Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Seuraavaksi voitais pohtia, mitä ei kannata tehdä, pohtiessaan skotun ostamista.
Itse mainitsisin seuraavat.
-Tee ostopäätös, mahdollisimman mopokuumeisena ::)
-Älä käytä ostopäätöstä tehdessäsi _oikeaa_ asiantuntijaa.
-Osta skotu marketista.
-Ja jos mahdollista, netistä.
-Valitse merkki ja malli jota ei kellään muulla ole.
-Älä ota selvää, oliko myyjä olemassa eilen/tänään/huomenna
-Usko että suuri hinta on laadun tae.
-Älä turhaan kysele kuka korjaa.
-Älä turhaan kysele kuka hoitaa mahdolliset takuukorjaukset.
-Älä turhaan kysele saako varaosia, mistä?
-Katsele kaikki moposta saatavissa olevat myyntiesitteet.
-Osta moposi hyvinpukeutuneelta myyjältä.
-Tee ostopäätös, jos saat paljon maksuaikaa.
-Älä tyydy käytettyyn.  ;) ;) ;) 8)
Jne....  joku keksii lisää  ;D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Samppa

Valtamerkkiä suosimalla varmistaa varaosien saatavuuden myös jatkossa, muualtakin kuin yhdestä puljusta, jonka toimitukset kestävät viikkoja ja hinnat määräytyvät pärstän mukaan. Valtamerkkeihin on saatavilla myös asiantuntija-apua usein eksoottisimpia merkkejä useammalta eri taholta.

Hyvä yleisohje on uskoa omia intuitioita mopokaupoillakin. Jos joku epäilyttää tai mietityttää, olet usein itse oikeassa, vaikka se myyjä puhuisi ihan mitä tahansa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Harmi, että tuo luotttava ja valtamerkki on suomessa, näinä päivinä "herran hallussa".
Yamahan merkillä myyty aerox palaa vielä markkinoille, bö haps tai jotain  :)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Pepe 50

Tarvitsen neuvoja ja ohjeita kulkupelin valintaan päivittäiselle työmatkoille Pääkaupunkiseudulla.

Taloudellisista ja ekologisista syistä olen alkanut harkitsemaan moposkootterin hankkimista. Minua miellyttää Aasiassa yleinen tapa käyttää keveitä kaksipyöräisiä jokapäiväisissä askareissa ja matkoissa. Työmatkojen lisäksi skootteri toisi vaputta liikkua helposti mielensä mukaan, tosin Suomen talviset olosuhteet saattavat rajoittaa tuota vapauden tunnetta. Haussa on n. 100kg painavalle vanhemmalle miehelle sopiva kahden istuttava moposkootteri. Skootterin ulkonäkö on tärkeä valintakriteeri, mutta myös hinta ja tekniset seikat painavat vaakakupissa.

Kulkupelin ulkoiseksi esikuvaksi valitsin klassikon Honda Super Cub:in. Lyhyen selailun jälkeen löysin silmääni miellyttävän mallin: Benelli Pepe 50. Myös Kymco People s 50 (2006) on mielestäni tyylikäs. Vespat ja sitä muistuttavat kopiot ovat kyllä kauniita, mutta pidän hillitymmästä ulkonäöstä. Teknisissä seikoissa arvostan enemmän kestävyyttä, luotettavuutta ja laatua, kuin kiihtyvyyttä tai tehoja.

Ajoa tulisi arviolta 500km/viikko eli 2500 - 3500km/vuodessa ja luonteeltaan se olisi enemmänkin kaupunki- kuin maantieajoa, ja rauhallista sellaista. Työmatkat taittaisin yksin, mutta vapaa-ajan reissuille täytyy vaimo saada mukaan. Huoltojen ja ylläpidon suhteen aion olla tunnollinen. Talvisäilytys tapahtuisi luultavasti kylmässä puutarhavajassa.

Olen moottorilla varustettujen kaksipyöräisten kanssa täysi noviisi, joten voisitteko auttaa minua seuraavien kysymysten kanssa:
- Onko mielestänne moposkootterin hankkiminen tähän tarkoitukseen järkevää? Perheessä on ennestään yksi auto ja tiedostan pyöräilijänä sääolosuhteet.
- Onko muita saman tyyppisiä malleja olemassa?
- Saako kalliimpien merkkien (esim. Vespa) kovilla hinnoilla myös kestävämpiä skoottereita, vai koostuuko ylimääräinen osa imagosta tai brändistä?
- Kuinka usein tai millä taajuudella skootterin huollot täytyy tehdä ja minkä hintaisia huollot ovat?
- Kuinka paljon vastaavissa skoottereissa tulee yllättäviä vikoja ja sitä kautta huoltokustannuksia?
- Missä mittariluvussa hyvin pidetyn skootterin korvaaminen uudella alkaa yleensä olla viisasta?
- Minkä hintaisia vakuutukset ovat?
- Katsastetaanko skootteri vain maahantuotaessa?
- Vaihdetaanko skootteriin tarvittaessa talvirenkaat vai onko valittavana renkaita, joita voi käyttää sekä kesällä että alkutalven sohjoissa?

Onko teillä kokemuksia tai tietoa Benellin Pepe 50:stä? Erityisesti minua kiinnostaa seuraavat seikat:
- Kestävyys ja laatu
- Onko Skootteri kahden istuttava? Ja jos on, niin vaikuttaako suurempi kuorma kuinka paljon negatiivisesti ajoon?
- Kulutus x l/100km, kun kuorma on n. 100 kg ja kun kuorma on n. 150 kg
- Huollot (hinnat, taajuus ja saatavuus)
- Varaosien saatavuus ja hinnat (ovat ilmeisesti Benellillä kilpailukykyiset?)

Jos suosittelette jotakin toista mallia, niin toivoisin perusteluita mukaan, jotta en joutuisi esittämään lisää kysymyksiä.

Toivottavasti saan paljon asiantuntevia ja objektiivisia vastauksia.
Kiitos paljon.

Coastside

Talviajosta on ketju malliksi.

Älä osta kiinalaista jos on varaa muuhun. Benelli on kiinasta. Minä ostaisin Honda zoomerin siksi että se alastomana sopii talveen paremmin ja on helpompi huoltaa ja istuinkorkeutta voi muuttaa, siksi että laahaaminen on hyvä keino hallita tosikelillä. Schwalben nastarenkaille ei ole kilpailijaa.

Asun lämpimyys ja kypärän huurtumattomuus ovat tärkeä asia. Kelkkapuolella asia hallitaan hyvin, vaikka se voi maksaa.

Ajo talvella vaatii joskus sänkitukkaa ettei muut näe milloin se on pystyssä, varsinkin kokemattomalla. Reitti täytyy valita turvallisuutta ajatellen ja antaa periksi kun käy liian kovaksi.

Ajo on likaista ja mopoa kuluttavaa talvella. Pesupaikka on hyvä olla huuhdella heti tuoreeltaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pepe 50

Kiitos, mutta Zoomer taitaa olla liian villin näköinen minun makuuni.

Korjaus kilometreihin: Ajoa tulisi arviolta 500km/kk, ei viikko.

Tarkoitus olisi laittaa skootteri talviteloille marras-joulukuussa ja ottaa taas käyttöön maalis-huhtikuussa. Sydäntalvella kulkisin jatkossakin polkupyörällä.

pena

bike world, tarjolla honda nsc50 vision hinta 1990e 4v takuulla,ulkonäkö viehättää näin 56-vuotiasta ja taattua honda laatua, kiinanruoskat ei tälle pärjää.

FrozenCorpse

- Onko mielestänne moposkootterin hankkiminen tähän tarkoitukseen järkevää? Perheessä on ennestään yksi auto ja tiedostan pyöräilijänä sääolosuhteet.
*Kyllähän mopolla on varsin kätevää liikkua työ- ja harrastusmatkat, vähän pidemmätkin semmoiset.

- Onko muita saman tyyppisiä malleja olemassa?
* Ulkonäköä enemmän arvoistaisin laatua ja ergonomiaa, sillä noin paljon ajoa kun tulee, on asento tärkeä, jottei tule esim. kovia selkäkipuja. Kaasukäsikin on kannattavaa pitää terveenä. Jos kyse olisi vain huviajeluista, näistä voisikin tinkiä.

- Saako kalliimpien merkkien (esim. Vespa) kovilla hinnoilla myös kestävämpiä skoottereita, vai koostuuko ylimääräinen osa imagosta tai brändistä?
* Tänä päivänä merkki ei takaa laatua, eli kaikki arvostetutkin merkit tuntuvat tulevan suoraan kiinan halpaosatehtaalta ja itse saat hoitaa ongelmat.

- Kuinka usein tai millä taajuudella skootterin huollot täytyy tehdä ja minkä hintaisia huollot ovat?
* Ensimmäinen huolto yleensä 1000km kohdalla, sitten 5000km, 10 000km jne.
Huoltojen hinnat riippuvat paljon paikasta sekä siitä, mitä tarvitsee tehdä + mahd. ylimääräiset osat, renkaat jne.

- Kuinka paljon vastaavissa skoottereissa tulee yllättäviä vikoja ja sitä kautta huoltokustannuksia?
* ns. puhtaat kiinalaiset ovat vikaherkempiä, mutta riippuu paljon koneen käytöstä ja osien laadusta. 

- Missä mittariluvussa hyvin pidetyn skootterin korvaaminen uudella alkaa yleensä olla viisasta?
* Ei kai se mittariluku sinällään ole mitään merkki, että monttu odottaa, mutta kyllä joku 50 000 ajettu voisi olla jo aika reipasmittaine elämä mopolle, joskin koneen kuntohan se siinä kertoo kaiken.. 

- Minkä hintaisia vakuutukset ovat?
* Omat liikenne ja isokaskot ovat Pohjolalla n. 400e/ vuosi. Vain liikennevakuutus on pakollinen, halvimmillaan varmasti joku 100-200e/ vuosi..

- Katsastetaanko skootteri vain maahantuotaessa?
* Voidaan katsastaa myös, jos teet siihen laittomia muutoksia, esim. suurennat kuutiotilavuutta jne. jolloin se ei ole teknisesti enää mopo vaan moottoripyörä. Tämän virheen tehtyäsi maksat myös autoveron laitteestasi.

- Vaihdetaanko skootteriin tarvittaessa talvirenkaat vai onko valittavana renkaita, joita voi käyttää sekä kesällä että alkutalven sohjoissa?
* Kyllä vaihdetaan. Talvirenkaita on ainaki jokusta laatua, joskin tämän maan oloissa yksillä nasta- ja kesärenkailla pärjää. Ns. all season-renkaat eivät välttämättä ole niin kysyttyjä, liekö niitä tarjollakaan niin paljoa, mopoille.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

PappaSkootteri

En oikein usko että kopioimalla oman tekstinsä usealle moposkootterikeskustelupalstalle saisi sen luotettavampia vastauksia...
Jos/kun haluat panostaa laatuun, ajohelppouteen, huoltojen väliseen helppoon ajoon sekä oivalliseen jälleenmyyntihintaa niin panosta laatuun ja unohda Pepet popot ja muut "kummajaiset" joita näet harvoin juuri missään myynnissä jne jne
Rahalla saa laatua, niin se vaan on...
Itselläni on Kymco People st 50 4 ja kuten mainitsit sen 2006 niin silloin se maksoin reilusti yli 2000€ ja kaikki kauhisteli hintaa... hyvin on toiminut.

Niin olin unohtaa että jos se Hondan super cub oli herkkua silmillesi niin Kymcolla on vastaava moposkootterina Kymco Visa R 50 http://www.masco.fi/kymco-visa-p-14094.html
Dacia Dokker 1,5D
Harley Davidson Dyna
Kawasaki VN 1500
Vespa GTS 300
Vespa LX 50 2T
Scand GoMoto 3,3
Amica

FrozenCorpse

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 12.01.12 - klo:20:07

Rahalla saa laatua, niin se vaan on...

Saako? Kun nämä nykyiset Peugeotit, Aprillit jne merkkikoneet on ihan täysin samoista osista koottu kuin nuo kiinaviritykset. Vaikka omakin on merkkikone ja markkoiden kalleimmasta päästä, niin puolessa vuodessa ruostui etuhaarukka, letkut halkee, kumiosat ei kestä bensaa/ alkoholia jne..
Ehkä vielä on toivoa, että merkkikamat ois halpalaatua parempaa...
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

Lainaus käyttäjältä: pena - 12.01.12 - klo:16:27
bike world, tarjolla honda nsc50 vision hinta 1990e 4v takuulla,ulkonäkö viehättää näin 56-vuotiasta ja taattua honda laatua, kiinanruoskat ei tälle pärjää.
Näyttää olevan yhdistelmäjarrut joilla talvella ei tee paljonkaan. Skodessa on paino takana ja liukkailla vain takajarrua voi turvallisesti käyttää. Rengaskokokin nastoja ajatellen tuntuu eksoottiselta. Pyöräkoolla on jonkin verran väliä mutta samaa liukkaan varomista se on kaikilla. Nelarikin on ja se on yleensä heikompi lähtemään pakkasessa käyntiin. Tärkeintä on ettei se ole kierroskone huonolla alaväännöllä.

Mitään hienoa uutta skodea ei ekaksi talveksi kannata hankkia. Rumaksi muuttuu ja oma intokin voi haihtua ennen kevättä. Talvi tarkoittaa lunta, kuraa, uria ja jäätä ja joskus kylmääkin.

openflow

LainaaOnko mielestänne moposkootterin hankkiminen tähän tarkoitukseen järkevää?
"Taloudelliset ja ekologiset syyt"... No jos taloudellisuutta ajatellaan laske paljon maksaa 2500 km matka autolla ja vertaa sitä skootterin. Skootterilla vuoden ajot(2500 km) maksaa suunnilleen ~300€ (~100€ bensa + ~170€ vakuutus + ~30€ varaosat). Tähän päälle mahdolliset huollot + arvon muutokset.

Ja jos vielä kiinnostaa:
Käy ensiksi koe istumassa jossain marketissa/liikkessä joku skootteri. Tästä saat kuvan minkä kokoinen skootteri olisi suunnilleen sopiva. Tästä on hyvä lähteä liikkelle.

Benellissä bensan kulutus jossain 2,5 - 3 l / 100 km hujakoilla. Se ei ole vakiona mikään teho hirmu(~2,6 kW). Yksin ajaessa sillä jotekin pärjää, mutta 2-aikuista kyydistä voi olla aika tuskaista, erityisesti ylämäissä.
Paino ei vaikuta kulutukseen juuri mitenkään. Se vaikuttaa kyllä paljon kiihtyvyyten ja mäen kiipeämiskykyyn. Moottorina tässä taitaa olla perus 2t-kiinan moottori(1E40QMB), joten varaosia saa helposti ja halvalla. Renkaskoko 16" on harvinainen.

Coastside

Auton käyttö maksaa 4* ajoon kulunut bensamäärän hinta. 2500 km, 6 litran kulutuksella maksaa 900 e (20000km/a).
Laskureita on netissä laskea auton kustannuksia.

Olen kyllä nähnyt nollabutjettiajoa autolla, joka hakkaa mopot mennen tullen mutta silloin kierretään paria pykälää renkaat vinkuen.

Mopolla ei saa joitain auton etuja mutta jos tarve on simppeli "A -> B" aamuin illoin, on mopokin aivan hyvä valinta.

pugt200

Jos Pepen tyylisen haluaa, niin tässä on Italian eniten myyty siinä luokassa. Ei maksa Suomessakaan liikaa.
http://www.piaggio.fi/mallisto?=&malli=Liberty 50

Samppa

Tietysti on vaikea antaa objektiivista vastausta siitä, mikä merkki kannattaa ostaa, kun itse pitäytyy näissä samoissa. Osta se, joka eniten miellyttää silmää ja jonka ergonomiat sopivat sinulle parhaiten. Tietysti kriteerit rajaavat jo etukäteen tuota joukkoa pienemmäksi.

Itse olen ollut Piaggion laatuun tyytyväinen, mutta minähän ajankin vanhoilla romuilla ja korjaan ne itse. Oma 2000-luvun Vespa on ajettavuudeeltaan "Vespa" eli siinä on tiettyjä negatiivisia piirteitä, joita ei paljon halvemmassa peruspinokkiossa ole. Suosimalla valtamerkkiä, varmistaa osien saannin myös jatkossa. Suosimalla valtamerkkiä varmistaa myös sen, että joku osaa useimmiten neuvoa huoltotoimenpiteissä tai muissa siihen rinnastettavissa asioissa verrattuna eksoottisiin merkkeihin. Itselläni pääsyy merkkiuskollisuuteen on em. asioiden lisäksi se, että peruskonstruktiot ovat toimivia ja tietysti tekniikka on saman merkin sisällä yleensä yllätyksetöntä. Ja mitä nykyiseen laatuun tulee, niin uskon edelleen siihen, että tietyt merkit eivät halua liata imagoaan surkeilla tuotteilla, huonolla varaosa- tai huoltosaatavuudella. On kuitenkin totta, että osaa tulee koko ajan enemmän Kiinasta.

Vakuutuksista ja talviajosta on olemassa molemmista hyvät ketjut, jotka kannattaa lukaista. Kuitenkin, jos ostaisin skootteria vain talvikäyttöön siinä olisi:
- 2 tahti
- Mahdollisimman isot renkaat ja melko kapeat
- Käsiryyppy
- Kunnolliset piikkirenkaat
- Mahdollisimman vähän muovikatteita

Mielestäni talviajoa ei kannata edes harkita, ennen kuin kesäajo on hyvin hanskassa. Talviajo vaatii lähes poikkeuksetta myös säätöosaamista itse skootteriin tai muuten homma ei toimi.

PS. Tästäkin aiheesta on valmis ketju olemassa, johon yhdistän tämän myöhemmin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.