Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

jwalk

Uteliaisuus voitti. Purkuosat24.lla pyöriny pitkään myynnissä Malossin takavari alle kolmellakympillä. Mitä niitä nähny myynnissä,niin aikas tyyriitä paketteja. Yllätys oli mieluisa, kun paketista löyty aivan käyttämättömän näköinen kikkare. purkasinkin sen uteliaisuuttani, ni ei mitään käytönjälkiä, puhtaat rasvatkin :o
Laitoin kiinni, ni tuntuis toimivan oikein hyvin. Suorituskyky parani roimasti, pysyy kierrokset kuin nakutettuna oletetulla parhaalla kierrosluvulla, kun vääntää tupin nurin.
Downshifting pelaa, tossahan on suorat urat voimansiirtolevyssä.
Ainoa pikku miinus, että kytkinjouset ehkä turhan tiukat, noh ehkäpä tartunta paranee, kun muokkaantuvat kelloon. Kitkapinnoista ei huomannut myöskään mitään käytön jälkeä tai kulumaa. yms.
Jos ei muutu, ni laitan narakun kytkimen kii.

openflow

Melkein kaikki ns. tarvikekytkimet/takavarit on tarkoitettu 2t-skoottereihin ja valitettavasti  nämä kytkimet toimivat huonosti 4t-skoottereissa. Usein ei saa edes säädettyä tarpeeksi pehmeäksi, kun ei tahdo millään löytää riittävän löysiä kytkinjousia.

jwalk

Näinhän se. Näillä pidemmillä peräväleillä kytkimen säätöjen merkitys vielä korostuu. Aattelin kyllä laittaa samantien Narakun kiinni, mut pitihän se tuokin kokeilla. pääasia tuon hankkimisessa oli voimansiirtolevy, koska olin vahvassa uskossa että tuosta löytyy suorilla urilla, niinku olikin.
nekin ihmeen kalliita lättyjä erikseen ostettuna.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: openflow - 06.04.17 - klo:21:40
Melkein kaikki ns. tarvikekytkimet/takavarit on tarkoitettu 2t-skoottereihin ja valitettavasti  nämä kytkimet toimivat huonosti 4t-skoottereissa. Usein ei saa edes säädettyä tarpeeksi pehmeäksi, kun ei tahdo millään löytää riittävän löysiä kytkinjousia.

Ero on useinkin kytkinkenkien painossa, eli kun olen pistänyt nelarin kytkimen kaksitahtiseen,
en löytänyt tarpeeksi jäykkiä jousia  ::)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

nsshadow2

Mikähän varissa on. Kun sen etuvarin etulevyn kiristää tiukkaan, ei startti jaksa pyörittää konetta. Vähän kun löysää mutteria niin heti käynnistyy. Ei myöskään kiihdy yhtään eikä ota piikkiä muuhunkun alamäkeen ja silloinkin saanut vauhdiksi vain 45kmh ja tuntuu kuin variaattori jotenkin "jarruttaisi". Vari myös kuumenee ihan helkkaristi ja taisi jotain savuakin hieman tulla tuollaisen piikin jälkeen. Se etuvarin laipan takapuolella oleva "syvennys" on todella kulunut ja tuntuu ettei se etulaippa mene suoraan siihen vaan on vähän vinossa. Myös tähtiprikan boorit on kulunut. Voiko se aiheuttaa "jarruttamisen"?

Elgoog

Itsekkin rupesin vanhemalla iällä vasta virittelemään skootteria. Olen laittanut Baotianiin 80 cc pytyn, jonkun aliexpressin A9 nokan, jossa kyllä oli vakiota selvästi pidempi nosto. Suuttimia muutellut ja neulaa säätänyt. Vakiovarilla (6g rullat) oli lähtökiihdytys tosi hyvä mutta sitten päälle 35-40 kiihty hitaasti ja kulki GPS:iin 67 km/h, yli 100 kg äijä puikoissa. Ajattelin nyt että josko saisi varia säätämällä vähän kulkua enemmän.

Ostin narakun sport varin http://www.ebay.co.uk/itm/GY6-139QMA-QMB-50cc-Sport-Variator-6-gram-Rollers/401250309264 jonka asennuksen jälkeen hävisi tuo lähtökiihdyksen veto ja kulkukaan ei lissäntynyt.

Tilasin uuden kytkimen kelloineen http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-Drum-Housing-Clutch-Shoe-Chinese-GY6-139QMB-50cc-Benzhou-BT-Scooter/162193155256, koska vanha kytkinkello oli kuumentunut ja sinerti. Tuntui myös luistavan välillä.

En ole vielä asentanut tuota kytkintä, koska vp-juoset on tilauksessa http://www.ebay.co.uk/itm/GY6-139QMA-QMB-50cc-Performance-Clutch-Contra-Spring-Pack-3/302358357614 ja ajattelin että pitäiskö sinne laittaa tiukempaa jousta, vai löysempää että saisi sen lähtökiihtyvyyden takaisin tuolla varilla?
Ketjua kyllä olen lukenut ja jossain sanotaan että ei vaikuta vp-jousi ja jossain sanotaan että jäykempi jousi, jos eri vari ja kevyemmät rullat?

Meisselix

Tiukempi takavarin jousi lisää kierroksia kiihdytettäessä, koska se pitää takavarin lautasia tiukemmin yhdessä. Tästä johtuen variaattorin hihna kulkee takavarilla pidempään suurempaa kehää (vastaa karkeasti ketjuvetoisessa suurempaa takaratasta). Etuvarin muoto ja rullien paino on naimisissa takavarin jousen ja voimansiirtolevyn yhdistelmän kanssa. Variaattorin toiminta on monen tekijän summa.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

joni_k

Kyl voi sanoa ettei helppoa tää variaattori jumppa ole.tässä kokeillu vaikka mitä ja ei oo hyvä. Pitäs selvitellä mitkä noi vakio rullien painot on koska ne ollu parhaat. Rullia löytyy monta settiä mut ei oo  oikeata löytyny.

pera8x

mää tein sillain, että otin jotkut painavat rullat, mitä nyt sattui varaosakokoelmistani löytymään ja kokeilin niillä. ei hyvä. sitten porasin aina puolimilliä kerrallansa rullista keskireikää isommaksi. millin verta, kun otti tavaraa pois, niin tuli mieleinen.

pera8x

saakos jostain tälläseen nelitahtiskubuun ärhäkämpiä kytkimiä? siis sellasia, että nousis noukka ilmaan, kun vääntää tupin nurin?

joni_k

Tapiolle just lahjoitin mun racing kytkimen..oli tosi hyvä  ;D pitäs saada semmonen kytkin missä ne palat oikeesti tarrautuu ku tauti.tosin hihna luistaa myös eli seki pitäs saada tiukalle.jäykkä vastapainejousi ja  painavammat rullat ettei huuda liikaa.

jwalk

Narakun kytkin on selkeesti vakiota jämäkämpi, tosin pidemmillä peräväleillä lähdöt lepposia, oli kytkin mikä tahansa.
Hirmu tehoja revitte vehkeistä, jos hihnan luistot ongelma :o
Vaikk mullakin mielestäni ollut kaikki mahdolliset virit, ni en ole havainnut luistoa onkelmaksi...

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 27.07.17 - klo:13:09
saakos jostain tälläseen nelitahtiskubuun ärhäkämpiä kytkimiä? siis sellasia, että nousis noukka ilmaan, kun vääntää tupin nurin?

;D Rakenna kytkin jossa kengät toisinpäin  ;D
ja kytkin ottaa kiinni 6000rpm
taatusti keula nousee jossei vetoakseli katkea  ::)
Yleensä kytkinkengät joiden pinnoite sisältää jotain metallihippusia tarraa parhaiten,
haittana on että kello kuluu enemmän kuin kengät.
Mulla noita metallihippusia sisältävät jarrupalat, jarru on tehokas mutta levyjä tarvii vaihtaa useammin.
Monetkin nykyiset kytkinkengän ja jarrupalojen pinnoitteet ovat, asbestin puuttuessa, jotain "pahvia"
jotka vain kiilloittaa vastapintaa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.07.17 - klo:13:25
Tapiolle just lahjoitin mun racing kytkimen..oli tosi hyvä  ;D pitäs saada semmonen kytkin missä ne palat oikeesti tarrautuu ku tauti.tosin hihna luistaa myös eli seki pitäs saada tiukalle.jäykkä vastapainejousi ja  painavammat rullat ettei huuda liikaa.

Siinä ja siinä, juuri luiston rajoilla pitäisi hihnan kulkea jottei ihan kaikkea moottorin tehoa lämmöksi muuttaisi.

joni_k

kirjotellaas tänne..kuten kaikki tietää oon vaihtanu 17% perän. ekalla kerralla perässä oli rikki tämä laakeri joka on kuvassa.siis se iso erikois laakeri mikä on variaattorin puolella..no vaihdoin kaikki laakerit laadukkaasti virivaraan ja ajelin jonkun satoja kilometrejä. no nyt huomasin että toi perä vuotaa öljyä varin puolelle. ei paljoa mutta stefa oli kosteana. no, ei se haitannu mutta kun se akseli heilu se pisti mut perän purkuun taas. tämmönen ylläri löyty. mitä tolle on tapahtunu? naapuri sano että laakeri hirttäny ja palanu. sit palanu akseli myös. öljyä on ollu kokoajan ja vaihdellu tosi tiheeseen. no tein vähän diagnoosia miksi näin on tapahtunut. toisesta moottorista purin perän ja siirsin ton akselin laakereineen tohon käyttö moottoriin. pistin sen perän puolikkaan joka oli käytössä. akselissa tuntui vähän väljyyttä. no, otin sen varamoottorin perän puolikkaan ja pistin kiinni, akselin väljyys hävisi. eli  se laakeri on liian välyksellinen mikä oli ton akselin päässä ja rikkonu ton ison laakerin ja akselin. sormin en tuntenu mitään vikaa. lisättäköön että vettä ei oo skootteri saanu ja noi osat kiilsi uutuuttaan  kun viimeksi näin. ruskean voi kuvitella olevan ruostetta.