Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

niekkula

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.06.07 - klo:13:41
Olen pari kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa kauppiaalla ei ole ollut myydä oikean viskositeetin öljyä. On sitten yrittänyt tosissaan vakuutella, että juuri tämä hänen myymänsä öljy on todella hyvää. Mielestäni se on aivan sama, että kuinka hyvää se öljy on, jos se on vääränlaista. Tympii, kun myyjä yrittää uskotella tietävänsä moottoriin sopivan öljyn paremmin, kuin moottorin valmistaja itse! Saattaa vielä jollekin hyväuskoiselle myydäkin vääränlaista öljyä.

Eli ensimmäiseksihän pitää valita oikea viskositeetti, joka ainakin oman moponi käyttöohjekirjan mukaan on 15w-40, jolla saa valmistajan mukaan ajaa viidestä pakkasasteesta ylöspäin. Sen jälkeen vasta voidaan katsella laatuluokituksia, jotka ovat niitä pienempiä "API"-merkintöjä. Ihan jokaisesta puljusta tuota 15w alkavaa öljyä ei löydy, mutta jostain sentään vielä löytyy. Kyse ei ole rahastakaan tässä tilanteessa, sillä itse löysin ko. öljyä ulosheittohintaan.

Suurin osa mopoilijoista käyttää kiinalaisissa varmaankin 10w-40 viskositeettista öljyä, kun sitä on helppo saada? Senkin moottorin valmistaja hyväksyy, mutta rajoittaa käyttölämpötilaa yläpäästä +33 asteeseen. Ei sinällään ongelma, kun harvoin tuon lämpötilan yli mennään, mutta kertoohan se sen, että öljy on ohutta kuumana. Pariin kiinalaiseen on nyt säädetty ensin venttiilit 0.1mm arvoon ja sen jälkeen laitettu 10w-40 öljyt koneeseen. Sillä seurauksella, että venttiilit naputtaa kuumalla koneella. Itselläni on nyt tosiaan 15w-40 öljyt, eikä venttiilit juurikaan naputa.

Sillä tämän otin esille, kun jossain joku kehui laittaneensa mopoonsa 5w-40 öljyä, kun se on niin hyvää. Onhan se hyvää, mutta vääränlaista mopoon. Eli olkaapa tarkkoja viskositeetin suhteen öljyjä ostellessa, ja vasta sitten pohditte laatuluokituksia.

Mulla luki että koneeseen synteettistä ja talveksi suositus 0w-30 sekä perään 10w-40, mutta mopedin kylessä tarra et perään suositus olisi 85w-90!!

Joten tein kompromissin heitin koneeseen ne 0w-30 ja perään sit löysin lähimpänä 80w-90 jospa se noilla pelaa!

Coastside

Parin tonnin ajon jälkeen huomio karstoittumisesta oli mieluinen ylläri. Osien, öljyn ja seoksen kombinaatio poisti karstoittumisongelman niin että 3/4 männästä oli kirkas kun avasin kannen. Kulutus nousi aiemmasta 25 %, öljy 15W40 (W5, Lidl) ei vaadi lisäilyä, osat uusia kantta lukuunottamatta.

Alkuperäinen kokoonpano oli niin karstainen ettei ajoittain edes käynyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hannu8619

Ite ostin sen kummempia kattelematta Valvolinen 10w-40, purkissa luki 4T Motorcycle, liekkö tuossa sitten mitään erikoista, vielä en oo päässy vaihtamaan

Edit 27.2.2010

Kiitos leudon päivän vaihdoin nuo valvolinen öljyt, kuvittelenkohan vain mutta mopo tuntuu toimivan paremmin. Kone hyrrää hienosti, aika kuraa ed öljyt olikin  :D
Baotian bt49qt-11

niekkula

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.06.07 - klo:13:41
Olen pari kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa kauppiaalla ei ole ollut myydä oikean viskositeetin öljyä. On sitten yrittänyt tosissaan vakuutella, että juuri tämä hänen myymänsä öljy on todella hyvää. Mielestäni se on aivan sama, että kuinka hyvää se öljy on, jos se on vääränlaista. Tympii, kun myyjä yrittää uskotella tietävänsä moottoriin sopivan öljyn paremmin, kuin moottorin valmistaja itse! Saattaa vielä jollekin hyväuskoiselle myydäkin vääränlaista öljyä.

Eli ensimmäiseksihän pitää valita oikea viskositeetti, joka ainakin oman moponi käyttöohjekirjan mukaan on 15w-40, jolla saa valmistajan mukaan ajaa viidestä pakkasasteesta ylöspäin. Sen jälkeen vasta voidaan katsella laatuluokituksia, jotka ovat niitä pienempiä "API"-merkintöjä. Ihan jokaisesta puljusta tuota 15w alkavaa öljyä ei löydy, mutta jostain sentään vielä löytyy. Kyse ei ole rahastakaan tässä tilanteessa, sillä itse löysin ko. öljyä ulosheittohintaan.

Suurin osa mopoilijoista käyttää kiinalaisissa varmaankin 10w-40 viskositeettista öljyä, kun sitä on helppo saada? Senkin moottorin valmistaja hyväksyy, mutta rajoittaa käyttölämpötilaa yläpäästä +33 asteeseen. Ei sinällään ongelma, kun harvoin tuon lämpötilan yli mennään, mutta kertoohan se sen, että öljy on ohutta kuumana. Pariin kiinalaiseen on nyt säädetty ensin venttiilit 0.1mm arvoon ja sen jälkeen laitettu 10w-40 öljyt koneeseen. Sillä seurauksella, että venttiilit naputtaa kuumalla koneella. Itselläni on nyt tosiaan 15w-40 öljyt, eikä venttiilit juurikaan naputa.

Sillä tämän otin esille, kun jossain joku kehui laittaneensa mopoonsa 5w-40 öljyä, kun se on niin hyvää. Onhan se hyvää, mutta vääränlaista mopoon. Eli olkaapa tarkkoja viskositeetin suhteen öljyjä ostellessa, ja vasta sitten pohditte laatuluokituksia.

Mites voinko ajella kesän 0w-30 öljyllä koneessa ja 80w-90 perässä?????

Victoria

Ostin v 1989 Briggs&Stratton 4-tahtisen ruohonleikkurin. Ajettuani ruohot uudella leikkurilla yhden kesäkauden vaihdoin siihen uudet öljyt ja otin alkuperäiset mustat jäteöljyt muovipulloon. Sen jälkeen olen pelkästään lisännyt tästä pullosta öljyä leikkuriin ja leikkuri on pelannut hyvin 20 vuotta. Joka kesä on ruohot ajettu

Tällä logiikalla käsittääkseni öljyn vaihto kinuskeissa 300 km ja siitä eteenpäin tuhannen välein on aivan turhaa. Öljyn huuhtelema metallihile laskeutuu öljytilan pohjalle ja ei vaaranna laakereita. Sopiva vaihtoväli on öljyn kemiallisen kestävyyden ja kondenssiveden ja kondenssibensan ja paksuuntumisen määrämä joka on lähempänä 5000km. Koska kinuskien muu tekniikka kestää noin 10000- 15000km ilman isompia remontteja uskoisin että sen ajelee käytännössä yhdellä öljynvaihdolla ja öljyä lisäämällä.

Joku rohkea voisi kokeilla ajaa kinuskilla uudesta ilman öljynvaihtoa ja katsoa kuinka pitkälle pääsee.
Monark 349F vm. 1961

yamaha

minusta turhaa säästöä! öljy määrä joka skootteriin menee on niin vähän ettei sen takia kannata säästää.pari kertaa kaudessa vaihtaa tietty riippu paljonko ajaa :)

karkulainen

En ymmärrä, öljyllä on kuitenkin paljon tehtäviä ja ominaisuudet muuttuu jne. Ei se siellä turhaan ole. ::) Typerää olla vaihtamatta öljyjä pitkiin aikoihin kun ei sitä paljoa koneeseen mene ja on litrahinnaltaan kohtuullista.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Jos kaksia öljyjä vaihtaisi niin että laskee aina vaihdon välillä suodattimen läpi ja neutraloi happamuuden niin niillä pärjäisi hyvinkin mitä nuo koneet kestää.

Jari

LainaaSopiva vaihtoväli on öljyn kemiallisen kestävyyden ja kondenssiveden ja kondenssibensan ja paksuuntumisen määrämä joka on lähempänä 5000km. Koska kinuskien muu tekniikka kestää noin 10000- 15000km ilman isompia remontteja uskoisin että sen ajelee käytännössä yhdellä öljynvaihdolla ja öljyä lisäämällä.

Joku rohkea voisi kokeilla ajaa kinuskilla uudesta ilman öljynvaihtoa ja katsoa kuinka pitkälle pääsee.
Ei luultavasti pääse pitkälle, viime kesänä sattui eteen pari Fudea joissa pitkäksi venähtäneen öljynvaihtovälin jälkeen vaihdettiin moottori.
Tai itse asiassa toinen korjattiin laakeroimalla, toiseen löytyi (uudesta) varaosiksi puretusta Yiyingistä kone.

En tiedä saisiko koneen jollain laiminlyönnillä kuluttamaan öljyä riittävästi jotta käytännössä öljynvaihto hoituisi lisäyksin  ;D mutta eihän nuo öljyä kuluta kunnossa ollessaan paljon ajettuinakaan.

Jokainen saa toki oman moponsa huoltaa (tai jättää huoltamatta) millaisin välein parhaaksi näkee.

karkulainen

Minä vaihdoin syksyllä öljyt, sen jälkeen en ole ajanut paljoakaan. Nyt kunhan saan tuon koneremontin tehtyä (virijavaran paketti ei ole tullut ::)) vaihdan öljyt, näin keväällä olisin muutekin vaihtanut ne.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Victoria

Minulle on tulossa parin viikon päästä tuliterä Titan Retro (Baotian). Taidanpa kokeilla omaa ehdotustani. Eli ajelen ensi kesän ajot alkuperäisöljyillä, vaihdan syksyllä Bilteman 10W-40 halvat 3.99 â,¬/l mineraaliöljyt, otan alkuperäisöljyt talteen ja lisään niitä sitten kun on lisäystarvetta seuraavalla ajokaudella.

Katsotaan kuinka pitkälle pääsee...
Monark 349F vm. 1961

tommi

Ei oikein mitään järkeä tuollaisissa "testeissä" koska sitä mahdollista rikkoutumista ei voi mitenkään linkittää siihen öljynvaihtoon. Mulla itselläni hajosi uudesta moposta kampiakseli jo 3kk:n ajon jälkeen vaikka ajoin hyvin sisään ja vaihtelin öljytkin 800km välein. Jos sulla hajoaa kampura heti ensimmäisenä vuotena niin tietenkin heti luulet että se johtui nimenomaan siitä öljynvaihdon puutteesta..

Samaten jos vaikkapa palaa männänrenkaat kiinni mäntään jo ensimmäisenä kesänä niin et voi varmasti sanoa että sekin johtuu siitä ettet ole vaihtanut öljyjä riittävän usein. Se saattaa tehdä sen muutenkin.

Tai jos mopo alkaa syömään öljyä tuhottomasti jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Sekään ei välttämättä johdu huonoista öljyistä. Nämä kiinalaiset kun tuppaa olemaan yksilöitä, jotkut kestävät huoltamattakin vuosikausia ja toiset hajoavat syystä jos toisestakin vaikka kuinka huoltaisit. Toisin sanoen tuollaiset kokeilut ei todista yhtään mitään. Vaikka sulla kestäisikin mopo samoilla öljyillä vuosikausia niin jollain toisella saattaa hajota jo ensimmäisenä vuotena, vaihtoi niitä öljyjä säännöllisesti taikka ei.

Jari

Ei kiinanskootterien moottoreita ole paljon hajoillut, ihan OK kone normaalikäytössä.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Walle - 10.04.10 - klo:02:35
Saahan sitä kaikkea kokeilla. Ei sitä muuten ihan ite opi. Oikeesti noissa on ekassa öljynvaidossa aika paljon kaikkea purua.
Minä olen niitä puruja pessyt tehtaan jäljiltä lamppuöljyllä pois ja annan neuvon ettei pörähdystäkään ilman öljynvaihtoa.

tommi

Kaikkea jännää sieltä öljypohjasta saattaa löytyäkin eikä niitä todellakaan näe ennenkuin käyttää koneen halki. Mulla oli joku ihmeellinen, 4-5cm pitkä puunpalanen lohkon sisällä. Yli sentin levyinenkin. Siellä se oli iloisesti kellunut öljyn pinnalla vuosikausia. Olisikohan jostain trukkilavasta irronnut.