Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan skootterin alustan parantaminen

Aloittaja Meisselix, 12.06.16 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

Meisselix

Onko kenelläkään kokemuksia etu- ja takajousituksen parantamisesta? Itselläni nuo on teknisesti kunnossa, mutta.. kun alamäkeen 60 km/h vahingossa ajaa heittoon niin hyvä kun ei pyörän selästä lennä :D Ainakin tuossa Solifer XTR50 skodessa on suoraan sanottuna ala-arvoinen alusta.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

kani

Onko siinä tupla iskarit? Levyjarrullisiin saa sellaisen toisen iskarin laitettua toiselle puolelle. Varmaan etupumputkib vaihdettua.

jwalk

Onhan noita tullut parannettua. Entiseen Soliferiin ostin ihan uudet etupumput, vaihdoin kunnon öljyt ja laitoin sitä 0,2dl enempi. Vähän tuli jäykemmioksi ja alkoivat vaimentamaankin.
Taaksehan on tarjolla kaikenlaisia tarvikeiskareita.

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: kani - 12.06.16 - klo:15:39
Onko siinä tupla iskarit? Levyjarrullisiin saa sellaisen toisen iskarin laitettua toiselle puolelle. Varmaan etupumputkib vaihdettua.

Joo takana on molemmilla puolilla. Eteen levyjarrun puolelle on hankala vaihtaa kun jarrupaketti pitäis pysyä samassa paikassa, mutta toisen puolen voi tuunata, hyvä idea!

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 12.06.16 - klo:18:00
Entiseen Soliferiin ostin ihan uudet etupumput, vaihdoin kunnon öljyt ja laitoin sitä 0,2dl enempi. Vähän tuli jäykemmioksi ja alkoivat vaimentamaankin.
Taaksehan on tarjolla kaikenlaisia tarvikeiskareita.

Tarkoitatko jotain iskariöljyä? Joo taakse löytyy ebaysta 70-80 eurolla pari jotain PNY merkkisenä. Tiedä sitten laatua, mutta varmaan nuo orkkikset hakkaa mennentullen kun saa ilmaakin lisättyä.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 12.06.16 - klo:20:51
kun saa ilmaakin lisättyä.
Ei niihin ilmaa kuulu laittaa, vaikka normi auton rengasventtiili olisikin. Niihin kuuluu typpikaasua pistää. Paineilma sisältää ilmankosteutta ja vesi ruostuttaa.
https://youtu.be/0aP_CoZyHf8

Kinkin iskareitakin pystyy jonkin verran kyllä muokkaamaan, vaikka niissä ei vaihdettavia chimmejä olekaan. Ensimmäinen vaihe on ymmärtää iskarin toimintaperiaate. Siihen käy aika hyvin esim vaikka Tiittasen vanha opus. Tuosta voi latailla - http://www.mediafire.com/download/4i1zjehymyi/Tiittanen+Motocross+Mekaanikon+K%C3%A4sikirja.pdf
(iästään huolimatta muutes edelleen vaan paras kotimaankielinen kirja 2T moottorin virittämisestä. Mikäli se kiinnostaa on tuo kirja ensimmäisten suositeltavien joukossa.)

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 12.06.16 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 12.06.16 - klo:20:51
kun saa ilmaakin lisättyä.
Ei niihin ilmaa kuulu laittaa, vaikka normi auton rengasventtiili olisikin. Niihin kuuluu typpikaasua pistää. Paineilma sisältää ilmankosteutta ja vesi ruostuttaa.
https://youtu.be/0aP_CoZyHf8

Kiitos tiedosta, olisin pumpannut kuten maastopyörän keulaan ilmaa :)

Ompa selkokielinen opus ja huokuu vahvaa experimentaalista varmuutta. Tuosta Tiittasesta ei olisi tullut poliitikkoa, puhuu liian suoraan faktoja :D Kiitos linkistä!

Coastside

Alkupään tuontierissä oli lussuja keuloja. Peräpäät on aika kovia ja vaimennuksen hoitaa raskas moottori. Itsellä on nyt kohtuu hyvä jousitus hankittuani toisen keulan. Ne keulat joissa akseli on putken keskilinjalla antavat vakaamman ajon mutta epäherkemmän ohjauksen. En saanut vikuroimaan edes kuulalaakerisoralla. Talvella hieno piirre. Keulaputkia on ainakin kahta paksuutta millin erolla, jos aikoo hankkia toisen. Keulan ja pyörän ja jarrun sovituksen voi tehdä jarrun mukaan. Pyörä akselipultilla keulaan ja jarrusatula paikoilleen.  Mittaa tarvittavien väliholkkien mitat vaikkapa vuolemalla puisenkiilan joista mittaa holkin piduudet. Itse tein vielä satulan kiinnityksestä väljän jottei hankaa levyyn. Jarru ei keskity vaikka liukuholkeilla on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meisselix

Mullakin on uus keula ostettunna. Näyttää olevan keskilinjalla akseli. Täytyy tehdä jwalkin muuvi ja laittaa laadukkaat öljyt sisään etupäähän ja ostaa taakse ne typpitäytteiset.

jwalk

Ota huomioon, että jotkut iskarit on aika paksuja, että kanssa mahtuu. Myöskin kun laittaa singleksi tarkoitetun iskarin tuplana, niin voipi tulla aika kivireki.
Niin vähän kävi mulle, esijännityksen laitto liki nollaan (vaatii jousen puristimen, että pääsee käsiksi mutteriin) teki siedettävän. Aikamoisen jämäkkä on vieläkin, mutta kantaapahan kuormaa...

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 13.06.16 - klo:06:37
Ota huomioon, että jotkut iskarit on aika paksuja, että kanssa mahtuu. Myöskin kun laittaa singleksi tarkoitetun iskarin tuplana, niin voipi tulla aika kivireki.

Hyvä huomio :) Skootterikiimassa kun ostelee ei tule välttämättä tarkistettua kaikkia detaljia.

jwalk

Nuo on aikas hyvät: https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_263/products_id/27870
Mulla oli SFR:ssä tommonen. Löysin asento aika pehmonen, mulla olikin se jäykimmällä säädöllä. Tuplana ja löysimmällä varmaan aikas hyvät.
Nuokin on originaaleja läskimmät, jos vähänkin huonot puslat, niin tuppaa tulemaan renkaan sivuun uraa, niinku mulle kävikin.
Noita Saman sivun RMS iskareita en varauksetta voi suositella. Ostin semmoset ja melkosen jäykät ilman modaamista.

jwalk

Niin niistä etuiskareiden öljyistä,,,Tuota laitoin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/593006/MP-Valvoline-Fork-Oil-10-1L
Lirutin emännältä pöllittyyn mittaan vanhat, olisko tullut 0,6dl (?), en nyt ihan varmuudella muista, mutta laitoin sen 0,2 dl enempi uutta.
Iskarit siirtyivät sitten Soliferista Helkamaan. Hiukan lyhyemmät oli ku Helkaman omat, mutta muuten sopi heittämällä.

Meisselix

Kiitoksia jwalkille! laitoin iskarit saman tien kirjanmerkkeihin ja seuraavan kerran kun jykylässä käyn otan motonetista öljyt. Eiköhän noilla konsteilla saa parannettua tuota katiskaa sen verran ettei ihan ekana vuonna itseään tapa.. :D

jwalk

Noduoda, minä tässä kerron omista kokemuksista vain, en niistä mitkä olisivat ehkä parhaat säädöt..Mutta, ainakin minun kaksi kiinanskoboa tulivat paaljon paremmiksi ajaa, siis minun mielestäni.
Huomaamatta mentiin mutkiin ihan eri nopeuksilla.
Kuten mainittin, kantsii tsekata ne moottorin puslatkin, tai oikiammin vaihtaa samantien, tuonkin ikäiseen mopoon. Ne niin salakavalasti väljenee ja ajo menee veltoksi. Uudet kun lyö kiinni, niin yllättyy. http://www.gy6-motor.de/05-12-BUSHFR-RUBBER-GY6-139QMA-139QMB-engine

-Zone-

Allekirjoitan minäkin nuo koneen puslat. Melko lyhytikäisiä ovat. Siinä määrin, että olen harkinnut tehdä niiden tilalle neulalaakerit.