Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaikkeni olen antanut, mutta Pösö ei enää herää

Aloittaja Red Devil, 13.07.14 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Red Devil

Hei! Kiitän jo etukäteen, jos joku jaksaa lukea tämän loppuun asti ja heittää vielä vinkkejäkin, mitä en ole vielä kokeillut...

Kyseessä on siis Peugeot Vivacity 2010 2T, 98bensalla kulkenut (ajettu vajaa 5000km), joka toimi hyvin, kun ostin käytettynä, mutta oli laiska kuin lehmä laitumella, joten aloin parantamaan suorituskykyä. Rajotin lähti ensin variaattorista, kevyemmät rullat tuli ja isompi suutin (54 -->62), mutta en edelleenkään ollut tyytyväinen kiihtyvyyteen. Sitten laitoin kireämpiä jousia kytkimeen ja Technigasin Silence-Pro tehoputken. Sitten alkoi jo naurattaa, miten hyvin kiihtyy ja kulkee... MUTTA sitten alkoi ongelmat. Eka lenkki meni hyvin, toisena päivänä ei meinannut lähteä käyntiin ja kolmannella ajolla vielä huonommin, kunnes ei enää lähtenyt mitenkään. Oireet olivat hetken hörähdys ja sammuminen. Ajossa ei paljon huomannut muuta, kuin viimeisellä lenkillä ei antanut ottaa enää kovin kierroksia. Sen jälkeen olen viettänyt päiviä ja taas päiviä niin skootterin kuin internetin kimpussa etsien vastauksia.

Mitä olen kokeillut:
-uusi tulppa ja kipinän testaus ok
-isompi suutin (nyt 70) ja seoksien kanssa kikkailu
-kaasarin puhdistus ja letkuihin puhaltaminen
-männän ja männänrenkaiden vaihto --> moposportissa arvelivat, että lämpöleikannut, koska edes 62 ei ehkä riitä noille kaikille minun vireille. Männänrenkaat olivat aika entiset ja mustaa karstaa sekä hyvin pientä jälkeä männän kyljissä (aivan kuin olisi hiomapaperilla vähän pyyhkästy). Sylinteri näyttää hyvältä eikä muutenkaan vakavia leikkaamisen jälkiä ollut.
-kokeillut sytyssprayta niin kaasariin kuin sylinteriin, kuten myös bensaa, mutta enää ei edes hörähdä vaikka yrittäisi ilmanputsari kiinni tai auki, käsi aukon edessäkin kokeiltu.
-männän vaihdon jälkeen muuttunut totaalisen elottomaksi eli startti kuulostaa erilaiselta eli täysin lupaamattomalta (akku ladattu myös) ja polkiessa on aika jäykkä, mutta kun saa polkastua, niin ääni on aivan eloton.

Olen pariin otteeseen kokeillut mäntää pois ja että olisi oikein kiristetty ja tiivis sekä öljytty, mutta voiko kuitenkin olla ohivuotoa kun ei ole momenttiavaimella kiristetty ja ahtaassa katteiden välissä koottu tosin huolella.
Bensaa ei tunnu menevän perille asti eli voisiko jotain häikkää olla alipaineletkussa tai muussa vastaavassa. Aika heikosti tulee bensaa, kun imee putkesta. Läpät on kunnossa ja tulppa ei ollut märkä.

Vaikuttaisiko jotkut laakerit tai kiertokanki? Voiko olla joku ajonesto tai muuta häikkää elektroniikkapuolella? Sähköryyppykin on yksi vaihtoehto, mutta kun ei lupaa edes, kun laittaa hieman bensaa sylinteriin, joten en usko ryypyn olevan niin ratkaiseva. Kaiken kaikkiaan tehoputken jälkeen tähän tultiin ja nyt alkaa olla jo hermo kireällä niin itsellä kuin vaimolla  :o monen päivän yrittämisen jälkeen, kun niin kovasti haluaisin mopon itse kunnostaa ja saada sen ilon takaisin, mistä vain hetken pääsin nauttimaan putken vaihdon jälkeen. AAAAPUUVA!  :-[
Mies voi vanheta, mutta ei koskaan kasvaa aikuiseksi! ;)

latromster

Voi olla, että paineet katoaa jonnekin. Vaikea sanoa.

helkama sc-r

Kampiakselin stefa irti?
Suihkuta starttisprayta ja käynnistä samalla.

Red Devil

Tuo stefa vois olla yks, mutta mistä kohtaa kampiakselia se löytyy? Eli pääseekö siitä kautta mistä männän irrottaa, vai pitääkö jostain sivusta?

Red Devil

Löysinkin hyvät ohjeet googlettamalla eli tsekkaanpa huomenna tuon magneeton puoleisen stefan... ainakin oireet kuulostas siltä eli ilmaa pääsis sitä kautta...

helkama sc-r

Coastside

Stefojen tiiviyttä voi koettaa pölynimurilla testata imukaulan kautta. Röökin savulla voi kokeilla imeekö se sitä kampikammioon. Nehän voivat pitää painetta mutteivät alipainetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Kun kaasarin irrottaa, bensahanan alipaineletkusta kannattaisi imeä kohokammio täyteen ennen käynnistämistä.
Luistia en öljyäisi, öljyyn tarttuva lika voi saada sen takertelemaan ehkä tulevaisuudessa.

Samppa

Eli lähtökohta on se, että starttiongelma pahentui ja lopulta ei enää käynnisty, vaikka hilppeitä on vaihdettu.

Kuten tässäkin ketjussa on jo juttua ollut, niin tsekkaa kampuran stefojen (magneeton puoli ja variaattorinpuoli) kunto ja se alipainehana.

Oletko ottanut magneeton auki ja tsekannut, että kiila oli paikoillaan?

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Red Devil

Juuri näin Samppa... sain vasta nyt työkalut kasaan, joten kunhan sade loppuu, niin eikun skoden kimppuun...  :)

Red Devil

Onko ihan normaalia, että se kiila on hyvin pieni vai onko se vaan kulunut? Ostin meinaan moposportista kaiken muun lisäks uuden kiilan ja se on silmin nähden isompi, vaikkakin se myyjä sano, että sitä pitää vähän pienentää...  ::)

Red Devil

Vanha kiila oli se oikean kokoinen kiila, mutta staattorissa, jonka möivät minulle moposportista, oli liian pieni impulssikäämi verrattuna vanhaan. Hiominenkaan ylälaidasta ei riittänyt, joten seuraavaksi pitää ottaa vanhasta käämi tuohon uuteen. Liekö sen takia ei sitten tullut kipinää, kun väli oli liian suuri. Toivotaan, että ei ole sitten muuta häikkää elektroniikkapuolella, kun kuitenkin aikasemmin kipinä tuli. By the way myös magneeton ulosvetäjän möivät vääränkokoisen minulle moposportissa, vaikka molemmissa tapauksissa olin antanut ohjeeksi, että Peugeot Vivacity 2010:n tulee osat!  :o. Staattorissa vieläpä luki Speedfigh, mutta ajattelin sen olevan saman kokoinen, mutta ero oli käämissä...  ::)

A_sentaja

Staattoria päivittäessä on hyvä pitää huoli, että osat on samaa sarjaa keskenään.Ts valmkstusnumerot on samat.. Tappelin joskus 2t koneen sytkän kanssa ja ihmettelin kadonnutta kipinää, syy löytyi kun vertasi staattorin ja liipaisupuolan numerosarjaa, ne pitää olla samat...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Liipaisukäämin testaamiseen on hyvä keino: Akkuporaan puolen tuuman vääntiö jota sitä vasten pyörittää. Se tuottaa jännitteen jonka voi mitata. Ledilläkin voi kokeilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Monesti tulee ostettua kanssa osaa, jonka pitäisi sopia, mutta ei sovi. Ihan ostopaikasta riippumatta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.