Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

pakoputken maalaus

Aloittaja pasi61, 22.07.13 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

Juissi

Voisin piruuttain mitata ton, kun oon enskerralla töissä mopolla.
Mutten usko sen kovin montaa sataa astetta olevan, koska se kansi missä se on kiinni on alumiinia joka sulaa vähän reilussa 600 asteessa.
Rauta taas punottaa jossain 800 + lämmöissä.

Edit. Korjaan itseäni, pikainen gogletus kertoo että rauta ja teräs hehkuu jo vähän yli 600 asteisena.
En silti usko että skopan alkukäyrä, joka on vielä ajoviimassa noihin lämpöihin pääsisi.

Edit2. Alumiinin sulasmispiste 660 astetta, tosin noi kannethan on jotain alumiiniseosta, jonka lämmönkestävyydestä mulla ei ole tietoa. Eli onhan toi mahdollinen tilanne, mutta en silti oikein usko siihen.
Mittaan kuitenkin sen putken alkukäyrän kun ennätän.
Mutulla veikkaan että se on 350-400 asteinen.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Kapa64

600 asteinen rauta on semmoinen tummanpunainen.
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250

InsOmnia

Alkukäyrästä en ole lämpöjä mitannut, mutta äänenvaimentajan lämpösuojan pultti on omassa skootterissa maantieajon jälkeen 180 asteinen. Ai mistäkö tiedän, no oli pakko mitata sen pultinkannan lämpö, kun tytär poltti jalkansa vesirakkulalle siihen. :o

pasi61

Ehkä pääsee helpomalla kun vaihtaa koko pöntön
Ei tarvitse olla vaihtamassa tiivisteitä jatkuvasti ja ilmeisesti tämä putki ei ruostukkaan niin helposti.

http://www.scooter-center.com/product/LV3204/en

konenikkari

Seuraava kuukausi on elokuu.
Kaikki ne joilla on sieheen mahdollisuus, voivat tarkastella skotunsa pakoputken alkukäyrän väriä sopivalla järjestelyllä.
Pistä skotu käymään 31.elokuun 2013 klo 22.00
Huudata skotuasi isoilla kierroksilla, painan samanaikaisesti takajarrua.
Hieman ennen kuin kytkinkengät sippaa, on alkukäyräsi punainen 8)
Jos ei ole osta uusi kytkin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 22.07.13 - klo:22:13
Edit2. Alumiinin sulasmispiste 660 astetta, tosin noi kannethan on jotain alumiiniseosta, jonka lämmönkestävyydestä mulla ei ole tietoa.

Alumiini johtaa hyvin lämpöä, ja siksi ei helposti lämpene sulamispisteeseen moottorissa. Palotapahtuman lämpötila voi olla pari kolme tuhatta astetta, mutta koska on vain hetkellinen, ei alumiiniseoksesta tehty mäntä vielä sula.

Jäänyt mieleen erään rallimekaanikon suusta kuultuna, että jo pakokaasun lämpötila nousee yli tuhannen asteen, niin jossain on vikaa. Tietenkin loppuun laitetusta ahdetusta Celicasta oli kyse, joten aika kauas on päästy Gts Vespan pakoputkesta tässä vaiheessa.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 22.07.13 - klo:22:34
Ei tarvitse olla vaihtamassa tiivisteitä jatkuvasti ja ilmeisesti tämä putki ei ruostukkaan niin helposti.

Nuo viriputket ovat kyllä hyvän näköisiä, eivätkä ilmeisesti ruostu.

Lisätehoa ei kannata odottaa, ettei tule pettymyksiä.

Riskinä, tosin toistaiseksi vain teoriatasolla ilman omakohtaisia kokemuksia, pidän pulttien katkeamisia, tai kierteiden tärveltymisiä. Jos/kun tarvikeputkissa ei ole huomioitu lämpölaajenemista, antautuu jokin paikka ennen pitkää. Juuri lämpölaajentumisen takia Piaggio on laittanut sen grafiittitiivisteen sinne alkukäyrän ja vaimentimen väliin. Jos jossain tarvikeputkessa ei samaa grafiittitiivisteen mahdollistamaa liikevaraa olekaan, antautunee jokin paikka ennemmin tai myöhemmin.

Mieleen on jäänyt tapaus palstoilta, jossa joku kertoi pakoputken pinnapultin katkenneen kannesta. Käytössä hänellä oli muistaakseni tarvikevaimennin. Kun sitten kysyin oliko lämpölaajenemisvara huomioitu, ei ketjuun kukaan vastannut mitään.

Tältä pohjalta pyrin pysymään vakioputkessa, ja maalailen sitä silloin kun se pitää muutenkin irrottaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Vespassa tuntuu olevan joku "suunnitteluvirhe" pakoputkessa, on holkkiongelmia, alkukäyrän halkeamisia jne kun esim master 500 moottorissa ei ole mitään näistä ja esim holkki ei kulu ja sitä pystyy käyttämään monta renkaanvaihtoa. Itse epäilen että pakoputken apuswingi joustaa jotenkin ja kuormittaa siten pakoputkea.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.07.13 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 22.07.13 - klo:22:34

Nuo viriputket ovat kyllä hyvän näköisiä, eivätkä ilmeisesti ruostu.

Lisätehoa ei kannata odottaa, ettei tule pettymyksiä.

Riskinä, tosin toistaiseksi vain teoriatasolla ilman omakohtaisia kokemuksia, pidän pulttien katkeamisia, tai kierteiden tärveltymisiä. Jos/kun tarvikeputkissa ei ole huomioitu lämpölaajenemista, antautuu jokin paikka ennen pitkää. Juuri lämpölaajentumisen takia Piaggio on laittanut sen grafiittitiivisteen sinne alkukäyrän ja vaimentimen väliin. Jos jossain tarvikeputkessa ei samaa grafiittitiivisteen mahdollistamaa liikevaraa olekaan, antautunee jokin paikka ennemmin tai myöhemmin.

Mieleen on jäänyt tapaus palstoilta, jossa joku kertoi pakoputken pinnapultin katkenneen kannesta. Käytössä hänellä oli muistaakseni tarvikevaimennin. Kun sitten kysyin oliko lämpölaajenemisvara huomioitu, ei ketjuun kukaan vastannut mitään.

Tältä pohjalta pyrin pysymään vakioputkessa, ja maalailen sitä silloin kun se pitää muutenkin irrottaa.

Onko sinun pakoputkesi siis alumiiniä.
Mitä ymmärrät sanalla pakoputki, mitä se sisältää.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 22.07.13 - klo:23:01
Vespassa tuntuu olevan joku "suunnitteluvirhe" pakoputkessa, on holkkiongelmia, alkukäyrän halkeamisia jne ...

Piaggio on kyllä antanut tarkat ohjeet pakoputkeen liittyen. Niitä ei joko ymmärretä, tai sitten niistä ei välitetä. Lämpölaajenemiselle pitää antaa tilaa, ja sen homman hoitaa grafiittitiiviste. Toimii ikäänkuin laakerina alkukäyrän ja vaimentimen välillä.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.07.13 - klo:23:16

On sen verran suoraan esitetty kysymys, että pitänee vastata, vaikka mieluummin olisin jättänyt vastaamatta.

Ei ole pakoputkeni alumiinia. Ja pakoputki käsittää alkukäyrän lisäksi äänenvaimentimen.

Nyt jännityksellä odotan vastausta kysymykseeni: "Mitä sitten? Miksi kysyt?"
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.07.13 - klo:23:16
Partanen kertoi maalaavansa pakoputkea tarvittaessa, tuskin kumminkaan alumiinia. :o
Mitäköhän sieniä se nikkari on taas keittoon sujauttanut? ;D

konenikkari

Pitäkää tunkkinne, ja samantein wepsanne EVK. PYH.
Minun pakoputkessani ei ole kauakaan maalit säilyny.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.07.13 - klo:23:42
Mites skootterin? :o

konenikkari

Olen sivusta seurannut tyhmiä, ja tosityhmiä pakoputken maalaajia.
Ei lienne tulevaisuuden laji.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 22.07.13 - klo:23:51
Mites skootterin? :o

KTS. kysymästä, umpiruosteessa mutta erinomaisesti  toimii ;-)

Partanen

Pitäkää tunkkinne, ja samantein wepsanne EVK. PYH.

Hyvä että asioista keskustellaan. Voisiko silti harrastaa sitä hommaa eri asenteella, jos ei ole omakohtaisia kokemuksia keskustelun aiheesta? Hiukan on mulla tuntumaa aiheesta, ja sanoisin että suurin ongelma taitaa olla vaimentimen ruostuminen, jollei sitä maalaa. Alkukäyrä ei helposti puhki mätäne, olkoon maalattu, tai maalaamaton.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003