Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

ile

Lainaus käyttäjältä: Steelwing - 05.05.08 - klo:17:59
No mulla sattuisi olemaan kuvaukseesi sopiva skootteri myynnissä Espoossa.

Vaikutti kiinnostavalta, ainoa arveluttava seikka tosiaan tuo 2-tahtimoottori (eli että kehtaako sillä ajaa tietyillä pyöräteillä tuolla Nuuksiossa päin - pillastuvatko vastaantulevat hevoset esim. :) Tai savuttaako...). Mutta laitanpa yv:tä!

teropa

Terve,

Olen normaalipainoinen ja -kokoinen aikamiehen köriläs (188/85), ja ajattelin työmatka-ajoon ja muuhun jonninjoutavaan pörräilyyn moposkootteria. :) Tenavana oli aikanaan mopo, ja kiva semmosella olis vielä joskus pörräillä, vaikkapa työmatkoja kesällä.

Näkyi olevan Myllymäellä tuommonen Fude Race, joka vaikutti kiinnostavalta, eikä hintakaan ole mahdoton (899e).

Muutama kyssäri:

- Onko Kiinan skoottereista mihinkään? Olen lukenut TM:n kestotestin ja ketjuja täältä, mutta aika hankala on hahmottaa, että mitä se lisäarvo on, jota saisi ostaessa ns. "oikean" merkin.

- Kannattaako käytetyn skootterin osto (varsinkaan Kiinan-skootterin), vai onko sama ostaa kerralla uusi? Hintaerot kun tuppaavat uudenkarheissa verrattuna aivan uuteen olla aika pieniä.

- Onko isommista renkaista (12-13") lisäarvoa kun kuskina on kuitenkin aikuinen ?

- Jos itse ostaisit moposkootterin minun tilanteessa, niin mikä olisi valinta ja miksi? (ts. haluan vinkkejä mitä kannattaa oikeasti ostaa, ja joista on jo kokemuksia ;))

Kiitos tiedoista!

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

Samppa

Isommilla renkailla on mukavampi ajella ainakin hiekkateillä, koska ajo tuntuu ainakin minun mielestäni vakaammalta kuin pienillä renkailla.

Käytetyn skootterin osto voi olla ihan ok vaihtoehto, jos tietää mitä tekee (ja hyväksyy sen, että laitettavaa voi olla). Kuten kuitenkin itsekkin totesit, ovat hintaerot Kiinalaisissa pieniä ja uuteen skootteriin saat aina takuun.

Ostoon liittyvät valintakriteerit ovat niin yksilökohtaisia. Toinen tuijottaa pelkkää hintaa, toiselle se ei merkitse yhtään mitään. Toinen taas on merkkiuskollinen ja toinen ostaa aina eri merkkisen. Jotkut nuorista eivät suostu ajamaan Kiinalaisilla, mutta meillä aikuisilla tuota ongelmaa ei varmastikkaan ole. Mielestäni paras keino (jos hinnalla ei ole niin väliä) on kiertää läpi eri liikkeitä, koeistua skoottereita, pyytää mahdollista koeajoa, vertailla omilla kriteereillä ja tehdä tätä kautta päätös. Jos minä en tuijottelisi pelkkää hintaa, ostaisin varmasti aina Vespan (peltirunko se olla pitää). Kas kummaa, taloudesta ei silti löydy tällä hetkellä yhtäkään Vespaa, vaikka muuten skoottereita on useampia.

Jos itse ostaisin nyt uuden skootterin, ostaisin varmasti Piaggion. Syy on yksinkertaisesti se, että minulla on eniten henkilökohtaista kokemusta Piaggioista (niin hyvää, kuin huonoakin).

PS. Meillä alkaa kohta tuolla varsinaisella sivustolla testiartikkeli Kiinalaisen käytetyn skootterin ostosta ja kokemuksista koko kesän (ja miksei pidemmänkin session) ajalta. Testaajina on pari eri henkilöä (niin ei tule pelkkää minun mielipidettä).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teropa

Terve,

Kiitos tiedosta. Pitääpä seurata tuota testiä, ja käydä liikkeissä koeajolla (jos mahd.).

Kun kerran Piaggiosta tiedät sanoa, niin mitä sanot Fly tai Liberty malleista? Ne on 4-tahtisia, jota olin ajatellut. Vai voiko 2-tahtista (nykymalleja) pitää ihan samalla viivalla mukavuuden suhteen?

Tero

eskomörkö

Itse ostin viime kesänä tilapäisen tilanteen pakottamana(joku liikkumaväline tarvittiin) skootterin. Sinänsä ihan hyvä juttu koska muuten ei varmasti olisi tullut hommattua ja aika mukavasti ja halvalla tolla taittuu kesällä tommonen 8km työmatka ja pienet nurkka-ajot.

Valitsin kiinalaisen baotianin BT49QT-9(muistaakseni alta 700E). Suurimmaksi osaksi hinnan takia.
Jos nyt saisin tehdä valinnan uudelleen, niin ostaisin luult edelleenkin kinuskin mutta kiinnittäisin ehkä huomiota seuraaviin asioihin enemmän:
- Ottaisin skoden 12" pyörillä
- Ja lisäksi etsisin peliä, jossa on hiukan enemmän panostettu iskari/jousitus osastoon.
- Koittaisin myös katsella onko noissa jarrujen tehossa/laadussa eroja.
- Ja ilm toi oma baotiani ei ole kooltaan isoimpia kiinalaisia(en tiedä fude racen kokoa), niin luult ettisin myös vähän kookkaampaa.

Puhtaastihan toi on ajomukavuus kysymys. Vaikka eteenpäin mennäänkin, niin pskalla jousituksella ja pienillä renkailla ajelu on aikamoista kolinaa ja räminää.
Ja jos jarrutkin toimisivat kuin ajatus toisi se lisää hyvää fiulista. Kyllähän ne nytkin pysäyttää mutta parempiakin kaksipyöräisen jarruja olen joskus nähnyt.

Noi nyt on vähän tommosta hifistelyä mutta tosiaan jos saisi uudelleen valita, niin voisin muutaman satkun panostaa lisää jos ed mainitut asiat kohenisi.
En kyllä its asiassa edes tiedä onko missään kinuskeissa panostettu parempiin osiin noissa kohdin(jousitus-jarrut), isoja pyöriä ja kokoahan löytyy kaupasta kyllä.
Vai joutuuko siinä tapauksessa hyppäämään ylihinnoiteltuihin merkkipeleihin.

Käytetty vs uusi.
Mietin itekin tätä ja saman havainnon tein ettei niillä kovin suurta hintaeroa ollut. Kovin vanhaa kiinalaista taas en ehkä viittis ostaa.
Uskon että siinä tulee vähän erilaisia hankalasti korjattavia tekniikka murheita sen takia koska luult vähintään 90% kumi/muoviosista
on aika ja aurinko polttanut särki. Sitten kun vielä lisää siihen sen, että kiinan skootteri on rakennettu 90 prosenttisesti kumista ja muovista
niin tulos kuulostaa lohduttomalta.

Yks syy myös uuden valintaan oli se että ajattelin ettei takuun takia tarvitse itse jakarilla juurikaan siihen koskea.
Mutta ei se mun mielestä käytännössä onnistu. Aina välillä on jotain pientä, ja jos jokaisen takia sitä roudailee huoltoon(jossa ainakin
omalla suunnallani on aina kauhia jono), niin käytännössä se seisoo siellä koko kesän. Lisäksi noihin on osat halpoja, niin paras tehdä
itse jos edes vähän intoa riittää.

Kaksi päällä ajamiseen edes lyhyitä/tilapäisiä matkoja noita 10" renkailla olevia pieniä kiinalaisia ei kannata edes harkita vaikka kahdelle onkin rekisteröity.

>- Jos itse ostaisit moposkootterin minun tilanteessa, niin mikä olisi valinta ja miksi?
>(ts. haluan vinkkejä mitä kannattaa oikeasti ostaa, ja joista on jo kokemuksia )

No niin tässähän olikin sun kysymys. En vastannut siihen ollenkaan. No vastaan nyt: En tiedä merkkiä tai mallia, ostokriteerit itselleni tietäisin.
Tilanteesi kuulostaa samalta kuin omani vuosi sitten.

OT:
Onko mainonta onnistunut?:
http://www.myllymaki.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=TJM268
"Skootteri on erityisen helppo naisille, kun siinä ei ole lainkaan huollettavaa moottoria."

Samppa

Lainaus käyttäjältä: teropa - 07.05.08 - klo:12:34
Kun kerran Piaggiosta tiedät sanoa, niin mitä sanot Fly tai Liberty malleista? Ne on 4-tahtisia, jota olin ajatellut. Vai voiko 2-tahtista (nykymalleja) pitää ihan samalla viivalla mukavuuden suhteen?
Fly ja Liberty ovat molemmat nelitahtisia. En kuitenkaan anna itse minkäänlaista painoarvoa sille onko moposkootteri 2, tai nelitahtinen. Eivätkä 2-tahtiset enää käryä siten kuin 80-luvulla. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=144.0

Ja onhan noissa uusissa Piaggioissakin ollut ongelmia (esim. tälläkin palstalla kerrottuja), toki myös kaikissa muissakin merkeissä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Ostin itsekin kinkin tavallisine epäluuloineni, mutta varsin vankkaan kakspyöräkokemukseeni tukeutuen. Itseasiassa lapsuudesta alkanut harrastus toi tekniikan tutuksi ja kiitos siitä niiden ritsojen, jotka kulkivat huoltamatta keskimäärin 50 km. Vaikka olivat kaksitahtisia, vuosikymmeniä miltei samanlaisina tehtyjä, jousettomia ja jarruttomia häkkyröitä.

Nuo Kiinalaiset ovat kopioita menestyneistä länsimalleista, jota ei edes yritetä peitellä. Se on niissä varmaa että laadunvalvonta heittää paljon ja materiaalit eivät ole tasalaatuisia nekään. Jonkin osan valmistaja voi olla jokin hikipaja kujan kätköissä ja raaka-aine täältä jätteenä vietyä.

Silti nuo eivät ole samaa sarjaa kuin se kehnoin Itäroska mitä täällä joskus näki. Ural-harrastajien sivuilta voi nähdä siitä väläyksen.

Tulos on että laadussa ja huollontarpeessa on astuttu vuosikymmeniä taaksepäin. Käyttäjät eivät aina osaa varautua tähän ja kuormittuneiden huoltojen omistajat näkevät työteliään tulevaisuuden.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Hemmo

Oma ostokseni oli Baotian BT49QT-7 vuosi sitten. 12" renkaat ovat sopivan tuntuiset , kunhan kiinnittää huomion siihen, että vaihtaa laaturenkaat alle jossakin vaiheessa. Ehkä ainoa stressaava asia on tuo kiihdytyspumpulla varustettu kaasutin, mutta sen ominaisuuksien kanssa oppii kyllä elämään. Levyjarrut edessä ja takana pysähdyttävät todella tehokkaasti. Ajovalot ovat halogeenit ja haittapuolena on se, että kumpikin umpio säätyy samalla ruuvilla. On siis valittava , että haluaako paremman lähi- tai kaukovalon.
Ihan vastaavaa ei taida olla myynnissä , mutta Tämä liippaa aika läheltä.  Seuraavaksi ilmestyvä TM muuten vertailee kiinanskoottereita, joten kannattanee ostaa lehti sen ilmestyttyä.

Kinkster

Lainaus käyttäjältä: Hemmo - 07.05.08 - klo:16:45
Seuraavaksi ilmestyvä TM muuten vertailee kiinanskoottereita, joten kannattanee ostaa lehti sen ilmestyttyä.

Lainaus tm:n sivuilta:
"Kiinan kansannousu jatkuu mopomarkkinoilla. Asetimme lähtöruudukkoon viisi kiinalaista ja yhden eteläkorealaisen skootterimopon 1 300-1 600 euron hintaluokasta. Daelimin, Kymcon, Sachsin ja Symin lisäksi mukana on kaksi kiinalaistunutta sinivalkomerkkiä, Helkama ja Solifer. Onko perinteiset merkit valmistettu Suomi-tunteella,vai hukkuvatko ne massaan?"

http://www.tekniikanmaailma.fi/seuraavassa-numerossa/tm-102008-ilmestyy-14-toukokuuta

Olisin mielummin nähnyt 600-1000 eeron skoottereiden vertailua mutta onhan sekin hienoa, että ylipäänsä skodeista TM:ään taas kirjoitellaan.

teropa

Kiitos kaikille vastauksista.

Jotenkin tuo TM kyllä osaa usein varsinaisissa arvosteluissaan ohittaa sen kiinnostavimman portaan; oli sitten kyse autoista, taikka jostain muusta. Itsekin olisin mieluummin lukenut arvostelua tuosta entry level Kiinan skootteritarjonnasta, eikä noista arvokkaammista malleista.

Tero

Hemmo

Vanhempaa materiaalia löytyy http://www.jm-racing.fi/index.php sivun alalaidasta. yhteenveto kahdesta testistä , jossa toisessa se kaipaamasi perusskootteri.

teropa

Kas, nuo kummatkin testit oli aikalailla peruspeleistä :).

Eipä nuo kummosia ylistyslauluja saa, mutta liekkö sitten paremmat merkit kuten Pösö, Piaggio jne sen kummempia... Pitäis kokeilla, että saa selvyyttä.

Tero

Zeta

Jos et halua haista "mopedipojalle" osta 4-tahti. Älä kuitenkaan Helkamaa. Ostin itse kaksi, ja ruuvit tippuu vaikka yrittää kiristääkin. On isokokoinen, jonka takia valitsin. Toinen jo toista kuukautta korjaamolla, kun eivät saa sähköjä kuntoon siten ettei polta lamppuja. Ongelmia ongelmien perään, lista on lähes loputon....

T:Zeta

funke

Helkamakin kinkki, vaikka 2v takuu muistaakseni? Yleensä Kiinan vehkeissä 1v takuu. Itselläni oli Solifer, eikä se ikinä mua tielle jättäny. Tuli sitten maahantuojalta kirje "että viepäs kone huoltoon laaduntarkastuksessa ollaan huomattu että etuhaarukka voi katketa". Sen jälkeen päätin että, en kiinan vehkeisiin koske. Tee koeajo, voihan olla että tykästyt kinkkiin? tai sitten et :-X

teropa

Kävin ajaan tänään Piaggio NRG:tä käytettynä. No, ihan ookoo kulki muttei silti mitenkään ihmeellisesti. Ja vaikka myyjä oli sitä mieltä, ettei 2-t haise, niin kummasti oli kurkussa pitkään lyhyen lenkin jälkeen pakokaasun katku ja samaten vaatteissa...

Samassa paikkaa oli Derbi GP1, mutta sitä ei saanut koeajaa. Uusia skoottereita ei saanut koeajaa.

Jotenkin tuosta tuli vähän semmonen olo, että 4-t kummiskin. Mutta nuo kiinamopot mistä otti kylmät tyypit, niin tuntui kyllä todella rimpuloilta.

Oiskohan se ratkasu sitte joku laatu 4-t skootteri. Ehdotuksia? Onko Hondalla tai Yamahalla hyviä malleja tuohon luokkaan?

Tero