Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Ludix, vähän ajetulle -07 käynnistysongelma- ja muutakin neuvoa

Aloittaja Jake boy, 28.03.14 - klo:20:19

« edellinen - seuraava »

Jake boy

Heipä hei

Tohdin aloittaa tämän aiheen, vaikka jotain näistä jo lukenutkin. Ko mopedi seissyt 3 vuotta. Akku tietty tyhjä. Polkemalla kun vähän on kaasua vääntänyt aluksi, jaksaa käydä hetken (bensa haisee), mutta kaasua ei kestä ottaa yhtään. Itse mopedi ei ole paljoa ajettu. Mihin tulee kiinnittää huomiota tässä vaiheessa, jotta toimisi moitteetta? Onko tulppa "ruostunut"? Bensan vaihto?

Ja tuleeko tähän sekoittaa öljy bensan sekaan kuten "ennen vanhaan"? Omistajat väittää, että kyllä. Silti epäilen. Eivät he tuntuneet paljoa sen tekniikasta tietävän muutenkaan. Käsikirjaa en ole päässyt selaamaan paljoa. Ei siinä nopealla katsomisella kovasti mitään selitetty. Ja mikä on se öljysäiliö bensasäiliön vieressä istuimen alla? No niin, ostajana tätä kyselen. Ja ylipäätään mitä voi tehdä itse nyt, että saisi käyttökelpoisen mopedin, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Järkeviä kulutukseenkin liittyviä neuvoja. En mitään järjettömiä virityksiä halua. Ei minulla niin kiire ole mihinkään. Vetoa toki sais olla.

Niijoo ja millä avaimilla akku on kiinni? Eihän ex omistajilla ollut oikeaa kuuskolo avainta edes kopan poistamiseen, että olisi päässyt näkemään. Sinne se nyt jäi huomista hakemista varten.

Terveisin: Jo kauan sitten mopoiän ohittanut (ennen oli helpompaa, heh), vaan villitys saavutti.

Samppa

Se säiliö siinä bensatankin vieressä on tuoreöljyvoitelusäiliö. Sinne laitetaan siis 2-tahtiöljyä ja "nerokas järjestelmä" sotkee öljyt ja bensat itse oikeassa suhteessa, HUOM! Jos toimii. Ehkäpä edellisillä omistajilla on ollut joku syy itselantraamiseen. Lähde siis siitä oletuksesta liikenteeseen, että sotket toistaiseksi bensat itse, kunnes varmistut tuoreöljyvoitelun toimivuudesta.

3-vuotta seisseen skootteriin kaasarin irrotus ja puhdistus (kaikki suuttimet irti ja paineilmalla) sekä polttoainesäiliön täydellinen tyhjääminen ja mahdollisesti tankin sisäpuolella olevan polttoainesuodattimen (sihti) puhdistus. Sitten tuoretta bensaa, alipainehanan letkusta imaisu (ja letku kiinni) ja tämän jälkeen myllyn pitäisi teoriassa käydä, katsotaan sen jälkeen lisää.

Toki mopo kannattaa käydä silmämääräisesti ja vähän purkamallakin (mm. variaattorinhihna näkyviin) kokonaisvaltaisesti läpi. Tärkeimpänä tietysti jarrut ja renkaat.

EDIT: Akku on todennäköisesti entinen. Ota mitat talteen ja osta uusi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Samppa kerkis ensin, Noilla neuvoilla jo pääsee hyvinkin alkuun ja jopa ajamaan
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jake boy

Kun sais sen edes omaan pihaan rassattavaksi. Se on alle 400 km ajettu. Käytännössä mikään ei ole kulunut. Edelliset omistajat (vielä nykyiset "haltijat", heh) ostivat jo akun siihen, eli vaihtoa vaille. Vähän tätä polttoaineen vaihtamista ajattelinkin. Noi variaattoriasiat on ihan hukassa multa. Viimeisimmässä mopossani oli ketjut. Voi hirvitys. Kyllä noista variaattoreista on tullut luettua. Silti vielä avaruustiedettä mulle. Tässä sitä sitten opetellaan uutta sielunelämää noissa vehkeissä. Mun pitäis ottaa omia avaimia mukaan. Ystävällisesti jos opastusta sais, että mitä kannatta varata. Mut siisti ja, no, uutta vastaavahan se on. Uskon olevani tyytyväinen kun noi häröt saa kuntoon. Ja kiitos NOIN nopeista vastauksista!

Samppa

Lukaiseppa:
http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/30-2t-oeljypumpun-tarkistus-ja-saeaetoe.html
(en tiedä onko pösössä hihnavälitteinen, mutta todennäköisesti). Pumpun testaamiseen löytyy tältäkin sivulta haulla ohjeita.
http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/32-variaattorinhihnan-tarkistaminen-ja-vaihtaminen.html
Hihnasta. Hihna kannattaa melkeinpä nyt uusia, oli se sitten missä vaiheessa tahansa edellisen kerran uusittu.

Myös jarrunesteet kannattaa vaihtaa.

Nämä ovat yksinkertaisia vehkeitä. Jos et ihan "käsi" ole, niin selviät kyllä. Ota kamera avuksi kun purat, niin muistat osien paikat.

Jake boy

No niin! Hienoa! Kiitos. On tullut rassattua autoja joskus... Eiköhän työkalut tämänkin kanssa pysy näpeissä. Joo. Laittelen tuloksia kun siihen vaiheeseen pääsen. Toivotaan menestystä.

Jake boy

Heipä hei taas.
En päässyt paljoa ajanpuutteen vuoksi Ludixia siellä pihalla rassaamaan. Bensat vaihdoin. Uuden akun sain paikalleen. Hirveän ähellyksen kanssa. No... vitsivitsi. Kyllä se aika meni ylipäätään tutkimiseen vehkeen anatomiaan ja ulkotyönä ei näillä ilmoilla kovinkaan herkkua. Ja arviolta mukaan otetuilla välineillä, joista ei montaakaan voinut käyttää. Kiitos eri kokoisten tähtipäiden. Ludix ei juuri lupaillut vieläkään käyntiin. Sähköstartti ei toiminut uudella akulla. Edes öljyvalo ei syttynyt startatessa.

No, myyjä soitti lopuksi merkkihuollon hakemaan skootterin ja tänään sitten haettiin se pois. Kuitin mukaan sinne oltaisiin vaihdettu polttoaineletku / iso klemmari / Carburetor Cleaner:iä sitten käytetty (kaasariin?) NGK BR7HS (tulppa?) ... hyvät uutiset että huoltokustannukset ei tullut minulle.
No kuitenkin. Huollon pihassa sitten huvikseni kokeilin starttia ja sehän starttasi, mutta ei käynnistynyt. Huoltoon takaisin ja sittenhän ne sen käyntiin sai. Pääsin liikkeelle ja ajelin kotiin. Matkalla tunnustelin skootterin käyttäytymistä ja se meinas hyytyä pari kertaa. Kaasua annettaessa mukavasti liikahtaa. Mutta onko noille ominaista se, että mopo ei ota "täysiä" kaasuja eli nopeudessa ei tapahdu muutoksia kun kahva on noin 5/6 - täysin auki?
Matkanopeus pysyi mittarin mukaan 50 km tunnissa. No helposti voisin uskoa sen kulkevan 45. Loivat ylämäet hyvin vetäen.

Tarina jatkuu. Kotona sammutin Ludixin ja kävin viemässä paperit yms ja palasin takaisin että kävisin vielä testaamassa. Ei. Ei käynnisty. Sähköstartti toimi edelleen. En sahannut akkua tyhjiin. Sitten tapahtui taas se, että sähköstartti lakkasi toimimasta. Sama tilanne kuin alunpitäen. Bensan hajuakin tuli. Polkemalla ei toivoakaan. Tarkastin tulpan. Jo ihan mielenkiinnosta. Tulpan kärkiväli arviolta 1 mm. Se näytti uudelta.

Eli. Ollaanko edelleen samassa pisteessä? Kaasarin purku ja puhdistus? Olisin laittanut pari kuvaa kysyäkseni jotain niistä mutta ei ilmeisesti voi suoraan tietokoneelta ladata?

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Jake boy - 01.04.14 - klo:21:18
Carburetor Cleaner:iä sitten käytetty (kaasariin?)
Eli liike ei irrottanut kaasaria ja puhdistanut sitä kunnolla.

Jake boy

Siltä vaikuttaa. Soitin huoltoon ja hakivatkin takaisin työn alle. Antavat Ludixin moposkootterien huoltoihin paremmin perehtyneelle henkilölle.

Noi vippaskonstit on vähän sellaisia hätäisiä ja helppoja ratkaisuja jotka aiheuttaa jatkossakin ongelmia. Vie murheen mielestä tuodakseen sen mukavana yllätyksenä uudestaan. Silloin kun sen ehdottomasti pitäisi toimia. Karman laki.

Eipä silti. En kauppoja kadu. Mopoilukelit ei onneksi vielä ole niin herkulliset. Keskikesällä olis tilanne toinen, heh.
Nämä nyt on vain pieniä hidasteita.

Jatkan tarinaa kunhan se tästä taas kehittyy. Toivottavasti ei tarvitse enää pitkälle viedä.

User

Tuota, tuota,varmaankin muistit painaa jarrukahvaa pohjaan kun sähköllä käynnistelit?

Jake boy

Heh heh... Joo olen muistanut. Kiitos silti.

Itse asiassa hain skootterin huollosta ja kyllä se nyt toimii, pääosin. Luulenpa että automaattiryyppy on joko rikkinäinen tai muuten vain jumissa. Otin sen kyllä auki herkistelläkseni neulamekanismia ja voitelin sen mitä voi. Ei se silti kylmäkäynnistyksellä lähde ilman muita apuja.
Puolen tunnin pysähdyksissä olon jälkeen tilanne on sama. Olen sillä nyt ajanut muutaman päivän aikana reilut kolmesataa kilometriä. Kiihtyvyys, ketteryys ja vääntö on loistavat. Kulkee minkä vakiona voi olettaakin. Vähän samalla säädellyt kaasaria tyhjänkäynnin osalta.
Mutta sitä ihmettelen etten minkäänlaista "toista" "ruuvia" ole löytänyt kaasarista vaikka kuinka etsii. Ainoastaan ristipääruuvilla ja jousella varustettu säätöruuvi, jonka oletan olevan seosruuvi. No kuitenkin se vaikuttaa tyhjänkäyntiin.

Viisaammat voisi valaista asiaa. Kokemuksia?

Ja toi ryyppy probleema täytyy selvittää. Onhan se saatava toimimaan tai vaihdettava kokonaan. Liekö pitkä käyttämättömyys sen vahan laajenemiseen vaikuttanut. Sen verran tuota sivuston nettiopusta luettu, että osaa vähän käsitteitäkin. Jep.
Niin ja startti toimii ja kaikki muukin mainiosti.

Samppa

Kokeileppa kylmäkäynnistystä siten, että tukit imuilmansaantia (siis ihan testimielessä).

Lukaisitkin varmaan jo:

http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/145-tyhjaekaeynnin-saeaetaeminen.html

Yritä saada se kaasari nyt ensin säätöihin. Katso myös, että tulpan kärkiväli on valmistajan suosittelema.

Siihen kylmäkäynnistykseen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä ryyppy. On tietysti helppo osa vaihtaa ja vika löytyykin monesti siitä.

Jake boy

Kokeilin sitä imuaukon tukkimista ja mopohan lähti iloisesti käyntiin. Nyt on ryyppy jääkaapissa. Täytyy tsekata sen männän pituuskin saman tien.

Jake boy

Jaa, mutta... kaikki irrotetut osat takaisin kiinni ja mitäs mitäs... Sehän käynnistyi ihan kertapolkemalla. Heti otti kierrokset. Ajelua puoli tuntia ja sitten tyhjänkäynnin tsekkaus. Hyvin pyörii pörisemättä tai yskimättä. Takapyörä, kuten näillä sivuillakin kerrottu, pyörii just ja just tyhjänkäynnillä. Moottorin sammutus noin 20 minuutin ajaksi ja taas käyntiin polkasemalla. Tunnin ajelua ja puolen tunnin tauko. Ei käynnistysongelmia taaskaan.
Mitähän mä tein? Voi olla että ryyppy ei ollut ihan paikallaan huollon jälkeen. En tiedä.

Eipä mulla siitä huollosta mitään negatiivista sanottavaa kuitenkaan ole. Asiakaspalvelu toimi mallikkaasti. Mun lompsasta ei mennyt mitään kuluja loppupeleissä. Sehän se tärkeintä, hah.
Kiitän kovasti kaikkia osallistujia tässä vaiheessa.