Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

skoban valot palaa jatkuvasti

Aloittaja romubws, 18.06.24 - klo:23:38

« edellinen - seuraava »

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.06.24 - klo:18:18Se punakeltainen menee myös mm. autoryypylle,
valonvaihtokytkimelle mittarivalolle jne.
Jos tuo vika tuli asennettuasi uuden takavalon
ota kokeeksi johdot irti siitä ja kokeile
toimiiko sen jälkeen valot vain skotun käydessä.

No niinkun tossa aijemmin sanoin, ei mulla oo toiminu missään vaiheessa toi takavalo ja vika koskee myös etuvaloa ja se sama johto menee myös etuvalolle
mulla ei kyllä mitään mittaristoa tai autoryyppyä oo, mutta kokeilen kohta ilman sitä johtoa

joni_k

Tuossa vastasit itse vastauksen ongelmaasi. Ex omistaja ja patentit. Voi löytyä mitä vaan. Ties onko sen takia valot rikottu.

konenikkari

Onko akun miinus yhdistetty luotettavasti
mopon ja moottorin runkoon.
Toimiiko starttimoottori normaalisti.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.06.24 - klo:17:00Onko akun miinus yhdistetty luotettavasti
mopon ja moottorin runkoon.
Toimiiko starttimoottori normaalisti.

on ja sähköstarttia ei ole

ja lisäks kokeilin ottaa sen valon jännitteensäätimeltä pois niin sillon ne meni virtalukosta päälle, mutta ei lähtenyt käyntiin

olisko ihan tyhmä idea hommata toinen jänäri johon yhdistäs noi valot:D kun näyttää tosta jänäriin liittämisestä johtua kun sinne tulee johto akusta

konenikkari

Taitaa olla se jännitesäädin rikki
elikkkäs oikosulussa keltapunaisen ja punaisen välillä
kokeile vaan vaihtamalla uudeksi se säädin.
Saattaa olla että sillä mopolla on ajettu ilman akkua
jolloin jännitesäädin tai cdi helposti tuhoutuu.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 18.06.24 - klo:23:43Tähän sopii vanha toteamus. Missä EU, siellä ongelma. Joku direktiivi määrää, että mopon valokatkaisin poistui ja valot on aina päällä.

Ei ole kyse välttämättä, tällä kertaa, direktiivistä.
Kestomagneetti latauslaite tuottaa sähköä
riippumatta siitä käytetäänkö sitä tai ei.
Luotettavimmin se toimii kun sen perässä on vakiokuorma.
Kun valokatkaisinta ei ole ei ole myöskään
tarvetta hukata sitä ylimääräistä sähköä
lataussäätimellä, muuttamalla se lämmöksi.
Latauksen säädin pääsee helpommalla.
Lisäksi tuossa toteutuksessa jää pois tasasuuntaushäviöt,
valojen osalta, koska valot toimii suoraan vaihtojännitteellä.
Lamputkin kestää paremmin kun on vähemmän ns. kytkentäpiikkejä.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.06.24 - klo:22:01Taitaa olla se jännitesäädin rikki
elikkkäs oikosulussa keltapunaisen ja punaisen välillä
kokeile vaan vaihtamalla uudeksi se säädin.
Saattaa olla että sillä mopolla on ajettu ilman akkua
jolloin jännitesäädin tai cdi helposti tuhoutuu.
jännitteensäädin on lähes uus, mutta tilasin nyt kuitenkin👍

konenikkari

Varmista että säädin on varmasti siihen mopoon kuuluva
ja että se on kytkennältään oikea.
noita samalla liittimellä olevia on useita erilaisia kytkennältään.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 21.06.24 - klo:15:30Varmista että säädin on varmasti siihen mopoon kuuluva
ja että se on kytkennältään oikea.
noita samalla liittimellä olevia on useita erilaisia kytkennältään.
nyt löytyi syy (toivottavasti)
eli tekantilta tilasin joku aika sitten sen jänärin, ja kuitista ja niiden kaupasta varmisitn niin olivat laittaneet jonkun kiinaskootterin jänärin jossa on valojen ja akun plussan paikat väärinpäin sen sijaan, minkä olin sieltä tilannut
kiitos vinkeistä ja avusta kaikille!

konenikkari

Kaikille foorumilaisille leppoisaa juhannusta.

Voitko romubws pistää vaikka linkin,
mikä säädin sinulle toimitettiin,
ja minkä tilasit.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.06.24 - klo:07:59Kaikille foorumilaisille leppoisaa juhannusta.

Voitko romubws pistää vaikka linkin,
mikä säädin sinulle toimitettiin,
ja minkä tilasit.

ton tilasin
https://www.tekant.fi/fi/tuote/14887717

tuo tuli
https://www.tekant.fi/fi/tuote/24571155

huomasin sillon jo et ihan eri näkönen mut en tienny sen vaikuttavan

konenikkari

Toimiiko valot nyt normaalisti.

romubws

no ei oo tilaus tullu vielä mut kyllä niiden kaiken järjen mukaan pitäis alkaa toimia

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: romubws - 23.06.24 - klo:13:45no ei oo tilaus tullu vielä mut kyllä niiden kaiken järjen mukaan pitäis alkaa toimia

Sitten kun jatkat korjaustoimia,
varmista että akulta lähtevässä ohuemmassa johdossa on max 10A sulake
ja mittaa ettei akkusi nyt ole latautunut vääränapaiseksi
(eli plus ja miinus vaihtanut paikkaa)

tapiovuorent

Hy; vä että saat oikean säätimen.
Kuten konenikkari mainitsi , niin samaa liitinmallia käytetään yleisesti , kytkennät vaan pokkeaa.
Noin eleiseen tietoon , ainakin näissä 4-piikkisissä , jos tietää vaihtovirran (staattorilta) ja plus ja maa tulot , niin johtoliittimien paikkaa voi vaihtaa . Vaatii pienen "liusketyökalun " jolla lukituskynnet saa auki.
Tietysti edellyttää myös tiedon jännitesäätimen kytkennän : staattorilta tulevat ja + ja maa.