Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Milan sport 4t heittelevä tyhjäkäynti

Aloittaja NIgor, 21.09.15 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

NIgor

530km ajettu skootteri jonka jälkeen jäi seisomaan useammaksi vuodeksi ja nyt on sitten herätelty. Kaasari on putsattu useaan otteeseen. imukaulassa ei näy halkeamia tai murtumia.
Tekniikaltaan sama kuin baotian ja kait soliferkin on sama.
Kun käynnistää ja antaa kaasua jää kaasu ihan kuin kantaan mutta kaasarin läppä kyllä sulkeutuu ei jää kantaan. kierrokset ovat korkeet eikä kaasuun tarvii koskea sitten saattaa kierrokset pudota yhtä äkkiä perus tyhjäkäynti tasolle ja siitä ne saattaa taas lähtee nouseen ittestään. kaasua jos antaa se saa kierrokset kohdilleen hetkeksi ja kaasun kun laskee käy hetken nätisti ja sit taas nousee tyhjäkäynti ja alkaa heittelemään.
itsellä tulee mieleen että koho eläis omaa elämää alipaine ohjauksesta johtuen? tulis varmaa uudella kaasarilla kuntoon? kohon kumissa ei näkynyt mitään halkeamia reikiä tai murtumia.

seos ruuvia ja tyhjäkäynti ruuvia säädetty suuntaan jos toiseen tuloksetta.

joni_k

tuliko toimivana vuosia sitten sulle vai uusi tuttavuus? seuraava tarkastus ois sitten imukaula irti ja bakeliitti. onko kuinka tuoretta bensaa tankissa?

NIgor

tää on tutun uutena ostama jäi seisoo vuosii sitten ja nyt sit otin tutkittavaks ton. bensat on osa vanhoi ja osa uusii varmaa 60 uutta ja 40 vanhaa.

joni_k

ootko ajanu moottorin lämpimäksi saakka ettei ryyppy vaikuta asiaan? 

eli periaatteessa ei oo tietoa jäikö seisomaan vian takia vai onko vika tullut kun on seisonut. kaasari puolen vialta kuulostaa ja varmaan tulis uudella kuntoon. taikka sitten imukaula tai bakeliitti valskaa. ootko paineilmalla puhdistanu kaasaria? kanavissa voi olla jotain kökköä..

-Zone-

Sohloava tyhjäkäynti voi johtua imuvenastakin. Itse tappelin kaasarin kanssa aikani kunnes tajusin että venttilivälys on imupuolella nollissa. Tuokin oli siis tehtaan jäljiltä uudessa koneessa.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 22.09.15 - klo:14:58
Sohloava tyhjäkäynti voi johtua imuvenastakin. Itse tappelin kaasarin kanssa aikani kunnes tajusin että venttilivälys on imupuolella nollissa. Tuokin oli siis tehtaan jäljiltä uudessa koneessa.

Venttiilien riittävä välys on tärkeä, myös pakoventtiilin kantaminen sotkee täytöksen.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

ML1

Mulla kans pari kuukautta sitten hankittu Solifer Black Star vm. 2010 ajettu ostohetkellä mittarin mukaan 750 km ja tuntus pitävän paikkansa koska ei juuri kulumia missän havaittavissa.
Edellinen omistaja oli ajanut kaikki kilsat ja ei ole tehnyt mitään viriä laitteelle kuitenkin kulkee puhelimen mukaan 60 km/h aikuinen puikoissa  :o
No itse ongelmaan eli vaeltava tyhjäkäynti, seosruuvia säätämällä sain käymään "varmemmin" mutta vaeltaa edelleen samalla tavalla kun yllä mainituilla.
Mikä on ventiillin välykset näissä härpäkkeissä ja säädetäänkö kylmänä vai kuumana ?
Onko näihin olemssa jotain korjaamokäsikirjaa?  8) ;D

Coastside

Etusivulla on linkki ikivanhaan huoltomanuaaliin josta on apua, muttei näiden tyyppivikoihin.  Korjauksia hauskuuttaa erikoistyökalujen tekopakko. Venttiili säädetään niin pienelle ettei ääntele mutta niin että pieni välys tuntuu, kylmänä. Käsin heilutellen kuulee jos kilisee. Öljyisenä. Se tyhjäkäynnin aaltoilu voi lähteä uutteralla säädöllä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Tyhjäkäynnin aaltoilu voi johtua esimerkiksi vuotavasta bensahanan alipaineletkusta.
Venttiilivälykset, imu 0,05mm, pako 0,1mm.
Käytä lämpimäksi ja kokeile lämpeneekö myös ryyppymötikkä.
Kun ryyppysuutin sulkeutuu, kierrokset laskevat.

Coastside

Pitää muistuttaa että 0,05 mm liuska on kertakäyttötavaraa näissä koneissa. Vivun särmät vääntää sen.

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 22.09.15 - klo:13:58
ootko ajanu moottorin lämpimäksi saakka ettei ryyppy vaikuta asiaan? 

eli periaatteessa ei oo tietoa jäikö seisomaan vian takia vai onko vika tullut kun on seisonut. kaasari puolen vialta kuulostaa ja varmaan tulis uudella kuntoon. taikka sitten imukaula tai bakeliitti valskaa. ootko paineilmalla puhdistanu kaasaria? kanavissa voi olla jotain kökköä..

Mulla kans heitteli kierrokset kun sähköryyppy oli huonosti paikoillaan. Vähän vinossa.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.10.15 - klo:12:20
Pitää muistuttaa että 0,05 mm liuska on kertakäyttötavaraa näissä koneissa. Vivun särmät vääntää sen.

Just satuin saamaan rakotulkin jossa 0,05mm on pienin lehti. Varmaan kannattaa sitten säätää 0,1mm:llä kireälle ainakin tuo imu. Eikös monesti suositella molemmille venoille sitä 0.08mm, millä pelais ihan hyvin. Mun huoltokirjassa lukee molemmille 0,05mm, mutta tosiaan Suomen oloihin aavistuksen liian pientä välystä lukemani mukaan.

tapiovuorent

Onko tuo sinun 0.05 mm:n liuska myös kiinantavaraa , jos on kertakäyttöinen. Olen omaani  ,myös tuota kokoa käyttänyt kymmeniä kertoja ,ja nimenomaan kiinalaisten venttiilivälysten mittaamiseen , eikä ole millään tavalla "ruttuinen".

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 26.10.15 - klo:18:38
Onko tuo sinun 0.05 mm:n liuska myös kiinantavaraa , jos on kertakäyttöinen. Olen omaani  ,myös tuota kokoa käyttänyt kymmeniä kertoja ,ja nimenomaan kiinalaisten venttiilivälysten mittaamiseen , eikä ole millään tavalla "ruttuinen".

Mulla on ainakin Blatt-merkiltään. Isältäni sain, käsittääkseni aika vanha jo, jostain 90-luvulta. Silti kaikki ohuimmatkin lehdet ihan suoria ja vahingoittumattomia. Auton venoja ainakin on säädelty, vielä kun isäni ajeli vanhemmilla autoilla ja niitä pystyi ja sai itse korjailla.

Tämä:

http://www.aliexpress.com/item/0-05-1-00mm-13-Blatt-Thickness-Gap-Metric-Filler-Feeler-Gauge-Professional-measurement-tools-FREE/1912423711.html

-Zone-

Mä ostin omani stormista. Mulla on 2 rakotulkkia. Vähän erikoisempia molemmat kokojen puolesta:
Malli 1 - http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/moottorityokalut/rakotulkki-9-liuskaa-003-025mm/
Malli 2 -  http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/moottorityokalut/rakotulkki-004-100mm/

Noita kun tarvitsen muissakin kuin pelkän mopon kanssa, niin on hyvä olla vähän erikoisempiakin kokoja.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 04.06.14 - klo:22:40
Isovenakannella olen todennut itsellä toimiviksi 0,15 imussa ja 0,20 pakopuolella (nokkana virijavaran virinokka). Ei ole kantanut kovemmassakaan rääkissä, joskin kylmänä kone nyt tietysti naputtaa selvemmin kun välykset on nuo.  Ihanne venttiilivälyshän on sellainen että se on normaalilämpöisessä koneessa mahdollisimman lähellä nollaa, mutta ei kuitenkaan koskaan nollassa. Pikkuvenaisellakin kannella imupuolella käytin 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm (virinokalla+72cc).

Coastside

Jos tulkki on hentoa tekoa kuten usein on, voi säädön tehdä ensin 0,15 liuskalla ja sitten 0,1 liuskalla ja panna merkille miten paljon tarvitsi kääntää saada 0,05 jotta voi säätää siitä alaspäin ilman liuskaa. Kierteen nousu määrää sen. Lukitusmutteri saa olla nihkeästi tiukattu. Kun asian tuntee sujuu säätö ensin välys pois ja sitten auki tunnettu astemäärä ja lukitus.