Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian cdi pureskelua

Aloittaja makeeee_, 12.03.16 - klo:14:08

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: samijkl - 28.05.16 - klo:02:52
Voiskos joku vääntää ihan rautalangasta et miten tuo kahd3n cdin kytkentä rakennetaan.
Eli millasen releen ja napin tarvitsen?
Katkonko nykyisestä johtosarjasta cdi liittimet irti ja tinaan kaksi liitintä takaisin?
Ja se releen kytkentäkin on vähän hakusessa?

Toimiskohan tommonen

Klubiaskin kanteen piirtelin  ::)
Diodi napojen 85 ja 86 välissä on tärkeä, ilman sitä releestä saattaa tulla summeri.

Myös lähtöihin 87 ja 87a voisi pistää päästösuuntaisen ns. erotusdiodin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

makeeee_

samijkl

Eli tuossa kytketään cdi boksien plussat releen kautta?
Ja millasiahan diodeita siihen tarviis? Tinaankos mä sen diodin niiden releen napojen väliin?
Pikkasen on nää sähköjutut vieraita, jos ette jo huomannu.

makeeee_

Hoksasin tuon kuvan vasta nyt.
Mulla on oma rele pitopiirille ja siitä haarotin rinnalle toisen releen maajohtojen "vaihtajalle". Ja laita cdin maajohot kulkemaan releen kautta. Loput cdin johot haarotat "vakio" cdiltä. Osta semmonen rele jossa on se diodi sisällä valmiina.
Ei näitä tekemättä opi.

samijkl

Kiitokset.
Eiköhän se tästä, ehkä. Pitää alkaa etsimään relettä ja cdin liittimiä, nappi löytynee helposti.

Meisselix

Tuli sellanen mieleen,että kannatttaa varmistua onko AC vai DC cdi. Jos AC cdi, diodit pitää jättää pois 87 ja 87a lähdöistä, muuten AC jännitesyötöstä jää toinen puolijakso kokonaan tulematta.

Tuo on hyvä tapa vaihtaa boksit, pitäis vaan vaihtokytkin saada hyvään paikkaan ettei ota silmään ja kuitenkin helppo ja nopea käyttää.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

makeeee_

Mulla on Itellä Ac boksi ja ilman diodeja on toiminut.
Ja jos teet tuon kuvan mukaan mikä on tuolla ylempänä, huomaat että kyseessä on vain painonappi. Eli kun painat palautuu takaisin. Mulla nappi on ihan pienen pieni, saa kätevästi piiloon.

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: makeeee_ - 30.05.16 - klo:09:58
Ja jos teet tuon kuvan mukaan mikä on tuolla ylempänä, huomaat että kyseessä on vain painonappi.
Itse ajattelin lukittuvaa painonappia tai keinu/liuku nappia lähinnä ratsia tyyppiseen tilanteeseen :D Vaikka voihan sitä toisaalta sanoa poliisisedälle että muista pitää tuo punanen nappi pohjassa kun kokeilet.. :)
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

makeeee_

Siis tuossa kytkennässä kun nappia painaa rele jää vetäneeksi. Ja kun heräte katkaistaan(esim kun virta sammutetaan avaimesta), rele napsahtaa takaisin.

Meisselix

No niimpä tosiaan on. Kela on omaan lähtöönsä kytketty. Toisaalta jos ratsiassa mopedi on sammutettuna ja poliisisetä sen käynnistää lähteäkseen testilenkille nappulaa pitäisi pystyä huomaamattomasti painamaan :)

edit: Sekin on tuossa otettu huomioon. Oletuksena hidas päällä! loistava kytkentä, yksinkertainen ja toimiva.

makeeee_

Kytkee sillai että lepo asennossa on rajoitetun boksin kautta ja kun nappia painaa niin vaihtaa rajoittamattomaan. Ja kun sammuttaa niin rele vaihtaa takaisin rajoitettuun.

konenikkari

Mitään tietoa ei ole minulla ko. kytkennän toimivuudesta, käytännössä, kunhan piirtelin
Ja totta, jos AC syttylaitteisto, vaatii sen toisenkin releen.
Itselläni on vaan niiín pitkä ja löysä kaasuvaijeri, ettei oikeinkaan lujasti pääse  ::)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Meisselix

Tuossa pohdiskelin dualboxin kytkentää. Tämän piirin innoittamana ajattelin toteuttaa aktivoinnin käyttäen skootterin omia kytkimiä. Noihin kolmeen sisääntuloon voisi liittää minkä tahansa alle 20v jännitteen ja kun kaikki 3 käyvät yhtäaikaa päällä rele jää vetäneeksi kunnes virta katkaistaan virtalukosta.

makeeee_

Itselläkin on käynyt mielessä jos kytkisi jonkun logiikan omaan kulkineeseen. Esim Siemensin Logo!. Sillä saisi tehtyä jos minkälaista kytkentää.

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: makeeee_ - 30.05.16 - klo:15:23
Itselläkin on käynyt mielessä jos kytkisi jonkun logiikan omaan kulkineeseen. Esim Siemensin Logo!. Sillä saisi tehtyä jos minkälaista kytkentää.
:-D No sillähän sais tehtyä vaikka mitä. Pitäis järkätä vaan 24v syöttö boost hakkurilla.