Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopot pois pyöräteiltä ja nopeudeksi 60 km/h?

Aloittaja Jenni, 11.06.07 - klo:16:57

« edellinen - seuraava »

Jenni

Tämmöistä galluppia lähdin tässä tekemään, että mitä mieltä ovat arvon skoteristit asiasta. Itse kannatan ajastusta, että otettaisiin mopot pois pyöräteiltä ja nostettaisiin nopeutta, jotta sitten ajotiellä pysyttäisiin mukavasti liikenteen mukana. Tietysti ihan yksioikoista tämä ei ole, miten kasikympin teillä, esim. jossain kehä III:lla voi mopolla ajaa...Mielipiteitä varmaan löytyy suuntaan ja toiseen, rohkeasti vaan oma mielipide julki :)

Samppa

Mielestäni nopeusrajoituksen nosto 60 km/h vaatisi myös mopokortin oheen jonkinlaisen ajokokeen ja muutaman ajotunnin. Jos muistelen itseäni 15-vuotiaana, niin silloin kaasukahvassa oli ainoastaan kaksi asentoa -> On ja Off  ;). Toki virittäminen oli muotia myös silloin ja mopot olivat huomattavasti turvattomampia (ei esimerkiksi vilkkuja). Itse asiassa ihmettelen, ettei sillä "koheltamisella" koskaan sattunut mitään vakavampaa...

Eli vaikka nykyäänkin varmasti joka toisen moposkootteri kulkee yli sallittua nopeutta, niin olisin kuitenkin tuon ajotestin ja sitä ennen muutaman ajotunnin kannalla tilanteissa, jossa henkilöllä ei esimerkiksi ole entuudestaan b-korttia (, eli siis mopokortin suorittamisen yhteyteen pakolliseksi). Tällöin ajokokeen vastaanottava taho näkisi itse, miten kyseinen kandidaatti suoriutuu liikenteestä. On kuitenkin hieman eri asia vastata helppoihin kirjallisiin kysymyksiin "kaikessa rauhassa" katsastuskonttorilla, kun tehdä nopeita päätöksiä liikenteessä, josta kokemusta ei hirveästi ole ja autoja tulee sieltä ja täältä -> asiat kasaantuvat päällekkäin. Toki ymmärrän, että tällainen järjestely nostaisi välittömiä kustannuksia mopokortin suorittajalle, mutta toisaalta turvallisuus voisi parantua.

Nykyisten mopojen ja moposkoottereiden rakenne kyllä varmasti suurimmissa osissa merkeistä kestää tuon 60 km/h rakenteellisesti täysin turvallisesti. On levyjarrut ja lisäksi samaa runkoa saatetaan myydä myös piikkisenä. Lisäksi turvallisuustekijänä on nykyään vilkut, jotka eivät olleet ennen vanhaan pakollisia. Toki joitakin mielenkiintoisia merkkejä on olemassa (lähinnä varsinaisella mopopuolella), jotka eivät kuulemani mukaan meinaa edes kestää nykyistä moponopeutta.

Mielestäni mopoja ei pitäisi ottaa pois pyöräteiltä (ja harvalla pyörätiellä saa edes ajaa), mutta mikäli nopeus nostettaisiin esim. tuohon mainitsemaasi 60km/h, tulisi pyöräteillä pitää maksiminoupeutena tuota 45km/h. Itse asiassa tuokin nopeus on mielestäni liikaa pyöräteille ja sitä voisi vaikkapa laskea.

PS. Muistaakseni myös muualla EU-alueella tuo mopojen nopeusrajoitus on sama kuin Suomessa, joten suomikohtaisen oman muutoksen toteuttaminen voi käytännössä olla mahdotonta yksittäisessä EU-jäsenmaassa jossa ajokorttijärjestelmä on kuitenkin sama.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Se raja on vaan vedettävä johonkin. Jos se olisi 60km/h, niin sitten laitteet laitettaisiin kulkemaan 80km/h, ja itselleen perusteltaisiin, että kyllä 80km/h on ihan turvallinen vauhti. Nyt se raja on 45km/h, niin melko yleisesti ajellaan 50-60km/h. Jos autoilijat noudattaisivat orjallisesti nopeusrajoituksia, niin nykyinen mopon nopeus 45-55km/h olisi riittävä sellaisenaan.

Saattaisi olla hyvä syy vakuutusyhtiöille nostaa mopojen vakuutushintoja, jos nopeusrajoitus nousisi. Siinä vaiheessa ainakin minun kohdalla jäisi mopoilu väliin ja siirtyisin vaikkapa piikki skootteriin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Jepu, kyllä tuo nopeusrajoitus koskee koko eu,ta ja vauhdin nosto vaatisi muiltakin mailta kannanottoa. Toisaalta olen kyllä omakohtaisesti saanut kuulla jopa poliisilta, että nopeutta voisi kyllä nostaa, jolloin kynnys virittämiseen nousisi ja toisaalta kaupunkioloissa liikkennevirran mukana pysyisi paremmin.
Ehkäpä joskus tulevaisuudessa, kun aika on aktuelli, niin mopojen nopeutta nostetaan,,vaan toivossa on hyvä elää ja siihen asti eletään näin ja viritellään verstaan hämyssä menopelejä.... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Tiina89

Laillinen nopeus saisi kyllä olla suurempi. 60 olisi hyvä ja riittävä. Silloin pysyisi autojen mukana myös kaupungissa.

tero1969

Mun puolesta sais mennä vaikka 60 km se olisi meinaan ihan sopiva vauhti skootterille.Mutta minkäs teet kun ei lähde kuin 45-50 km ja virittäminen ei ole mun juttu vaikka jokainen kyllä osaa jos viitsii perehtyä.     ;D

nelitahti

just ukko otti virityksen pois kun aikani sanoin etten moisella mitään tee  ;D
saapi miliisit ratsata huoletta  8)
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Make

En kannata ajatusta, koska minulla eräs skootterin hankinnan kipinä oli juuri mahdollisuus ajaa pyöräteillä, eikä jonottaa työmatkaa mennen tullen autotiellä.

Välillä kun joutuu / saa ajella autotiellä niin tuntuu, että nopeutta voisi olla vähän enemmän, mutta toisaalta ainakin täällä pk-seudulla autoilijat ajavat suurinpiirtein seuraavasti:

rajoitus 40kmh -> ajonopeus 60kmh
rajoitus 50kmh -> ajonopeus 70kmh
rajoitus 60kmh -> ajonopeus 80kmh
rajoitus 70kmh -> ajonopeus 90kmh
Jne..

Joten 60kmh nopeus mopoille ei ehkä vielä riittäisi sujuvaan jatkuvaan ajoon autojen seassa. Neljänkympin alueella kun ajelee mun keewayllä kaasu pohjassa (n. 60kmh) niin autot jättävät jo parin metrin raon takalampusta, mutta haluaisivat edelleen ajaa lujempaa.. :) Jos nopeutta edelleen nostettaisiin voitaisiin koko mopo-luokka unohtaa, koska siiryttäisiin moottoripyörien nopeusaluelle.

Yleensäkin nopeuksista puhuttaessa unohdetaan miten paljon törmäysenergia kasvaa nopeuden noustessa.

Karkea esimerkki:

Nopeus 45kmh -> Liike-energia 156
Nopeus 60kmh -> Liike-energia 276

,eli törmäys tuolla suuremalla nopeudella on noin 80% kovempi kuin alemmalla nopeudella. Karkeasti sanoen 45kmh nopeudella loukkaantuu, mutta 60kmh nopeudella on hengenvaarassa, vahingon sattuessa.

Ps. Mulle sopisi vallan mainiosti että mopot kulkisivat lujempaa, mutta niillä saisi ajella samoin kuin nytkin, mutta järjellä ajatellen nykyinen nopeus on varsinkin nuorempia kuljettajia ajatellen sopiva.

bartson

Ainakin Helsingin kaupungin keskustassa ja vähän syrjemmässäkin on yleinen 40 km/tunnissa rajoitus ja paikka paikoin 30 km/t. Silti autojen on PAKKO päästä moposta ohi, oli mopon nopeus mitä tahansa; vaikkapa viilattu mankki... Siinä ei paljon nopeusrajoitukset paina, Sitten kun mopo on ohitettu, niin nopeus pudotetaan johonkin rajoituksen tuntumaan ja mopo päristelee sitten takapuskurissa. Mutta autolijan kunnia on pelastettu, sillä: "Älä poika tuu mun Primeran eteen, täältä kyllä lähtee!" Ja kotona kerrotaan kuinka viritetty mopo yritti pistää kampoihin, mutta "eihän se mun kilpa-autolle pärjännyt!
Hävitty taistelu, pakko antaa óhittaa ja tulla jatkuvasti ohitetuksi, oli se sitten oikein tai väärin autoilijan taholta... :-[

Make

Lainaus käyttäjältä: bartson - 20.06.07 - klo:12:43
Silti autojen on PAKKO päästä moposta ohi, oli mopon nopeus mitä tahansa;

Tämä on täysin totta. Mopo on useimmille autoilijoille jonkinlainen punainen vaate. Ehkä ilmiö on sama kuin se, että pienempi auto / naiskuljettaja on usein ohitettava vaikka nopeus riittäisi ohittajalle.

No parempi on kuitenkin tulla ohitetuksi kuin takaapäin yliajetuksi.

Kappas Vaan

Maaseudulla kyllä ajelevat kiltisti perässä vaikka pörryytän kirkolla kolmeakymppiä neljänkympin alueella. Katsotaan sitten kun lomalaiset kansoittavat tämän alueen , miten tilanne muuttuu.

M_Pallo

Törö!

Ehdottomasti olen otsikon mukaista mieltä sillä erotuksella, että pyörätiellä sais ajaa, mutta korkeintaan 40 km/h, myös polkupyörät!

t. matti

Sami

Niinkuin Make jo sanoi, jos skootterit yms kulkisivat 60km/h, tulisi silti ihmisille tarve virittää skoottereitaan.

fillaripongari

Moposkootterin parhaita puolia ehdottomasti on se että saa ajaa kevyenliikenteen väyliä pitkin, siellä avautuu ihan toisenlainen "maailma" näkee ja aistii luontoa paljon enemmän kuin autojen seassa jossain vilkkaalla ajoradalla.
Jos moposkoottereiden nopeutta nostetaan nousee tietysti vahinkotilastotkin ja sitämyötä vakuutusmaksutkin.
Eli jos mopoilta kiellettäisiin kevyenliikenteen väylillä ajo, niin kannattaisin nopeuden nostoa, mutta samalla siirtyisin itse isompiin pyöriin ja jäisi tuo mopoilu kokonaan pois.

Yritän ymmärtää niitten mopoilijoitten ajatusmaailmaa, jotka asuu jossain "selkosilla" jossa ei ole kevyenliikenteen väyliä ja välimatkat on pitkiä eikä paljon autoliikennettäkään, siellä pitkiä suoria ajelessa varmaan toivoisi että se menopeli vähän rivakammin liikkuisi.
Kiire on ihmisen keksimä, niinkuin mopokin, joskus niitten yhteensovittaminen voi olla vaikeaa, sitävarten ihminen keksi kevarit ja muut isommat menopelit ::)

Pösöe

Yleensähän nämä jotka haluavat nostaa mopojen nopeuksia ovat noin about 15-16 vuotiaita joita ärsyttää jäädä liikenteen jalkoihin... mutta toki jos mopot taas olisivat kuristamattomia niin silloinhan ne kuluttaisivat vähemmän bensiiniä, ilmastonmuutos ei tulisi niin nopeasti ja nuorilla olisi parempi mieli  :D