Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuulisuoja

Aloittaja Jamppa, 27.02.09 - klo:20:45

« edellinen - seuraava »

janite2

On hankittu... Tosin tuleepi isompaan mopoon...

Laadullisesti näytti kyllä ihan kelpoisalta, kiinnikkeistä ei vielä tiedä... Asetamatta on, kun ei ole varjo tontilla, vaan talvisäilössä...

Ei kovinpahoja optisia vääristymiä tai muutakaan. Kovin suuri se ei ole, jotta tiedä sitten mahdollisessa moponopeudessa..

No, eipä tollahintaa oikein voi huippulaatua vaatiakkaan...

kimmol

Janite testaa pian, eikös siellä jo kesärenkailla ajeta autollakin ,miksi ei kaksipyöräisellä.
Meinasin tuota tuulisuojaa ihan apriliaan..

janite2

No, ei ihan vielä ole kelit... :'(
Polte olis kova...

Luultavimmin se toimii siinä aprilliassa, kovin korkeehan se ei ole, mutta kai se tuulipainetta rintaan vähentää... Tosin, ulkonäkö ei oikein viittaa moposkootteriin...

Plom

Biltemassakin näkyy olevan joku tuulisuoja myynnissä.

kimmol

On on , mutta onko kukaan laittanut / asentanut moposcooteriin?
Toimiiko vai onko vaan hyttyssuoja...

pugt200

Jos haluaa lisää melua ajoonsa niin tuulisuoja on oikein hyvä väline. Hyötyä siitä alkaa olla vasta kahdeksankympin jälkeen. En suosittele mopoon.

Jamppa

Olen toistakymmentätuhatta kilsaa ajellut tuulisuojan kanssa, ja kyllä siitä minun kokemuksien mukaan on hyötyä mopovauhdeissakin, ainakin jos hyödyksi lasketaan vähentynyt kylmän tunne.

Viimekesällä ajoin yhtenä viileänä kesäiltana ensin lenkin tuulisuojattomalla skootterilla, ja hieman vilpoinen tunne tuli ajaessa. Hetkenpäästä lähdin omalla tuulisuojallisella liikenteeseen, niin tarkeni hyvin samoilla vaatteilla.

Toki kunnon ajokamppeilla olisi tarennut kummallakin, eli siinämielessä hyöty voidaan kyseenalaistaa.

Nykyisellä säädöllä ilmavirta osuu silmien kohdalle, eli tuulen suhina/melu kyllä jonkunverran lisääntyi tuulisuojan takia. Mutta noin kaikenkaikkiaan olen siitä tykännyt.

Renny

Tuli ostettua paikallisesta lasiliikkeestä 2 millin vahvuista polykarbonaattia. Kappale on kooltaan 500x500 mm ja hintaan 20 â,¬. Sen aattelin asentaa lähiviikkoina tuohon  ;D Baotian Classiciin ja kokeilla pysyykö viima loitolla. Taipuu ilman lämmittämistä sen verran kaarelle kun tarvitsee. Kiinnitysvermeet pitää kehitellä jostain vielä.

Coastside

Muoveja poratessa ei tavallinen kierukkapora toimi vaan kulmaa täytyy loiventaa jottei se halkaise muovia. Ostaessaan levyä kannattaa ostaa ylimääräistä johon kokeilla poraamistakin. Mitoitusta voi kokeilla jollakin muulla materiaalilla. Tuulisuojan korkeuskin on hyvä etsiä ennen lopullista materiaalia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Oma tekemä vilun pois pitäjä ja resepti sille.

Voipi tämä teksti kuulua enempi tuunaus puolelle, viisaammat päättäkööt.

Teinpä itse tuossa loppu syksyllä 2009 Baotian Classikiin tuulisuojan ja kaveri teki samanmoisen omaan Baotianin ns.retroon, siihen pinkki valkoiseen (-11 malliin).
Haettiin Vantaan Etralta palat noin 90 x 70 cm 3mm akryylia, hintaan 20â,¬ kpl.
Polykarbonaatti olisi ollut parempaa, mutta tämä oli testivuosi, ensi vuonna sitten parempaa kaikille.

Suojat mitoitettiin niin että ne yltävät sivuilla reilusti koko kahvoille ja alaspäin niin että saatiin "lipat" jotka peittivät etumaskin ja stongan välisen raon, joista tulee ikävästi reisille sateet ja viimat.
Yläpuoli rajattiin juuri 5 cm kuskin silmien yläpuolellle.
Ja loput muotoilut vanhan pappatunturimalliin.
Sahaukset tavallisella kuviosahalla pienillä kierroksilla, syöttö nollilla ja laadukkaalla metalliterällä. Sahausjälkeä ei tarvitse paljon hioa kunhan pyöristää reunat, saha syö mies vie.

Kiinnitys suoraan peilien varsiin kumivuoratuilla normi putkikiinnikkeillä joissa on 8mm jenga.
Pultti kumiprikoilla pleksin läpi, lukitusmutteri ja kiinni putkikiinnikkeeseen joka on ruuvattu peilin varren ympäri.
Siis tosiaan vain peilien varsista ja ihan peilien vierestä ja vain kaksi kiinnitys pistettä. Tämä kiinnitys toimii jos ei aja yli 50 kmh tosi kovaan vasta tuuleen.

Tosin tulevaan talveen laitetaan paremmat kiinnitykset tukiraudoilla, taipuu tuo pleksin yläpää kivasti kiinni kypärään ja kannattaa nojata vastaan kun oikein paahtaa alamäkeen.

Täällä PK seudulla toimivat nuo synsteemit tosi hyvin, nopeuden hidastusta ei juuri huomaa kun alla on 10" nastarengas ja auraamaton ajotie aina aamuisin.

Niin ja tuohon "retroon" laitettiin lisäksi kahvan lämmittimet sekä lämmitettävä penkki sekä sivupeilien sisään 10w polttimot huurresojaksi.

"Retron" koeajolla oli -10 C , 20 km lenkin jälkeen lähti vielä startilla käyntiin ja skopa sammutettuna oli akkujännite vielä 12,9 V ajoon lähdettäessä 13,1 V.
Joten tuo kaikki roina syö sittenkin sähköä.

Eli akkua joutuu latailemaan vähän väliä, jos pitää kaikkea päällä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Renny

Lainaus käyttäjältä: Renny - 11.04.10 - klo:20:09
Tuli ostettua paikallisesta lasiliikkeestä 2 millin vahvuista polykarbonaattia. Kappale on kooltaan 500x500 mm ja hintaan 20 â,¬. Sen aattelin asentaa lähiviikkoina tuohon  ;D Baotian Classiciin ja kokeilla pysyykö viima loitolla. Taipuu ilman lämmittämistä sen verran kaarelle kun tarvitsee. Kiinnitysvermeet pitää kehitellä jostain vielä.

No niin, tuollainen siitä etuklasista tuli: http://kuvablogi.com/blog/20073/26/
Yllättävästi (vahingossa :D) tuntui sattuvan korkeus ja kulma kohdalleen. Tunnelma on melkein kuin hytissä istuisi ;D... Tuulisuojan sameus johtuu vielä kiinni olevasta kirkkaasta suojamuovista. L-muotoisista, skootterin "kuljetushäkistä" otetuista raudoista muotoilin kiinnikkeet joita yhdistää 4 mm kierretangon pätkä. Siitä voi säätää tuulisuojan "kaarevuuden". Samalla se tukee noita kahta kiinnikettä.

konenikkari

Olen harkinnut skootteriini plexiä.
Voisko hyvänmuotoinen plexi ajoviiman
poistumisen lisäksi vähentää myös kuljettajan
aiheuttaman ilmanvastuksen vähenemistä.
Itse kun olen skotun päällä melkoinen ladonovi.
Eikä millään enää kehtaa tällä iällä
kyykistellä sarvien takana.
Noitahan on varmaankin monia erilaisia.
Onko kellään kokemuksia.
Samalla ei kait ihan pikkusateella kastuis niin pahasti..
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Samppa

Yhdistin olemassa olevaan ketjuun. Tässähän tuota asiaa on käsitelty puoleen jos toiseenkin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.07.12 - klo:17:22
Olen harkinnut skootteriini plexiä.
Voisko hyvänmuotoinen plexi ajoviiman
poistumisen lisäksi vähentää myös kuljettajan
aiheuttaman ilmanvastuksen vähenemistä.
Itse kun olen skotun päällä melkoinen ladonovi.
Eikä millään enää kehtaa tällä iällä
kyykistellä sarvien takana.
Noitahan on varmaankin monia erilaisia.
Onko kellään kokemuksia.
Samalla ei kait ihan pikkusateella kastuis niin pahasti..

Joskus olen miettinut kirjoitajien kommentteja jotta "pleksi" lisää tuulenvastusta.... itse ainakin olen sen kokenut niin että hyvin muotoiltu etukate ja siihen liitettu "pleksi" ohjaavat juohevasti tuulen ja sateen yms pois ja se vähentää vastusta hieman paremmin kuin se ohjaimissa roikkuva kuljettaja joka kuitenkin vastustaa ilmavirtaa eikä mitenkään ole sileä saati virtaviivainen joten kannatan sitä plesiä vaikka joku "viisas" muuta väittäisikin...
Dacia Dokker 1,5D
Harley Davidson Dyna
Kawasaki VN 1500
Vespa GTS 300
Vespa LX 50 2T
Scand GoMoto 3,3
Amica

Partanen

En lukenut koko ketjua läpi, mutta haulla en löytänyt mainintaa lakipykälästä tuulisuojaa koskien. Oli juuri eilen juttua asiasta, ja kaivelin tänään pykälän esiin.

Lainaa1256/1992 Annettu Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992
Asetus
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista

115 §
Tuulisuoja ja tuulilasi sekä tuulilasin laitteet
1. Moottoripyörän ja L5-luokan ajoneuvon tuulisuojan yläreuna saa ulottua enintään normaaliasennossa istuvan kuljettajan silmien korkeudelle.

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256

Pahoittelen, jos tämä oli jo itsestäänselvyys. Mulle oli uusi juttu. Kaipa korkeampi tuulisuoja vaatisi sitten huurteenpoiston ja pyyhkijät? Niin pitkälle en asiaa selvittänyt, kun en itse koe tuulisuojaa mielekkääksi Vespassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003