Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian sammuu n. minuutin ajon jälkeen.

Aloittaja Jukkapalmu, 28.03.14 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

konenikkari

:) Juu teoreettinen maksiminopeus noilla välityksillä olisi melkoinen  :)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

-Zone-

Mutta eihän se voi mitenkään silloin olla 6000rpm koneen kierroksilla 30 000 rpm.
Jos kytkin pyörisi 30 000rpm, niin omassa mopossa tolla 10" renkaalla se tarkoittaisi 243km/h ajonopeutta.

Arvioin että omassa mopossa variaattorin välitys on 1:1 6000 rpm sen perusteella mitä olen sen kanssa tehnyt säätöjä. Koska välitys on 1:1 niin kytkimen kierrokset olisi tietysti sama 6000 kuin moottorinkin. Ajonopeudeksi muutettuna tämä tarkoittaa mulla 48,6km/h mikä tuntuu olevan hyvin lähellä realitilannettakin (mulla on kiekkamittari mopossa).

konenikkari

Unohditko perän rattaiston kokonaisvälityssuhteen.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

-Zone-

Jukkapalmu

Njaah, luulin että saisin täältä vastauksia mutta pitääpä katella toisaalta.

-Zone-

No siihen sun kysymykseesi on ehkä puoli miljoonaa vastausta.
Helpottaisi kummasti jos kysyjä kertoisi vähän enemmän.
*
Onko bensan virtaavuus tarkistettu? (hana, letkut,tankin korvausilma,neulaventtiilin toiminta, jne jne..)
Onko sammuminen sen tyylistä että bensiini loppuu, vai sammuuko se kenties kuin kipinä pätkisi? (toisella tulpalla kokeiltu?, puolan liittimiä tarkistettu, jne jne..)

Kyllä täällä saa ihan hyvin vastauksia jos panostaa siihen kysymykseen. Vaikka foorumilla pyöriikin monta moottoriasioista hyvinkin syvällisellä tasolla perillä olevaa henkilöä kysymyksiin vastailemassa, ei yksikään voi auttaa jos kysymys on verrattavissa: "kuinka suuri on pyöreä ?"

konenikkari

Olin aivan väärässä, uskottuani lukemaani teoriaan, variaattorin toiminnasta.
Olen pahoillani.

"Kierrosten noustessa etuvariaattorin rullat alkavat painua ulommas liukuradoillaan. Variaattorin kiilamaisen rakenteen takia hihna alkaa nousta korkeammalle etuvariaattorissa, ja samalla painua syvemmälle takavariaattoriin. Hihnan asennon muuttumisen ansiosta välityssuhde muuttuu, kuristamattomassa variaattorissa suhteessa 1:5 -> 5:1."

Itsellä on näköjään roxissa huipussa, välityssuhde 0,85
Eli kytkin pyörii vähemmän kuin moottori.
Jos ottais prikan pois, niin parhaan mittaisellakaan hihnalla ei kytkin pyörisi kuin (6000)/12680 rpm.
Alkuperäis variaattorin välityssuhteen teoreettinen maksimi siis roxissa on n. 2.11

Kokonaisperäväli 12.28

Oma roxini siis kulkee 6000rpm/37kmh.
Kuullostaa todelliselta,kiitos zone rakentavasta keskustelusta  :)

Ja jukkapalmu voi sitten kait huoletta jatkaa ruuvarin käyttöä käynnistyksessä ;D

-Zone-

Mahtaakohan missään variaattorissa tuo välitys oikeasti edes mennä noin suureksi.
Meinaan etuvariaattorin holkki on musta oikeastaan jokaisessa mopossa halkaisijaltaan pienempi, mitä takavariaattorin keskusta. Näin se hihna ei voi takana upota niin syvälle mitä se uppoaa edessä. 3:1 on jo aika hurja välitys variaattorissa jos asiaa ajattelee matamatiikan kannalta. Siis jos ne perän välitykset pyörii skoottereissa siellä kympistä viiteentoista.

Tuosta omasta mittasin perän kokonaisvälityksen joskus laskemalla kytkinkellon kierrokset, kun rengas pyörähtää kierroksen. Sain tulokseksi 10:1 joka ei ole välttämättä ihan tarkka mutta en ole viitsinyt purkaa perää hampaiden laskemiseen. On se mulla aikoinaan ollut auki mutta tyhmänä ei tullut silloin välitystä laskettua. Tyhmästä ruhosta kun kärsii ihan koko pää. ;)

jukkapalmu:n ruuvarikäynnistyksistä en sano mitään vaikka kierrokset ei dremeliin verrattavat olekaan. Voi se silti kipiästikin sormille lyödä, joten eiköhän senkin olisi viisain korjata polkusinkäynnistin kuntoon. Saa se kaverikin vapautuksen työntöhommista.