Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa vs. LML

Aloittaja jumpingstone, 31.03.12 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 10.04.12 - klo:10:30
...ajoin LML:lla parhaimmillaan n. 30km ihan tauotta kaasupohjassa ihan vaan testatakseni...
----------------
Minä olen ajanut 200-kuutioisella Peksilläni kuusi tuntia putkeen täyskaasulla. Ei mitään vaikutusta kestävyyteen. Ajoin sillä yli 50 000 km ennen kuin myin pois.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

jumpingstone

Tassa hieman kuvia reissulta. Jos nama on yllapidon mielesta liikaa aiheen vieresta, niin saa minun puolesta poistaa. Tassa kuitenkin kuvia jos joku haluaa katsoa.

jumpingstone

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 10.04.12 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 10.04.12 - klo:10:30
...ajoin LML:lla parhaimmillaan n. 30km ihan tauotta kaasupohjassa ihan vaan testatakseni...
----------------
Minä olen ajanut 200-kuutioisella Peksilläni kuusi tuntia putkeen täyskaasulla. Ei mitään vaikutusta kestävyyteen. Ajoin sillä yli 50 000 km ennen kuin myin pois.

Kestiko se PX hyvin sen 50000km ja millaisessa kunnossa se oli siina vaiheessa kun myit pois? Yhdella tutullani on 2001 vuosimallin PX jolla on ajettu n. 80000km. Siihen on tehty koneremontti jo kaksi kertaa ja se rupeaa olemaan jo aika ruosteinen.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 11.04.12 - klo:09:38
Kestikö se PX hyvin sen 50 000 km ja millaisessa kunnossa se oli siinä vaiheessa kun myit pois?
---------------------------

Uutena PX:ssä oli ongelmia takavilkun kanssa (kontaktihäiriö), ja varapyörän kiinnikkeen hitsisaumassa oli murtuma (huono hitsaus). Jälkimmäinen vika korjattiin liimalla, koska särö resonoi tietyillä kierroksilla. Mittarin vaijeri katkesi 7000 km:n kohdalla, ajovalon polttimo kymppitonnissa. Muita vaijereita ei katkennut, mutta ne vaihdettiin nailon-vuorattuihin, koska kaasu hirtti kiinni pakkasella (vaijerin kuoressa oleva kosteus jäätyi). Etuiskarin vaihdoin jossain kolmessakympissä. Sähköstartti hajosi jo melko uutena. Oikean peilin kiinnitysholkki katkesi juurestaan tärinän vaikutuksesta neljässäkympissä.

PX ei koskaan jättänyt tien päälle. Viisikymppiä ajettunakin vaihteet eivät hyppineet ja huippunopeus oli lähellä alkuperäistä. Mitään ylimääräisiä öljy- tai ilmavuotoja ei ollut. Moottorin lohkot ovat kuitenkin kaikissa Vespoissa aina öljyisen pölyn peitossa, jollei ole alituiseen putsaamassa.

Maalipinta oli edelleen hyvä, mutta pyörä olikin aina tallissa, kun ei ollut ajossa. Etulokariin kannattaa laittaa roiskeläppä, joka suojaa pohjaa hiekkapesulta.

Aivan uuteen PX:ään verrattuna vanhassa oli klappia ja välyksiä vähän siellä täällä, minkä kuuli äänestä. Uusi tuntuu tiukalta ja kireältä, vanha löysältä ja helisevältä. Ohjaustangon laakerissa ei ollut kuitenkaan havaittavaa kulumaa pyöritettäessä.

Näkyvää ruostetta ei ollut muualla kuin pakarissa. Akun huohotusputki oli valuttanut syövyttäviä roiskeita varapyörään ja akun kiinnityskoteloon. Maalasin kiinnityskotelon (ja varapyörän vanteen) uudelleen ja laitoin pitemmän letkun eri kautta ohjaamaan roiskeet tielle. Etutarakan kiinnityskumit olivat syöneet maalipintaa polvisuojasta.

Vaihdoin viidenkympin jälkeen sylinterin (mäntineen, renkaineen)  ja vaimentimen uuteen, koska tarkoitus oli pitää yhtä hoonattua pyttyä ja puhdistettua pakaria varalla. Myin vanhuksen kuitenkin pois, koska olin ostanut kolmannen PX:n. Yhdestä oli luovuttava. Minulla on edelleen vanha sylinteri ja alkuperäinen pakoputki jäljellä. Uusi omistaja kuulemma vaihtoi kytkinlevyt.

EDIT: typo.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

Riippuu tiivistemateriaalista tihkuuko läpi. Tein kiinalaisen lohkoon itse tiivisteet ruskeasta tiivistepahvista ja se tihkuu kaikista saumoista läpi niin että näkyy pölyssä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jumpingstone

Nyt on LML:lla ajettu n. 5000km, eli ostamisen jalkeen olen silla ajanut 2000 km. Vehjes on toiminut kaikinpuolin loistavasti, ainoa vika on ollut, etta ajovalo lakkasi toimimasta, syyna oli juotoksista irronnut johto valokatkaisijalta. Nyt on myos orastavaa vikaa, silla pakoputki on alkanut hiukkasen vuotaa. Ostin justiinsa uuden pakoputken joka on katalysaattorilla varustettu vuosimallin 2012 Vespa PX150 putki. Kunhan saan sen paikalleen, niin raportoin etta kulkeeko paremmin vai huonommin kuin alkuperaisella katillisella LML -putkella.
Tassa muutama kuva uuden Vespa PX:n pakoputkesta.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 05.04.12 - klo:09:28
Kummatkin kopiotuotteet tarjoavat mielestani erittain hyvan vastineen rahalle, aivan kuten LML Vespakin.

Minusta aito PX on kallis, mutta en sanoisi tuota LML:n hintaa Suomessa halvaksi. Jos se on hyvän vastineen rahalle antava, niin sitten se on aika hyvä ;-)

jumpingstone

Kallis taikka ei, mutta jos haluaa vaihteellisen ja peltikorisen skootterin, niin eipa siina ole sillon vaihtoehtoja. Kaytettyna LML -skoottereita saa toisinaan tosi halvalla ja silloin se ainakin mielestan tarjoaa erittan hyvan vastineen rahalle jos sita vertaa vaikkapa johonkin saman kokoluokan (ja hintaluokan) kiinalaisiin skoottereihin, jotka ainakin minun ajatusmaailmassani ovat aivan kelvottoman huonoja.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 22.05.12 - klo:09:46
Kallis taikka ei, mutta jos haluaa vaihteellisen ja peltikorisen skootterin, niin eipa siina ole sillon vaihtoehtoja. Kaytettyna LML -skoottereita saa toisinaan tosi halvalla ja silloin se ainakin mielestan tarjoaa erittan hyvan vastineen rahalle jos sita vertaa vaikkapa johonkin saman kokoluokan (ja hintaluokan) kiinalaisiin skoottereihin, jotka ainakin minun ajatusmaailmassani ovat aivan kelvottoman huonoja.

Noo, täällä taas taivanit, koreat ja kiinat lykätä usein samaan koriin, ja LML-skottereita ei ole yhtään käytettynä tarjolla.

Partanen

Vespan hinta on siitä jännä, että yleensä se on, totta kyllä, aika paljon rahaa. En sanoisi kuitenkaan kalliiksi, ellei sitten olisi pakko uskotella itselleen, ettei sitä voi/kannata ostaa. Sillä sitä mukaan kun itselleen antaa periksi, alkaa hinta vaikuttaa aina vaan halvemmalta. Itse olen jo päässyt siihen vaiheeseen, että uuden PX:n hinta ei kovin hirvitä, mutta kun ei ole tallia, niin ei voi vielä PX:ää hankkia. ;) Uuden Vespa PX:än voisi saada juuri nyt sopuhintaan, kun tuntuvat jäävän kauppiaiden nurkkiin. Ehkä aika on mennyt sittenkin PX:än ohi. Ja erään lehden mukaan lähivuosien aikana tulee semmoiset pykälät voimaan, että ainakin nykyisen mallinen PX ei enää päästörajoituksia täytä.

Melkoinen käärmeenpesä tuo yllä oleva pakoputki. Onko tietoa, josko se toimii hyvin? Viriputkilla tietysti voisi saada tehoja yläkierroksille, mutta ehkäpä ajokin luonteeseen sopii sittenkin paremmin laajalla kierrosalueella toimiva putki, jollainen vakiputki kenties on?

Pitäisi joku kerta etsiä ulkomainen palsta, jossa ihmettelevät noita kakstahteja. Kotimainen vanhempaan tekniikkaan keskittyvä palsta ei hyväksy meikäläistä joukkoonsa. Syytä en tiedä. Nyt jopa laittoivat ip-osoitteeni kiellettyjen listalle.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.05.12 - klo:21:52
Kotimainen vanhempaan tekniikkaan keskittyvä palsta ei hyväksy meikäläistä joukkoonsa. Syytä en tiedä. Nyt jopa laittoivat ip-osoitteeni kiellettyjen listalle.  :)

Vespa non grata. ;-)

Minulta halusisi volkkaripiiri kieltää volkkarin omistamisen ;-)

Partanen

Jos vielä hiukan Vespan ja Vespojen hintaa miettii, niin yleensä ei ole varteenotettavaa vertailukohdetta. Vespa on omanlaisensa, aikakaudesta riippumatta. Olen sillä tavoin kieroutunut, että voisin ostaa jopa jonkin Vespa Cosa-mallin, jota vespamiehenä itseään pitävä ei kaiketi arvosta ollenkaan? Onhan se synkän näköinen äkkiseltään. Aikanaan siitäkin tulee klassikko, vaikka nyt katsotaan sitä alta kulmien, arvaan.

Googlen kuvahakuun kun pistää "vespa cosa", niin näkee mistä kysymys. Harvinaisia laitteita kai meillä pohjolassa, mutta omalla tavallaan hieno.

Sitten tämä LML. Ei sitä oikeana Vespana kukaan pidä, mutta edustaahan sekin omaa aikakauttaan. Ja kaiketi lähimpänä oikeaa Vespaa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.05.12 - klo:00:00
Jos vielä hiukan Vespan ja Vespojen hintaa miettii, niin yleensä ei ole varteenotettavaa vertailukohdetta. Vespa on omanlaisensa, aikakaudesta riippumatta. Olen sillä tavoin kieroutunut, että voisin ostaa jopa jonkin Vespa Cosa-mallin, jota vespamiehenä itseään pitävä ei kaiketi arvosta ollenkaan? Onhan se synkän näköinen äkkiseltään. Aikanaan siitäkin tulee klassikko, vaikka nyt katsotaan sitä alta kulmien, arvaan.

Googlen kuvahakuun kun pistää "vespa cosa", niin näkee mistä kysymys. Harvinaisia laitteita kai meillä pohjolassa, mutta omalla tavallaan hieno.

Sitten tämä LML. Ei sitä oikeana Vespana kukaan pidä, mutta edustaahan sekin omaa aikakauttaan. Ja kaiketi lähimpänä oikeaa Vespaa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Minusta tuo LML on aivan tarpeeksi Vespa, Piaggio itse olisi hyvinkin saattanut tuollaisen tehdä. Silti pidän intianvalmistetta liian kalliina. Jos tuo olisi 200:n, niin silloin 2800e menisi mutta piikkisenä ei.

Partanen

Kävin koeajamassa myös uuden 150 kuutioisen PX:n. Onhan sekin hieno laite. Kakstahti oli viritysasteeltaan nöyrä, ja hyvä niin. Tehopiikkiä ei ole, mutta ei toisaalta ole niin tarkkaa sekään millä vaihteella ajaa. Sanoisin, että 2-tahtinen parhaimmillaan, kun ei ole sitä huippuunsa viritetyn "hermoporan" meteliä, mikä monissa loppuun viritetyissä nyky 2-tahtisissa on.

Otsikkoon liittyen, pitäisi omistaa molemmat, jotta löytäisi oikeita laatueroja. Lyhyiden koeajojen perusteella niitä oli vaikea löytää, sen verran saman oloisia oli molemmat. Siis 125 nelitahti LML, ja 150 kakstahti PX. Suurin ero tällä kokemuksella oli renkaat. Vespassa Michelinit, jotka ovat pyöreät, LML:ssä, no, jotain muuta. Toisaalta, 3.5 tuumaa leveä rengas ei paljoa maksaisi, jos tahtoisi pyöreät renkaat myös LML:ään.

Kai se on sitten kuutiotilavuuden ansiota, mutta tuntuu että taajamassa vauhti riittää paremmin kuin hyvin, mutta jo 80km/h rajoituksilla tekisi mieli ajoittain siirtyä pientareelle. En silti anna vielä periksi. PX:ssä voisi olla pienellä säätelyllä voimavaroja varsin päteväksi skootteriksi.

Mutta varmistui samalla se, ettei minulle ole Gts:än korvaavaa ajokkia Vespan tarjonnassa. Pitää olla molemmat, tai sitten vain Gts.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Uka

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 04.04.12 - klo:08:44

Jarrujen huonoudesta en tieda mitaan. Mielestani ne on LML:ssa seka PX:ssa kummassakin ihan hyvat. Edessa levyjarru kummassakin, jolla kylla saa halutessaan etupyoran lukkoon ihan helposti, samoin kuin takajarrunkin saa lukkoon ihan kevyella painalluksella. Minun ymmartaakseni LML on ollut ihan tauotta tuotannossa ja ihan hyvalla menestyksella. Kokonaistutantomaara varmaannkin useita miljoonia.

Komppaan. Mulla on nyt alla 500 km ajettu LML Star 4T 125 ja jarrut ovat erinomaiset. Kulutus on vajaat 3 litraa sadalla torvi auki ajettuna maantiellä. Olen ajanut myös huonojarrullisilla Vespoilla ja kiinan moposkoottereilla, joten vertailupohjaa löytyy. LML:ssä jarrujen tunto on hyvä, jarrutehoa on helppo säädellä ja tarvittava kahvan puristusvoima on kohtuullinen. Takajarrun sain jo lukkoon vahingossa asvaltilla kun runttasin sitä samalla tavalla kuin Super Sportin poljinta. Minulla oli aikanaan 180 Super Sport ja 125 Primavera, joiden etujarrua sai puristaa hampaat irvessä jos halusi tehokkaan hidastuksen.

Hiukan oudoksuttaa Starin 3.50-10 renkaat (leveys 8.9 cm). Mopoissakin on nykyään 12-13 cm leveät renkaat. Auttaisikohan tukevampi takarengas tuohon huojakkaan ajoon?