Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Derbi atlantis, starttiongelmia.

Aloittaja undone, 08.09.13 - klo:23:08

« edellinen - seuraava »

undone

Tuli tuossa haettua tollanen derbi atlantis johon tehty mäntä remppa. Seissyyt vuoden-puoltoista sen jälkeen.

Kokeilin sitä tossa saada käymään, mutta huomasin että polkimessa jotain vikaa eikä tunnu ottavan kiinni.

Noh, kokeilin siis laittaa skootterin autoni akkuun kiinni, mutta tulipa vastaan seuraava ongelma:

Sähköstarttia kokeillessani, startti selkeästi yritti pyöriä, mutta samantien se hyytyi, vähän niinkuin tyhjällä akulla että kerran yrittää ja sitten menee valot jne.
No täydellä auton akulla ja auto käynnissä teki tälläistä, eli ei oikein suostunut pyöräyttämään starttia. Lopulta autosta tyhjeni akku ja johdon päät rupesi savuamaan.

Mitä kannattaisi ekana lähteä tutkimaan kun ei startti suostu kunnolla pyörimään?

Polkemalla variaattorin hihna ei liikkunut ollenkaan. koppa oli mulla auki testien aikana. Kampiakselia pyörittämällä tuntui selkeä vastus.

Palosella

Ihan ekana kannattaa tutkia taas kerran ne maapiuhat. Akulta runkoon ja koneeseen.

kaketus

Voi olla hapettunutkin startti,pitäis uusia tai putsata se,seisonta tekee siitä sellasen.
Itelläkin yks kauan seisonut skodu aluksi vain startti naksahteli,hämmästyksekseni jonkun ajan päästä startti alkoi pyöriä ja sen jälkeen toiminut ok.

konenikkari

joopajoo vastaan sinulle ensimmäistä kertaa.
Lähetä minulle yksityisviesti.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Miksei voi pyöritellä porakoneella, pitäis vaan olla yksisuuntalaakeri tms. välissä..
Eli kun kone käynnistyy niin siinä on isommat kiekat kuin porassa kuitenkin, ja jos kone ei pääse pyöriin vapaasti ilman poran jarruttamista niin eihän se käyntiin lähde tai sitten lentää pora huitsin tuuttiin ja huonolla tuurilla on ranteet solmussa ja otsa veressä..
Eli joku mekaanin kikotin tarvitaan poran ja motin väliin, joka "irrottaa" poran motista kun se pörähtää käyntiin..

EDIT:

Oliskohan moottorin päällä, ihan kaasuttimen alla, se kikkare johon tulee ainakin yksi paksumpi johto..

http://www.fi.easyparts.nl/showdrawing/6800/80092/2/0-968-1-m414-m858-m2843-m6800-s6801-d80092/Starter_assembly.html
Esimerkkilinkki on 4t ja 2007 mallia, kun ei muuta tietoa nyt ole moposta jonka vioista kysellään.. Tuossa kuvassa osa No1.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Eivät taida olla derbin ja oliverin startit vaihtokelpoisia keskenään.
Onko varikopassa tiiviste paikoillaan?
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

En suosittele porakone vaihtoehtoa.
Taajamissa liikuttaessa saattaa onnistua, mutta ulkopuolella tarvitaan kohtuuttoman pitkä jatkojohto :D
Onko varikopassa tiiviste paikoillaan?

Palosella

Pyöriikö kone kun käsillä pyörittelet kampuran päästä? Jos pyörii, kannattaa putsata ja kevyesti rasvata startin rattaat sieltä koneen puolelta.

pekpel

Ymmärinkö oikein, väliratas=bendix
Jäähän se jumiin/kiinni starttikehälle jos ei ple tuettu varikopan puslalla tai moottori ei lähde käyntiin tai startista loppuu puhti..
Ei vika vaan ominaisuus..
Varikopan pitää olla paikallaan tai bendixin pää tuettu erillisellä laakerilla /puslalla kun sähköstarttia pyöritteleepi, coastside on laittanu jotain kuviakin moisesta..

konenikkari

Jos varikopasta puuttuu tiiviste, ei ns. välirattaasa ole ollenkään päittäisvälystä.
Pyörii hetken ja lämmetessään jää jumiin ?!?
Onko tuossa joku väliratas bendix rattaan lisäksi.

pekpel

Vai minarelli tyyppinen kehä yksisuuntalaakereilla ??

konenikkari

Ei taida tuossa olla, taitaa olla vain startti, bendix ja starttikehä.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: joopajoo111 - 19.09.13 - klo:20:45
Joo elikkä tuossa on siis startti, bendix (se pala mikä nousee akselin rattaalle), ratas mikä on kampiakselissa kiinni. Bendixille on oma tuenta pala mikä ruuvataan kahdella pultilla siihen päälle, joten varikopan kantta sen toimiminen ei vaadi.

Ja siis startin käyttäminen kuulostaa samalta kun kokeilisi tyhjällä akulla käynnistää, puolikkaan sekunnin verran pärähtää ja sitten jää jumiin toisen tahdin kohdalla, kunnes taas uudestaan painelee startin nappia.

Käsin kun pyörittelee kampiakselista niin pyörii ihan ok, mutta aina toisen tahdin kohdalla ns. "tiukkenee" että joutuu käyttämään vähän enempi voimaa, taitaa olla puristustahdin kohdalla.
Just näin se toimii..

Eli jos akussa on oikeesti puhtia (startatessa jännite koko ajan yli 10V) niin pitäisi starttimotin pyörittää konetta niin pitkään kun nappia painaa kunnes kärähtää..
Jos ei , niin jossain on vikaa..
Jos mekaniikka toimii, eli kuten ymmärsin edellisestä niin bendix toimii, eipä siellä juurikaan muuta ole, siispä seuraavaa
Piuhojen liitokset ensin, startin hiilien kunto ja sitten vasta starttireleen kontaktipintojen kunto, tarkistetaan ja korjataan :)

Tuon tuentapalan kans tarkistaisin, että ei anna bendixin liikkua liikaa akselin suunnassa..

Kuvat olisi tosi kova juttu tässä..

konenikkari

Siis onko atlantis neli vai kaksitahtinen.