Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly ei nyt käynnisty

Aloittaja shiznit, 24.09.13 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Tosipieni nippari kohtuudella kiristettynä on hyvä.
Paras on yllätys yllätys, se olemattoman näköinen teräslanka kiehkura.
Se kun osaa itse kiristyä lämmönvaihtelun ja letkun veltostumisen myötä.
Yleensäkään ei ole perusteltua syytä käyttää näissä paineettomissa laitteissa, kudoksella varustettuja, ja paineiseksi tarkoitettuja letkuja vaikka kuinka lukis, "polttoaineletku".
Minkäänlaista letkua en uskalla jättää, vaille minkäänlaista sidettä, nykyisillä polttoaineilla.
Tiukastikin asentuva letku kun saattaa jo seuraavana päivänä olla, tuplaksi turvonnut "purukumi"
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

shiznit

Näpsäkät oli klemmarit bensaletkuis. Sellaset rautalangat jotka sai puristamalla auki. Menee kiinni itsestään :-)
Oli siellä nippareita ilmaletkussa. No jos korvais ne nipparilla.
Sähkö ryyppy toimii. Otin sen irti ja annoin virtaa. Sieltä se neula tuli jonkun ajan päästä ulospäin. Jos huomenna sais kaasarin irti ja vaijerin jotenki inhimillisesti irroitettua.
Yllätys oli että se kaasari on vaan siinä letkujen varassa. Autossa ne aina on pulteilla kiinni.
Mistähän sitä sais paineilmaa kotikonstein keksittyä? Tulisko sellasesta sumutin pullosta tarpeeksi? Sellanen johon pumpataan paine 2-3 bar.
Kyl se ainaki kaasua vääntämällä bensaa suihkutti kaasariin kun kurkistin.
Pitäskö tässä nyt kaasarin puhdistuksen jälkeen alkaa epäilemään niitä venttiilejä? Vai voiko kaasarissa olla vaan joku imuvuoto? Siis lämpimänähän toi on käyny ja käynnistyny kaasua pikkasen antamalla ihan ok (kun sen ensin on saanut käyntiin)

Partanen

Millä tavalla olet käynnistellyt kylmänä? Käsittääkseni pitäisi ihan ensin vääntää kaasua pari kolme kertaa, ja sen jälkeen käynnistää niin, ettei kaasua väännetä yhtään. Jos käynnistyy, niin annetaan käydä hetken tyhjäkäynnillä, että vähän lämpenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Eli lähteekö kylmänä käyntiin mutta hyytyy sitten pikku hiljaa vai eikö käynnisty ollenkaan?
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

shiznit

Elikkä siis kun ajelin Flyn kotia ostopaikasta, ei Fly enää seuraavana aamuna käynnistynyt.

Pari kertaa olen sen saanut käyntiin sen jälkeen, pitkän sahaamisen jälkeen. Kun mopon saa lämpimäksi sillä ajelee ihan normaalisti ja lähtee käyntiinkin hieman kaasua antamalla. (aluksi kun on kylmänä ei pysy oikein käynnissä, tuntuu ettei ryyppyä olisi. Eilen kuitenkin testasin ryyppyä sähköllä, niin mäntä toimi ja tuli ulospäin lämmetessä.)

Käynnistysyritykset on tapahtuneet niin että olen käynnistellyt eri tavoilla, kaasua, ei kaasua, pumppaan kaasua...ym pitäen välillä taukoa.
Jossain vaiheessa sitten, pitkän käynnistelyn jälkeen olen tajunnut kokeilla ottaa ilmansuodattimen pois ja mopo on käynnistynyt. Myöhemmin kun olen jättänyt ilmansuodattimen kokonaan pois mopo ei ole lähtenyt käyntiin sen kummemmin, eli ilmeisesti se on ollut sattumaa vaan että mopo lähti käyntiin ilman suodatinta.

Elikkä mielestäni olen poissulkenut ryypyn ja ilmansuodattimen. Bensa on suurimmaksi osaksi uutta 98:a. Ostaessani bensa oli lopussa ja tankkasin täyteen.

Partanen

Oletko kokeillut käynnistää niinkuin neuvoin tuossa ylempänä? Tarkoitus on, että kiihdytyspumppu suihkii bensaa imukurkkuun ennen käynnistystä, ja kaasuläppä toimii ryyppyläppänä käynnistyksen hetkellä.

Onko tyhjäkäynti normaali vai liian pieni lämpimänä? Liian pieni vaikeuttaa kylmäkäynnistystäkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

shiznit

Joo olen kokeillut. Ajattelin että sais bensaa sinne valmiiksi ennen käynnistystä.
Tyhjäkäynti lämpimänä oli ihan mielestäni hyvä, mutta kylmänä sitä ei ollut, eli piti antaa kaasua että kävi. (Mikä viittais että ryyppy ei toimis)

Ja tosiaan bensaa suihkii kun tupesta vääntää, eilen sen katsoin kun otin ilmaletkun pois ja vääntelin.

Voisko siellä ryyppykanavassa olla tukos?

Kun sen kaasarin irroittaa puhdistusta varten voiko siitä tiputtaa huomaamattaan mitään? Meneekö siitä jotku säädöt sekaisin?

jk_single

Tietysti mitä vaan voi tippua mutta ei se "käsiin räjähdä". Ilmaruuvia voit kyllä ensin ruuvata pohjaan samalla laskien kierrosta, muistaakseni 1,5-2 kierrosta on normaalia. Tyhjäkäyntisuuttimen reikä on tosi pieni ja voi olla vaikea saada putsattu auki->varaosatiskille

Korjaamokäsikirja http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/More%20Manuals/Piaggio/Fly50/Fly%2050%20service%20manual.pdf

Kunnossa oleva Fly 4Tempi ei vaadi mitään kaasunvääntöä tms, ei kuumana eikö kylmänä. Vieteri on vaan nelitahtisena vähän pitempi kun 2-tahtinen lähtee käyntiin heti kun hipaisee starttinappulaa

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 01.10.13 - klo:15:31
...

Kunnossa oleva Fly 4Tempi ei vaadi mitään kaasunvääntöä tms, ei kuumana eikö kylmänä. ...

Miten ohjekirja neuvoo käynnistämään kylmän moottorin?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

shiznit

Ei yhtään kaasua, mutta toisessa kohtaan sanotaan että kaasukahva hieman aukaistuna :-)

shiznit

No nyt on kaasari purettu ja puhalleltu, aika puhtaalta näytti.
Laitoin kiinni ja starttailin että bensa menee kaasariin. Aika kauan kuulosti siltä että käynnistyy pienellä kaasulla. Pitkän ajan kuluttua sainkin käyntiin. Mutta kylmänä ei meinannut kaydä kunnolla.
Lisäksikovilla kierroksilla kone meinasi hyytyä. Voiko se johtua siitä että ilmanputsarin kansi ei ollut paikoillaan? Saa liikaa ilmaa?

Voisko se vika olla sittenkin ryyppy vaikka testissä neula toimii?

Annoin jäähtyä kylmäksi ja kokeilin käyntiin uudelleen, ei käynnistynyt.

Seuraavaksi sitten varmaan venttiilien kimppuun. Aika selkeet ohjeet oli netissä.

Mikähän se välyksen koko on?
Manuaali antaa Fly 100:lle arvoksi 0.1 Onko se sama 50:ssä?

jk_single

Lainaus käyttäjältä: shiznit - 03.10.13 - klo:09:41

Mikähän se välyksen koko on?
Manuaali antaa Fly 100:lle arvoksi 0.1 Onko se sama 50:ssä?

Kai se tieto löytyy sieltä linkin takaa mitä laitoin pari päivää sitten

shiznit

No löyty, kiitos :-)
Pitää vaan paikantaa kumpi on inlet ja kumpi outlet.

shiznit

Tuossa huoltomanuaalin ohjeessa kehotetaan laittamaan Flywheel johonki kohtaan. Onko flywheel vauhtipyörä? Missä skodessa sellainen sijaitsee :0
(Variaattorikopassa?)

Avasin tuossa venttiilisuojakopan ja siellä oli kaksi venttiiliä. Ei ollu kyllä mitään rakoa mihin olisin rakotulkin saanu mahtumaan. Johtuukohan se nyt siitä ettei flywheel ole oikeassa kohdassa. hammasketjun sain kyllä kohdistusmerkkiin.
Kuuluuko siellä olla öljyä (kopassa)? Oli se kostea.

Kumpikohan noista nyt on se inlet ja kumpi outlet? Ylempi vai alempi? SItä ei edes huoltomanuaali kerro.

Jestas mä oon nuubi!

Partanen

Ei se mitään, tekemällähän sitä oppii.  ;)

Flywheel on vauhtipyörä, ja sen merkit on yleensä vastakkaisella puolella kuin variaattori. Mutta kun venttiilikoppa on auki, niin saatat nähdä nokka-akselin. Kun varmistat että nokka-akselin nokat eivät paina keinuvipuja/venttiilejä auki, on jo melko hyvässä asennossa kone venttiilien säätöä ajatellen. Öljyä siellä saisi olla, sen kosteuden verran riittää.

Inlet on imu, eli ylempi. Outlet on pako, eli alempi. Sanoisin minä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003