Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Apuja viritykseen!!!! (ei yleiseen tieliikenteeseen)

Aloittaja kymco2003, 11.07.15 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 22.07.15 - klo:12:47
jos remmi on oikea, eikä silti nouse etuvariaattorilla ihan ylös, eli välitykset loppuu kesken, niin sitä etuvariaattorin holkkia voi koittaa lyhentää. sorvissa paras, niin tulee suoraa pintaa. ja joku puolisen milliä alkuunsa ja sit kokeilee. liikaa, jos ottaa, niin sitten siellä on pitkät välitykset heti lähdössä..
Aika pitkälti noin ja itsekin noin tehnyt. Kantsii kompensoida lyhennys vastaavalla prikalla akselin tyveen, niin linja pysyy samana, eikä lopu jengat kesken.

-Zone-

Nyt en kyllä ymmärtänyt.  ???

pera8x

emmää ainakaan mitään prikkoja laitellut. hyvin se meni sinne ilmankin ja jengat riitti ja hilut kiristy, kuten kuuluukin. en oikein ymmärtäny ittekkään, että mitä tossa ylempänä tarkotettiin. mutta näkeehän sen sitten kasatessa, jos se jotain prikkoja jonnekkin vaatii.

-Zone-

Ei kun mä en ymmärtänyt (enkä ole koskaan aiemminkaan) tota puhetta hihnan linjauksesta. Etuvariaattorissa liikkuu takimmainen lautanen eteen/taakse takavariaattorissa etummainen eteen ja taakse. Koska hihna sitten on oikeastaan linjassa ? Jossain puolen välin paikkeilla. Ihan kuten vaikka ketjuvaihteisissa fillareissa kun ketju on edessä ja takana keskimmäisellä rattaalla. Jos jenka uhkaa holkin lyhennyksessä loppua niin ylimääräinen prikka mutterin alle.

jwalk

Niin, prikan ideahan oli että:
-Tosiaan osat kiristyy
-ulomman lautasen kohta pysyy samana, ts. samassa linjassa takapaketin kanssa
-Ei ota hihna bendixiin, tai vast. niin helpolla, kuten mulla kävi varhaisessa holkinlyhennys kokeilussa
-polkimen ratas saattaa ottaa vajaasti, jos akselia liiemmälti näkyvissä

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 22.07.15 - klo:14:03
-polkimen ratas saattaa ottaa vajaasti, jos akselia liiemmälti näkyvissä
No joo.. En ole vielä ihan noin järeitä holkin lyhennyksiä nähnyt..  :P

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 22.07.15 - klo:14:01
Ei kun mä en ymmärtänyt (enkä ole koskaan aiemminkaan) tota puhetta hihnan linjauksesta. Etuvariaattorissa liikkuu takimmainen lautanen eteen/taakse takavariaattorissa etummainen eteen ja taakse. Koska hihna sitten on oikeastaan linjassa ? Jossain puolen välin paikkeilla. Ihan kuten vaikka ketjuvaihteisissa fillareissa kun ketju on edessä ja takana keskimmäisellä rattaalla. Jos jenka uhkaa holkin lyhennyksessä loppua niin ylimääräinen prikka mutterin alle.
Nyt on minun vuoro olla hoomoilasena  :o
Tarkoitatko tosiaan,että hihna menee mutkalle ääriasennoissa?
Kyl se vaan menee ylös ja alas aksiaalisesti,eikä siirtyile sivuttain niinku ketjuvaihdefillarissa..
Mietitääs hetki.

-Zone-

Tietenkin se menee ylös ja alas. Menee se fillarinketjukin, ei tosin portaattomasti vaan portaittain. En nyt just muista mutta mulla on aina ollut sellanen mielikuva, että lautaset liikkuu akselinsuuntaisesti pidemmän matkan, mitä on lautasten viistottu kulma. Se viistoushan kyllä kompensoi sitä hihnan sivusiirtymää kun toinen menee ylös toisen mennessä alas, mutta kun ei ole tullut mitattua niin mun mielessäni on aina ollut että se hihna on ihan suorassa siellä noin puolessa välissä. Mihinkään S-kirjaimen muotoonhan se ei tietenkään mene mutta ei se mene fillarissakaan.

pera8x

juu, nyt ymmärsin tuon pointin prikastsa. linjaukseen en ota kantaa, kun en nyt ulkomuistista muista kumpaanko suuntaan ne variaattorit liikkuu. äkkiseltään vois kuvitella, että samaan suuntaan liikkuu lautaset.. mutta mutta. en ota kantaa tuon enempää, kun en tosiaan muista.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 22.07.15 - klo:14:17
Tietenkin se menee ylös ja alas. Menee se fillarinketjukin, ei tosin portaattomasti vaan portaittain. En nyt just muista mutta mulla on aina ollut sellanen mielikuva, että lautaset liikkuu akselinsuuntaisesti pidemmän matkan, mitä on lautasten viistottu kulma. Se viistoushan kyllä kompensoi sitä hihnan sivusiirtymää kun toinen menee ylös toisen mennessä alas, mutta kun ei ole tullut mitattua niin mun mielessäni on aina ollut että se hihna on ihan suorassa siellä noin puolessa välissä. Mihinkään S-kirjaimen muotoonhan se ei tietenkään mene mutta ei se mene fillarissakaan.
Annan periksi, kaivoin ruutupaperia ja viivotinta,,,olin väärässä, jälleen. Kyl siinä sivusiirtymää erisuuntiin tulee.
Mut periaatteessa,jos lautaset eessä ja takan ovat vastaavat kulmiltaan, niin silloinhan ne kompensoivat toistensa sivusiirtymän, eikööö? tai sit ei  ;D

-Zone-

Mutta tilanne olisi silti voinut kallistua ihan hyvin kumpaan suuntaan, sillä mulla on vain ollut päässä tollanen mielikuva kun variaattoria päässäni pyörittelen. Mitannut en sitä koskaan ole, joten ei se ollut mullakaan väittämä, vaan mun pääkopan tuotoksia joka olisi voinut olla ihan yhtä hyvin väärässäkin. Tuon oman mielikuvan vuoksi mulla on aina ollut tuosta linjauksesta sellainen olo, että että kärpäsestä tehdään härkänen. Tietenkään sen ei parane ihan hirveästi heittää ja hihnan kannalta ideaali tilanne oliskin että sivusiirtymää ei tulisi yhtään.

jwalk

Niin, silloin ku vari vaihtaa isommalle, niin hihna kipuaa edessä kiinteää ulompaa lautasta pitkin kauemmas lohkosta..
Vastaavasti takana hihna vajoaa sisempää, kiinteetä lautasta pitkin myös ulommaksi lohkosta.

-Zone-

Juuri näin ja mulla on aina ollut sellainen pääkopassa että ne lautasten liikeradat on pidemmät kuin minkä se lautasen viistous pystyy kompensoimaan jolloin siihen tulisi sitä sivusiirtymää. Mitannut sitä en ole.

openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 22.07.15 - klo:14:17
En nyt just muista mutta mulla on aina ollut sellanen mielikuva, että lautaset liikkuu akselinsuuntaisesti pidemmän matkan, mitä on lautasten viistottu kulma.
Akselin suuntainen liike on karkeasti ~10 mm.

-Zone-

Itseasiassa se kulma ei voi koskaan ollakaan pidempi, mitä rullakupin liike kun tässä mietin (ellei sitten lautasten halkaisija ole ihan järjettömän pieni). Jos se viistottu osa on pidempi, ei hihna voisi koskaan nousta ylös saakka tollasila halkaisijoilla mitä mopoista löytyy. Eli jos A on pienempi mitta mitä B. http://aijaa.com/MqcWXy

E: Kirjoitin sikäli vähän huonosti, että jos me tuosta esimerkin variaattorista pienennämme lautasten halkaisijaa, mitta B tietysti pienenee, mutta en mä sitä tarkoittanutkaan, vaan että kun tuossa esimerkissä on tuota turhaa käyttämättömäksi jäävää halkaisijaa ja pienennämme sitä voimme sanoa että hihna nousee ylös saakka vaikka rullakuppi liikkuu saman matkan kuin ennenkin. Suhde A:n ja B:n välillä toki muuttuu.

Johtopäätelmä tuosta koko asiasta on, että lautaskulma kannattaa pitää niin pienenä kuin mahdollista jotta hihna liikkuisi ylös / alas suunnassa mahdollisimman paljon ja näin saataisiin variaattorista maksimaalinen hyöty välityssuhteen muuttumisena. Koska rullakupin maksimi liikerata akselin suuntaan määräytyy hihnan leveyden mukaan, kannattaa hihna olla riittävän leveä jotta liikerata mahdollistaa myös mahdollisimman suuren hihnan ylös / alas liikkeen.