Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: openflow - 10.06.13 - klo:18:01
Nopean muutoksen saa aikaseksi tekemällä rattaan alle uuden esim. ohuemman kiilan. Käyttömukavuudelta parasta olisi jokin pulttikiristys mekanismi. Ratas lähti sen verran helposti irti, että kieltämättä houkkuttelisi tehdä toisesta nokasta säädettävä.
Noitahan on GY6 koneisiin kyllä saatavanakin ja vaikka ne on tarkoitettu varsinaisesti 125cc ylöspäin, niin ratas sopii silti pienempäänkin. Käyttäähän jorekin niiden 125cc nokkiensa ohella myös niiden nokkien nokkarattaitakin ;) http://www.martinracingdealer.com/SPD/n-mp-09448-1a--80004890-1315333432.jsp

kalevi

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 28.09.12 - klo:18:12
Lainaus käyttäjältä: tommi - 27.09.12 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: kalevi - 26.09.12 - klo:21:29

Moottori naputtaa jotenkin.

Se naputus ikäänkuin kuuluu asiaan, aina kun laittaa näitä viriosia paikalleen niin mekaaniset äänet lisääntyy. Se naputus kuuluu nokkaketjusta/kiristimestä. Mitä enemmän puristuksia sen kovemmat mekaaniset äänet. Itse olen käyttänyt kahta alapään tiivistettä 82cc:n pytyn kanssa niin kone käy hitusen nätimmin, ei naputa niin pahasti.

Jostain syystä, varsinkin nuo 82cc pytyt on matalampia kuin vakiopytyt joten nokkaketjukin jää normaalia löysemmälle ja alkaa raksuttamaan, varsinkin lämpimänä. Hiljaisia näistä ei saa millään, kaikki virikiinalaiset pitää lämpimänä melkoista naputusta ja kilinää.

Taitaa olla ihan totta tuo.

Juu nyt on varovaisesti tyhjäkäyntiä vaihtelevilla pienillä kierroksilla suoritettu 30min, ja ajettu 25km testilenkki vaihtelevilla kierroksilla todettu seuraavaa:

-Kylmänä moottori käy todella nätisti ilman minkäänlaisia sivuääniä.
-Tyhjäkäynti ei vaella, niinkuin ennen, ja ei sammuile.
-Moottorin lämmettyä alkaa kuulumaan venttiilien pienehkö raplatus, ja jostainpäin kantea pienehkö naputus, joka kuuluu vain tyhjäkäynnillä?
-On vähän vaikea saada käyntiin, jos akku ei ole täysissä varauksissa.
-Polkukäynnistyksessä puristukset ovat aika kovat. Käynnistyy kyllä niinkin, mutta joskus potkasee takasin, niin tuntuu, että varinkoppa repee siihen paikkaan.

Summasummarum. Kaippa se uudempi öljypumppusysteemi siellä toimii, vaatii tosin paaaljon enemmän testausta vielä. Kerron kyllä varmasti, jos jotain ilmenee.

Koitan vielä tuota seosruuvia kääntelemällä, josko sillää vaikutusta. Tosin vanha 50cc ei naputellu, ja toimi aika hyvin satkun suuttimella, ja putsarista kuristin poistettuna.

Seurailen tilannetta, ja siirryn nyt parin olusen kanssa tuonne pikkutalliin suljettujen ovien taakse mopova kuuntelemaan, josko sillä olis jotain sanottavaa :D POKS

Nonnii. Päivitystä tähän koneremppaan, jonka tein viimesyksynä.

Vaihdoin siis:

-Pytyn 72cc, männän, kannen
-Kiertokangen 22 hampainen, öljypumpun, ja pumpun rattaan
-Kaikki tiivisteet tietty.

Nyt tilanne on se, että etuvariaattorin kohdalta kuuluu ajoittain sellaista aika kovaa kahinaääntä, joka kuulostaa aika samanlaiselta, kun edellisen kiertokammen petilaakeri hajosi viimesyksynä. No 2500km tämä uudempi kesti vain.
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

tommi

Tuskin on kampura hajoamassa jos se ääni kuuluu vain ajoittain. Jotain häikkää todennäköisesti etuvarissa.
Mulla itselläni on myös 22 hampainen kampura + asiaan kuuluvat tilpehöörit ja ihan hyvin pelittää toistaiseksi (kop kop)..

Coastside

Jos on pakokaasun ilmastusputki käyrässä ja toinen pää putsarissa, voi siinä kuulua siritystä, räpinöitä ja trööttäilyä vuotaessaan  ja ainakin ne haittaa vien paikannusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kalevi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 24.06.13 - klo:07:48
Tuskin on kampura hajoamassa jos se ääni kuuluu vain ajoittain. Jotain häikkää todennäköisesti etuvarissa.
Mulla itselläni on myös 22 hampainen kampura + asiaan kuuluvat tilpehöörit ja ihan hyvin pelittää toistaiseksi (kop kop)..

Kyllä pahalta näyttää nyt tämä homma. Käynnistin moottorin ilman etuvaria ja hihnaa, niin samanlainen hankausääni sieltä kampiakselin suunnalta kuuluu. Vähän vaimeampana kuitenkin, kun variaattori ja hihna ei ole vastuksena siinä. Tekis mieli laittaa jotain kyselyä tuonne gy6 motoriin tuon kestosta http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/04-01-B-CRANKSHAFT-COMP-22T-GY6-139QMA-139QMB-engine-China-Scooter

Purkailen tuon jossainvaiheessa, kun ketutus tästä laantuu. Sitten tuo tarkemmin selvii.
-Solifer XTR Export

tommi

Pirun huono tuuri kyllä jos on taas hajonnut, ja vasta 2500km ajettuna. Mulla kesti edellinen kampura sentään ruhtinaalliset 5000km..
Nyt on ajettu about 3000km tällä uudella, 22 hampaisella kampuralla ja ajattelin lähteä Lappiin tällä viikolla kun on luvattu aika hyviä ilmoja. Saa nähdä pitääkö tulla häntä koipien välissä takaisin, kampura sökönä, kuten viime kesänä..

P.S. Kuten jossain vaiheessa kerroin kaikki mun kampurat ovat aina hajonneet kun olen käyttänyt 15w-40 öljyä. Nyt olen ajellut ainoastaan 20w-50 öljyillä tällä uudella kampuralla. Toivottavasti kestäisi nyt vähän pitempään. Tuohon 15w-40 öljyyn en enää luota pätkääkään. En suosittele ainakaan pitkään matka-ajoon.

Juissi

Oon maininnutkin pariin kertaan täällä, mutta ite vaihdoin menopeliin aikoinaan 5w-40 öljyt.
Kone kiersi paljon paremmin, mutta ei mennyt kauaakaan kun alkoi kuulumaan erikoinen sivuääni "jurskutus".
Vaihdoin takaisin paksumpiin 10w-30 öljyihin ja ääni loppui.
Jotain vahinkoahan siellä jo tuli, muttei ole ääni palannut.
Kone ei kierrä yhtä iloisesti tällä öljyllä.

Veikkailtiin porukassa, ettei öljypumppu saanut pumpattua kunnolla sitä ohuempaa öljyä.
Toisaalta näissä on osatkin niin yksilöitä, että voi olla että mulla on vaan huono tai väljä pumppu.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

tommi

5w-40 öljy on kyllä paksumpaa kuumana kuin 10w-30 joten luulisi että asia olisi juuri päinvastoin? Eli öljypumpun pitäisi pumpata paremmin sitä 5w-40 öljyä. Itse en ainakaan 10w-30 öljyä panisi kiinalaiseen, sen verran kuumana nämä käyvät..

Coastside

Synteettisen pitäisi toimia kuumissa olosuhteissa, sitähän käytetään kisamoottoreissakin. Matka-ajossa kannaatta löysätä kapulaa puolen tunnin välein vartiksi. Koneesta kannattaa pestä kurakerros pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, toi 15w-40 millä olen ajellut, ja varmaan millä valtaosa kiinalaisten omistajasta ajelee, on nimenomaan mineraaliöljyä. Pitkään ajelinkin 15w-50 täyssynteettisellä öljyillä mutta 12e litrahinta houkutteli vaihtamaan halvempaan merkkiin. Jotenkin turhauttavaa vaihdella noin kalliita öljyjä 800km välein. Tosin pitkässä juoksussa tulee varmaan halvemmaksi kuin ostaa joka vuosi uusi kampura..

P.S. Milläs öljyillä Kalevi ajelee?

latromster

Mulla on sellainen perstuntuma,että puristussuhde hajottaa kampiakselin näissä.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

tommi

Ai vakioissakin, vai? Näissähän hajoaa runkolaakerit usein jo vakionakin, kuten niin monille on käynyt. Sitten kun laitetaan isompaa pyttyä ja mäntää niin saattaahan se puristussuhde nousta entisestään. Kalevihan mainitsi itsekin että puristukset ovat nyt ihan julmetut sillä 72cc pytyllä ja aikoi laittaa sen paksumman tiivisteen jotta saisi puristuksia alemmas. En tiedä sitten jäikö pelkäksi aikomiseksi. Jos jäi niin saattaa olla että laakeri on sen takia hajonnut.

Itse olen aina käyttänyt kahta tiivistettä päällekäin ja on kuitenkin hajonnut jo kolme kampuraa..

-Zone-

Puristussuhde ei suoraan voi olla syypää, mutta epäsuorasti kylläkin detoomisen muodossa kun nakuttaminen vasaroi pyörimistä vastaan, joskin kiertokangen laakerointi siinä runkolaakereita kovemmilla on.

Itse olen paahtanut vanhimmalla koneellani alkuperäisellä kampuralla, kiertokangella ja petilaakereilla nyt yli 18000km ja se moottori on moneeseen otteeseen viritetty milloin milläkin kokoonpanolla. On ollut 72cc kiinni, on ollut 82cc josta yksi mäntäkin detonut selväksi, on ollut samat mustat öljylitkutkin koneessa pyörimässä pisimmillään yli 3 vuotta, mitä nyt välillä vähän lisätty uutta. Keväällä pistin jopa uudet sinne. Sääliä ei ole annettu tippaakaan ja mopo on talvehtinut hangessa kaikki talvet ja ainakin yhden syksyn kaikki vesisateet tuli sijoituspaikasta johtuen räystäsvuotona moottorin päälle. Liki kaikki muu on lauennut vähintään kertaalleen koneesta, mutta kampura on mulla se kestävin ollut :) Heikoin on vissiin ollut variaattori.

Mitä olen täältä muiden kokemuksia lukenut, niin luulenpa että ensimmäinen mitä minä tekisin uudelle kampuralle, on että vaihtaisin/vaihdattaisin siihen varmasti laatulaakereiksi tiedetyt.

tommi

Juu, tähän vaihtoehtoon minäkin kallistuisin että noi kiinalaisten ensiasennuslaakerit on vaan niin surkealaatuisia. Sattuu niitä vahinkoja kiinalaisillekin ja sulle on osunut mitä ilmeisemmin hyvälaatuiset laakerit. Ja jos miettii noita Piaggioita, Derbejä jne niin aika harvoin niistä hajoaa runkolaakerit vaikka kuinka niitä viritetään..

kalevi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 25.06.13 - klo:09:56
Joo, toi 15w-40 millä olen ajellut, ja varmaan millä valtaosa kiinalaisten omistajasta ajelee, on nimenomaan mineraaliöljyä. Pitkään ajelinkin 15w-50 täyssynteettisellä öljyillä mutta 12e litrahinta houkutteli vaihtamaan halvempaan merkkiin. Jotenkin turhauttavaa vaihdella noin kalliita öljyjä 800km välein. Tosin pitkässä juoksussa tulee varmaan halvemmaksi kuin ostaa joka vuosi uusi kampura..

P.S. Milläs öljyillä Kalevi ajelee?

Olen käyttänyt tuota Mobil 10w 40 öljyä. Edellinen Baotiani kesti sen 20000 km noilla öljyillä 1500km vaihtoväleillä noin suunnilleen.
-Solifer XTR Export