Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Peugeot Satelis 500:sta?

Aloittaja Wanhapappa, 10.08.13 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 24.08.13 - klo:09:08
OIkean maksin ja Gt Vespan ero tuli itselle selväksi kun vaihdoin GT200:n X8:iin ja sitten taas GTS:ään. X8:lla pystyi "lentämään" motarilla ja mutkateilläkin se oli GT-runkoista Vespaa parempi. Hiukan isommat pyörät ja pituus hoitelivat hommat paremmin, vaikka kone ja paino olivat melkein samat. Toki Vespoillakin tuli ajettua kovaa mutta lyhempiä stinttejä. X8 oli parempi moottoripyörä, varustelu runsaampi, hinta sama ja työnlaatu parempi. Silti tykkäsin Gts:stä enemmän.

Samanlaisia kokemuksia meikäläiselläkin Vespa 250Gts ie:n jölkeen. Isompi akseliväli, isommat pyörät, paino ja teho tuovat erilaisen maantiekokemuksen. Tykkäsin Vespastakin, en kuitenkaan maantieajokkina, cityajokkihan se puhtaasti on. Jos asuisin kaupungissa, eikä muuta kuin kaupunkiajoa olisi, ajaisin Vespalla, ehdottomasti.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 24.08.13 - klo:09:55
Tykkäsin Vespastakin, en kuitenkaan maantieajokkina, cityajokkihan se puhtaasti on. Jos asuisin kaupungissa, eikä muuta kuin kaupunkiajoa olisi, ajaisin Vespalla, ehdottomasti.

Miksi noin isolla? MopoVespa pysyy liikenteen mukana kaupungissa, on halvempi ja parkkaaminenkin on helpompaa.

Partanen

Kyllähän iso Vespa parkkeerataan aivan samalla tapaa kuin mopokin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.08.13 - klo:11:52
Kyllähän iso Vespa parkkeerataan aivan samalla tapaa kuin mopokin.

Luultavasti, välillä sakkoja saaden...

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.08.13 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 24.08.13 - klo:09:55
Tykkäsin Vespastakin, en kuitenkaan maantieajokkina, cityajokkihan se puhtaasti on. Jos asuisin kaupungissa, eikä muuta kuin kaupunkiajoa olisi, ajaisin Vespalla, ehdottomasti.

Miksi noin isolla? MopoVespa pysyy liikenteen mukana kaupungissa, on halvempi ja parkkaaminenkin on helpompaa.

Ilmeisesti jäänyt lukematta ketju, kun jo kysyit? Siksi, että asun landella suunnilleen keskellä ei mitään ja lähimpään kaupunkiin tai kirkonkylään on matkaa vähintäin 20 km, eikä täällä ole parkkiongelmia. Siksi.  :)

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 24.08.13 - klo:13:20
Ilmeisesti jäänyt lukematta ketju, kun jo kysyit?
--------------
Minä luulen, että kirjoittaja viittasi viestissäsi siihen kohtaan, jossa kerroit ajavasi Vespalla, jos asuisit kaupungissa. Ydinkeskustassa ja miksei muuallakin kaupungissa moposkootteri saattaa useinkin olla kaikkein parhain vaihtoehto.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 24.08.13 - klo:13:27
--------------
Minä luulen, että kirjoittaja viittasi viestissäsi siihen kohtaan, jossa kerroit ajavasi Vespalla, jos asuisit kaupungissa. Ydinkeskustassa ja miksei muuallakin kaupungissa moposkootteri saattaa useinkin olla kaikkein parhain vaihtoehto.

Aivan varmasti olisi paras vaihtoehto. Asunhan minä joitakin päiviä vuodessa Hesassakin, en silloin kerkeä ajelemaan.....

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 24.08.13 - klo:13:34
--------------

Aivan varmasti olisi paras vaihtoehto. Asunhan minä joitakin päiviä vuodessa Hesassakin, en silloin kerkeä ajelemaan.....

Niin tai näin, mielestäsi Vespoja ei tarvita kuin mopo? Koska se käy kaupunkiin ja mikään Vespa ei käy muualle? ;-)

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.08.13 - klo:15:05
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 24.08.13 - klo:13:34
--------------

Niin tai näin, mielestäsi Vespoja ei tarvita kuin mopo? Koska se käy kaupunkiin ja mikään Vespa ei käy muualle? ;-)

Täällä jotkut ylistää Vespan maantieominaisuuksia, minä pidän maantiellä enemmän Pösöstäni. Minä Möin Vespa 250 Gts:äni, eikös se kerro jotain??

Wanhapappa

Pari tuhatta kilometriä takana, hyvältä tuntuu edelleen. Kulutus omalla rauhallisella ajotyylilläni etupäässä matka-ajoa on n. 3,5 - 3,9 l/100km. Hankin todella hyvät ajovarusteet, näin voin jatkaa ajokautta todella pitkälle syksyyn. Minkäänlaisia ongelmia ei ainakaan toistaiseksi ole ollut, toivottavasti ei tulisikaan.

Jätän aikanaan ajokin kylmään talliin, mitä huoltotoimenpiteitä kannattaa tehdä ennen sitä? Ajattelin jättää akun paikalleen ja käydä käyttämässä moottoria muutaman kerran talvessa, kannattaako? Mitä te muut yleensä teette jättäessänne skoden talviseisontaan?

kissantassu

Säilytys lämpimässä tallissa.
Pyörän pesu ja vahaus tarvittaessa. Moottoriin uusi öljy talveksi, joskus tullut laitettua polttoaineeseen säilytysainetta, hyötyä en ole havainnut jos en haittaakaan.
Lopuksi pölysuojaus peitteellä. Säilytystilaa kun käytetään sekalaisiin askarteluihin talven aikana.
Akkua olen ladannut pari kertaa talven aikana, antanut olla ylläpitolatauksessa muutaman päivän kerrallaan.

Mikäli käytät kylmää konetta talvella, niin käytä kunnolla lämpimäksi. Jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys on varmistettava, vaikka vaihtamalla jäähdytys neste uuteen, jos ei muuta konstia ole.

Syksyllä on hyvä käydä pyörä läpi mm. jarrupalojen ja muiden kuluvien kohtien osalta. Voi sitten talven aikana hankkia tarvittavat tavarat ja laittaa keväällä kuntoon. Joka hoitaa itse kulkineensa tietää huolto- ja korjaustarpeet kokolailla hyvin, eikä yllätyksiä tule usein.

Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

kissantassu

Tuosta edellisestä jäi pois oleellinen kohta, variaattorin kotelon ja tuuletusilman suodattimen puhdistus. Peugeotin ominaisuuksista en tiedä miten herkästi suodatin kerää hiekkaa yms. Hondan suodatin on puhdistettava usein (kerran pari kuukaudessa) koska alkupätkä kotoa on hiekkatietä ja siellä täällä tulee ajettua hiekalla.
En voi sanoa nauttivani hiekalla ajamisesta tosin siihenkin tottuu. Elokuussa ajaessani hiekkatiellä 50 - 60 nopeuksia matkamotoristi meni ohi huomattavasti suuremmalla nopeudella, oli selvästi kokemusta hiekkatieltä ja varmaankin sopivampi rengastus. Näytti tuntevan tien, ilmeisesti paikallinen asukki.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: kissantassu - 11.09.13 - klo:21:00
Tuosta edellisestä jäi pois oleellinen kohta, variaattorin kotelon ja tuuletusilman suodattimen puhdistus. Peugeotin ominaisuuksista en tiedä miten herkästi suodatin kerää hiekkaa yms. Hondan suodatin on puhdistettava usein (kerran pari kuukaudessa) koska alkupätkä kotoa on hiekkatietä ja siellä täällä tulee ajettua hiekalla.
En voi sanoa nauttivani hiekalla ajamisesta tosin siihenkin tottuu. Elokuussa ajaessani hiekkatiellä 50 - 60 nopeuksia matkamotoristi meni ohi huomattavasti suuremmalla nopeudella, oli selvästi kokemusta hiekkatieltä ja varmaankin sopivampi rengastus. Näytti tuntevan tien, ilmeisesti paikallinen asukki.

Mulla on ekaa loppukautta oleva ajokki alla, enkä ole kuullutkaan, että variattorissa olisi suodatin, joka pitäisi putsata. Sateliksessa on Piaggion valmistama kone, täytyypä katsoa nettisivuilta lisää.

Hiekkateistä, asun itse suurimman osan ajastani sellaisen varrella, menin minne tahansa, hiekkatietä on alkuun mentävä. Ei se hiekkateillä ajaminen kivaa ole, toki niillekkin teille tottuu, nimimerkillä kokemusta omaava. Aiemmin allani oli Vespa 250 Gts, se vasta ikävä ajettava oli pienine 10" pyörineen, Sateliksella pärjää ihan eri tavoin, eli melko hyvin. Vespaväki nousee aina takajaloilleen hyökkäysasemiin mainitessani Vespan huonommista puolista. :)

Joo, Sateliksella on ajettu nyt vajaat 3000 km, öljyt vaihdatin juuri ja ajokausi jatkuu itselläni vielä lumiin asti. Kylmään talliin kulkineen jätän, akku saa olla paikoillaan ja käytän moottoria aika ajoin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys mitattava..... siinä ne kai tärkeimmät oli, kai?

jk_single

On siinä suodatin mutta on kyllä niin harva ettei siihen pöly oikein tartu, silmäkoko noin 1mm (muistaakseni).

PS tarkennus, GTS:ssä on kokonaiset 12" vannekokoa
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Kone

Minä pitäsin lämpimässä sitä akkua.