Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

MinäItse

Itse en käsitä yhtään tuota jarruihin vetoamista...kyllä kaikissa skodeissa on nykyään sellaiset jarrut, että 60km/h voitaisiin aivan hyvin sallia. Se onkin eri asia, että kuka niitä pysäyttimiä sitten käyttelee siellä tangon takana. Olisin varsin tyytyväinen, jos mopot/moposkootterit saisivat sen 60 mennä, sillä oletuksella ettei enää saa käyttää pyöräteitä.

Itselle viritys lähtee siitä, että suurennetaan kuutiotilavuutta. Sitä pienemmät jutut (esim. Prikan poisto) onkin vasta sitä parantelua  ;D
Ainoa, joka koskee minun skootteriin, on MinäItse.

ko2610

Enkä minä käsitä TUOTA jarruihin vetoamista. Mopo on mopo ja mopokortti on mopokortti. Yhtälailla pakettiauto on pakettiauto, vaikka kuorma-autoissa on aivan saman kokoisia ja näköisiä kaappeja, joiden leimattu kantavuus vain on suurempi. Silti niitä kantavuudeltaan "pienempiä" ei saa kuormata samalla tavalla kuin isompia eikä niitä isompia saa ajaa henkilöautokortilla. Jos mopo ei riitä, siihen on jo aiemmin mainittu lääke: kortti ja kalusto tarpeen mukaan.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:00:50
Yhtälailla pakettiauto on pakettiauto
"El camaroita" tehtiin yhteen aikaan veronkiertosyistä melko monta
http://www.spinneri.fi/2008/10/camaro-pick-up/
http://www.tsup.fi/~soppa/camaro/piheyden_temppeli/
Noh, onhan se lain silmissä tuokin pakettiauto.

Mutta tuosta moposta. 45 kulkeva mopo on auttamatta liikenteen tulppa kaupungissa, ei osa sitä liikennettä eikä se muutu siitä vaikka nyt rahalla saakin pelejä jotka kulkee jo ykkösellä yli 100km/h. 60km/h kulkeva mopo kiihtyisi siihen 50km/h kaupunkiliikennenopeuteen muun liikenteen mukana.

MinäItse

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.08.14 - klo:00:59

Mutta tuosta moposta. 45 kulkeva mopo on auttamatta liikenteen tulppa kaupungissa, ei osa sitä liikennettä eikä se muutu siitä vaikka nyt rahalla saakin pelejä jotka kulkee jo ykkösellä yli 100km/h. 60km/h kulkeva mopo kiihtyisi siihen 50km/h kaupunkiliikennenopeuteen muun liikenteen mukana.
Näin juuri! Kyllähän minä sen käsitän, että jos lujempaa haluaa niin otan auton/jonkun muun.  Mutta kyllä se skootteri silti saisi sen 60 mennä.

tommi

Riippuu paljon moposta, onko sillä enää turvallista ajella jotain 80km/h vauhtia. Itselläni on tässä MTX-2 skodessa vain yksimäntäinen etujarru, ja kyllä sillä vähän hirvittää pysäyttää mopo 80km/h vauhdista. Muuten kyllä menee kuin juna vielä noissa vauhdeissa. Mutta jarrut saisi tosiaan olla paremmat.

Tysconissa on kaksimäntäinen etujarru, ja on todella tehokas. Taitaa olla ihan samat jarrut kuin 125 kuutioisessakin, ja ihan sama runkokin. Ei mitään vaikeuksia ajella jotain 80km/h nopeuksia.

Ei varmaan missään kiinalaisessa 50cc skodessa lopu ajo-ominaisuudet vielä 60/h nopeuksissa, mutta monille 80km/h on jo liikaa.

ko2610

Lainaus käyttäjältä: MinäItse - 21.08.14 - klo:08:11

Näin juuri! Kyllähän minä sen käsitän, että jos lujempaa haluaa niin otan auton/jonkun muun.  Mutta kyllä se skootteri silti saisi sen 60 mennä.
Tarkkuutta noihin lainauksiin! Minä en sanonut noin!

Coastside

Googlen robottiautot on ohjelmoitu ajamaan ylinopeutta siksi että se pysyisi liikennevirran mukana turvallisuus-syistä. Miksei mopoa koske sama, vai haluaako joku mopon säätävän liikennevirtaa tyyliin "vetää 200 auton letkaa ja aiheuttaa lukuisia uhkaavia ohituksia". Kyllä se laintulkitsijalla leuka väpättää liikutuksesta kun toteaa "mopo on mopo". Mopo luotiin aikana jolloin liikenteessä oli hevosiakin ja asfalttiakin kovin vähän ja mopo oli muunnos mummonpyörästä laahausjarruilla. Jos nyt olisi sellaiset tiet ja nykyiset automäärät niin onnettomuus-saldo olisi musta kuin helvetin hiilikellari.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

megaman

Sanotaan näin, että jos 45 km/h (ylityksestä vankilaan, mopo valtiolle tms. ;) ) olis ihan ehdoton kattonopeus mopolle, en olisi lajin pariin hakeutunut enää uudestaan. Jos taajamassakin pitäisi olla tien tukkona muille, ei hermo vaan kestäisi. Ajelin mankilla jo reilu 30 vuotta sitten ja aika nopeasti sen sai kulkemaan sen 60 km/h ilman ihmeempiä muutoksia. (Muistaakseni isompi kaasari 16 mm., virinokka ja välitykset.)

Toki jos taajamassa on 40 rajoitus, sitä kunnioitan, kuten autolla ajaessanikin. Ei mennä tuppi nurin kokoajan.

Sellasta sairaan kovaa pärinää en voi sietää, eikä varmaan moni muukaan. Sehän varmaan kiinnostaa poliisejakin.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

MinäItse

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: MinäItse - 21.08.14 - klo:08:11

Tarkkuutta noihin lainauksiin! Minä en sanonut noin!

Hups, anteeksi. Olen vielä hieman aloittelija näissä hommissa  :-[

ko2610

Siis 50km/h kulkeva mopo on tulppa 40km/h rajoitusalueella? Jokin tuossa yhtälössä ei täsmää. En tiedä zonen ja Coastsiden maisemista, mutta omalla vaikutusalueellani ennen 80km/h rajoitusalueet ovat nykyään hyvin pitkälti 60km/h alueita, vaikka ajoradan vieressä on leveä, mopoille sallittu pyörätie. Kenen tulppana mopo siellä on? Vastaavasti entiset keskustojen 50km/h alueet ovat nykyään 40km/h alueita, joten mopo sopii liikennevirtaan oikein hyvin.
Jos mopo on ajoneuvoluokkana turha, poistettakoon se kokonaan. Voihan kevarikin olla vaikka 50-kuutioinen. Ajokorttiluokkakin on jo olemassa, joten sekään ei olisi ongelma. Koko virityskeskustelussa paistaa läpi asenne: haluan ajaa laitteella, jonka kuljettamiseen tarvittavaa ajokorttia en omista enkä halua maksaa sellaisen vakuutuksia, joten haluan muuttaa toisen ajoneuvoluokan laitteen mieleisekseni. Heitänkin tässä kysymyksen laittomuuksien puolustajille: miksi haluat virittää mopoa, muttet halua ajaa kevarilla?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: megaman - 21.08.14 - klo:11:49
ja aika nopeasti sen sai kulkemaan sen 60 km/h ilman ihmeempiä muutoksia. (Muistaakseni isompi kaasari 16 mm., virinokka ja välitykset.)
Täysin totta, mutta jos lakikirjaa katsotaan niin tuosta on poliisilla täysin laillinen oikeus riipaista lapaseen sakko ja vaikka ei olisi virittänytkään, niin jos sattuu olemaan poliisilla huono päivä, saattaapa se sakottaa siltikin jos mopollaan ajelee esim viittäkymppiä. Laki kun suo hänelle siihen mahdollisuuden. Itselle on onneksi osunut kohdalle varsin fiksuja poliiseja eivätkä ne ole alkaneet kitiseen turhasta jos olen kuudenkympin alueella päästellyt kuuttakymppiä. Pysäytetty on, mutta kun kuski on osoittautunut vanhemmaksi eikä mopokaan pysy kasassa jesarilla ja rautalangalla, niin eivät ole suuremmin alkaneet vaahtoamaan. Täysi oikeus niillä olisi kyllä sakottaa jos sattuu vaikkapa juuri silloin joku asia vituttamaan.

Mulle riittäisi varsin hyvin tuo 60km/h. Se olisi juuri passeli nopeuskatto vaikka tuo oma kyllä nykyisellä setupilla kovempaa liikkuukin. Se 60km/h on sellanen mukava matkavauhtikin mitä usein ajan, eikä kaupungissakaan ole jaloissa jos ajaa samaa kuin muutkin. Eteenkin juuri kaupungissa olen pistänyt merkille että jos olen ajanut mopon sallittua kattonopeutta ja seuraavista valoista se takana oleva autoilija ei kerkiäkään vihreillä sen vuoksi, että edessä tupeksii mopo niin kyllä sitä olen kerran jos toisenkin keskisormea ikkunan läpi saanut ja ikkunasta huudetut "mee ny vittuun sen romus kans" -kommentit tulee myös aika pian tutuiksi.

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:12:18
Siis 50km/h kulkeva mopo on tulppa 40km/h rajoitusalueella?
Ei vaan 45 kulkeva mopo on tulppa jos muu liikenne menee viittäkymppiä.

vaikka ajoradan vieressä on leveä, mopoille sallittu pyörätie
Täälläpäin joka ainoa on varustettu lisäkyltillä "Ei mopoille"

Koko virityskeskustelussa paistaa läpi asenne: haluan ajaa laitteella, jonka kuljettamiseen tarvittavaa ajokorttia en omista enkä halua maksaa sellaisen vakuutuksia, joten haluan muuttaa toisen ajoneuvoluokan laitteen mieleisekseni. Heitänkin tässä kysymyksen laittomuuksien puolustajille: miksi haluat virittää mopoa, muttet halua ajaa kevarilla?
Kevarikin mulla on ja kortti riittää ajamaan vaikka 1200cc ohjusta ilman minkäänlaisia tehokuristimia. Tuo mopo on kuitenkin päivittäisessä käytössä mukavampi. Ja onhan se 15 vuotta uudempaa tekniikkaakin.

Coastside

Mopoilijalta kysytään mikset aja kevarilla, ja siltä mikset aja suuremmalla ja suurella ajavalta että mitä miltä noissa tehoissa on kun taajamissa ehtii mopollakin? Jos isolla moottoripyörällä ajaisi kuin mopolla ajetaan, tulisi pieksetyksi moni tiellä. Jotenkin armelijaammin pieniin suhtaudutaan.
Jotkut ajavat suola-aavikolle tehtyjä moottoripyöriä, vaikka ajamaan pääsy on hankalaa. Kukin tyylillään.

Miksi ajan mopolla: Siksi että sen kustannustaso on alhaisin ja sillä ei ole parkkeerausongelmia ja kevyenä sillä ajaa talvellakin. Korttia en siihen tarvitse, joka nykyisin on iso kustannus tyhjästä. Näyttämishalut unohtui jollekin huoltikalle?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

EeTee

Tuskin mopoilisin itsekkään, jos pitäisi täysin vakiolla yrittää selviytyä, ja kannatankin mopojen nopeuden nostoa 60km/h.
Omat kulkineet eivät ihan tuota nyt taida kulkeakkaan, olen panostanut enemmän nopeampaan kiihtyvyyteen.

Täällä meidän kulmilla päättäjät kaikessa viisaudessaan kielsivät kaikilla kevyenliikenteenväylillä mopoilun, ja nyt pitää 80km/h alueellakin koettaa olemattomilla pientareilla ajella. Perusteet kiellolle ei ollut suinkaan muu kevyt liikenne, vaan autoilijat jotka eivät osaa ottaa huomioon kevyenliikenteenväylältä suojatielle ajavia muita kovempaa vauhtia liikkuvia mopoja.
En itsekkään kannata kevyenliikenteen väylillä ajelua, jos pientareet vaan olisi riittävät mopolla ajamiseen, ja maksimi nopeutta nostettaisiin.

Huomasin yhden konstin jolla saa hieman rauhoitettua tilanteita tien päällä, laitoin GoPron kypärään kiinni, ainakin 40km/h taajamanopeuksissa turhat ohittelut, ja eteen kääntymiset on selvästi vähentyneet, paikalliset nuoremman sukupolven mopoilijatkaan ei enää päästele tuppi nurin ohi vaan köröttelevät nätisti perässä.

Pääsääntöisesti kustannusten takia liikun itsekkin mopolla, olen käytännössä jättänyt autoilun pois kokonaan, oma auto on ollut tallissa poistettuna tieliikennekäytöstä jo reilun vuoden. Kortti ei riitä moottoripyörällä ajamiseen, ja sen päivittäminen tuntuu turhan kalliilta, minkä lisäksi pitäisi vielä ostaa moottoripyörä ja siihen mopoa kalliimpi vakuutus.
ZN50QT-11
Titan T2

ko2610

Zone: mikä moposta tekee kevaria mukavamman päivittäiseen käyttöön? Siis nyt pitää ajatella teknisesti samantapaista kokoonpanoa sillä erotuksella, että toinen kulkee max 50 ja toinen jopa 90. Vanhaa RG Gammaa ei nyt saa verrata moposkootteriin.

Coastside: kustannustaso... kustannus... Haluat siis ajaa kevarilla, mutta et maksaa kevarin kuluja... haluat ne rusinat siitä pullasta. mot
Keveys ei katoa, vaikka se 50-kuutioinen peli olisikin kevariksi rekisteröity eikä se 125-kuutioinenkaan paljon raskaampi ole. Parkkeerausongelmat poistuisivat sillä, että sallittaisiin moottoripyörien pysäköinti sivistysmaiden malliin eikä vaikeutettaisi sitä Suomen malliin. Ja kyllä se niin on, että jos isoihin pyöriin suhtauduttaisiin, kuin mopoihin, tulisi moni autoilija piestyksi.

EeTee: taas kustannukset :(  ja korttikaan ei riitä. Et halua ajaa pyöräteillä ja vauhtia pitäisi saada lisää. Sinäkin haluat kevarin mopon kustannuksilla. Tuo GoPro-kikka kertoo, mikä on hyvin pitkälti ongelman ydin suomalaisessa liikennekulttuurissa: muiden tienkäyttäjien kunnioituksen puute. Kun pelko kiinnijäämisestä puuttuu, liikennesäännöt lentävät romukoppaan ja tilalle astuu minäminäminä. Tuollainen näennäisvalvontakin sitten riittänee pelotteeksi. :D

Heitetäänpä vielä soppaan toisenlainen lusikka kysymyksen muodossa: jos mopo saisi kulkea rajoittamatta, mutta 50 kuution raja olisi ehdoton, miten suhtautuisit iskutilavuuden kasvattamiseen? Entä jos sanktio olisi vaikka kortti pois vuodeksi?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 21.08.14 - klo:13:52
Zone: mikä moposta tekee kevaria mukavamman päivittäiseen käyttöön? Siis nyt pitää ajatella teknisesti samantapaista kokoonpanoa sillä erotuksella, että toinen kulkee max 50 ja toinen jopa 90. Vanhaa RG Gammaa ei nyt saa verrata moposkootteriin.
..
Heitetäänpä vielä soppaan toisenlainen lusikka kysymyksen muodossa: jos mopo saisi kulkea rajoittamatta, mutta 50 kuution raja olisi ehdoton, miten suhtautuisit iskutilavuuden kasvattamiseen? Entä jos sanktio olisi vaikka kortti pois vuodeksi?
Kuule. Se mun kevarini ei ole vanha RG Gamma, mutta saman aikakauden tuotoksia kuitenkin, elikkäs RD Yamaha. Se on tällä hetkellä 98% alkuperäiskunnossa, mutta ollessa 80 luvun loppupään vuosimallia se ei kelpaa vielä museorekisteriin. Sen mr-rekisteriin laittamista olen kyllä vakavissani harkinnut kun sillä ikä riittää. Ei tollasella pyöritä kotinurkissa päivittäin tai ajella kauppareissuja. Sille on oma paikkansa mutta ei päivittäinen pörrääminen kaupassa tai muilla asioilla. Miksi en vertaisi vanhaa kevaria ja tuota moposkootteriani jos kerran juuri niillä ajan ?

Tietysti joku uusi kevari voisi olla kätevä tuohon "nurkissa pyörimiseen", mutta se nyt vain sattuu olemaan sellainen juttu että kaikki ei yksinkertaisesti voi asennoitua niin että ostellaan niitä uusia kevareita kun tarve tulee. Hienoa jos jollain on tähän mahdollisuus, mutta kaikilla ei ole. Mutta mutta..

Tässä puidaan nyt koko asiaa vähän sivusta. Kyse ei ole siitä yritetäänkö tässä väenvängällä mopoa muuttaa johonkin muuhun olemassa olevaan ajoneuvoluokkaan. Ei. Eli:

Kun mopo -luokkana määriteltiin oli kalusto sitä mitä se silloin oli ja luokalle määriteltiin kalusto huomioiden raja-arvot. Yksi näistä koski nopeutta ja mikäli tuosta alta katsomme ylempää kuvaa oli hyvin ymmärrettävää että tämä nopeuskatto rajattiin silloin 45km/h. Vanhimmat kalustoa käyttävät kuskitkin kun ajoivat siihen aikaan liki 100% kypärän sijaan lätsä päässä ja piippu huulessa.

Kun katsomme alempaa kuvaa, voidaan kysyä tarviiko tuon nopeuskaton olla maailman tappiin saakka 45km/h. Mielestäni sen ei ole enää mikään tarve olla noin pieni ja se voitaisiin hyvin nostaa 60km/h sillä kalusto ei vaadi sen olevan enää 45. Mopo on edelleen mopo, mutta laki olisi toltaosin päivittynyt. Lakiahan joudutaan aika-ajoin muultakin osin muuttamaan, miksi mopon olisi oltava poikkeus ja härkäpäisesti oltava maailman loppuun saakka rajattu kulkemaan maksimissaan 45km/h. Nykyään kun se ikämiessakkikaan ei aja mopolla enää lätsä päässä piippuaan tuprutellen.

Tuohon kuutiotilavuusasiaan sanon vain että lainpuitteissa musta kuutiotilavuusraja voisi olla sen 50cc ja sanktioiden ollessa sitten miten lainsäätäjä asian parhaaksi näkee vaikka tuo kuutiotilavuusraja ei niin tasaväkinen 2T ja 4T moottoreiden kesken nyt olekaan. Tästä samaisesta syystähän mm. motocrossissa 250-kuutioiset nelarit ajavat samassa luokassa 125-kuutioisten kaksitahtisten kanssa ja 450-kuutioiset nelarit 250-kuutioisten kaksitahtien kanssa jotta kilpailu olisi kaluston puolesta tasaväkisempää.