Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

akku ei lataa

Aloittaja romubws, 27.06.24 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

romubws

taas ton romun kanssa tuli sähköpropleemaa, ostaessa oli jo ilmotettu että akku ei lataa, en oo oikee saanu selville mistä johtuis

on lisämaa lohkoista runkoon, uus staattori ja akku. pitäiskö laittaa lisämaa myös akusta runkoon? entä voiko johtua siitä että vanha akku oli 3Ah ja nykyinen 5Ah?

mopotinx3

Siinähän oli jo aiemmin jännitteensäätäjä rikki. Nyt vaan tarkistat sen uuden säätäjän kytkennät, että saa maata ja oikea latausjohto on kytketty staattorilta siihen. Yleismittarilla näkee latausjännitteen. Jos mittaria ei ole, lataus ilmenee kirkastuvina valoina, kun kaasuttaa.
Gilera Runner Black Soul

romubws

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 27.06.24 - klo:16:54Siinähän oli jo aiemmin jännitteensäätäjä rikki. Nyt vaan tarkistat sen uuden säätäjän kytkennät, että saa maata ja oikea latausjohto on kytketty staattorilta siihen. Yleismittarilla näkee latausjännitteen. Jos mittaria ei ole, lataus ilmenee kirkastuvina valoina, kun kaasuttaa.

juu no siinä oli se johtosarjan oma liitin sille jänärille, eli pitäs olla oikein ja siis meinaatko ajovaloja? pitää kattoo huomenna se kun en muista, sen ainaki muistan että polkiessa valot vilkku

mopotinx3

Varminta on mitata se latausjännite. Jos antaa vain alle 13V, ja kaasuttaessa ei voltit lisäänny, joku johto on irti tai se säätäjä on taas rikki.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

Oikea otsikko olisi   Akku ei lataudu
Näissä mopoissa latauksen teho on parhaimmillaankin hyvin pieni.
Ei se jännite nouse sillä sekunnilla kun kaasua kääntää,
ja parhaimmillaankin, tyhjästä täyteen latautuminen kestää
tunteja ja kymmeniä kilometrejä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 28.06.24 - klo:07:10Varminta on mitata se latausjännite. Jos antaa vain alle 13V, ja kaasuttaessa ei voltit lisäänny, joku johto on irti tai se säätäjä on taas rikki.

mistä mittaan?

konenikkari

Akun navoista.
Onko nyt ehjä 10A sulake paikoillaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.24 - klo:09:57Akun navoista.
Onko nyt ehjä 10A sulake paikoillaan.
juu mitähän helvettiä. nyt sitten valot ei tänään enää palanu ja ku antaa kaasua ja kattoo sillä mittarilla nii akun jännite vaan pienenee (joku 11.90v enää)
mitään muuta en oo johdoille tehny ku kokeilin sitä lisämaata akusta runkoon
onks akku vaan niin tyhjä vai mitä

mopotinx3

Nyt pitää astua vaihtovirtapuolelle. Väännät yleismittarin AC asentoon ja mittaat maata vasten paljonko se antaa staattorilta. Oisko 25V, konenikkari tietää paremmin tarvittavan voltin. Startilla pyörität konetta.
Gilera Runner Black Soul

romubws

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 28.06.24 - klo:14:44Nyt pitää astua vaihtovirtapuolelle. Väännät yleismittarin AC asentoon ja mittaat maata vasten paljonko se antaa staattorilta. Oisko 25V, konenikkari tietää paremmin tarvittavan voltin. Startilla pyörität konetta.
jaa mistä mittaan?

konenikkari

Keltapunaisesta moottorin runkoa vastaan
ja samoin valkoisesta moottorin runkoa vastaan
ja ainiin eihän siinä  romubws ole starttia,
meneekö kuitenkin akun miinuksesta paksu kaapeli startin kiinnityspaikkaan.
ota sitten lataussäätimeltä liitin irti ja mittaa siitä tyhjäkäynnillä
pitäisi olla tuo 25--35V  ja AC volttia
Onko varmasti 10A sulake paikoillaan ja akun napaisuus oikea.
OnneA

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.24 - klo:15:40Keltapunaisesta moottorin runkoa vastaan
ja samoin valkoisesta moottorin runkoa vastaan
ja ainiin eihän siinä  romubws ole starttia,
ota sitten lataussäätimeltä liitin irti ja mittaa siitä tyhjäkäynnillä
pitäisi olla tuo 25--35V  ja AC volttia
Onko varmasti 10A sulake paikoillaan ja akun napaisuus oikea.
OnneA
mittasin ne sieltä jänärin paikalta, näyttää 0.5 ja 0.1
johtojen nyt kyl pitäs olla yhtenä kappaleena
ja on 10A sulake ja akku oikein ja uusi staattori
oon nyt kyllä ihan kujalla tässä..

konenikkari

Jos lataussäätimen liittimelle ei tule sähköjä,
ei voi toimia valo eikä lataus. :(
Yhteys staattorille on poikki tai staattori on rikki.
Varmista ettei ajovaloilla ole oikosulkua valokytkimellä johdoissa tai itse lampulla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.24 - klo:16:21Jos lataussäätimen liittimelle ei tule sähköjä,
ei voi toimia valo eikä lataus. :(
Yhteys staattorille on poikki tai staattori on rikki.
Varmista ettei ajovaloilla ole oikosulkua valokytkimellä johdoissa tai itse lampulla.
no ei voi, mutta toimi eilen ku kävin ajamassa nyt taas ei.
miten staattori vois hajota kun suht uus on? veikkaan et ehkä joku johto irti ku kävin ajamas mettätiellä, mut en sit tiiä. pitää mennä tutkiin ne johdot

konenikkari

Huomaa että yhden johtimen muodostaa maadoitukset
staattorin pitää olla kiinni moottorin rungossa
moottorin rungon pitää olla yhteydessä skootterin runkoon
moottorin rungon pitää olla yhteydessä akun miinukseen.
Joissain minarelleissä on jatkoliitin
akulta lähtevissä paksuissa johdoissa.