Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gallup: Käytätkö korvatulppia ajaessa?

Aloittaja tommi, 04.09.12 - klo:11:40

« edellinen - seuraava »

tommi

Nykyisin tuntuu suorastaan mahdottomalta ajatus etten käyttäisi korvatulppia, mitenkä sitä on voinutkin ajaa joskus ilman? Kokeilin muutama päivä sitten ja meteli oli suorastaan korviahuumaava vaikka ajelen nelarilla jossa vakioputki. En tiedä tottuvatko korvat hiljaisuuteen vai mistä on kyse mutta suorastaan kidutusta oli ajaa ilman tulppia.

Mites muilla? Jos joku ajelee vielä ilman korvatulppia niin kehottaisin kokeilemaan. Veikkaan ettet luovu enää kun kerran kokeilet. Itse käyttelen ihan normitulppia mitä kaupoista saa. Tiedän että on olemassa ihan "täsmätulppia" jotka muotoutuvat itse kunkin korvan mukaan mutta kyllä nämä vakiotkin ajavat asiansa. Pikaisen kokeilun jälkeen ne keltaiset, tasapäiset ovat parhaat. Siniset, toisesta päästä pyöreät eivät tahdo pysyä korvissa ainakaan mulla.

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pena

sen verran kuulo heikentynyt,ettei tulppia tarvii enää. :)

tommi

Lainaus käyttäjältä: ramba - 04.09.12 - klo:12:11
Kypärä vaimentaa :o

Ei ainakaan mun kypärä vaimenna jos ajaa vastatuuleen vaikkapa kuuttakymppiä. Motoristithan käyttävät melkein kaikki korvatulppia juurikin sen tuulen huminan vuoksi, ei siinä auta vaikka olisi tonnin potta päässä. Matka-ajossa korvatulpat ovat ehdottomat, mopollakin. Ainakin jos kuulo on vielä tallella..

Niin, ja kun käyttää tulppia niin jää kaikki koneen mekaaniset äänetkin kuulematta, meinaan kun kiinalainen nelari kuumenee niin kilinä on melkoinen jo hitaassakin vauhdissa. Tulpat kun pistää korviin niin ei kuulu enää kuin vaimea tuulen suhina.

Coastside

Nuoren jätkän päähän ei monesti pälkähdä että melua kannattaa varoa. Jo silloin kun se tuntuu häiritsevältä. Ei tuo minua nelarin äänet kiusaa voimallaan. Melu suhteutuu taustameluun ja hiljaisena yönä nelarikin on äänekäs. Ajoin kerran yhtä kaivuria ja vaikkei ääni ollut kova niin kuulosuojaimilla peitin sen kaiken jotta jaksoin koko päivän tehdä. Tietysti nyt kaikki rälläköinnit sun muut teen suojien kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Löytyi aika mielenkiintoinen tieto korvatulpista eräästä toisesta ketjusta:

"Ei ole viikkoakaan, kun töllössä Puskurissa käsiteltiin asiaa. Siinä testattiin 30 vuotta moottoripyöräilyä harrastaneen kaverin, joka EI ollut käyttänyt korvatulppia, kuuloa ja todettiin, että kuulo oli vaurioitunut.

Sen perusteella ko. kaveri teetti itselleen 200 Eur henkilökohtaiset korvatulpat, jotka suojasivat korvan ulkokorvaan saakka, ei pelkästään ulkokorvaa.

Samassa ohjelmassa asiantuntija (asiaan perehtynyt lääkäri) neuvoi käyttämään kertakäyttö tulppia, jotka nekin oikein käytettynä antavat hyvän suojan ajomelua vastaan.

Kypärän sisällä melutaso on normaali maantie nopeuksissa luokkaa 90 dB eli niin kova, että jos kyseessä olisi työ, sen tekeminen ilman suojaimia olisi kiellettyä.. ja mitä lujempaa ajat sen kovempi melu.

Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta minä olen aina käyttänyt pidemmillä matkoilla korvatulppia, kun nuo korvat piippaa jo aikaisempien hölmöilyjen takia ihan tarpeeksi."

Eli kantsii käyttää niitä tulppia, ainakin jos motskarilla ajelee. Suosittelen ihan mopoilijoillekin. Vaikka mulla itselläni on tosiaan kiinalainen nelari niin siinä on korkeapainemäntä ja ääni on häiritsevän terävä, vakioputkellakin. Ero vakiomännän aiheuttamaan meluun on selvä.

pekpel

Tulee noita varustelekan ohkasia kaulureita käytettyä tuplana koko ajan..
Toinen on kaulalta ylös ja korvien suojana naamalla nenälle ja toinen huppuna päässä ja sekin vedetty korville.. Kokonaisuus on melkein kuin balkalava tai parempi..
Tärkeintä on estää veto korviin.. Se alkaa kiusaamaan vasta aikojen päästä ja sitten kun ilmeneee niin onkin jo krooninen vaiva..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pugt200

Ehdottomasti tulpat korvissa. Suhinat, kohinat ja pärinät menevät kuitenkin yli 80 dB ja sellainen melu vahingoittaa kuuloa suurempina annoksina. Tulpat korvissa myös jaksaa paljon pidempiä siivuja kun melu ei stressaa.

tommi

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 05.09.12 - klo:08:05
Tulpat korvissa myös jaksaa paljon pidempiä siivuja kun melu ei stressaa.

Jep, tämä unohtukin mainita että nyt kun olen ajellut pari viimeistä vuotta käyttäen korvatulppia niin matkanteko on jotenkin paljon joutuisampaa, jaksaa ajella paljon pitempään pysähtymättä. Johtuu varmastikin juuri siitä kun meno on niin mukavan hiljaista.

Samppa

Pitkillä siivuilla kyllä, lyhyillä en.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

InsOmnia

Toistaiseksi pärjännyt Bikersin WindStopper kypärähupulla ja hyvällä kypärällä. Ei suhinoita eikä kohinoita, mutta kuulee kuitenkin muun liikenteen.

Partanen

Onkohan nuo uudet kypärät meluisampia kuin hiukan vanhemmat oli? Semmoinen tuntuma tullut, kun ei Arai:takaan pääse hiljaiseksi sanomaan. Ja juuri ne tuulen ja ilmavirran suhinat syynä siihen, että tulpat lähes aina korvissa ajon aikana. Tämän kesän olen käyttänyt apteekeista saatavia 3M tuotemerkillä myytäviä muovisia, vai olisko ne jotain silikoniseosta, tulppia. Tällä hetkellä järjestyksessä toinen pari menossa. Ne voi pestä tarvittaessa, eikä niitä tarvitse puristella kasaan ennen korvaan työntämistä. Toimitukseen kuuluu myös muovinen säilytysrasia. Kuuden euron paikkeilla hinta.

Keväällä ostin asekaupasta itse valettavat korvatulpat. Hintaa niillä taisi olla 20-30 euroa. Voi olla, ettei valmistus oikein onnistunut, mutta ei ne oikein mulle soveltuneet.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Oli ne vanhemmat kypärät hiljaisempia
ei ollu niissä ilmankiertoa, joten huurtuivat.
Pitkiksi ajoiksi ei ole syytä tukkia korvakäytävää
omalta osaltaan sekin on ilmastoitu.
Nykytekniikoilla luulis saavan aikaan
päähän sopivan kypärän.
Lenkkareitahan on jo pitkään saanut.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Mä taas arvelin, että nykykypärät olisivat olisivat sillä tavoin vähistä värkeistä tehty, tai sitten sen verran kaupallisia, ettei meluasioita ole huomioitu. Tämä lähinnä "musta tuntuu" pohjalta. Kai niitä hiljaisiakin on, mutta mihin hintaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

leze223

Minä nyt vasta huomasin, että karsee humima kuuluu kypärän sisälle ajaessa. Pitänee alkaa kypärähattua käyttämään. :)
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.