Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Hane

Motot.netissä lukee että tähän minun skootteriin käy samat vastapainejouset kuin Yamaha aeroxiin ja myös että kaikki minarellin jouset käyvät.
En taida vaihtaa sitä jousta, mutta epäilen että se jousi ois virahtanu ja siks skootteri ei kulje kuin 50km/h. Ei löydy mistään sitä vakio vastapainejoustakaan. Edit: Kytkin on 112mm.

konenikkari

Ko kytkintä ei ole käytössä aeroxeissa.
Moottorisi on minarellin kiinalainen kopio.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Hane

Juu, sori en muistanut sanoa sitä, että kopihan se :) aijemmin linkkaamani jousi ei ole oikeanlainen, mutta tuo on :) https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_160/products_id/15934 Tuon taulukon mukaan on oikea jousi. :)

M297047.W0 (Valkoinen): +7%
M297045.Y0 (Keltainen): +15%
M297046.R0 (Punainen): +50%
Kiitos paljon Konenikkari avusta! :)

konenikkari

Oiettä lämmitti kiitos ja se että olin avuksi.
Aikas monelta kysymyksen esittäjältä unohtuu se kiitos ja yleensäkin, palaute.
Tavaksi on tullut näillä saiteilla, että kysymys esitetään, ja välittömästi kun apu on löytynyt, asia unohdetaan tyystin.
Minusta, joka olkoon henkilökohtainen mielipiteeni, tämän homman paras tarkoitus piilee ideassa:
Esitä kysymys, odota vastausta, tee korjaus,jos toimii tai ei toimi, anna palaute.
Kiitoksilla en minäkään elä, enkä niitä erityisesti kaipaa.
Jotta tämänkaltainen yhteisö toimii, on kuitenkin palaute ensiarvoisen tärkeää.
Siis jos sait avun, käydyn keskustelun avulla, kerro se toisillekin.
Se on mielestäni tämän toiminnan johtava idea.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Tinde

Ainakin minä, olen mielestäni juuri niin tehnyt :)

Hane

Voisko sillä virahtaneella vastapainejousella olla osuutta huonoon kulkemiseen? Hihna palautuu aika hitaasti takaisin ylös ja hihna ei nouse ihan ylös tyhkäkäynnillä (en tiädä pitäisikö sen edes nousta) Paikaltaan lähtee hyvin liikkeelle. Skootterilla on ajettu n. 6000km niin oisko se jousi voinut jo noissa kilometreissä olla virahtanut.. Pitäs saaha jostain tietoon jousen pituus niin vois mitata sen.
6.6g rullat ja uuden hihnan laitan tilaukseen tässä lähipäivinä. Onkohan ne 6.6g rullat vieläkin liian kevyet. Nyt kone huutaa mutta voihan syy siihen olla se kulunut hihna. Kytkinpintoja ajattelin hioa hiomapaperilla koska ne ovat lasittuneet ja sitten puhdistaa kaikki variaattorin osat kunnolla. Mitähän sieltä kannattaisi rasvata?

Tinde

Variaattorissa ei tietääkseni paljon rasvaa käytetä, muuta kuin laakereissa. Itsekin ajattelin alussa kun skoppen hankkisin, et rasvaan paikat. Huono idea. Keskipakovoima heittää kaikki rasvat laippohin ja hihnalle.

Hane

Nii, ei sinne kannata varmaan muualle kun siihen holkkiin :)

konenikkari

"Pitäs saaha jostain tietoon jousen pituus niin vois mitata sen"

"Katso moposi tiedot jalkatilan etupystyseinässä olevan luukun alta onko esim 1e40qmb.
Jos on ko. moottori limiitti vastapainejouselle on 104mm."

Oliko, kenties tuo tieto virheellinen  ::)

Hane

Vois kai sen muuten katsoa mutta kun skootteri on 50km päässä kotoa hallilla :(
Googleen kun laittaa tuon 1e40qmb numeron niin tulee ainakin keewayn moottoreita, tässä Genericissä on sama moottori.

Hane

Tietääkö kukaan, että miten ne shimmit pitäs olla näissä keewayn koneissa? Ja montako niitä oikein on.
http://www.china-motorcyclepart.com/images/201107/1310236073009955879.jpg Onko tuo numerolla 7 oleva juttu shimmi?
Jossain luki että mitä vähemmän niitä on, sitä enemmän pitäisi kulkea. Eli voisko sen ottaa kokonaan pois?
Jossain taas luki, että holkin jatkeeksi tai rullakupin taakse kun laittaa niin pitäisi saada lisää nopeutta, siitä ei tullut selkoa että kumpaanko pitää laittaa jotta tulee lisää nopeutta. Tuossa kuvassa ei näy ainakaan rullakupin takana shimmiä?

joni_k

riippuen kuinka paksu toi shimmi on..jos ottaa kokonaan pois kuinka paljon muuttuu hihnan linjaus. rullakupin taakse jos pistäs linjaus vois pysyä parempana. huiput nousee kun ton ottaa tuolta välistä pois. sitä en tiedä nouseeko hihna sitten liian ylös.

Hane

Minnekkä se sitten laitetaan siellä rullakupin takana? siis ihanko sinne pohjalevyn taakse vai minnekkä?  ??? :o
Ei mulla kyllä taida olla missään sitä shimmiä, muistelen ainakin näin. Pitää tarkistaa kun menen seuraavan kerran rassaamaan skootteria. :D

EeTee

Mulla on omassa "Keewayssa" yksi vajaa millin shimmi holkin jatkona (kuvan nro7 kohdassa).

Minun skootterissa holkki on aavistuksen liian lyhyt/boori liian pitkä ja shimmi on pakko olla että saa variaattorin kiristettyä, toki sen voisi laittaa eri kohtaankin, mutta nopeutta en tartte yhtään lisää.
ZN50QT-11
Titan T2

Hane

http://www.china-motorcyclepart.com/images/upload/Image/E09%201E40%20Variator%20Assy.jpg Mikäs tuo numerolla 8 oleva ''prikka'' oikein on? Sellanen minulla ainakin on paikoillaan. Ei se taida shimmi olla, mutta kyllähän sekin jatkaa sitä holkkia. ???