Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

kalevi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.09.12 - klo:12:16
Tuo Kalevin linkittämä GY6:n ketju on kyllä ihan oikea ja jos pakkauksessakin lukee 2x3-82L niin siinä pitäisi nimenomaan olla 41 lenkkiä. 2x3 90L on 125cc ketju.

http://www.china-parts.co.uk/acatalog/Cam_Chains.html

Olen itsekin tilannut parikin ketjua GY6 motorista ja ihan oikeat ketjut on tullu. Minä tarkistaisin kyllä ensin että ketjussa on ne 41 lenkkiä, otat vaikka tulpan pois pytystä ja pyörität magneetosta ja lasket ne lenkit. Merkkaat ensin sen lenkin jotenkin mistä lähdet laskemaan niitä. Säästyy turhalta työltä jos ketju onkin oikea.

Jospa on vaan ketju päässyt löystymään ja nousemaan osittain akselin päälle? Onkohan kone kasattu oikein? Ohjurit oikeinpäin?

Nonii, otin nokkarattaan irti, ja mallasin sitä vanhaa 4500km ajettua ketjua tuohon. Ihan samanlainen välys siinäkin on, että ketju ei mene pohjaan asti.
Sama määrä 41 on tosiaan lenkkejä.
http://aijaa.com/ki01JZ
Nokkaratas ei näyttänyt yhtään kuluneelta. Kaippa se sitte kuuluu vaan olla tuollain.
Eikai tässä muuta, kun kone takasin alle, ja kovaa ajoa vain.
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

tommi

Joo, piti oikein itsekin tarkistaa tuo asia ja ketjun ja rattaan väliin jää tosiaan yllättävän iso rako.

Ei muuta kuin osat kasaan ja ajoksi.

konenikkari

Kovasti näyttää siltä että ketju on morse
kun taas ketjupyörä on normi ketjulle tarkoitetty.
En suosittele noilla kokoamaan  :o
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tommi

Tolla mun ketjulla/nokalla on ajettu yli 20 000km.. Mulla on useitakin noita ketjuja ja kaikki ne asettuvat samanlailla nokan päälle.

Kalevin kannattaisi laittaa kaksi alapään tiivistettä, noiden 72cc pyttyjen mukanahan tulee usein toinen, paksumpi kannentiiviste juurikin koska sylinteri voi olla aavistuksen matalampi kuin vakiopytty. Tai laita kaksi ohutta kannen peltitiivistettä niin ei tarvitse sylinteriä alkaa irrottelemaan, siinä menee yleensä aina alapään tiiviste sököksi.

kalevi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 03.10.12 - klo:07:33

Kalevin kannattaisi laittaa kaksi alapään tiivistettä, noiden 72cc pyttyjen mukanahan tulee usein toinen, paksumpi kannentiiviste juurikin koska sylinteri voi olla aavistuksen matalampi kuin vakiopytty. Tai laita kaksi ohutta kannen peltitiivistettä niin ei tarvitse sylinteriä alkaa irrottelemaan, siinä menee yleensä aina alapään tiiviste sököksi.

Joo kiitti vinkistä. Tarvii alkaa metsästää noita kannen peltitiivisteitä, kun tuntuu puristuksia olevan ehkä liikaakin, kun ei uskalla oikein polkea. Tuntuu, että varin rattaat menee solmuun polkaistessa, vaikka etsinkin ensin puristuskohdan ennenkun polkasen, ja sitten kun välillä potkasee takasin niin lujaa, että jalkakin saa kipeää. Pakko on käyttää tuota sähköstarttia.
En vaan nyt viittis enää alkaa vähään aikaan humppaamaan tuon kanssa. On nii kiva ajella tuolla nyt, kun vetoja on ihan eritavalla kun ennen. Ainut vaan kun tuo kuulostaa vähä möreemmältä, ku ennen. Heti kyllä mielestäni äänistä kuulee ettei ole mopo enää.
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 03.10.12 - klo:21:52
Joo kiitti vinkistä. Tarvii alkaa metsästää noita kannen peltitiivisteitä
Viri ja varassa ainakin oli 72cc:lle yläpään tiivistesarjoja. http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=259
Mulla on 82cc männän hajottua nyt tuo 72cc tollasella tiivistesarjalla kiinni. Männän venataskuja on hivenen jyrsitty kireemmän nokka-akselin vuoksi ja sekin vähän tiputtaa puristuksia.

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 03.10.12 - klo:21:52
Heti kyllä mielestäni äänistä kuulee ettei ole mopo enää.
Mopopojilla jotka ajaa vapaavirtaussuodattimilla on vielä möreemmät äänet. Niihin ne poliisit on tottuneet. Mulla ne ei ole koskaan alkaneet syynäämään kulkupeliä kun ovat huomanneet että on jo vanhempi ukko kyseessä ja mopossa ei ole mitään räikeitä modauksia ja patetteja. Pilli suuhun ja puhallus. Kiitos ja hyvää matkaa. Ei ne aikuisten mopoja ala syynään jos ei nyt ihan kaheksaakymppiä tuuppaa vastaan.

Coastside

Kokosin yhteen eri viestiketjuja moottorista. Toivottavasti selkeys ei kärsinyt.

Vertasin kahta ketjua rinnan joilla on ajettu noin 10k  ja 15k. Lenkin pituuseroa on milli. Huoli on se että kiristin oli pohjassa (ulkona) kun sen avatessa tarkistin, ottamalla jousen ensin pois jottei se työnnä sitä ulos.

Ketjut taipuu sivusuuntaan samanlaiselle kaarelle joka riippuu välyyksistä. jänteestä on 22 mm
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Olikos ohjuriliuskat kuluneet kuinka ohkaisiksi ?
Nekin sitä nokka ketjua säätää ja jos ovat ihan finaalissa voi varmaan mennä kiristinkin liki tappiin.

Tietty jos oot pyttyä vaihtanut ja jääny tarkistamatta sen pituus asennettuna, niin sekin selittä osin tuota huolta..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Mulla on ollut kiristin aina pohjassa kun olen tarkistanut. Siis ihan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeenkin. Olenkin aina ihmetellyt miten jollain voi olla mukamas kiristysvaraa vielä tuhansien kilometrien jälkeenkin. Kait nämä isommat pytyt venyttää ketjut ennätysajassa. Ohessa muutama ketju joilla on ajettu erinäisiä kilometrimääriä, kaikissa oli kiristin pohjassa.

Coastside

Siinä liuskassa on puolen millin ruskea pinnoite ja se on ehjä ja sileä. Myös siitä kiristimen kohdalta. Lohko, ketju ja pytty on tiettävästi tehtaan asentamia.

Voi olla että tuo on koneen mitoitusvirhe jota eivät ole korjanneet. Yleenskin koko kiristin on rattaan kiinteän mallin vuoksi että ketjun saa asennettua. Noilla käyttömäärillä noin suurta säätöä ei tarvitse. Jos ketjun välykset kasvaa 0,1 mm nivel, niin ketju pitenee 4,1 mm ja lenkkinä puolet. Lisää säätövaraa saisi työstämällä kiristimen jalustastaa alemmaksi.

pekpel

ite laitan tuon kiristimen ihan tavis tiivisteliimalla kiinni..
Saa sen millin tiivisteen pois siitä välistä..

Coastside

Venttiilien hiontaan on akkuporakone hyvä väline. Venttiilin varren saa siihen letkun pätkällä ja 5 mm tapilla. Suuntaa vaihdellen hiotaan tahnalla jonka voi tehdä raaputtamalla karkeasta (80 - 120) hiomapaperistä kiteitä ja sekoittamalla se vaseliiniin. Tulos on hyvä kun pinnoissa on tasaisen himmeän harmaat raidat.

pekpel

Motonet venttilien hiomatahna tuote 60-2012   4.9 €

Tuo on jo vanha tuttu luotettava tuote

A_sentaja

Jonkun vanhan korjaamon ylijäämävarastosta jos saisi venttiilien ja kannen hiontaan käytetyn miran niin tulisi kerralla hyvää. Semmoista olen minäkin eräät kerrat käyttänyt... :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Lohkon tiivisteen korjasin kun se katkesi vahingossa. Pöydälle muovin päälle ja pikaliimaa saumaan ja puristus muovien välissä. Asettelu on tarkkaa ja teippasin sen oikeaan asentoon. Pieni hionta ja tiiviste on kunnossa.