Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

tommi

Ei tullut puristussuhdetta mitattua mutta setti oli joka tapauksessa GY6 Motorista tilattu 82cc pytty ja nimenomaan sille räätälöity kansi, vakioventtiileillä. Mäntä oli tasalakinen, ei pattipäinen. Ei kestänyt ajoa edes 95 suuttimella. Sitten kokeilin ihan vakiokannella eikä kestänyt silläkään. Eikös nykyään saa jo noita isovenakansia ihan siedettävään hintaan? Joten miksi säädellä vakiokantta ja ennakkoa, ostaa suosiolla isovenakannen. Ei tarvitse kuin heittää paikalleen ja se on siinä.

On muuten tosiaan hämmästyttävä ero 72cc ja 82cc pyttyjen välillä. Ei uskoisi millään että kyseessä on vain 10 kuutiota. Itse asiassa jos vaihdat 49 kuutioisesta 72 kuutioiseen niin sitä eroa ei huomaa niin hyvin kuin 72cc -> 82cc. Aika outo juttu  :-\

Fresh

No mites teillä on toi 82cc + isovenakansi setti ottanut huippuja?
Entäs onko kenelläkään 90 kuutioista isovenakannella, onko kestänyt yhtään?

tommi

Itse olen saanut kulkemaan 82cc pytyllä parhaimmillaan 80km/h. Saattaisi ottaa enemmänkin mutta välitykset loppuu kesken, vaikka käytössä on nopeimmat mahdolliset.  Jorehan on luukuttanut 90cc pytyllä jopa yli 90km/h nopeuksia. En tiedä sitten mitkä välitykset miehellä ollut käytössään..

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 17.01.13 - klo:08:41
Eikös nykyään saa jo noita isovenakansia ihan siedettävään hintaan? Joten miksi säädellä vakiokantta ja ennakkoa, ostaa suosiolla isovenakannen.
Saa ja yksi mulla onkin. Se kaipaisi edelleen uusia venoja joten on siksi ollut hyllyssä pidemmän aikaa jo. Pikkuvenaisissa on se etu, että kun niitä on jo nurkissa useampi (niitä kun saa välillä ilmankin) niin voi huolettomammin kairata kanavia ja testailla. Kyllä sieltäkin virtaavuutta saa kaivettua vähän ulos joskin se pieni venttiilikoko muodostuu kyllä isommilla pytyillä äkkiä tulpaksi. Seitenkakkosen päälle se passaa kyllä. Toinen syy oli, että isovenaista kantta ei mulla silloin vielä ollut.

Sorry, mutta mä en oikein nyt ymmärtänyt.. Eikös se ole nimenomaan juurikin järkevää yrittää kone saada toimimaan niin suurella puristussuhteella kuin mahdollista? .. Ja siinä touhussa nyt vaan pitää siihen sytytykseenkin jaksaa keskittyä. Useimmilla on toki menttaliteettina ruuvaa kiinni ja aja, eikä mulla sitä mitään vastaan ole ei kaikki ole moottoreista edes kiinnostuneet, mutta jos ei ole hajuakaan rakentamansa moottorin puristussuhteesta, venttiili-mäntä välyksistä jne.. jne.. on vähän huono syyttää osia jos ei kestä. Munkin 82cc sarjan mukana tuli myös kansi. Sille juurikin tarkoitettu, mutta se mäntä oli kombossa epäsopiva. Se oli hyvä muistutus etten ainakaan itse laita mitään mitään mittaamatta kiinni. On näissä sen verran eroavaisuuksia. Mikään ei takaa sitä, etteikö puristussuhde olisi liian korkea sylinteri-kansisarjassa vaikka siinä ei pattipää mäntä olisikaan. Niitä kansiakin on erilaisia.

Tosta tulikin mieleen.. Niistä pitkäventtiilisistä kansista on toisinaan ollut puhetta. Scotfordillahan niitä ainakin joskus oli myynnissä. Ne ei itseasiassa ole 139qma/b koneisiin vaan 1P39QMB koneeseen. Saman näköinen kansi ja muutoin ihan sopiva, mutta venat on pidemmät. Siihen kanteen ei sovi 139qma/b:n venat. Ne on liian lyhyet ja jouset pohjaa vakionokallakin.

tommi

Ainakin VirijaVarassa oli myynnissä noita pitkäventtiilisiä isovenakansia ja ne vedettiinkin pois myynnistä kun niistä tuli niin paljon valituksia. Onkos noi Scotfordin kannet myös niitä samoja?

http://scotfordmotors.mycashflow.fi/product/56/isoventtiilinen-kansi

Noita isovenakansiakin on kahta eri versiota, mun kannessa on pienemmät venat, muistaakseni 21mm imu ja 19mm pako. On erittäin pieniruokainen ja toimii kuin unelma 82cc pytyn kanssa. Tosta isompiventtiilisestä mulla ei olekaan kokemuksia. Kumpikas versio sulla on?

-Zone-

En tiedä kuinka asia on noissa isovenaisissa. Tarkoitin siis niitä pikkuvenakansia. Isovenaisissakin oli kyllä musta kanssa niitä erimittaisia venoja.
Eikös viri ja varan isovenaisissa ollu ne venat karkasemattomia ja siksi ne vedettiin takas. Näin mä muistelisin..
Oma kansi on 23/20 venoilla, joka taitaa olla yleisempi mitä toi sun kansi. Musta jotkut myy sitä "72cc kantena".
Löysin tässä videonkin niistä 139qma/b ja 1p39qmb kansista http://www.youtube.com/watch?v=rFE4CKPyScE

tommi

Kyllä tuota mun isovenakantta myytiin ihan 90cc pytyllekin GY6 Motorissa. Siellä on edelleen myynnissä isovenakansia mutta venojen kokoa ei ilmoiteta joten vaikea sanoa kumpi kansi on kyseessä. Silloin kun minä tuon kannen ostin niin muita isovenakansia ei ollut olemassakaan.

Mikäs vika niissä sinun venttiileissä on? Eikö nuo VirijaVaran venat käy? Ainakin mitat täsmäävät.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=325

-Zone-

Joo ei kun tarkoitin että jotkut myy, mutta niin jotkut myy 72cc pyttyä 80cc pyttynäkin, viri ja vara myy luistia kohona jne jne..
Sieltä onkin männän kaverina myös juurikin nuo venat tulossa. Ei vaan ole tullut hankittua kun sen 82cc männän hajoomisen myötä koneeseen pistin 72cc kiinni pikkuvenakannella. Ne 82cc männänpään kappaleet kun iski sen isovenan venoihin tiivistyspintoihin sen verran syvät kolot. Seetit jäi onneksi sentään ehjiksi. Aattelin, että sit kun 82cc saan männän niin laitan sitten vasta sen isovenakannenkin kuntoon.

tommi

Joo ja Scotford myy tota isovenakantta mukamas 63 kuutioiseenkin sopivana..

Taitaa olla muuten edelleen 21/19 venat tossa GY6:sen isovenakannessa. Ainakin näyttää siltä.

http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Big-Valve-Cylinder-Head-90cc-51mm-for-gy6-139ma-139qmb-engine-4-stroke-china-scooter

Coastside

Onko ne isot sovitettu samoihihin seeteihin? Niitähän voisi työstää sopiviksi suomessa sopivalla jyrsinterällä.
Isommista, liian pitkistä varsista voi katkaista liian pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Oon samaa mieltä, että 63cc ei tarvitse isovenaista kantta ja itseasiassa pidän sitä koko pyttyä ihan turhana. 72cc on hyvä pytty jos viiskybää isompaa haluaa. Ei se kummiskaan niin paljon tehokkaampi ole kuin 50cc että liikatehoja tarvitsisi kenenkään pelätä. Sekin pytty tulee musta ihan täysin toimeen pikkuvenaisella kannella. Ei kuljekaan ihan hirmu laittomia lukemia, mutta jaksaa nousta mäkiä selvästi paremmin. Se on useimmille varsin hyvä valinta alakerran kestävyyttäkin ajatellen.

tommi

Jokuhan oli sovittanut tuota Scotfordin isovenakantta 72cc pytyn kanssa ja oli selvästi tehottomampi kuin vakiokannen kanssa. Kannattaa varmaan käyttää vähintään 82cc pyttyä tuon kanssa. Pitäisi varmaan laittaa tilaukseen tuo kansi ja kokeilla onko se yhtään tehokkaampi kuin tuo nykyinen isovenakansi. Tyscon onkin parastaikaa poistettu liikenteestä , voisikin herätellä senkin taas henkiin kesäksi..

-Zone-

Viri ja varan paketti saapui tuossa. 82cc mäntä oli päästään kupera kuten sen kuvankin perusteella. Hyvä juttu. Viri ja varaan toivoisi vielä valikoimaan edullisia 90cc sarjojakin ja isoventtiilikansia. Hieno juttu olisi myös jos kotimaastakin saisi 44mm iskuisia kampuroitakin. Laskeskelin tässä juuri, että 52,4mm männällä se antaisi mukavat 94,8cc.

Coastside

Purkaa kanpuran, täyttää entisen akselin paikan ja uusi kiertokangen akselin paikka, niin siinä on  sopiva isku. Osin rutiinia koneistamoille.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=aGuURCbqBOo

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Egs2zcknN74
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Tietty aina voi koneistaakin ja sitäkin halvemmalla taitaa päästä ostamalla stroker pin:nin http://imageshack.us/photo/my-images/329/connectingrodkit1gr8.jpg/ Sehän siis vaatii tuon halkaistavan laakerin jotta kampuran saa kasattua. Toisinaan kietarikin täytyy vaihtaa pidempään. Eteenkin pidemmillä iskun pidennyksillä kun AKK:ssa ei välttämättä mahdu enää menemään ympäri. Männän helmoistahan saa kyllä pois mutta männätapin kohdalta ei viitsi kauheasti ainetta poistella.

Koko asialla meinasin kylläkin suurta kuluttajamäärää. Noita valmiitakin pitkäiskukampuroita kun voisi joku tuoda myös maahan. Mikseipä vaikka juuri viri ja vara sitten ensimmäisenä. Sama koskee tuota 90cc pyttyä. Kyllä niitäkin voi tehdä itse/teettää, mutta ei olisi ollenkaan pahitteeksi että niitäkin olisi kotimaan markkinoilla. Puhun siis nyt niistä järkihintaisista sarjoista kuten viri ja varan 72cc ja 82cc sarjat on verrattuna muuhun kotimaan tarjontaan.