
Tämä onkin loppupeleissä muutes aika jännä määritelmä.. Takahaarukkaan kiinnipultatut kumisaappaat ?.. :)

Tuleeko taas vastaukseksi kustannukset.
Maailmassa jossa kaikki maksaa niin ilman muuta tulee. Oli kyse sitten siitä kevarin ostamisesta taikka leivän pöytään. Rautalangasta vääntäen täältäkin: Koska mun on valittava pyörinkö päivittäin tolla kevarilla vai mopolla, mun on pakkokin tehdä se valinta näiden väliltä. Tuo mitä sinä meinaat, niin ilman muuta en menisi edes kevarilla kun helikoptereitakin on. Siis jos asia ei olisi rahasta kinni. Se nyt vain sattuu olemaan. Näin langasta vääntäen http://hus61.files.wordpress.com/2010/10/iron-wire-41.jpg

ko2610

Äläpäs, coastside, käännä asiaa nurinpäin varsinkaan nimittelyjen kera. En ole keneltäkään vaatimassa rahaa. Totta kuitenkin on, että mopon edullisuus perustuu osaltaan alhaisiin nopeuksiin ja jos rajoja karsitaan, hinta väkisinkin nousee. Olen minäkin mopoa virittänyt aikanaan, mutta se loppui reilua vuotta myöhemmin kirjaimiin kt. Jos sallittuja nopeuksia nostettaisiin, alkaisi Zoner kukea 65 samana päivänä. Nykyään olen sitä miltä, että yhteisiä sääntöjä pitää noudattaa tai muuttaa ja rikkojille annetaan penaltia. Silloin 15-vuotiaana oli asiasta hiukan eri näkemys, kun mopoa isompaa ei saanut iän puolesta ajaa.
Jos pelkkä kaluston paraneminen olisi peruste nostaa nopeuksia, saisi nykyään autoilla ajaa keskusta-alueillakin sataa. Sen sijaan rajoituksia lasketaan jatkuvasti joka puolella. Onneksi rajoitukset eivät koske niitä viritettyjä mopoja. :P

Ja EeTeelle kommenttina: nykyään on liikkeellä liian fakkiutuneita autoilijoita, jotka eivät ymmärrä edes olevansa jalankulkijoita autosta poistuttuaan. Kun osallistuu liikenteeseen jalankulkijana, pyöräilijänä, mopoilijana, moottoripyöräilijänä ja autoilijana... mieluimmin vielä eri tasoisella kalustolla, oppii näkemään tilanteet eri osapuolten näkökulmasta. Kun esim. "autoilet" kalustolla, jonka huippunopeus taitaa olla juuri yli sadan ja pidemmissä mäissä mennään pitkälti alle rajoitusten, näet hiukan erilaista käytöstä kanssa-autoilijoilta, kuin ajaessasi uudenkarhealla 2.4tglxyzyms-krumeluurilla.

Zonen viimeiseen kommentti: en minä ole sitä rahaa vaatimassa, vaan vakuutusyhtiöt, kun kopsuista tulee isompia vahinkoja. Minun puolestani rajoja saisi nostaa, mutta pykälien vastaisista virityksistä en pidä. Enkä muuten googlannut mitään noista vanhoista rajoista. :)

-Zone-

Minä en taas vakuutusyhtiöitä ole ajatellut. Vakuutukset koostuu tietysti siitä korvauksesta, se on selvä. Minä olen kustannuksilla tarkoittanut kokoajan laitteen hankintahintaa. Rahaa ei tule enää ovista ja ikkunoista. Se oli hyvää aikaa se, mutta mennyttä aikaa. Tuo RD on sekin ollut mulla pitkälti yli 10v. Tietysti se vakuutus vaikuttaa niihin käyttökuluihin, mutta jos nyt otetaan realistinen kanta asioihin, niin monikohan suomen mopoista on vakio tai pysyy vakiona vuosi ostamisen jälkeen. Veikkaan aika harva. Prosentualisesti varmaan murto-osa, niin homma voisi sitten olla edes osalle laillistakin (siis se 60km/h). Lähinnä meinaan meitä aikuisia joilla se liikennekäyttäytyminen ja harkintakyky on vähän toista kuin muksuilla.

E: Ei ole muutes taas hetkeen ollutkaan foorumilla yhtä aktiivista keskustelua. Dialektiikka kaikissa muodoissaan näyttää toimivan erittäin hyvin :)

EeTee

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:17:34
Kun esim. "autoilet" kalustolla, jonka huippunopeus taitaa olla juuri yli sadan ja pidemmissä mäissä mennään pitkälti alle rajoitusten, näet hiukan erilaista käytöstä kanssa-autoilijoilta, kuin ajaessasi uudenkarhealla 2.4tglxyzyms-krumeluureilla

Tuttua on tämäkin ja kävi samoin kun mopoissa, piti virittää. Suzuki SJ410:n litranen kone vaihtui 1,3 litraseen,  1,6 Taunukseen vaihtui 2,3 litranen V6, ainut ero oli että nämä oli laillisia ja muutoskatsastettuja, mopossa ei moinen oikein ole mahdollista. Uusia tehokkaita autoja en ole koskaan omistanutkaan, enkä tule omistamaankaan, toki sellaisillakin olen ajanut.
ZN50QT-11
Titan T2

harriveikko

Skodet ois taas peräkärryssä ja me lähetään tänään tonne noin kuudenkymmenen kilsan päähän pöristeleen.Sielä olis maalaisteitä ja oikeaa maaseutua.Pitäis olla upeita paikkojakin nähtäväksi.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

jazuaXXX

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 26.07.07 - klo:21:23
Olen Partasen kanssa toisaalta samoilla linjoilla. Suurempia vauhteja varten on toisenlaiset vehkeet. Toki täytyy myöntää, että oma mielipide on muuttunut ikääntymisen myötä ja ymmärrän myös nuorempaa sukupolvea. On mukavampaa päästä kovempaa ja ennen kaikkea pysyä liikennevirran mukana. Se luo jossain määrin myös turvallisuutta. Toki autoilijat näkevät mopon lähes aina punaisena vaatteena, josta ohi on päästävä. Vaikka sitten ajaisi 50 alueella 60 km /h. Rajoja on kuitenkin vedettävä, kuten tuolla toisessa topicissa oli jossain vaiheessa juttua.

Mikäli kovempaa haluttaisiin ajaa, ei mopokortti ole kuitenkaan nykyisellään riittävä tietoperusta turvallisen ajotavan saavuttamiseksi. Toisaalta turvallisuus ei tule minkään kortin myötä ilmaiseksi, vaan lähtee aina omista ajatuksista ja asenteista. Jos sallittaisiin kovempi vauhti, tulisi myös ylimääräisiä kustannuksia kohonneiden vakuutusmaksujen ja mopokortin yhteyteen liitettävien pakollisten ajotuntien kylkiäisinä. Kuinka moni mopoilija sitten olisi valmis hyväksymään tällaisen järjestelmän, kun piikkikortin kuitenkin saa edelleen 16 vuotiaana? Täytyy myös huomioida, että korttijärjestelmä on koko EU-alueella sama.

Joskus vuonna kivi ja keppi kun mopokortista ei kukaan vielä tiennyt mitään ja koko tuttavapiiri oli varustettu 80kuutioisilla PV:illä, 22millisillä dellortoillaan ja Gianellin tehoputkilla, oli joskus ihme ettei sattunut mitään vakavampaa. Toki tuolloin yleinen pohja turvalliseen ajotapaan oli jo heikompi, koska mopokortteja ei tarv1ttu ja touhu oli muutenkin joskus todella typerää. Toisaalta mopomäärä oli nykyistä pienempi. Joskus kuitenkin tuntuu, että tuolloin yleiset asenteet liikenteessä olivat parempia. Niin sanottuja kaistapäitä kun tuntuu nykyään löytyvän melko paljon kaikista kulkuneuvoista.
nyt korttiin vaan lisätään teorioita ja ajotunteja mutta mikään muu ei muutu...

Samppa

Ajotuntien määrän lisääminen ei muuta samassa suhteessa nuorten asennepuolta vastuullisempaan ajattelutapaan ja ajamiseen. Ainakin itse olin 15-20 vuotiaana melko "pommi". En nyt sitä tarkoita, että kaikki olisivat, mutta aika monella miespuolisella on kuitenkin näyttämishaluja jne. Ne on ainakin multa kummasti kadonneet iän myötä tai sitten jos haluan revitellä, niin teen sen ihan eri vehkeillä ja suljetussa ympäristössä. Toki myönnän joskus polttavani päreeni liikenteessäkin aivan totaalisesti. Oppimisprosessi on siten ainakin jollakin tasolla edelleen kesken.

Kyllähän niitä jatkuvia ongelmatapauksia silti löytyy iästä ja kulkuvälineestä riippumatta.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

Testosteroni on kulkuneuvoille myrkkyä. Jos sitä on paljon monesti siinä tapahtuu ikäviä asioita.

Coastside

Oletetaan että eurostoliitossa tapahtuisi ihme ja tulisi järkeviä sääntöjä. Mopoluokka katoaisi sellaisena jona me sen tunnemme. Tulisi ajoneuvo joka kuljettajan alkutaipaleella kulkisi olosuhdeiden ja ajajan kykyjen mukaan. Paikka selviäisi kepsulla ja ajokäytös kiihtyvyysantureilla ja liikennettä selvittäisi anturit tiessä. ajokki kulkisi taajamissa liikennevirran mukana. Kuljettajan hallintakykyä valvoisi ajokin oma systeemi ja selvästi toistuvat virheet täytyisi saada pois muuten ajokki hidastuu kun se ei häiritse muuta liikennettä. Nopeutta saisi hyvällä ajokäytöksellä ja virheiden välttämisellä. Jos ei paranisi, mopo hyytyisi kokonaan. Kun ajo sujuisi riittävän jakson hyvin niin valvonta vähenisi. Ajokki tunnistaisi ajajan sormenjäljestä. Kuskin "ajajaluokka" näkyisi värikoodina peräpäässä.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.11.14 - klo:00:02
liikennettä selvittäisi anturit tiessä
Ei kuulosta oikein järkevältä järjestelmän ylläpitoa ja päivitystäkään ajatellen, mutta tekniikka (yhdessä gps:n kanssa ) voitaisiin kytkeä ajoneuvojen moottorinohjausjärjestelmään. Niin polttomoottorisissa kuin sähkölläkin liikkuvissakin kulkupeleissä "LoJack":n tapaan. Ajoneuvot siis "keskustelisivat" lähimmäisten ajoneuvojensa kanssa. Näin vältyttäisiin asettamasta antureita joka ainoaan tiehen ja systeemi toimisi riippumatta missä ajokit liikkuu.

Uikukka

Kymconi kulkee sen 60. Derbi sitten jo kovaa.
Mutta kymco sitten päivittäises käytös.
Mun mielestä ihan ok asia virittää.
Ei jää autojen jalkoihin

Coastside

Totta että mobiili systeemi olisi parempi. Kuskienkin viestintää voisi kehittää, kuitenkin niin että vain hillitty tyyli menisi läpi.

Systeemiin kuuluisi vapaat alueet missä voisi rällätä sen minkä haluaa jotta voi päästää höyryjään.