Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kannattaako vaihtaa nyt syksyllä?

Aloittaja Eki-58, 30.09.15 - klo:23:49

« edellinen - seuraava »

Eki-58

Hei!

Olen täällä nyt ensimmäistä kertaa, mutta en takuulla viimeistä...

Kysyisin teiltä, jotka olette ostelleet ja myyneet skoottereitanne, kannattaako vaihto tehdä nyt syksyllä vai vasta keväällä? Minulla on sellainen moposkootteri, Vespa LX, ja muutaman kesän sillä ajeltuani olen päättänyt vaihtaa sen isompaan. Kiikarissa on tuo 300ie Super ABS. Myyjä tietysti sanoi heti, että hän tekee hyvän syystarjouksen. Tarjoaa 2010 moposta 1250€ vaihdossa.  Sama myyjä sanoisi todennäköisesti ensi keväänä tekevänsä hyvän kevättarjouksen.

Eli siis lyhyesti: Luuletteko minun saavan nyt mopostani paremman hyvityksen vaihdossa, kuin ensi keväänä? Kilometrithän eivät talvella lisäänny, mutta malli vanhenee...

Kysymyksessä on siis vaihto uuteen, jonka malli tietysti myös vanhenee.

Vaihdanko nyt vai ensi keväänä? Venehän esimerkiksi kannattaa myydä aina keväällä ja uuden saa edullisimmin syksyllä. Toimiiko tämä myös skoottereilla?

Eki-58

pugt200

Jos vaihdat mopon liikkeessä, voit saada uuden GTS:n nyt hieman edullisemmin. Keväällä mopo menee paremmin kaupaksi suoraan, juu. Tosin onnistuu se myynti talvellakin. Itse sain prätkän kaupaksi päivää ennen jouluaattoa. Toisaalta keväällä on taas uudet mallit myynnissä...

A_sentaja

Ja uusissa malleissa ei edelliseen ole muuta eroa, kuin hienommat teippaukset...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki-58

No niin. Vastausten taso oli sitä, mitä odotinkin...
Kirjoitin tänään vaihtopaperit vanhasta LX-moposta uuteen gts-300ie:hen. Nyt on ABS ja ASR-luistonesto. En tiedä, hyödynkö muuta, mutta vakuutusta hakiessa nuo ovat plussaa. Voihan se olla, että ensi keväänä saa tämän vuoden mallia vähän halvemmalla, mutta onnistuihan myyjä sellaisen illuusion minulle luomaan, että olen tyytyväinen. Sain siihen perushintaan uuden väriin sopivan Vespa-kypärän ja sellaisen matalan tummennetun tuulisuojan.

Ehkä tämä n. 400€  näennäinen voitto tuntuu keväällä pieneltä, jos skoden hinta putoaa yli 400€, mutta toisaalta olen kantanut korteni kekoon kotimaisen yrittäjän hyvinvoinnin taatakseni.

Odotan todella, että saan uuden Vespan alleni jo ensio viikolla!

Eki

Partanen

Vespamallit vaihtuu sen verran verkkaiseen tahtiin, ettei haittaa yhtään jos ostaa syksyllä uuden Vespan. Keväällä taas muutenkin kauppa käy, vaikka ei ihan yhtä "tiukkoja" tarjouksia tekisikään.

Uskon vilpittömästi, ettet mitään suihkua ota, vaikka jo nyt syksyllä vaihdoit. Varmasti kauppiaat yrittää tehdä kauppoja parhaansa mukaan näinä vaikeina aikoina, vuodenajasta riippumatta.

Toivotan onnea uuden hankinnan johdosta. Hyvä valinta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Lyhytjännitteisyys maksaa tai sitten ei. Nätisti liikkeessä odottavan laitteen hinta on poikkeuksetta suurempi mitä yksityiseltä ostaessa tai vaikka eestistä uuden hakemalla. Kauppiaan tukeminen on tietysti hyvä jos pulju on enää elinkykyinen ja palveluhaluinen. Kauppojen osaamistaso hiipuu kun ihmiset asioi netissä ja hakee tietonsa sieltä. Se on kaikkien etu lopulta sivistystason kohotessa. Olen kauppiaina nähnyt sellaisia vilperttejä ettei ihailtavia tule siltä suunnalta enää etsittyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Yksityiseltä tai eestistä voi olla paha ostella uutta peliä. Yksityinen harvoin voi tarjota rahoitusta, ja eestistä tuodessa voi ne verotushommat viedä sen hyödyn. Taikka aika harvoin taidetaan tuoda eestistä uusia ajoneuvoja, niitä jotka eivät ole mopoja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Onnea Eki-58:lle hienon hankinnan johdosta!

Vespa 300 on minun mielessäni skootterien aatelia. Toki on muitakin kiinnostavia laitteita, mutta Vespan kauneus on ainakin minulle merkittävä valintaperuste.
Jonkinmoisessa skootterikuumeessa olen itsekin tällä hetkellä. Onneksi ei ole säilytystilaa, joten eipä tule kauppoihin lähdettyä.

pugt200

Kotimaista yrittäjää on hyvä tukea. Muuten on lähdettävä sinne Eestiin lopullisesti kun täällä ei enää myydä muuta kuin laivalippuja Tallinnaan. Sv..ddu, että ottaa päähän tuo virolaisten verokiertäjien mainostaminen. Suomi nousuun.

Coastside

Asiallisia kotimaisia yrittäjiä on hyvä tukea. Tuskin rauta tai huonekalukauppiaita jotka tilaa kontillisen skoduja kiinasta ja nimeää viattoman huollon niitä huoltamaan ilman sen lupaa. Kun nettikauppa vain kasvaa, saa se asiallisempikin ryhtyä myymään jotain muuta kuin skoottereita, eri asia miten kaukana osaamisalueestaan.

pugt200

Mistä sen asiallisen yrittäjän tietää? Nokiakin oli asiallinen joskus. Nykyään katson lähes kaikesta ostamastani valmistusmaan ja päädyn aina kotimaiseen, jos sellainen löytyy. Tai edes sellainen, jonka pääkonttori on täällä. Kannattaa siis vaihtaa syksyllä ja miksei keväälläkin  ;)

Coastside

Nokia on mielenkiintoinen esimerkki. Näin jo vuosia ennen sen kaatumista että lobotomian kokeneet pellehermannit johtaa sitä. Ensin siitä häivytettiin pois kaikki suomalaisuus. Firman käyttökieli oli tietenkin englanti. Työpaikkailmoitteluun tuli sävy joka viittasi nykkiin tai mumbaihin. Mallisto muuttui linjattomaksi tusinahutuksi. Lopulta johtamaan tuli mikkisoftan muuli.

harriveikko

Kyllä se vaihtaminen on ihan sama,tekeekö syksyllä,vai keväällä.Mutta todennäköisesti saa paremman hinnan,kun myy suoraan jollekkin jannulle.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

pugt200

Olen myynyt itse kolme mopoa, kaksi prätkää ja neljä autoa. Perin kettumaista hommaa, jos on herkkänahkainen. Viimeisimmän myynnin kohdalla sain kaikenlaista puhelinsoittoa mutta onneksi koeajajat olivat oikeita ostajia. Pahimpia ovat tyypit, jotka tulevat paikalle pieni setelinippu taskussaan ja tarjoavat "tiukkaa hintaa käteisellä". Olen huomannut, että käteinen ei muutu pankkitilillä yhtään suuremmiksi numeroiksi.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 06.10.15 - klo:07:30
Olen myynyt itse kolme mopoa, kaksi prätkää ja neljä autoa. Perin kettumaista hommaa, jos on herkkänahkainen. Viimeisimmän myynnin kohdalla sain kaikenlaista puhelinsoittoa mutta onneksi koeajajat olivat oikeita ostajia. Pahimpia ovat tyypit, jotka tulevat paikalle pieni setelinippu taskussaan ja tarjoavat "tiukkaa hintaa käteisellä". Olen huomannut, että käteinen ei muutu pankkitilillä yhtään suuremmiksi numeroiksi.

Kaksi prätkää ja kolme autoa myyneenä osin samaa mieltä. Tosin myyntihinta ilmeisesti ollut kohdallaan koska kaikki ovat menneet ensimmäiselle koeajajalle ja sen jälkeen vaan äkkiä ilmoitus pois ettei tarvitse niihin kyselyihin enää viikkojen päästä vastailla. Olilonin öljypoltinta tosin kun aikanaan myin Keltaisen Pörssin kautta niin viimeiset kyselyt tulivat n. 24 kk sen jälkeen kun tavara oli jo vaihtanut omistajaa.

Ostopuolella ollessani taas olen tietoisesti ollut yhteydessä vaan sellaisiin myyjiin, joilla pyyntihinta on valmiiksi suurinpiirtein kohdallaan. Ne ilmoitukset, joissa on esim. 1/3 ylihintaa olen suoraan sivuuttanut olankohautuksella. Mielestäni isomman luokan tinkiminen kuuluu turkkilaiseen basaarikauppaan, ei suomalaiseen harrastevälinekauppaan. Kolmisen kuukautta meni nytkin sopivaa skootteria metsästäessä mutta onneksi ei oltu jäniksen selässä.