Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin pesu & vahaus

Aloittaja fillaripongari, 12.05.07 - klo:18:59

« edellinen - seuraava »

ko2610

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.05.14 - klo:05:35
Eipä jarrunesteellä hangatessakaan jääne maalia rättiin. En tosin ole sitäkään kokeillut, vaikka varmasti puhdistaisi koko maalipinnan erittäin tehokkaasti.
Joidenkin maalien kohdalla jarruneste on erittäin tehokas maalinpoistoaine, joten kannattaa todellakin varoa. Vaikutus ei ole nopea, kuten rajuimmilla liuottimilla, mutta jätä muhimaan, niin voit seuraavana päivänä pyyhkiä maalin pois rätillä.

Partanen

Sitäpä juuri tarkoitin, että puhdistaa koko maalipinnan, nimittäin pois kokonaan. Sittenpä ei ole maalipintaa mihin pihka tarttuisi. ;D

Juu, älkää hyvät ihmiset jarrunestettä puhdistamiseen käyttäkö.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.05.14 - klo:15:07
Juu, älkää hyvät ihmiset jarrunestettä puhdistamiseen käyttäkö.

Nyt on mennyt ohi... mistä nyt vedit ton jarrunesteenkin tähän? Eihän sitä kukaan muu ole sanallakaan "suositellut" tai muutenkaan mitenkään mainostanut tässä topikissa.

harriveikko

No minä pesen ja olen aina pessyt ihan fairy vedellä ja letkulla huuhtonut.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Sillikai

Itse pesen skootterin samalla pesuaineella kuin autonkin, eli autoshampoolla. Korrrekin kiiltovahaa sipaisen molempien pintoihin ja muovikiiltoa mustiin osiin. Auton kyljistä olen jo vuosikaudet irrottanut pikitahrat tärpätillä ja ei ole maali tai lakka irronnut. Olen testannut myös rasvan kylmäirroitus-sprayta mutta todennut että ei sillä piki irtoa.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 28.05.14 - klo:19:04
Nyt on mennyt ohi... mistä nyt vedit ton jarrunesteenkin tähän? Eihän sitä kukaan muu ole sanallakaan "suositellut" tai muutenkaan mitenkään mainostanut tässä topikissa.

Itse keksin, kuten varmaan joku keksi Masinolillakin pesun. Tarkoituksen mukainen ylilyönti siis, mielenosoituksena.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.05.14 - klo:22:01
Itse keksin, kuten varmaan joku keksi Masinolillakin pesun. Tarkoituksen mukainen ylilyönti siis, mielenosoituksena.  ;)
Masinolilla voi oikeasti myös pestä, jarrunesteellä saa vaan tuhoa aikaiseksi. Pahan sortin ylilyönti, soo soo Partanen!
Noh, olet sinäkin oikeassa siinä, että turvallisinta on käyttää aina vain niitä aineita mitkä kyseessä olevaan kohteeseen on tarkoitettu. -Silloin kun ei tasan tarkkaan tiedä mitä mitä onkaan tekemässä tai aikomassa tehdä. :-*

Itse pesen muovisen skootterini fairylla.
Pesin ennen autonikin... vaan en enään. Kun neljä vuotta vanha auto alkoi "kukkimaan" eli ruostumaan...
Fairylla saa puhdasta aikaiseksi, mutta en ymmärtänyt sitä että sen jälkeen maalipinnalla ei ole minkään sorttista suojaa ruostumista vastaan. Fairy suorastaan räjäyttää lian pois, tässä tapauksessa suojaavan vahakerroksen...

Elikkäs, turvallisinta on käyttää...   ;)

ko2610

Miten on päässyt jäämään tuollainen aukko sivistykseen? Tiskiaineen liian pesevästä vaikutuksesta on puhuttu niin kauan kuin oma muisti riittää. Voi sitä käyttää, jos myös vahaa kunnolla, mutta vahaamatta on vain huokoinen maalipinta pellin päällä ja se ei suojaa. Muovikinnereiden kanssa ei ole samaa ongelmaa, mutta ilman vahan suojaa maalipintakin hiljalleen hapettuu.

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 28.05.14 - klo:23:46
Miten on päässyt jäämään tuollainen aukko sivistykseen?
Hyvä ja terävä kysymys, siinäpä miettimistä kaikille papparaisille!

Partanen

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 28.05.14 - klo:23:29
Masinolilla voi oikeasti myös pestä, jarrunesteellä saa vaan tuhoa aikaiseksi. Pahan sortin ylilyönti, soo soo Partanen!
...

Höpsistä. Joku mainitsi, että kun rättiä tarkkailee, niin tietää mitä miten aine vaikuttaa maaliin. Osoitin sen huonoksi teoriaksi, koska se ei päde esim. jarrunesteen kohdalla. Oletin väärin kun luulin kaikkien tietävän että jarruneste irrottaa maalin, ja siksi vitsi ei toiminut.

Se nyt vaan on väärä paikka säästää, jos joku pesee ajokkinsa kotitaloustuotteilla. Niiden koostumuksista ja siten soveltuvuudesta skootterin pesuun ei ole mitään varmuutta. Joku lehti kertoi jopa, että mäntysuovassa on suolaa jossain muodossa, pehmentämässä vettä. Kuinka moni pesisi ajoneuvonsa suolavedellä? Sitä en tiedä oliko lehden kertoma totta, vai toimittajan oman aivotyön tulos.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

harriveikko

Tuskin säkään sitä mäntysuopaa siihen skoden pintaan jättäisit,kai jopa sinä senkin huuhtoisit.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Partanen

Totta suola on vesiliukoinen, mutta silti haluan sen pestä pois oikeilla auton pesuun tarkoitetuilla pesuaineilla vaikkapa talvisin. Silläpä en usko, että se mäntysuopakaan huuhtoutuu maalipinnalta pelkällä vedellä. Suolallahan on semmoinen ominaisuus, että se imee kosteutta itseensä ympäröivästä ilmasta. Suolainen maalipinta on sama kuin jatkuvasti märkä maalipinta. Siihen lisäksi se seikka, että vahat on tehokkaasti poistettu maalipintaa suojaamasta.

Ei autonpesuun tarkoitetut pesuaineet vie perikatoon edes skootteri-ihmistä. Ei ne oikeasti ole kovin kalliita, mutta riittoisia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

oskuk

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..