Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pulttipyssyjä: akusta virran ottava, 48kpl:tta!!!!

Aloittaja Eki, 05.06.14 - klo:16:38

« edellinen - seuraava »

Partanen

Synttärit oli eilen, krapula tänään.

Tarkoitin tietenkin, että jos remmi särkyy tien päällä, on sen vaihtoa venytetty liian pitkään. Tai sitten ajokissa on suunnitteluvirhe, tai käytetty vääränlaisia osia.

Onhan se kaikkien etu, jos särkynyt ajokki siirrettäisiin korjaamolle mahd. pian, niin vältyttäisiin ilkivallan ja varkauksien aiheuttamilta lisäkuluilta. Sillä ole arvellut, että vakuutusyhtiö sisällyttää ns. hinausturvan aina jos myöntää varkausvakuutuksenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 07.06.14 - klo:10:29
...
Tämän ketjun tarkoituksena ei ilmeisesti alkuperäisen aloittajan mielestä ollut keskustelu siitä, onko pulttipyssyn (mikä sekin on väärä termi) käyttö perusteltua vai ei. Tämä on taas hyvä esimerkki siitä, kuinka yksinkertaisesta aloituksesta saadaan useamman sivun vääntö.

Haluatko todella, että palstallasi jaetaan puolitotuuksia? Onko väärin että suhtaudun varauksella pulttipyssyn käyttöön, koska sillä saa itseään ammattilaisenakin pitävä arvaamatonta tuhoa aikaan? Onko väärin, että tuon näkökantani esiin, jotta muut ketjua lukevat saisivat ajatella itse onko sen käyttö järkevää?

Mikä sen pulttipyssyn oikea nimi sitten on? Sivistä mua.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Ok, eipä ole kuulunut mun sanavarastoon. Eikä varmaan kuulu kovin monen muunkaan sanavarastoon. Joten pulttipyssy tai mutterimopo se mulle on jatkossakin.  :)

Lisäys: enkä aio sellaista skootterin takia hankkia, koska se on täysin turha skootterin ylläpidossa. Autot ja työkoneet on eri juttu, mutta niiden kanssa ei 12 voltin malli auta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tommi

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.06.14 - klo:18:10
Eki, ehkä sulla tuo hihna menee paikalleen noin, mutta ainakin Bellassa oli starttikehän ja kopan välissä niin pieni tila että ei siitä hihna mahdu ehjänä sujahtamaan..

Ei mahdu mullakaan, kummastakaan kiinalaisesta. Tuntuu kyllä todelta oudolta että jostain 139QMB koneesta mahtuisi. Mutta jos Eki noin sanoo niin pakkohan se on uskoa..

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.06.14 - klo:12:08

enkä aio sellaista skootterin takia hankkia, koska se on täysin turha skootterin ylläpidossa.

No ei se täysin turha kapistus ole. Itse olen käytellyt tuollaista Ekin mainostamaa pulttipyssyä vuosikaudet enkä ole saanut kertaakaan kierteitä rikki yhdestäkään kampurasta. Varmaan satoja kertoja hakannut mutteria irti ja kiinni. Varsinkin takavarin irrotukseen pulttipyssy on aivan ehdoton. Itse asiassa ostinkin kyseisen värkin juuri takavarin irrottamiseen kun en sitä mitenkään muuten saanut irti. Sain yhden vanteenkin väännettyä soikeaksi kun menin tyhmyyksissäni kiilaamaan vanteen kakkosnelosella, ja väänsin mutteria metrin pituisella varrella. Meinasi mennä hermot. Oli pakko hommata pulttipyssy. Myöskin takarenkaan irrotuksessa aivan mainio peli. Enpä voisi edes kuvitella skootteristin elämää ilman pulttipyssyä.

Coastside

Takavarin irroitus tien päällä voi olla kiintolenkkiavaimen ja vasaran takana jos se ei ole ylitiukka. Kytkinkellon reijistä sen saa lukittua variin 6 mm pulteilla joka lisää massaa säästää vaihtetta liialta väännöltä. Avaamisessa siihen kohdistuu 10 x vääntö verraten ajamiseen. Iskuvääntö säästää sitä koska massan hitaus vaimentaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Jotkut väittävät että lähtee autonrenkaan mutteritkin auki tuollaisella 12v pulttipyssyllä. Itse en ole kokeillut kun en omista autoa mutta näin olen kuullut väitettävän. Onko kukaan kokeillut?

Coastside

Suositus taitaa olla 200 Nm pyörän pulteille? Lisäksi teräs tahtoo hitsautua alumiiniin, joten vääntöä voi tarvita 500 Nm tai yli. Kerran väänsin fillarin polkimen akselissa kiintoavaimen rikki.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: tommi - 07.06.14 - klo:12:13
Itse olen käytellyt tuollaista Ekin mainostamaa pulttipyssyä vuosikaudet enkä ole saanut kertaakaan kierteitä rikki yhdestäkään kampurasta.

Kun on 10.000 kierrosta minuutissa pyörivä akseli, olisi hyvä jos osat pysyisivät varmasti kiinni.
En minä ainakaan käyttäisi pulttipyssyä varin kiinnittämiseen, koska järkevämpiäkin vaihtoehtoja on olemassa.

tommi

260Nm vääntää mun pulttipyssy joten saattaa hyvinkin riittää autonrenkaalle.
Itse olen aina kirinnyt etuvarin mutterin niin että ensin väännän sormilla mutterin niin tiukkaan kun saan ja sitten viisi iskua pulttipyssyllä. Ei ole kertaakaan irronnut mutteri ajossa. Kolme iskua ei välttämättä riitä, kerran on etuvari irronnut ajossa kun iskin vain kolme kertaa. Siitä viisastuneena aina viisi iskua.

Edit: Tuolla linkissä irrotellaan iloisesti auton rengasta juuri samanlaisella (260Nm) pulttipyssyllä..

https://www.youtube.com/watch?v=KvePVJvyMJ4

Partanen

Henkilöauton pyörät väännetään yleensä 110-130 Nm momenttiin, momenttiavaimella tietenkin. Liian kireälle väännetty särkee vanteen, tai sitten katkeaa jopa pultti.

Nyt jo näkee tästä ketjusta miten epävarma tapa mutteripyssyllä kiristäminen on, kun pitää "iskuja" laskea.  :D

Taaemman hihnapyörän avaamiseen pulttipyssy on hyvä, se on totta, nyt kun muistutitte. Siinä ei ole sitä riskiä kampiakselin vääntymisestä. Kannattaa muistaa, että yksipyttyisissä kampura on kasattu osista, ja osat ovat toisissaan kiinni yleensä vain puristesovitteella. Sitä kokonaisuutta ei ole suunniteltu kestämään kampuran päähän kohdistuvaa pyörivää hakkaavaa voimaa. Kampuraa kootessa käytetään heittokelloa, siis silloin kuin kampura linjataan.

Tässä video joka näyttää mitä tarkoitan: http://www.youtube.com/watch?v=H0Uas7leQgg
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Aikas puhki on tämä aihe keskusteltu aiemminkin.
Eräs kirjoitus 15.6.08  ::)
"Mä olen pyöritellyt mutteria ensin sormin niin paljon kun sitä saa pyöritettyä. Sitten mutteripyssyllä vähän päräytellyt kiinni. Kun tarkkailee hylsyssä olevia merkintöjä, niin saa jotain tietoa paljonko mutteri on kiristynyt. Asiaa hankaloittaa sekin, että pyssyjä on eri tehoisia. Mitään yleistä sääntöä kiristykseen ei siis voi antaa. Siihen erilaisten muttereiden kiristämiseen tulee aikaa myöden vaan semmoinen tuntuma."
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Jokaisen tietotaito ja asioiden ymmärtäminen muuttuu vuosien mittaan. Tai ei ehkä jokaisen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Jos mutteri on väännetty momenttiin niin merkkaa sen asennon ja merkkaa hylsyyn sen myös ja kiristäessä kiristää samaan asentoon.

tommi

Joo, enpä ole koskaan kirinnyt momenttiin edes sylinterinkantta, eikä koskaan ole kannentiiviste vuotanut saatika palanut. Ajan myötä kehittyy aika hyvä näppituntuma, asiaan kuin asiaan. Mutta enivei, kukin tyylillään. Suositeltavaa on tietty vääntää kaikki pultit ja mutterit aina oikeaan momenttiin, se on selvä. Valtaosa porukasta taitaa kuitenkin vetää vain näppituntumalla ton varin mutterin kiinni,  usein aivan liian tiukkaan. Tehtaallahan se väännetään super hyper tiukkaan. Ei taatusti väännetä momenttiin.