Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin lukitsin Sym Jet 50 (2006)

Aloittaja Ristojk28, 31.07.18 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

Ristojk28

Eipä taida olla olemassakaan käyttöoppaassa mainitaan joku universal holder mutta jotain outoa tuossa nyt on.
https://aijaa.com/FIU0an
Eihän tuo onnistu jos pidän takavarista kiinni pitäisikö hihnan estää etuvarin pyöriminen, what?
Onko juuri pakko ostaa pulttipyssy? Ok en tiedä skoottereista paljoakaan vasta ostin tuon syminkin.
Neuvokaa jotain.

vanadoo

Etuvariaaattoriin on olemassa oma lukitustyökalunsa.
https://www.google.fi/search?q=etuvariaattorin+lukitsin&rlz=1C1NHXL_fiFI777FI777&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi5x9L8kcrcAhUHKVAKHaSvBUkQ_AUICygC&biw=1536&bih=760
Takavarin olen avannut ja sulkenut asettamalla lenkkiavaimen mutteriin, pitänyt varia toisella kädellä kiinni ja pamauttanut metallitangolla lenkkiavaimen päähän, mutterin avaamis-tai sulkemissuuntaan (köyhän miehen pulttipyssy)  :)

Ristojk28

Onhan noita lukitsimia sattumalta ei kuitenkaan minun red deviliin.
Olen penkonut koko netin läpi.

Samppa

Kuvan lukisintyökalua löytyy yleismallisena.Toki on olemassa myös merkkikohtaisia, mutta nämä ovat usein salpoja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

joni_k

jos löytyy kompura ja pulttipyssy, aukeaa ilman mitään ylimääräsiä systeemeitä. itellä on noi edellä mainitut osat. helpompi käyttää niitä ja saa sitten oikeampaan momenttiin kiinni.

Ristojk28

Mitäpä mieltä sähköisestä pulttipyssystä?
Minkälaiset tehot pitäisi olla ja itsehän en ole koskaan edes pitänyt kädessä pulttipyssyä.

Coastside

Noilla kyllä avaa muttei luotettavasti kiinnitä koska halvoissa ei ole momentin säätöä.

Kampiakselin lukituksen tekee melko helposti jos on tappi-kolo lukitus. Vaneriin sopivat ruuvit ja sahaa kannat pois tai viilaa sopiviksi. Iskutyökalun tekee hylsyn jatkosta ja jäykästä vääntimestä. Tukee jatkovarren ja lyö varteen vasaralla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Ristojk28

Puren sen kohta hampailla irti  :)
Varmaan löydän huoltamon jossa huolto, antavat minun rassata pihalla ja avaamaan ja kiinnittämään yhden per:leen pultin.
Kiitän neuvoista mutta yritän päästä helpolla ettei tarvitse alkaa tekemään jotain ihme virityksiä.

tapiovuorent

Hampaillakin voi tietysti yrittää , mutta itse en kyllä moiseen hommaan ryhtyisi.
Ostin aikoinaan Puuilosta "sähköpulttipyssyn" , jolle ilmoitetaan vääntömomentti max. 400nm. Olen käyttänyt sitä skoottereiden  ja autonrenkaiden pulttien avaukseen , ja aina on irronnut. Ainoa mopon mutteri ( joitain kertoja) on hyvin kiinni ruostunut takarenkaan mutteri , jota on pitänyt vääntää pitkällä jatkovarrella.
Ainakin Biltemassa on vastaava kone , jolle ilmoitetaan 450 nm.Hintaan 42,90 €.
P.s. Enemmän tuossa sähköisessä on vääntöä , kuin omassa paineilmapyssyssäni , vaikka iso kompressori onkin. Onhan noita paineilmakäyttöisiäkin ,tietysti eri tehoisia. Minun on aika vanha versio.

Kulkukoira

Minulla on tuo Bilteman "sähkövärkki" ja ainakin Keewayn & Kymcon varit aina auenneet.
| Tuusula | Aivan "pihalla" jo vuodesta 1952 |
| Keeway Zahara 50 - 4-T - 2022|

Samppa

Olisi tietysti hyvä, että sen saisi myös kiinni kohtuu lähelle oikeaa momenttia.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tapiovuorent

Näissä halvoissa " pyssyissähän" sitä momentinsäätöä ei ole. En kyllä tiedä onko kalleimmissa , ja jos on niin , miten tarkka se sitten on.
Itse en kyllä konetta käytä etu ja takavariaaattorin , tai magneeton muttereihin kiristyksiin. Jo aiemmin ostin kahdenkympin momenttiavaimen. Silloin pitää tietysti olla joku asiallinen lukitustyökalu ,että homma onnistuu.Esim. kiinalaisissa ohjearvo noille muttereille on 44 nm.
Eiköhän n.40-55 nm. yleisohjeena pitäisi riittää.
Pulttipyssyä käytettäessä , momentti jää kyllä arvailun varaan. Epäilen , että useimmin kierretään liian tiukkaan.

Pitääkin seuraavan kerran kokeilla pulttipyssyä "käsituntumalla" , ja sitten kokeilla momenttiavaimella , mihin kireyteen meni.
Todennäköisesti useamman kokeilun ja eri skoottereiden kohdalla momenttilukemat on aina poikkeavat.