Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuulisuoja

Aloittaja Jamppa, 27.02.09 - klo:20:45

« edellinen - seuraava »

Coastside

Tuulitunneleita ei tarvittaisikaan jos asia ei oli tekniikan alan vaikeimpi ja monimutkaisempia. Kalat ja linnut kelpaavat malliesimerkiksi pienestä virtausvastuksesta ja kun miettii skootterin muotoilua niitä jäljitellen, päätyy muihin ratkaisuihin. Tehtaat muuten käyttävät hirmurahoja katteiden mallin hiomiseen joten harrastajatasolla saatu mikään muutos on aika hyvä tulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

Koska kukaan ei suostunut ottamaan vastuuta, tilasin yleis mallin tuulisuojan omaan,kerron tulokset kun olen sen testannut.

kekra

Mopossa ei  tuulisuoja varmaankaan lisää yhtään vauhtia, oli se sitten millainen tahansa. Liikutaan niin pienissä nopeuksissa jossa tuulenvastuksella ei ole niin suurta vaikutusta. Mutta jossain 150cc moottoripyörässä saattaa hyvinkin lisätä. Tuulisuojanhan ei tarvitse olla kummoinen, ihan matala korokekin riittää kovemmissa vauhdeissa heittämään tuulen kuljettajan ylitse/sivulle ja näin läpäistään tuulta paremmin ja nopeuskin kasvaa.

Mulla on tosin mopossakin sellainen pieni spoileri mittariston edessä jonka tarkoitus on kaiketi toimia tuulen halkaisijana mutta tokkopa tuolla saa yhtään enempää huippunopeutta, taitaa olla enemmänkin ulkonäöllinen seikka..

openflow

No jos kerran perusteluita kaivataan ,niin tässä lyhyesti.

Mittariston yläpuolelta ilmanvastuksen aiheuttaa ihminen. Yläkropan ilmanvastuskerroin ~1. Kuvassa olevan tuulisuojan ilmavastuskerroin on varmasti tätä pienempi ,ehkäpä jopa puolet pienempi.

Kokonaisvaikutus riippuu kuinka yläkroppa mahtuu suojan taakse. Jos kuljettaja on niin lyhyt ,että vain kypärä ylittää mitariston , tuulisuoja todennäköisesti lisää ilmanvastusta. Jos suoja on likimain hartioden levyinen ja korkeus ei mene paljoakaan pään yläpuolelle -->ilmanvastus melko varmasti pienenee.

Kypärän ilmanvastuskerroin <0.5. Joten se voi ylittää tuulisuojan jonkin verran.

Lyhyesti:
Kuvasta päätellen suoja ei kasvata skootterin etu pinta-alaa ja koska sen ilmanvastus kerroin on pienempi kun ihmisen yläkropalla --> nopeus kasvaa. käytänössä vaikutus on hyvin pieni 0-2 km/t tjs ~60 vauhdissa.

Ehkä ei olisi pitänyt mainita ,että se lisää nopeutta. Pointti on siinä ,että ei tarvitse olla huolissaan syökö kuvan kaltainen tuulisuoja skootterin vähäisistäkin voimavaroista ne viimeiset. Ei syö ,ellei tuulisuoja ole ylisuuri kuljettajan yläkroppaan nähden. Tuuliherkkyydestä en sitten osaa sanoa mitään. MIkään nopeutta lisäävä viri-osa tuulisuoja ei ole :D

karkulainen

Ellei ole järkyttävän kokonen ja toimi purjeena. :D

On niitäkin ylisuuria tuulisuojia tullut nähtyä vrt. kujettajaan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Jamppa

Minulle päällimmäinen syy hommata tuulisuoja oli, että se vähentää kylmän tunnetta kun viima ei käy yläkroppaan. Myös sateella siitä on luultavasti hyötyä.

Lainaus käyttäjältä: bouttisKoska kukaan ei suostunut ottamaan vastuuta, tilasin yleis mallin tuulisuojan omaan,kerron tulokset kun olen sen testannut.
Saanko kysyä millaisen tuulisuojan tilasit (olisiko linkkiä) ja paljonko kustansi? Kerrohan sitten myös millainen oli asentaa ja miten tukeva se on.

Coastside

Huomioita kuvan suojasta.
Ei suojaa käsiä
Yläreunan muoto viittaa pyörteilyn mahdollisuuteen kypärän helman tienoilla, kuskin koosta riippuen. Korkeuden säätömahdollisuus siten tärkeää.

Poistin jokusen viestin jotka eivät palvelleet asiaa tai tyyli hipoi tyylittömyyttä.

Coastside

http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.html

Siinä virtaviivaisuuteen pyrkineitä ajokkiviritelmiä eri vuosikymmeniltä. Käyttöarvo kauppakassina on pieni.

bouttis

Hauskoja näöltää  ;D Kuinka monella on muuten tuulisuoja skootterissaan?

Samppa

Eipä taida olla kuin parilla foorumilaisella ja muutenkin ovat Suomessa pienoisia harvinaisuuksia. Kyllähän hyvällä tuulisuojalla ajomukavuutta saa lisää tyypillisissä kesäkeleissäkin (vettä sataa ja kylmä on). Ilmanvastus ja mahdollinen aerodynaaminen epästabiilius, tai ainakin tuuliherkkyys tulee toki ottaa huomioon jopa isommissa skoottereissa. Tuulisuojiakin on erilaisia ja ainakin voisi olettaa että siihen omaan merkkiin suunnitellut suojat ovat suunniteltu juuri oman merkin ehdoilla. Tuskin näitä kuitenkaan missään tuulitunneleissa juurikaan testataan.

Ovat Euroopassa yleisiä, mutta esim. Italiassa varmasti syynä on se, että skootterilla mennään töihin puku päällä kelissä kuin kelissä (tuollahan on myös nuo sadesuojat jalkojen päälle, joita en täällä ole nähnyt ensimmäistäkään). Suomessahan voi aina ottaa auton.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Olen mietiskellyt aloittaa kokeilun missä etsin sopivaa mitoitusta tuohon peruskiinamalliin (Filly), joka voi sopia useisiin muihinkin.
En käytä kokeissa polykarbonaattia vaan halvempia materiaaleja. Pahvikin käy. Asia auttaa joko sopivan mallin etsintää markkinoilta tai sellaisen valmistamistakin jos into riittää.

Minulla on tapana saada ideoita ja lopputulos voi olla yllättäväkin.

A_sentaja

Ei niitä savossakaa oikein näe, Tosin yhden vanhan kalamiehen skootterissa on pleksi, olen vastaan muutaman kerran ajanut ja katsellut sen menoa. Luulen, ettei nuoriso oikein miellä sitä miksikään tuningosaksi... :) Ennen muinoin täälläkin melkein joka pappatunassa oli se iso suoja, silloin se oli kova sana, ajalla jolloin harvalla oli autoon varaa...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jalat

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 02.03.09 - klo:17:25tuollahan on myös nuo sadesuojat jalkojen päälle, joita en täällä ole nähnyt ensimmäistäkään.

Samaa itse katselin Milanossa viime kesänä. Joka skootterissa joka oli parkissa, oli jalkasuoja penkin päällä suojaamassa penkkiä sateelta. Ja kun ihmiset ajoivat, niin sama suoja oli polvien päällä. Ihme ettei suomessa myydä noita. Toisaalta... Täällä vedetään tuulipuvun housut päälle jos on kosteaa.

Koitin italiassa kaupoissa jopa katsella tuollaista suojaa, mutten tietenkään löytänyt.

bouttis

Tänään testattu tuulisuoja ja ei ollenkaan hyvä,vauti tippu vastatuuleen isollatiellä, myötätuuleen nousi jopa 5kmh, rekka kun paino ohi oli viedä mennessään,todella vaarallista! Ei kun pois ja myyntiin  :-[ Ainut hyvä puoli oli että pysty ajaan visiiri ylhällä ja oli lämpimämpää katteen suojassa, vaikka pikkusen joutu kyyristyyn et pääsi piiloon,kun oon niin pitkä.