Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

xx851z

Itse olen ajanut Kymcolla erilaisilla öljyillä, on ollut 15w40 Delvac MX, Teboil Super Bike 15w50, syyspuolella Mobil Peak Power 5w50, nyt sisällä Helix 5w40. Kesäkuumalla kaasu auki ajettaessa nämä on aikamoisia öljykeittimiä, komeasti yli 110 astetta oli öljyn lämpö kun kerran oli mittari paikallaan. Mekaaniset äänet kovenee ohuilla öljyillä. Kinkit on kuulalaakeroituja koneita, Partanen puhuu liukulaakeroiduista Vespoista. Kuulalaakeroidussa ei ole paljoa öljynpaineita.
Kinukissa tärkeämpää kuin merkki tai tarkka viskositeetti on lyhyt vaihtoväli ja se, ettei kone pääse pääse käymään kuivana. Kannattaa käyttää sellaista öljyä joka pysyy koneessa, karstoittuminen on kinkeissä pahasta, venttiilit alkavat vuotaa ja kantaa jos öljyä palaa paljon.
Näillä on menty yli 11000 km ja vielä toimii, olen ajellut pitkiäkin siivuja ja aina WOT.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Rific

Vaihdoin kymcoon motoxin 10w-40 (API SG) osasynteettiset 5w-40 (API SN) täyssynteettisten tilalle, motonetin heräteostoksena 7,90e / litra. Tuo valvolinen 5w-40 juoksi koneesta ulos kuin vesi, todella ohutta lirua oli. Selvä ero käyntiäänessä, käy nyt kuin ompelukone ja venttiilit tikittää maltillisesti, vaikka olen säätänyt ne kevyen tiukkaan 0,1mm liuskalla.

Jännää infoa muuten API SN/SM taaksepäin sopivuudesta: http://www.aa1car.com/library/api_motor_oil_classifications.htm
Sieltä suoraan lainattu "New Motor Oils Are Bad for Older Engines with Flat Tappet Camshafts" pistää miettimään. Johtuu siitä että uudemissa öljyissä ei ole enää juurikaan sinkki dialkyylimagnesium ditiofosfaattia, joka toimii "naarmuuntumisen estona". Tuota on minimoitu sen takia että jos moottori sattuu polttamaan öljyä sen aiheuttamat kaasut vahingoittaa katalysaattoria.

Joten tästä lähin aion käyttää ainoastaan valmistajan suosittelemaa öljyä API-luokituksen osalta.

Coastside

Tuo nokkavaurio näyttää enemmän öljyn niukkuuden ja kuumenemisen aiheuttamalta ja skoottereissa ei ole työntötankoja. Kuvan nokkien kärjet ovat kiiltävät, muuten jonkin karstan peitossa. Se olisi pettänyt kärjistä jos voitelu olisi pintapaineesta mennyt. Kiinalaisissa on hyvä kannen voitelu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

yamaha

Itse käytän moottoripyörä öljyjä.stormilta ostin 10W40 öljyä. Noissahan on lisäaineita kytkimille,joita skoottereissa ei ole.vakio pytyssä jolla ajettu melkeen 8000km,näkyi sylinterissä koko putken matkalta selvästi hoonaus jäljet.männän jälkeä imu puolelta lukuun ottamatta.

Vespister

Moottoripyöräöljyjen erilainen lisäaineistus autoöljyihin verrattuna on enemmänkin sitä, että niistä PUUTTUU kitkaa vähentäviä aineita. Märkäkytkin kun alkaa luistamaan autoöljyillä.

Toki varsinkin ilmajäähdytteinen moottoripyörän kone käy nopeammin ja kuumempana kuin auton moottori, joten jotain hienosäätöeroja öljyissä on muutenkin. Mutta ilma/öljy - jäähdytteisissä BMW:n boksereissa esimerkiksi voi vallan mainiosti käyttää autoöljyjä, koska bokserissa on kuivakytkin.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 09.04.16 - klo:11:54
Moottoripyöräöljyjen erilainen lisäaineistus autoöljyihin verrattuna on enemmänkin sitä, että niistä PUUTTUU kitkaa vähentäviä aineita. Märkäkytkin kun alkaa luistamaan autoöljyillä.

Toki varsinkin ilmajäähdytteinen moottoripyörän kone käy nopeammin ja kuumempana kuin auton moottori, joten jotain hienosäätöeroja öljyissä on muutenkin. Mutta ilma/öljy - jäähdytteisissä BMW:n boksereissa esimerkiksi voi vallan mainiosti käyttää autoöljyjä, koska bokserissa on kuivakytkin.

Ei se silti niin yksiselitteistä ole etteikö autoöljyjä voisi ollenkaan käyttää mopottimissa. Minä ajoin aikanaan 60 tkm GPZ Kawalla ja suurimman osan aikaa koneessa oli Mobil 1:stä öljynä. Kytkimelle ei koskaan tarvinnut tehdä mitään.

joni_k

ite ajoin pitkään moottoripyörä öljyllä mutta mitään hyötyä en kyllä kinukeissa huomannu. yhtä hyvin kulkee auton öljyillä ja tulee halvemmaksi..  ;D kunha tosiaan vaihtelee tiuhaan ja tsekkaa että öljyä on tarpeeksi.

Vespister

Jos Kawa oli kevyellä käytöllä, niin autoöljy on ollut ihan riittävä.
Kytkimen lisäksi toinen ongelmakohta on moottoripyörän vaihteisto, siellähän pyörii se yksi ja sama moottoriöljy.
Auto on raskaampi ja sen vaihteisto vaatii puristuskestävää paksua öljyä. Moottoripyörän vaihdelaatikossa voi autoöljy kuten Mobil 1 puristua liian ohueksi kerrokseksi hammasrattaiden välissä, mikäli prätkää kuormitetaan rajusti.

yamaha

Itse kytän 10w40 stormilta ostin hintaa en tsekannut yli kympin varmaan litra.hieman tänään öljyä lisäsin oli puolessa välissä tikkua,sylinterin vaihto varmaan aluksi kuluttaa öljyä.ei ainakaan savuta joten ei kulutus hirmusta ole.

Coastside

https://youtu.be/tYkg0oDUXs8

Miksi synteettinen on parempi. Sen perusseos on hyvä ilman kuluvia lisäaineita.

Jack

Tuli laitettua 5W40 synteettiset kun tokanni oli tajouksessa 20€ 4litran purkki.
Tuntuu baotian 4t kiinakone käyvän paremmin kuin 10W40 teboilin mineraaleilla.

joni_k

tänään tuli ostettua belco merkkistä öljyä kärkkäiseltä. 13e 4L .5w40. saa luvan kiinalaiselle kelvata.. no tuskin motoxia huonompaa on ;D tällä tahdilla kun parin viikon välein saa vaihdella.

joni_k

Tein tossa empiiristä tutkimusta miten öljyn kierto on moottorissa toteutettu.kaikki on olettanut että öljy kiertäisi sen kupin sisälle mutta se onkin juuri päin vastoin missä mun mielestä ei oo kyl järkeä ;D siis moottorin itse aiheuttama paine ruuttaa öljyt sen sihdin läpi ylöspäin ja  ylhäällä menee kanava öljypumpulle josta pumpun ratas pumppaa sen yläkertaan. Eli se suodattimen kuppi ei kerää yhtään mitään niinku sisälle vaan muju jää joko siihen kiinni ulkopuolelle taikka tippuu sen  ison korkin sisälle.

Coastside

Empiirisesti todettu asia. Minun skodesta meni huohotus tukkoon. Paine kiersi korkin auki ja öljyt takarenkaalle. Onneksi oli talvi ja öljyä jäi tilkka voiteluunkin.

Sepi6

Tässä öljy asiassa kannatas myös miettiä laakerointia, mopossa on seka laakerointi eli rulla/kuulalaakereita ja liukulaakereita. Autoissa yleensä vain liukulaakereita ja ne tykkää ohkasemmasta öljystä. Ihan sinne 0W tai 5W viskositeettia ei suositella, 10W on suurimmassa osassa suositus.
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.