Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kevyemmät varin rullat,onko hyötyä vai haittaa?

Aloittaja keijopel, 12.09.07 - klo:04:50

« edellinen - seuraava »

Coastside

Tussilla voi tehdä viivoja varin osiin niin näkee minne se hihna koskettaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

porakone

Lainaus käyttäjältä: porakone - 19.12.13 - klo:17:32
(kone kiertää mutta hyytyy/ei kiihdy) välillä. Myötätuulessa tai alamäessä kun sitten saan 53 tauluun niin sitten se vallan pillastuu ja lähtee menemään hullun lailla, 65 kovempaa en ole uskaltanut vielä kokeilla.
..
Alkuperäispainot ovat toisaalta löytämäni tiedon perusteella 6.5g
Hain tänään summanmutikassa 7g painot, ja kun kävin niitä vaihtamaan niin 'jippii'. Siellähän olikin nyt sitten Naraku Performance -palikkaa, painoina 3x6.3g + 3x5.6g (painot postin vaa-an tuloksesta, 3kpl yhteispaino jaettuna 3lla) eli yhteensä 36g. Noista tänään ostamistani tulisi  42g, kokeilenko niillä vai onko niin mitätön ero ettei maksa vaivaa?

Vai mitä mä nyt teen :-/
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/

Partanen

Ei ero mitättömältä kuulosta, mutta jos ostamasi rullat ovat entistä painavampia, niin nähdäkseni homma menee huonompaan suuntaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

porakone

Laitoin nyt ne uudet (eli yhteensä +6g) ja kyllähän siinä muutosta tapahtui.

Plussat: 38-52 välillä vehje pelaa nyt tosi hyvin, jaksaa kiihtyä eikä hyydy mäkiin. Kone käy selvästi pienemmillä kierroksilla joten meteliä selvästi vähemmän.

Miinukset: 25-35 välillä ei tapahdu yhtään minkäänlaista kiihtymistä jos on vähänkin vastatuulta tai ylämäkeä, vauhti lähinnä hiipuu.

Tosta matkanopeustoimivuudesta mä kyllä nyt pidän, mutta pakko kai vielä kokeilla jotain. Koitan kai jotain edellisen ja nykyisen väliltä, pakko tuota hitaamman alueen toimivuutta on vähän saada paremmaksi.

Millainen toi tollanen Naraku Performance variaattori edes on, oisko mun fiksumpi hommata tavallinen että saisin ton pelaamaan järkevämmin?
193cm/~140kg/42v

fight60

Hei, mitkä rullat olis parhaat kiihtyvyyden ja vedon kannalta , mul on sf3 vm 2013 AC. Huiput on vakiona mittarin mukaan tasaisella n.50km/h , tai hieman yli. Tarkoitus ei ole tehdä laitonta kuitenkaan. Miten prikan poisto vaikuttanee lisäksi?

porakone

Kuten tuolla yllä kirjoitin niin on ollut Ovetton kanssa sitä ongelmaa että se kulkee kyllä 'ihan hulluna' jahka saadaan tarpeeksi vauhtia pohjiksi mutta on ollut työn ja tuskan takana saada se vauhti ensin päälle, ja sitä samaa edelleen.

Ylläolevissa kirjoituksissa nopeudet mittarinopeuksia, nyt todellisia.

7g rullilla vauhtia piti saada sellanen 45 ja sitten se lähti menemään, huiput reilu 60.

5.5g rullilla vauhtia piti saada sellanen 43 ja sitten se lähti menemään, huiput 55.

4.7g rullilla vauhtia piti saada sellanen 41 että meno alkoi maistumaan, huiput 50.

Vaikka toi tarvittava 'pohjavauhti' onkin rullien keventämisellä laskenut, niin sen saavuttaminen on lähes yhtä toivontonta kaikilla painoilla. Toiminta on tuon rajanopeuden alapuolella muutenkin tosi lussua, meno hyytyy vaatimattomamastakin mäestä tai vastatuulesta.

Sitten päästääkin varsinaiseen kysymykseen. Millaisia oireita virijousi takavarissa aiheuttaa muuten vakiossa skodessa? Kun noita rullia on nyt koitettu melko laajalla skaalalla eikä ongelma ole helpottanut juurikaan niin voitaisko veikata että takavariin on vaihdettu joku viritysjousi ja sen takia tohon ei saa tolkkua? Olen tosta jo viriputken ja virietuvarin vaihtanut vakioiksi, kaasari vaikuttaisi vakiolta mutta takavari on vielä tutkimatta.

Sillon kun ton saa toiminta-alueelle ni se pelaa kuin enkeli, mutta kuin *tanasti voi miestä syödä kun ylämäkeä lähestyessä vauhtia on 2kmh alle toiminta-alueen ja tiedät että mäen päällä sitä vauhtia on sitten 20 vaikka koneessa ois ruutia mennä mäki ylös reilua viittäkymppiä :-/
193cm/~140kg/42v

-Zone-

Variaattorin vastinjousi on aina sidoksissa rullien painoihin. Kannattaa tutkia se takavariaattori ettei ole jousi katkennut. Se ainakin tekisi sen että välitys kasvaa heti pienilläkin kierroksilla suureksi. Jos jousi olisi vaihdettu kireämpään, niin vakiota paremmin sen kiihtyä pitäisi. (samaa siis  kuin rullien kevennys)

Eki

Onko kukaan kokeillut uusia ns. liukurullia joita saa mm. viriajavaralta, itse en pysty kokeilemaan koska vakiorullat ovat 9g eikä puotin kannata ottaa esim. 10g:n rullia tavarantoimittajalta 350kpl:tta, kun suosituin koko on juurikin nuo +-6g:n rullat, heillä suurin paino liukurullille 7g http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=375 Eki
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

lemmu

Never Ride Faster Than Your Guardian Angel Can Fly!

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.03.14 - klo:11:14
Onko kukaan kokeillut uusia ns. liukurullia joita saa mm. viriajavaralta, itse en pysty kokeilemaan koska vakiorullat ovat 9g eikä puotin kannata ottaa esim. 10g:n rullia tavarantoimittajalta 350kpl:tta, kun suosituin koko on juurikin nuo +-6g:n rullat, heillä suurin paino liukurullille 7g http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=375 Eki
Liukurullia en ole testannut, mutta olen jonkin verran tehnyt normirullilla testailuja siten että liimasin epoksilla sinne rullan sisälle kupariputkesta lisämassaa. Tarkkuusdigivaakalla sitten punnitus ja dremelillä kuparin hiontaa tarpeen mukaan. Näin tein siis kun hain itselleni ideaalista rullapainoa ja joskus joutui sitä massaa lisäämäänkin. Kun hyvä rullapaino oli selvillä niin oli helpompi tilata uudet rullat eikä tarvinut ostaa montaa eripainoista rullasarjaa vain testaukseen.

Eki

Lainaus käyttäjältä: lemmu - 12.03.14 - klo:19:24
Ekille vissii menee 16x13 rullat? Osta aidot Dr Pulleyt http://stores.ebay.co.uk/scooter-assassins-worldwide/_i.html?_nkw=dr+pulley+16x13&submit=Search&_sid=898128491
Mun skodessa on vakiona 10g:n rullat, eikä tee muuta kuin huononee jos kokeilee kevyempiä, liukurullia ei ainakaan virijavarasta löydy kuin maximissan 7g:set!
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Soliferukkeli

Joku joka näistä tietää nii voiko kertoa että onko väliä mintkä rullat ostaa mihinkin skootteriin vai käykö kaikkiin samat

konenikkari

Tuolta voi katsoa mikä mihinkin käy
https://beedspeed.com/html-pages/variator-roller-weights-chart.htm
Jos ei skootterin moottorin ominaisuuksia ole oleellisesti muutettu,
alkuperäiset rullat on yleensä lähinnä optimia.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Kun keventää rullia, kierrokset nousevat enemmän. Moottorin ääni häiritsee alkuun, kiihdyttäessä tai jyrkässä mäessä. Siihen tottuu. Etuna on hieman suurempi teho. Kun kierrokset nousevat, on virtausvastuksilla suurempi merkitys ja imukanavien juohevuus  kannattaa tarkistaa ja työstää jos on tarvetta. Muutos tehossa voi olla +25 %. Samalla kulutuskin voi laskea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04