Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

Scootertech

Tai sanotaan että 15 vuotias ei saa ajaa viritetyllä mopolla mutta muut saa.

MinäItse

Vihaan varin prikkaa, jos haluaa edes yrittää pysyä muun liikenteen seassa, pitää kaasu pohjassa huudattaa konetta....pidemmän päälle ei tule hyvä. Ainoa asia joka estää minua poistamasta kyseistä moottorintappajaa on se, että laitteessa on takuuta vielä 2 vuotta  :o

Kuten jorekin jossain videossaan totesi rajoittimesta: haistakoot minun puolestani vaikka paskan.
Ainoa, joka koskee minun skootteriin, on MinäItse.

tagatubos

Tässä juuri täysi vakiolla, kuristetulla skootterilla pitkän sivuun ajaneena voisin sanoa, ettei ole herkkua ajella Suomen 50cc skootterilla.
Bensaa palaa turhaan ihan tahtomattakin, kun mäkiä yrittää ennakoida rajallisella alueella. Kone huutaa, vaikka rullat ovat muuten sopivan painoiset. Auta armias, jos herkeät kuuntelemasta konetta..
Nyt lähti varia ahistava kuristus.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

kani

Paremmin skootteri toimii ilman rajoittimia säädöissä kuin rajottimen kanssa.. Sen prikan voi laittaa takaisin huoltoon viedessä..

Sent from my iPad using Tapatalk HD

MinäItse

Nyt lähti prikka, narua tungin tulpanreiästä niin sai hyvin auki. Enää ei tarvi koneparan huutaa!
Ainoa, joka koskee minun skootteriin, on MinäItse.

joni_k

mun mielestä varsinkin toi nopeudenrajoitin on moottorin surma kun maksimi nopeus saavutetaan niin jää kaasusta yli puolet käyttämättä,samoin myös kierroksia lähestulkoon. siinä sitten painetaan lunttua ja mitään ei tapahdu paitsi imuäänet kovenee ja pytty imee sisäänsä liikaa bensaa.

Coastside

Rajoittimet pois ja kaasukapularajoitin on paras teknisesti ja taloudellisesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

harriveikko

Siis sitä moottoriahan ei ole suunniteltukkaan,että sielä olis prikkoja sun muuta.Semmosen virittämisen minäkin vielä hyväksyn,että kone tehdään "vakioksi",mutta en oikein enää viilaamista.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

kani

Hölmöä ettei ole tullut kunnon rajoittimia. Ja vaikka sallittaisiin täysi-ikäisille ajo nopeusrajoituksen mukaan kunhan mopoa ei ole oikeasti viritelty. Helppoa ja yksinkertaista.

Sama keino kävisi autopuolella. Järjetöntä että nuoret ajavat turvattomilla kusilaitukopeilla kun paljon parempi ratkaisu olisi nopeudenrajoitin. Kuten ruotsissa a-traktorit. Miten ne on rajoitettu?

ko2610

Ainakin joskus ennenmuinoin Ruotsissa oli vanha puukenkävolvo erittäin suosittu epa-traktori. Pykälien mukainen se oli, kun ykköstä isommat vaihteet oli tehty toimimattomiksi.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: kani - 17.08.14 - klo:21:27
Kuten ruotsissa a-traktorit. Miten ne on rajoitettu?
Ah, nuo hassun hauskat  epa-viritelmät. Ainakin hyvin monet volvoihin perustuvat epa-traktorit rajoitettiin sillä, että niihin lyötiin 2 vaihdeaskia peräkkäin ja toinen lukittiin kiinteästi ykköselle. Näin saatiin niin pieni välitys että huippunopeus rajoittui sopivaksi. Noista epa-traktoreiden rakentelusta oli joskus 80 luvulla juttua TM ja vauhdin maailma lehdissä.

Siinä yhden volvo-epan lyhyt kunnostus. Kuvista selviää paljon rakenne vaikka ruotsalainen ei nyt ymmärrettävää suomea kirjoittaa osaakaan :) http://30traktor.egetforum.se/du1arvid-volvo-duett-62-a-traktor-renovering-uppdatering-t23184.html
Sivulla 2 näkyy hyvin 2 peräkkäistä vaihdeaskia.

Panssarimarsu

Virittäminen minusta on itsessään hölmöä että mopon/skootterin kokoisella kapistuksella ajetaan 80km/h. ei niitä taideta missään suunnitella ajettavaksi sitä vauhtia.

MUTTA! (ennen kuin sekoatte totallisesti) se on minusta myös ihan helkkarin typerää että kuristetaan mopo niin mielettömästi ettei sillä pysty edes ajamaan! muistan vieläkin sen kuin eilisen kun kaveri sai täysin uuden yamaha DT:n mikä oli tietenkin kuristettu että saadaan tieliikennehyväksytyksi. Ei se möhkö mopo jaksanut nousta ylös edes pientä ylämäkeä mikä oli ennen heidän kotipihaa, kuskikin painoi silloin vajaa 70kiloa.

varmasti kaikki olisi paremmin jos mopot saisivat kulkea 60km/h ja mopot liikkuisivat pelkästään ajoteillä. Nämä on taas näitä ikuisuus tappeluita, kantani on että mopot saisivat kulkea kovempaa jo lähtökohtaisesti. Itse virittäminen on minusta jo tuomittavaa jos vauhdit alkaisivat menemään reippaasti yli 70km/h.

Coastside

Monessa nykymopossa on paremmat palikat kuin aiemmissa kevareissa joilla sai ajaa minkä kulki ja rajoitukset salli. Oma skode on alle keskitason mutta mikään ei viittää että 60 kmh olisi liikaa. Tuossa eilen katsoin filkkaa missä fillarilla veti satasta moottorilla avitettuna.
Kokemattomat ajajat joilla on nuoren näyttämisen into on se ongelma. Aikuiset voisivat ajaa nopeammin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Panssarimarsu - 20.08.14 - klo:16:15
ei niitä taideta missään suunnitella ajettavaksi sitä vauhtia
Varsin suurelta osin ne kylläkin sellaisiksi nykyään tehdään, mutta niihin joudutaan laittamaan rajoittimia jotta ne sopisi eri maiden määriteltyihin toleransseihin. Eli jos poistat kuristukset ja mopo kulkee esim nyt 80-90km/h niin se on silloin sellainen millaiseksi sen tehdas on alkujaan valmistanut. Se ei ole virittämistä, se on kuristusten poistamista. Henkilökohtaisesti en pidä edes sylinterin tai pakoputken vaihtoakaan virittämisenä. Se on pelkkää valmisosien vaihtoa. On hommana aivan sama vaihtaako moottoriin vakiosylinterin tai valmiin virisylinterin. Sama pätee pakoputkeen. Se on pelkkää osien vaihtoa. Virittämisen määrittelen olevan huomattavasti syvällisempää moottorituntemusta ja niihin pohjautuvia muutoksia.

Muutoinkin.. vielä tuosta "ei niitä taideta missään suunnitella ajettavaksi sitä vauhtia "
Otetaan esimerkkinä Apollo Orion RX50. Valmistaja myy tismalleen samaa laitetta myös 125cc ja 250cc moottorilla varustettuna. Eli eroa 50cc malliin on todellakin vain moottorin koossa. Jos tuohon vaihdat esim 70cc sylinterin niin suomiviranomainen on sitä mieltä, että laite ei ole enää turvallinen kun aina vedotaan niihin jarruihinkin mutta valmistaja jatkaa saman laitteen myymistä esim 250cc moottorilla, joka on kyllä rekisteröitävissä suomeen. Tosin ei tietenkään mopona, mutta rekisteröitävissä kuitenkin.

Kuten olen aiemminkin sanonut, lainsäädäntö saisi vähän kehittyä kun tekniikkakin on kerran kehittynyt. Mulla on tuolla tallissa 80 luvun loppupään kevari. Se kulkee 140km/h ja moottoritiellä saan sillä ajaa täysin laillisesti 120km/h jos nopeusrajoitus sen vain sallii, mutta sitä paremmilla jarruilla ja paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettua nykymopoa en saa ajaa laillisesti kuuttakymppiä.. Ne päivät on takana kun mopojen jarrut oli laahaimia ja ajo-ominaisuudetkin lähempänä hetekaa.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.08.14 - klo:16:29
Kokemattomat ajajat joilla on nuoren näyttämisen into on se ongelma. Aikuiset voisivat ajaa nopeammin.
Samaa mieltä.

kani

Mistä päästään taas siihen että 40km/h rajoitus pitäisi olla vain alaikäisillä/ajokortittomilla. Virittämisestä voisi jatkossakin sakottaa, mutta rajottimet saisi poistaa jos niihin ei ole tarvetta.