Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopokorttiin ehdotetut muutokset

Aloittaja Samppa, 13.06.08 - klo:13:27

« edellinen - seuraava »

Coastside

Mikset opettanut itse?  Jätkälle kysely että miten siellä selvitään ja mopo lukkojen taakse kunnes oikeat vastaukset löytyy. En ole huumorimiehiä tässä asiassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

LainaaMikset opettanut itse?  Jätkälle kysely että miten siellä selvitään ja mopo lukkojen taakse kunnes oikeat vastaukset löytyy. En ole huumorimiehiä tässä asiassa.

Öööö...nyt en siis tajunnut tuota purkausta ollenkan.

Nuoret hoiteli mopokortit ihan ok ensimmäisellä yrittämällä ja sen jälkeen vietin molempien kanssa kymmeniä tunteja opettaen ajamista ja mopon käsittelyä. Lopuksi tehtiin 200 kilometrin mökkikeikka jotta myös maantieajo tulisi tutuksi. Itsellä on ollut kortti yli 30 vuotta mutta koska en ole liikenneopettaja, en osannut kuvitellakaan kuinka "väärin" ohjeita voidaan tulkita. Toki ohoh-tilanteet käyntiin jälkeenpäin läpi mutta kun skode on soratien pinnassa katteet rutussa, on myöhäistä enää pistää mopoja lukkojen taakse.

Kun poika ajoi kevarikortin huomasin selvästi ammattiopettajan ja tällaisen amatöörin opetuksen tasoeron. Harjoitusluvan saatuaan poika halusi minun mukaani ajelemaan ja niinpäs toki tehtiin. Vähän ajan kuluttua sain kuulla kuinka huonosti ajan ja mitä liikennesääntöjä olin milloinkin rikkonut. Jätkä muisti ja osasi tarkkailla liikennettä ihan eri tavalla kuin mihin minä olisin pystynyt opetuksellani. Tämän faktan perusteella kannatan lämpimästi pakollista ajo-opetusta myös mopoilijoille. Ymmärrän kyllä, että maalla se koetaan ihan turhaksi mutta meidän portiltamme on 15 km Helsingin rautatieasemalle...eli jos sinne aikoo mennä mukaan suhaamaan pitää osata muutakin kuin ladon ympäri crossailua.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 21.01.11 - klo:08:11
Kun poika ajoi kevarikortin huomasin selvästi ammattiopettajan ja tällaisen amatöörin opetuksen tasoeron. Harjoitusluvan saatuaan poika halusi minun mukaani ajelemaan ja niinpäs toki tehtiin. Vähän ajan kuluttua sain kuulla kuinka huonosti ajan ja mitä liikennesääntöjä olin milloinkin rikkonut. Jätkä muisti ja osasi tarkkailla liikennettä ihan eri tavalla kuin mihin minä olisin pystynyt opetuksellani.
Tässä näkyy juurikin se opettajakokemus ja taustakoulutus. Kaikki asiat kun eivät tule itselle mieleen vaikka kuinka yrittäisi opettaa. Siis ne asiat, joihin opet ovat saaneet vastailla sen tuhannen kertaa tai kiinnittää huomiota. Se homma on niille rutiinia, meille ei.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Ajakaa niiden kanssa paljon niin näette missä ne mokaa. Perusvirheet on aika selkeitä- kuten ylinopeus tilanteessa tai ryhmittymisvirheet tai uhkarohkea risteysajo. Kaksipyöräisen suurin virhe on olla liian luottavainen autojen suhteen joiden temppuja ei varota pitämällä etäisyyttä.
Samalla kun roikutte kannoilla, mietitte omaakin ajamistanne. Nuorilla on syytä itsenäistyä ajattelussaan varhain.
Yksi konsti on pitää kännyllä puheyhteys ja kysyä "mitäs nyt täytyy tehdä" kun ajaa perässä ja uusi tilanne on tulossa. Voi antaa selitellä mitä aikoo ja puuttua jos aikoo hölmöillä.

Jos ne vetää hiekalla lipat niin se on vain itsekoulutusta ja jos maksaa muovit itse niin se koulii lisää.

hukkaputki

Minusta uudistus on muuten loistava, mutta miksi se on pakko vaihtua keskellä vuotta? Itekkin saan kortin vasta syyskuussa. Ärsyttävää.  Miksei sitä voinut pistää vielä vuoden loppuun  niin olisi kaikille tasapuolista?. Ennenhän kaupunkiliasen oli todella vaikea edes päästä harjoittelemaan mopon käsittelyä ym. kun täälläpäin ei ainakaan mitään mopoopetusta ollut ja muistaakseni ei mopoa saanut ajella edes tyhjällä parkkipaikalla ilman korttia (voin olla väärässä). Liikenteessä opettelu onkin sitten jo vähän liian myöhäistä. Tulipas taas purettua tunteita.. Kyrsii vaan nii kilisti

pekpel

Pitääkös se nyt paikkansa että mopoautolla joutuu ajamaan inssinajon ja mopolla on käsittelykoe, onkos sekin joku inssinajo?
Eli jos mopolla selviää käsittelykokeesta niin saa kortilla ajella mopoautoa?

Näin sen ymmärsin kun aken sivuja tutkailin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

hukkaputki

Eli siis: Mopokortissa on teoriakoe ja käsittelykoe. Käsittelykokeessa on tietääkseni hidasajo, portit ja hätäjarrutus. Mopoautossa sitten nimenomaan teoriakoe ja ajokoe liikenteessä. //http://www.liikenneturva.fi/liitetiedostot/uutispoyta/Mopokorttiuudistus-Anna-Liisa-Tarvainen-Knn-p--info-22.3.2011.pdf tuolla pitäisi olla kaikki tieto mopokorttiuudistuksesta.

Coastside

Onneksi hintataso ei ole 500 kuin vain kalleimmassa luokassa. Sitten moppausosastoa: "–Vähintään 1 vuoden kokemus moottoripyöräkoulutuksesta". Niitä on aika paljon kuin kanalla hampaita ja miksei esim. 20 v mopokokemusta? Tempulla rajataan kouluttajat autokouluissa toimineisiin eli rahavirta tuttuun suuntaan.

kani

500e?!?!?!?!!!!!!

Voishan lisäksi muuten moottoripyöräkouluttajalta vaatia vähintään vuoden mopokoulutuskokemusta  ;D. On toi kyllä kans komediaa että 15 vuoden välein pitäis uusia mopokortti.

ilborg

Aken (tai nykyisin trafin) sivuilta löytyvä opetuslupa-hakemukseen liittyvä dokumentti sanoo että tarvitaan mopon tai moottoripyörän ajokortti... jos tuota oikein tiukasti tulkitsee niin sehän tarkoittaa ettei b-kortilla saa opettaa. Toisaalta mopolla ajoon oikeuttava ajokorttihan tuo b-korttikin on, ja itse voisin jopa ajaa pelkällä henkkarilla. Mitenhän nuo byrokratian rattaat tuossa tapauksessa meneekään.

Noille yhdistyksille on kyllä aika tiukka vaatimus tuon opetusluvan saantiin tuo että pitää olla yksi ohjaaja jolla on vuoden kokemus moottoripyörällä ajon opettamisesta. Voisin kuvitella että aika harva opettaja jättää päivätyön huvikseen jotta pääsee mopopoikia opettamaan. Uskon kyllä että pätevä opettaja onnistuu joitakin perus-asioita tankkaamaan suurelle osalle opetettavista, mutta valitettavasti taitaapi olla se tietty ryhmä jolla asiat pakenee toisen korvan kautta välittömästi ulos.

pekpel

Siis toi mun kysymys koskee nyt tilannetta, AM-kortti tulee ehkä 2013.
Siis jos suorittaa M-kortin vaika mopolla niin sillä saa ajaa mopoautoo? Onko tosiaan noin, vai tulkitsinko väärin ake:n sivuja.

On mulla kortti, sellainen vanha pahvinen punainen, mutta sukuun on tulossa noita uusia kuskeja ja kaikki kyselee multa miten ne pykälät menee, aattelin kysellä täältä ensin ennen kirottua puhelinkierrosta, vihaan puhua ihmisille joita en näe
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

baukku

Minulle on jäänyt sellainen käsitys, jota aken sivut vielä vahvistavat, että ennen tuota 2013 tulevaa AM-korttiuudistusta saa ihan mopokortilla ajaa myös mopoautoa.

LainaaMopokortin hankkiminen muuttui 1.6.2011
Vuoden 2011 kesäkuun alussa mopokortin hankkiminen muuttui. Opetuksesta tuli pakollista ja kuljettajantutkintoon tuli teoriakokeen lisäksi myös käsittelykoe tai ajokoe.

Mitä mopokortilla saa ajaa?
Mopokortilla saat ajaa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja (enimmäisnopeus 45 km/h ja moottorin tilavuus 50 cm3) sekä kevyttä nelipyörää.

Mitä nyt olen juttuja kuullut autokouluyrittäjien (no yhden) mielipiteistä, uudistuksen ajatus on ihan hyvä ja oikeaan suuntaan, mutta toteutus on melkein yhtä tyhjän kanssa. Onko 15-vuotias paljoakaan sen valmiimpi liikenteeseen 6 autokoulussa ajetun ajokerran (25min) jälkeen? Autokoulun pitää ostaa mopo tai useampi ja huoltaa ne, A-,B- ja C- opetukselta menee aikaa jne..
Teoriatunneilla mopoilijat toivottavasti oppivat perussäännöt, ennen niitäkään ei välttämättä tarvinnut täydellisesti hallita niin oli jo kortti taskussa. Ajamalla ajamaan oppii, ja kokemus on valttia, mutta tuo 6 ajokertaa ei sitä kokemusta paljoa kartuta.
Saa nähdä, alkaako uusien mopokorttien ja sitä kautta onnettomuuksien määrä laskemaan kortin hinnan takia, vai laskeeko onnettomuusluvut vähäisenkin opetuksen ansiosta korttimäärän pysyessä samana.
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

kani

Joo, vielä kun joku piipero keksii että pitää olla 20-30 ajokertaa  :D. Sitten kun katsoo miten huonosti 40+ vuotiaat ajaa autoa liikenteessä niin voi kyllä ihmetellä, nuorisoa aina parjataan mutta viimeisen puolen vuoden aikana näkemistäni törtöistä suurin osa on ollut vanhempaa väkeä. Yksikin papparainen kääntyi eilen kolmion takaa suoraan mopon eteen ja rytinää olisi käynyt jos en olisi jarruttanut lujaa torvi pohjassa, no näinhän jo kaukaa että pää kääntyy mutta torspo vain ajaa autonsa siihen eteen. 40 alueella ajellessa tuskin oli näkyvyydestäkään kiinni, kirkkaan keltainen skopa keskellä ajokaistaa eikä missään reunassa. Mahtoikohan ajatella että se on mopo ei sitä tarvi väistää?? Paljon olis kyllä töitä autoilijoiden parissa, moni varsinkin vanhempi kuljettaja jännittää skoottereita liikenteessä niin paljon että ajelee itse ihan holtittomasti. Käyttäytyminen on kyllä joidenkin osalta tosi omituista kun skootteri on liikenteessä, ihan kun se oma ajaminen unohtuisi täysin, onneksi ne kyllä erottaa nopeasti joukosta ja voi jättää sopivan turvavälin.

FrozenCorpse

Selventäkä nyt puusilmälle, mikä ajokorttiluokka korvaa tän nykyisen M:n? Joutuuko ajo-opetukseen ja tunneille, vaikka ois jo kortti vai miten tää menee? Sepä oiski kivaa, vanhana patuna istua keltanokkien kanssa tunnilla ja katsella niitä tuskastuneita nuoria :D
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

kani

Äläs ny, vois varmaan esittää hyviä kysymyksiä. Ei kai me vanhat mopoilijat mitään jouduta tekeen, mutta jos haluaa mopoautolla ajella niin sitten joutuu ehkä jotain tekemään jos ei oo B-korttia. Älkääkä vaan sanoko ettei mopoauton rattiin oo B-kortilla asiaa tulevaisuudessa ;D