Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Coastside

Varin toimintaa voi tarkkailla ajamattakin. Keskituella ollessa voi kaasuttaa ja jarrulla saa vastusta jotta voi verrata normaalitoimintaan. Kun jarruttaa niin kierrokset ei saa laskea kuin hetkeksi ja kun löysää niin pyörä kiihtyy. Kannattaa varmistaa ettei takapyörä ota maahan koska silloin mopo karkaa.

Toinen keino on ottaa koppa irti ja bendix pois ettei se putoa. Neljään ruuvin reikään kierretankoa vetää koppa pois kun on polkenut käymään. Samaa kaasuta/jarruta/löysää keino katsoa miten toimii.
Tämä ei sovi yllätysvikojen tutkimiseen vaan yleiseen tutkimiseen. Hihnaa kannattaa varoa sormineen.

Ajon aikainen toiminta selviää osittain käyttäen tussia merkkivärinä. Hihna kuluttaa sen pois siltä alueelta missä se liikkuu. Koppa irti ollessa ei saa ajaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kääkkä

Kannattaa taas tarkistaa ilmanpaine takarenkaassa ennen järeämpiä purkamisia.

viisnelonen

Olisko mahdollista että rullat jumittuu rullakupin ulkokehälle.. tuntuu mahdottomalta kun olet kokeillut niin montaa rullakuppi/ramppi/rullat kombinaatiota ? vai onko esim ramppilevy ollut aina sama ? Oletan että rullat on pyöreät ja oikean kokoiset ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

otto

Ramppilevyjäkin löytyy varastosta useampiakin, ja kaikilla sama ongelma. On myös kokeiltu Dr. Pulley rullilla. On tämä melkoinen mysteeri. Takarenkaan ilmanpaine oli varmaan tarkoitettu vitsiksi..

konenikkari

Voisko olla väärä hihna.
Hihnoja kun on 28 ja 30 asteen kulmilla,
myös kiiltäviksi kuluneet varin lautaset voi tarrata hihnaan,
jolloin välitys vaihtuu satunnaisesti.
Hihnan on hyvä pitää vetosuunnassa, mutta korkeussuunnassa sen tulee luistaa, jotta välitys voi vaihtua.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

otto

Hyviä huomioita konenikkarilta. Mutta kuitenkin, tässä on Gates Powerlink 788 hihna ensiasennushihnana, ja niitä on mulla useampiakin. Uusimmalla on ajettu vain muutama sata kilometriä, ja sekin heittää suoraan isoimmalle vaihteelle kiihdyttäessä. Mutta tosiaan vasta lämpimällä koneella, kylmänä toimii moitteettomasti. Sama homma kaikilla Gatesin, ja muillakin hihnoilla.

Ei kai tässä auta muu kuin tilata ihan uusi etu, ja takavariaattori. Jospa nuo kaikki on "kiillottuneet" niin pahasti etteivät enää toimi, vaikka toimivat aiemmin ihan ok :S

joni_k

taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika. mulla on pitkä lohko 788 hihnalla ja tehny tuota jo ties kuinka kauan.. ;D gatesin powerlinkillä mennään myös. mulla on takavari aika kiillottunut, etuvari on uusi.

openflow

Variaattorin toiminta muuttuu kiinalaisissa aina jonkun verran kun osat lämpenee. Mitä kuumempana variaattori käy sen pehmeämpi siitä tulee ja hyvin kuumana tuntuu kun sinne olisi laittettu painavammat rullat kesken ajon tai vastaavasti hyvin löysän vastapainejousen.

Oleteko tehnyt mitään variaattorin jäähdytykselle, esim hukannut mahdollisen jäähdytysputken variaattorin ilmanottoaukosta ? Entäs moottorin jäähdytys, onko magneeton tuuletin vielä yhtenä kappaleena.

Kokeile variaattorikopan lämpöä ajolenkin päätteeksi, eli palaako sormet välittömästi.

Moottorissa jos teho notkahtaa huomattavasti, voi saada vaikutelman ettei variaattori toimi oikein vaikka kyse on siitä että teho ei enää riitä nostamaan kierroksia tarpeeksi, eli vika voi olla myös moottori puolella.

joni_k

kaikki vakio osat löytyy putkineen. tuuletinkin on kunnossa.uskoisin että moottorikin on kunnossa, useampi sylinteri vaihdettu ja jopa moottoriakian eikä se käytös oo toisella ollut sen ihmeellisempi  ;D

otto

Mulla on taas aiemmin toiminut ihan hyvin lämpimälläkin koneella. Se tässä nyt onkin outoa että nyt on alkanut temppuilemaan. Useitakin Gatesin 788 hihnoja olen ajellut loppuun, eikä ole aiemmin oireillut niin että heittää isoimman vaihteen kiihdyttäessä. Pikemminkin päinvastoin, että kierrokset ovat nousseet turhan korkealle, kun hihna on kaventunut. On ollut pakko ostaa uusi hihna.

Vika ilmaantui itseasiassa jo viime syksynä, ja ihmettelin sitä jo tuolloin. En keksinuyt silloinkaan syytä, vaikka osia vaihtelin silloinkin. Talven aikana unohtui koko asia, kunnes nyt keväällä se taas iski päin näköä. Sen verran tarkennusta vielä että jyrkimmätkin mäet pääsee kyllä ylös, mutta kävelyvauhtia. Variaattorissa on ikäänkuin kaksi vaihdetta, ykkänen ja nelonen. Ei mitään siltä väliltä.

joni_k

sama vika aikalailla. kierrokset ja nopeus saa tipahtaa todella alas että menee pienemmälle. melkein mäessä jos pysäyttäisi ja lähtisi kiihdyttämään uudelleen kulkisi kovempaa.

otto

Joo, itse asiassa olen joskus tehnytkin juuri noin niin että olen pysähtynyt mäessä, kun ei ole vaihtanut pienemmälle. On tämä melkoista tuskaa ollut viime aikoina. Itse en ole koskaan omistanut lyhytkoneista kinkkiä niin en tiedä oireilevatko ne niin herkästi kuin nämä pidemmillä hihnoilla varustetut. Voihan noissa olla eroa.

Olen kyllä pannut merkille saman mitä openflow jo totesi että lämmetessään nämä kiinanvariaattorit toimivat paljon pehmeämmin, ja vaihtavat isommalle herkemmin kuin kylmällä koneella, mutta nyt ajo on kyllä täyttä tuskaa. Ei näin surkeasti ole koskaan aiemmin toiminut. Ei oikeastaan voi kuin käydä kaupassa, pidemmät reissut saa unohtaa.

joni_k

itellä on ollu retro 10" renkailla eikä kyl mun muistaakseni näin paljoa vaihteet jumittanu. mulla on etuvari uusi kokonaan, hihna uusi ja takavarissa jäykempi jousi plus kunnolla rasvattu vesivaseliinilla, ei jumittele eikä oo mitään resonointi ääniä. joskus ollu sitäki ongelmaa. eipä toi oo tuosta hullummaksi muuttunu. 16tkm kilahti lasiin tällä viikolla.

Tomsko

Tyhmä kysymys, mutta mitä tapahtuu, jos suihkuttaa Belt Grippiä variaattorin hihnaan?
Auton kiilahihnojen luisto loppuu kyllä, mutta soveltuuko skoden variin?  ;D

joni_k

en suosittele.hihnanhan on tarkoitus liikkua eikä se kyllä toimi oikein jos paikat on tahmeena.. ;D