Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Elystar ruiskuvikako? (no ei, taitaa olla ECU)

Aloittaja r2, 14.04.12 - klo:19:52

« edellinen - seuraava »

r2

Talviunien jälkeen yrittelin Eluisan (siis -04 TSDI) saada taas toimintaan kesäajoja varten. Talven se seisoi terassilla suojassa suoralta tuiskulta, suoravoitelu täynnä oljyä ja tankki täytettynä bensan lisäaineilla ryyditettynä. Ensimmäinen käynnistysyritys oli tosiaan vain yritys, bensaa suihkusi jostain katteiden välistä niin että pelkäsin että koko talo palaa jos saa kipinän sopivasti. Bensaletku uusiksi. Onneksi letku oli puhki bensapumpun ja ruiskun välistä niin ei tullu koko tankki tyhjäksi. Mutta sitten: Peli lähtee käyntiin ja käy, vähän huonosti mutta kuitenkin käy. Vikavalo vilkkuu. Koodi on 18 eli Engine temperature circuit fault. Koodin nollaus ei auta, vika on päällä koko ajan. Irrotin anturin ja putsasin liitokset. En usko että lämpöanturi olis rikki kun se antaa vastusmittarilla ainakin suurinpiirtein oikeat vastusarvot ja arvot muuttuvat kun lämmittää kädellä anturia. Akun jännite oli heikko latauksen jälkeenkin (12,1V!) ja vaihdoin paremman uuden akun (6 AH, vanha oli 4AH). ECU eli CDI -boksin liitin on putsattu ja vaseliinit on laitettu liittimeen. Mitähän tolle vielä keksis...onko ajatuksia? Kylmänä käy tosi huonosti joten lämpöanturin vika olis järkeenkäypä mutta...uusi maksaa 130 eur paikallisella "asiantuntevalla jälleenmyyjällä". Prkl. Onkos noissa varaosissa palautusoikeutta jos vika ei olekaan siinä?
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Coastside

ECU ei saa oikeaa lämpötietoa seoksen säätöön ja säätää sitä väärin. Jossain lämpötilassa sen pitäisi toimia onha siinä vain ryyppytoiminto eikä mitään happitunnistinta putkessa.

Se asiantunteva liike varmaan osaa tarkistaa sen anturin kunnon?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

r2

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.04.12 - klo:20:03
Se asiantunteva liike varmaan osaa tarkistaa sen anturin kunnon?
Jyväskylässä Pösötintä myy ja huoltaa...eräs liike jota en nyt halua mainostaa. Ryöstö on ryöstö vaikka sen naamioisi huolloksi. Taitaa olla viisainta ostaa vaan osa ja vaihtaa se, tietääpä etukäteen minkälainen tappio on tulossa. Toisaalta Jämsässä olis toinen vaihtoehto...sieltä vois kysyäkin tarkistusta. Palataanpa asiaan.

Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Coastside

Jos se on resitiivinen anturi niin moottorin maadoitushäikkä voi vaikuttaa sen toimintaan.

r2

Purettu, putsattu Brakleenilla ja asennettu takaisin paikalleen. Vika poissa. Taisit olla Coastside oikeassa, ehkäpä se oli joku kosketushäiriö. Toivotaan niin.

Samppa

Monet verkkokaupat ilmiottavat sähköosien yhteydessä, ettei vaihto- tai palautusoikeutta ole.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

r2

Juhlin liian aikaisin, vika palasi. Jännä juttu, huoneenlämpöisenä toimii ihan ok, mutta kun jäähtyy tunnin pari niin vikavalo vilkkuu ja kone röpöttää. Kyllä se anturi on rikki, ei voi mitään.
Easypartsilta tilasin osan Hollannista, 60€ kustantaa.

r2

Joopas joo. Hyvät neuvot ovat nyt tarpeen.
Uusi lämpöanturi saapui Hollannista ja sitä sitten asentelemaan. Vika pysyy vaan, koodi on sama kuin aiemmin. Vikakoodien nollaus ei auta. ECUn liittimestä mitaten piuhan pitäisi olla ehjä (yleismittarilla mitattu). ECUn maadoitus on tsekattu, se on OK.
Lämpöanturista lähtee kylläkin kaasuläppäviritykseen (mikäs tuon oikea nimi on?) toinen piuha ja se täytyy nyt varmaan käydä läpi seuraavaksi.
Maadoitusvika ei ole kyseessä, johdotin moottorin ja skodun rungon akun - napaan erillisellä piuhalla, ei onnea.
Mitä muuta vikaa siinä voi olla? Lähtee käyntiin ja käy, mutta huonosti ja sammuu tosi helposti, vähänkin jos kaasua antaa niin sammuu heti. Ruiskusysteemin valo vilkkuu kun kone käy, ja vikakoodi on tosiaan 18 (engine temperature sensor fault). ECU rikkikö? P..keles, ja ostin vielä suotta tuon 60€ anturin!
Ostaiskohan joku tuon mopon tossa kunnossa niin saisin hankittua tilalle kunnon Baotianin? Kaasarilla kiitos.

-r2

pugt200

Huoltoonko ei voi viedä?

r2

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 28.04.12 - klo:09:10
Huoltoonko ei voi viedä?
Ompas kannustavaa. "Vie vaan huoltoon". Mitäs varten nää foorumit onkaan olemassa? Jospa mä haluan saada ton väkkyrän itse kuntoon?!

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: r2 - 28.04.12 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 28.04.12 - klo:09:10
Huoltoonko ei voi viedä?
Ompas kannustavaa. "Vie vaan huoltoon". Mitäs varten nää foorumit onkaan olemassa? Jospa mä haluan saada ton väkkyrän itse kuntoon?!

Asenne on oikea..  :D   Olet varmaan jo tarkistanut anturin johdon(t) ? ettei ole hankaumia.
Onko tuo anturi ns maadottava vai kahdella johdolla oleva ?

Edit: Luin tekstit uudelleen, jos anturin toinen johto menee kaasun asennon tunnistimeen niin vika saattaa olla siinä. Kummastuttaa vaan että lämpöanturi ja kaasuasennon tunnistin olis kytketty sarjaan ??  Tarkista että ko läppä jumita.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Oletko tarkistanut ettei siinä ole ilmavuotoja missään ja putsari on ok? Vikahan voi olla mekaaninenkin. Tutut tiiviysviat vaivaa kaikkia jossain vaiheessa. Tuo vikakoodikin  pitää ilmeisesti nollata erikseen?

"Vie huoltoon" on täällä ruma sana. ::) Monet kysyjät ovat hukassa asian kanssa ja pitkänkin neuvonnan jälkeen monet jaksaa tukea perusvirheitä tekevää tapausta. Ruiskuviat tulee lisääntymään kun laitekanta vanhenee. Siksi tärkeä aihe.

r2

Joo, vikakoodia yritetty nollata mutta se ei poistu kun se on jatkuvasti päällä.
Anturin johto on kyllä hankautunut sivukatetta vasten, mutta johdon eriste on nähdäkseni ehjä. Yleismittari sanoo että vastusta on tuossa linjassa 0,8 ohm, joten siinä ei ole vikaa. Ilmavuotojen mahdollisuus on aina olemassa, hyvä kun muistutitte. Itse asiassa kaasuläppähärdelli on tuossa työpöydällä nyt ja pajamanuaalin mukaan vastukset liittimien välillä on toleranssin sisällä. Aika isot toleranssit, tavoite 1000ohm ja virhevara 40%!
Olipa aika outoa että uudenkin lämpöanturin asennuksen jälkeen eka käynnistys sanoi että ei vikaa. Samoin oli vanhan kohdalla (kts. aiemmat viestit). ECU kuitenkin viallinen?
Seuraava ohjelmanumero on tsekata nuo ilmaletkut ja imukaula. Vaimikäseon.

Kyllä tämä adventtiin mennessä varmaan saadaan kuntoon, sitten on kiva ajella ehjällä skoballa. Kiitos ja anteeks.

pugt200

Se mihin tuo huoltokommentti oli reaktio, oli tämä minusta omituinen lause...

LainaaOstaiskohan joku tuon mopon tossa kunnossa niin saisin hankittua tilalle kunnon Baotianin? Kaasarilla kiitos.

r2

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 28.04.12 - klo:20:59
Se mihin tuo huoltokommentti oli reaktio, oli tämä minusta omituinen lause...

LainaaOstaiskohan joku tuon mopon tossa kunnossa niin saisin hankittua tilalle kunnon Baotianin? Kaasarilla kiitos.
Se oli sarkasmia ystäväiseni. Ikinä ei anneta periksi, ei ikinä vaikka syvän märkänis. (Äitini kommentti, hän on nimittäin Karjalaisii, kuten mullakin taitaa verenperintö olla.) Vai olikohan se jotenkin toisin...
Noh, hollantilaisilta (!) foorumeilta sain selville että Aprilia SR 50 Ditech ECU kävis tähän Elystariin (ja hinta vähän toista kuin Pösön oma) mutta siinä menettäis ajoneston ja kuulemma kiekkamittarin. No, kiekkamittaria ei ole muutenkaan joten ei suuri murhe.
Jos nyt joku erehtyy moisen hankkimaan ja tulee ongelmia niin minulta löytyy manuaaleja aika pino (PDF -tiedostoja) joista voi alkaa etsimään vikaa.

- r2

Edit: Ei Gilera vaan Aprilia