Miksi skode on todella kiihtyvä kylmänä, mutta ei enää lämmettyään?

Aloittaja Eki, 30.09.15 - klo:00:23

« edellinen - seuraava »

pera8x

juu, moottorin teho tulee sen kierroksista ja vääntömomentista. mutta tuskin tuo mopo nyt ruiskun ohjelmalla alkaa kiertääkkään mitään tupla, tai tripla vauhtia. ja kun vielä otetaan huomioon, että etenkin 2 tahtimottori on aika tarkkaan suunniteltu toimimaan jollain tietyllä kierrosalueella. jos se nyt jo vakiona on noinkin tehokas, niin sen on oltava aika hyvin tehokkaalla kierrosalueella. ohjelmanmuutoksella ei voida vaikuttaa kanavien avautimis ja sulkeutumis ajankohtiin, eikä pakoputken mitotukseen. normaali moottorin, kun se käy tehokkaimmalla kierrosluvulla, niin jos kierrosluku siitä tuplataan, niin se tuottaa jotain miinusmerkkistä tehoa. eli vaaditaan ulkopuolista voimanlähdettä, että saadaan kone sellasiin pyörintänopeuksiin.

A_sentaja

Menee vähän OT,nä, mutta vuosia sitten oli jossain moottorilehdessä haastattelu Aki Ajosta ja hänen senaikaisen kisatiiminsä kalustosta. Tuolloinhan hänellä oli 125 kuutioisissa muuan Kallio kuskina. Niin itse asiaan, kyseessä oli 125 kisakone ja hemmetin korkeaksi viritetty. Ei se alle 10.000 runnun kulkenut mihinkään ja männän sai vaihtaa joka kisaan uuden, niin kireä se oli. Vauhtia kyllä löytyi yli 200 lukemiin, mutta käyttökelpoinen tehoalue tosi pieni. Siksikin epäilen myös noita aprilian ruiskun mahdollisia tehonlisäyksiä..:) Johan siinä pitäisi olla muuttuva pakoaukko ja kanavat sellaisia, että soppaa liikkuu riittävä määrä. En yhtään epäile etteikö menisi 100kmh, meneehän vanha roxikin prikan ja hukkiksen poistamalla 80...;) mutta tuo 150 kuulostaa jo salaisten kansioiden materiaalilta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Näinhän se varmasti onkin, yksi ihmetyksen aihe oli ostettaessa se että miten mittariin oli jäänyt max 148kmh, kun mittaria ei voi esim. pyörittää vaikkapa porakoneella ja miksi joku sitä muussa mielessä tekisikään jos pystyisi, kuin huijaamalla ajokilometreissä, mutta kun mittarista vähentää kilometrejä niin sen on pyörittävä väärään suuntaan, voin pistää rajoitetun skodeni mittarista kuvaa kun lähden juurikin Riihimäkeen, nollaan mittarin lähtiessä ja siihen tietty jää 0kmh sekä 0km trippiin. Antaa asian olla, otan tarkempaa faktaa tältä mopokauppiaalta että missä semmoisia kisoja ajetaan mopoilla ja silloinhan on helppo todennäköisesti löytää netistä infoa asiasta sekä nopeuksista ... Eki
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

Coastside

Valehtelijoiden lokiikkaan kuuluu että mitä suurempi valhe sen parempi. Kun jäädään kiinni niin lähde onkin hevosmiesten tietotoimisto. Mikäs sen vakuuttavampaa. Pyytä se väitteen esittäjä kertomaan mistä se 150 oikein tuli. ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Vai oliko kyseessä mailit...silloinhan se kävisi järkeen....;) Huollossa jäänyt resetti tekemättä ja ed huippu jäänyt muistiin...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Nopeuden mittaamisessa käytössä on etupyörän nopeusmittausanturi.
Joten syyllinen ei voi olla poliisinkinkaan käyttämä "mopometri".
Sillähän saa aikaiseksi järjettömiä, teoreettisia nopeuksia.
Itse, veisin tikutaku mittalaitteen "lääkärille" joka nollaa sen, ja voimme taas palata ankeaan arkeen.
Jossa 50cc mopot kulkee max 65km/h, myötätuulessa, alamäessä, kunhan satakiloinen kuski kyykkyilee.
Odotettavissa on viikonloppuna, tuulia jolloin voi tehdä, myötätuulienkkoja, purjetta en suosittele
Itse ajelin joskus olkiluotoonpäin, melkoisessa myötätuulessa, selvin päin, ja mittari näytti vallan sukkelia.
Takaisin  tulo palautti minutkin maanpinnalle, etsin varivetoisesta skotustani, epätoivoisesti pienempää vaihdetta, jotta jaksais  ::)
Sillä 10m/s myötätuuli tarkoittaa, että ilmanvastus lisääntyy, nopeuden neliössä vasta 36km/h nopeuden jälkeen.
Se laskentatoimi, että paljonko sama vastatuuli vaikuttaa, huippuihin, taitaa olla minun osaltani, ikuisesti kesken :-[
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 02.10.15 - klo:13:43
Vai oliko kyseessä mailit...silloinhan se kävisi järkeen....;) Huollossa jäänyt resetti tekemättä ja ed huippu jäänyt muistiin...

Ei voi, jos näyttämä olisi maileissa noinkin suuri, olisi se km/h:ssa kohtuuton.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pera8x

tää on jo niin paljon paisunut koko asia, että ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla enemmänkin, että mistä tuo maaginen 150 lukema on sitten oikeasti saanut lähtönsä. oisko mennyt jotkut asiat sekasin ja tuo vauhti sitten saavutettu sillä race ohjelmalla ja kaikilla mahdollisilla muilla virityksillä oikeassa kilpavehkeessä. tiedä häntä.

lohdutukseksi voin sanoa, että eipä tuosta kannata sen enempää mieltään pahottaa. ei se sinun mainio skootterisi tästä vääntämisestä sen heikkotehosemmaksi, tai muutenkaan huonommaksi muuttunut. samat tehot on tallella ja kulkee sen minkä kulkee. ja varsinkin, jos vielä prikka paikallaan, niin eihän sillä asialla ole käytännössä mitään merkitystä, mitä se sitten voisi kulkea maksimissaan ilman prikkaa ja race ohjelmalla. ei muutakun hyviä skootterointeja vielä loppukesäksi! ja pahoitteluni, jos jos olin asiaton jossain kohtia. tarkotus ei ollut ainakaan mitenkään tahallisesti provosoida, tai provosoitua.

tästä tuli mieleen yks tarina jonkun vuosien takaa. olin rakentanut auton ja käyttänyt sitä tehopenkissä, kun leimasetä sitä vaati. lopulta sain autoon tehopareit ja leiman ja ajelin aikani, kunnes sitten möin sen jollekkin nuorelle kollille. meni jonkun aikaa, niin sama auto olikin taas nettiautossa. ja kas! tällä kertaa siihen oli ilmestynyt sata heppaa jostain lisää tehoja. ja autossa oli kaikki samat osat, mitä sillä hetkellä, kun itse sen möin. seuraava omistaja oli vielä niin laiska, että oli kopioinut mun myyntitekstin ja möi sillä samalla tekstillä sitten eteenpäin. ainoa ero vaan, että tehoja oli tosiaan tullut jostain sata heppaa lisää. ja jos ei ollut kovin paljoa ollut tekemisissä tollasten kanssa, niin ei sitä persdynossa välttämättä edes huomaisi, että puuttuu se sata heppaa. en minäkään huomannut 50 hepan tehoeroa. ennen penkkiin ajoa oli vähemmän tehoa ja penkissä säätäessä ja sieltä lähdettäessa autossa oli melki 50 heppaa enemmän tehoa ja jotain saman verta enemmän vääntöä, mutta en minä sitä missään huomannut. tässä tapauksessa oli kuitenkin kyseessä silkkaa kusetusta, koska olin itse auton rakentanut ja mittauttanut tehot ja tullut siihen lopputulokseen, ettei tuolla syöttöpumpulla siitä saanut sen enempää tehoja vaikka olisi tehnyt mitä. varmaan seuraava omistaja sitten sitä myydessään lisää siihen taas sata heppaa ja sitten taas seuraava lisää sata ja niin edelleen. :D

Eki

Edellisen max nopeuden kuten ajetun reissun voi nollata, elikä se oli vaan jätetty kun ostin skoden eikä sitä ostaessa edes huomannut, enkä enää kysele myyjältä mistä se on tullut? Mulla olisi ollut 4k videota mutten löydä sitä usb johdolla pc:lle siirtäessäni, eikä ole Samsung galaxy s6:n missään kansiossakaan, kuvat kyllä aina löytyy jos haluaa niitä siirtää pc:lle, onko niin ettei usb siirrä 4k videota, muuta syytä en keksi? En minä näin vähästä mieltäni pahoita, joskus jopa tykkään että pistetään hiukka kovilla ... minähän tuota nopeutta en ole itse tempaissut nupistani vaan kuten aiemmissa topiceissani kerron se on minulle kerrottu aikas luotettavalta taholta ja sekin lisäsi uskottavuutta että mittariin oli jäänyt maximi nopeudeksi 148kmh kun ostin skoden, se kuitenkin ostettaessa oli täysin vakio elikä kulki mittarin mukaan 50-51 ja miinus 2kmh = noin 48kmh ... :)

Eki

https://www.youtube.com/watch?v=mrrLbcOF1wI &https://www.youtube.com/watch?v=GaDah965TiQ <- tässä väitetään Airoxilla ylitetyn 160kmh ja lisää löytyy mm Piaggio runner 50cc Mugello Race, tuo Piaggio runner 50cc:ssä on tismalleen sama kone kuin Apriliassa! Eki

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.10.15 - klo:14:18

Ei voi, jos näyttämä olisi maileissa noinkin suuri, olisi se km/h:ssa kohtuuton.

niimpäs olikin,,vanhalla dementia ja vodka aiheuttaa harhoja.... ::)

Coastside

Aprilia forumilla kertoneet huipuksi 70 cc 120 kmh. Sen voi hskoakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.10.15 - klo:20:01
Aprilia forumilla kertoneet huipuksi 70 cc 120 kmh. Sen voi hskoakin.

Joo, minulla oli kauan sitten enska mallinen apikka 70 pytyllä ryyditettynä,meni100kmh ilman välien muuttamista ja teharia..

Eki

Palaan uudestaan alkuperäiseen aiheeseen vaikka eihän tuolla vauhdilla ole merkitystä kunhan kulkee mahdollisimman lujaa :) Elikä mopo kiihtyy ja pelittää kun ottaa ajoon mopon seisonnan jälkeen, nyt tekee tai teki tänään ja aiemminkin semmoista ilmiötä että heti kun kone lämpeää, niin tuntuu kuin lähtiessä vaikkapa liikennevaloista, matelee hetken ja sitten kiihtyy, elikä ikään kuin joko rullat jumittaa rullakupissa tai "vaihde", siis hihna jää pysähtyessä väärään asentoon ja hakee hetken ennen kuin lähtee normaalisti kiihtymään? No tänään toimi muuten ok mutta Hämeenlinnan reissun jälkeen huomasin illemmalla että nyt on variaattorissa jotain häikkää, täytyy huomenna aukaista (normaalia työläämpää, sillä katteita on kopan tiellä), mutta muuten helppo nakki, koneen äänet ihan puhtaat ja ok:t, mutta variaattorissa mättää joku? Eki

Eki

Koko rumpa johtui väärästä hihnasta, olisiko sentin pitempi kuin alkuperäinen ja 0.5mm leveämpi, alkuperäisellä toimii todella hienosti. Eki