Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ei sammu avaimesta eikä tappokatkaisimesta (ratkaistu)

Aloittaja Coastside, 16.09.12 - klo:11:38

« edellinen - seuraava »

Coastside

Baotian 49-9 oikkusi aluksi niin ettei käynnistynyt jäätyään ajosta pariksi päiväksi pihaan, sateeseen. Kuivui tulppa irti aikansa ja sitten läksi käymään. Kävi lämpimäksi ja veto on normaali, muttei sammu enää normaalikeinoin avaimesta tai sivujalasta. CDI on baotian logolla AC mallia. Epäilen sen menneen (pekpel:n Bellassa oli ollut sama vika)

Koska se näkyy toimivan niin tein lisäkatkaisimella puolan johtoon sammutuksen. Sen voi tehdä helpommin jalan katkaismen liittimeen: Vihrä- musta/valkoine katkaisijalla. Huomasin kyllä että boxilta, sen pienjännitepuolelta saa kipakat sähköiskut jos ei varo. Myös Rajoittimen johdosta DC mallisessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Mulla cdi hajos todennäköisesti sen vuoksi että oli päässyt vettä sivujalan tappokytkimeen ja aiheutti siellä erilaisia oikosulkuja, riippuen miten se vesi siellä kytkimen sisällä liikkui ajaessa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Pitää tsekata se kytkin. Johtosarjankin ajattelin uusia mutta maksaa jos oikean mallin löytää.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Kuten jo kirjoitin se on AC. Se ilmeisesti on tuhonnut sammutuspiuhan, joka tavallisesti johtaa sytkäpulssin maahan. Johtosarjakin on aika laho (Magneeton liittimessä oli aiemmin tuuman hyppyväli ja toinen vilkku pimeni oudosti), joten vika voi olla boxin ulkoinenkin. Sammutus on lukko ja jalka rinnan koska sammuu toisistaan riippumatta ja kummankin samanaikainen vika on hyvin epätodennäköinen. Muuten ei moottorin toiminnassa huomaa mitään eroa.

konenikkari

Ok nyt oikeni kun sain lasit päähän AC:nhän mainitsit :D
Sivutuki katkaisee cdi:n käyttöjännitteen.
Tappokatkaisin ja virtalukko maadoittaa sen.
Jätä pois kaikki nuo, ja pistä sarveen crosseissakin käytetty
sammutusnappula.
Ja samalla opit käyttämään ohjauslukkoa
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Jatkan tuon vian diagnoosia kun saan toisen boxin. Tuo viritys on vain sen aikaa että osan saan.

pekpel

Mullahan toisella boksilla toimi mopo ihan ok. ilman muuta laittelua,,
Tuo hajonnut boksi on nyt varalla, ja tosiaan tuo vika on boksissa, koska sitä kun kokeitiin myöhemmin niin eipäs vaan mopo sammukaan..

konenikkari

Aikas erikoinen mutta helposti ratkaistavissa oleva ongelma  ;D
Tästä oon ikäni unta nähny.
Mopo käynnistyy, mutta ei sammu.
Joskus jäi luisti ylös ja moottorin ollessa lämmin
ei sammunu vaikka otti tulpanjohdon irti.
Hanan ku ymmärsin pistää kiinni, sammui ....melkein heti.
Ne oli elämäni pisimmät melkein heti ...hetket  :o

EDIT:

Ko boxi ei ole silti käyttökelvoton, sammutus on yleensä haara sytyspuolalle menevältä johdolta, tosin diodilla erotettuna.

pekpel

Ja olisko boksissa joku transistori sitten itse sammutuskytkimenä ?
Monesti on pitänyt avata tuo boksi ja tutkia sitä tarkemmin.. Lähinnä katsoakseni miten se variaattorilta tuleva nopeuden rajoitin on tuossa toteutettu ja miten sitä voisi modata jotta saisi sen säädettäväksi..

Coastside

Ajovalon toinen nasta oli sinistynyt löysästä kosketuksesta johtuneesta kipinöinnistä. Josko tuo olisi vaikuttanut sytkänkin vaihtojännitteseen ja se rikkonut cdi:n?

konenikkari

Syttyboxilta lähtevä sammutus on usein puolalle menevästä johdosta haara, diodilla erotettuna.

Coastside

Tuossa on selvästi sammutusnastan kytkentä.

Simppeli kytkentä.

konenikkari

pekpel

Harmi ettei tuossa kytkiksessä ole sitä nopeudenrajoitnita..