Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tehoputken jälkeinen säätäminen

Aloittaja Panssarimarsu, 22.06.15 - klo:07:09

« edellinen - seuraava »

Partanen

Mä lähden siitä, että pysyttelemme aiheessa, eli pakoputken vaihtamisen jälkeisestä kaasuttimen säädöstä. Silloin ei ole kovin todennäköistä, että koneessa olisi imuvuotoja.

Kierrosluvun vaihtelun perusteella varmaan onnistuu jonkinlainen perussäätö, huonosti sekin, jos ensin säädetään kone pienille kierroksille tyhjäkäynnin säätöruuvista. Parempi olisi hiukan nostaa tyhjäkäyntiä, hakea sen jälkeen seosruuvilla se nopein mahdollinen kierrosluku, jonka jälkeen säädetään tyhjäkäynti takaisin normaaliksi. Tällä keinoin tyhjäkäynnin seos saadaan hiukan rikkaan puolelle. Mutta silti se mukavin toiminta saadaan esiin sieltä jo edellisessä viestissä kertomallani tavalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Minä taas lähden siitä että viestini voi lukea joku muukin kuin pakoputken vaihtaja. Toki voidaan kirjoittaa omat ohjeet muualle niitä varten jotka muutoin vain säätävät kaasariaan ja kolmannet sitten niille jotka vaihtaa koko kaasarin. Oletettavasti putken vaihto ei vaikuta imuvuotoon, mutta moottorissa voi olla imuvuoto jo ennen putken irrotustakin. Vaelteleva käynti on yleisin merkki tästä. Jos näin käy ensisijaisesti kannattaa se poissulkea.

Hyvä ohje muuten tuo "tyhjäkäyntiä hiukan nostetaan". Onko tuo teilläpäin 300 vai esim 700rpm ja mikä on arvo josta nostetaan?
Ja jos mainitsen että etsitään alin kierrosluku millä moottori käy, niin mikä se susta on? Voiko se olla esim aivan samalla alueella?

Eli: Yhtä suurpiirteisiä ohjeita ovat molemmat. Itse olen tottunut hakemaan pienimmän kierrosluvun, sillä sen muuttumisen seosruuvia kääntämällä huomaa selvimmin. Jos kierrosluku kasvaa paljon on parempi tiputtaa sitä taas tyhjäkäyntiruuvista ja toistaa seosruuvin säätö.

Näin sen olen parhaimpiin säätöihin saanut ja vaikka tyhjäkäyntisuuttimen koko ei ihan paras olisikaan ei se kovin paljoa poikkea tästä säädöstä. Hiukan saa tarvittaessa siirtymävaihetta petrattua. Kone käy ja lähtee hyvin käyntiin, ei sammuile, kierrokset ei leiju yms.

Sitten kun aletaan vetämään koneesta korkeaa bmep ulos ja kaasari vimpan päälle, voi jo joutua pelaan ilmasuuttimien, luistin leikkauksenkin kanssa + tyhjäkäyntisuuttimiakin saa olla puoli kourallista, pelkkä seosruuvi ei enää riitä kuin hyvällä tuurilla. Tavallinen tallaaja pärjää yleensä 1-2:lla tyhjäkäyntisuuttimella. Harva taitaa kyllä sitä vaihtaa talveksi vaikka pääsuuttimen vaihtaisikin.

Coastside

Sitten kun on viritellyt tyhjäkäynnin kohdilleen tulee ryyppy sotkemaan soppaa. Kylmä kone ei käykkään nätisti ja sitten tietenkin korjataan tyhjäkäyntipiirin säätöjä sotkien se jälleen. Ei myönnytä siihen että kone täytyy lämmittää jotenkin ennen ajoa. Mieluiten ulkoisesta lähteestä jolla vaihe nopeutuu. Se taas vaatisi ryypyn toiminta-aikaan lyhennystä, muuten kone karstoittuu aiheuttaen häiriöitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Jos ryypyn haluaisi oikeasti säätää, ryyppysuutin tulisi olla vaihdettavissa. Harmittavasti useimmat kaasarit on tehty ryypyn osalta mahdollisimman halvalla ja vaihdettavia suuttimia ei ole. Automaattiryyppy eteenkin. Mikään anturi ei tulkitse tarviiko moottori ryyppyä vai ei vaan ryyppy perustuu pelkkään aikaan. Tästä syystä ryypyn huono toiminta on melkeinpä pakko hyväksyä. Tyhjäkäyntipiirin väärä säätö ryypyn vuoksi on mun mielestä eräänlaista omaan saappaaseen kusemista.

Coastside

Eipä heitetä toivoa kaivoon. Ryypyn päälle voi tehdä toisen vastuksen lämmittämään sitä ulkoapäin. Kaasaria voi lämmittää ohjaamalla jäähdytysilmaa sille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lämmitysvastukset ei ole ainoa vaihtoehto. PTC-ohjattu ryyppy on ihan mahdollinen toteuttaa automaattiryyppyyn, eikä oikeastaan järin vaikeakaan. Manuaaliryyppy on paras mitä on keksitty. Se on päällä kun laittaa päälle, poissa kun laittaa pois ja väärä ryypytysaika on käyttäjän oma syy :)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.15 - klo:20:22
Lämmitysvastukset ei ole ainoa vaihtoehto. PTC-ohjattu ryyppy on ihan mahdollinen toteuttaa automaattiryyppyyn, eikä oikeastaan järin vaikeakaan. Manuaaliryyppy on paras mitä on keksitty. Se on päällä kun laittaa päälle, poissa kun laittaa pois ja väärä ryypytysaika on käyttäjän oma syy :)

Lähes 100% moposkotujen autoryypyistä toimii jo alunperin PTC vastuksella ?!?
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5942.msg100736#msg100736
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

-Zone-

Mä tarkoitan, että mitataan sitä moottorin lämpötilaa. Ei tosin ole pakko ymmärtää jos ei halua.
Kato kun homma toimii näet toistekinpäin. Sitä voidaan käyttää ANTURINA

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Panssarimarsu - 22.06.15 - klo:07:09
Huomenta kaikille,

Tuossa sain asennettua yleismallisen tehoputken vanhan ja hyvinkin tukkeutuneen tilalle (Derbi Predator), ja nyt kaikki toimii hienosti, kaasuun vastaa selvästi herkemmin ja vääntökin tuntuu persdynossa aavistuksen paremmin silti taitaisin enemmän menettää huippunopeutta.

Onko kaasuttimelle tehtävä jotain että saisin ehkä vielä paremmin hyötyä irti tuosta putkesta. Tällähetkellä uskalla olettaa että pakopuolen virtaukset ovat nousseet aivan varmasti siitä mitä ne oli ja ehkä siitä hyvästä voisin uskoa jopa sen viimeisen hyödyn jääneen pois. Onko isomman pääsuuttimen vaihto paikallaan vai otanko kiltisti ruuvimeisselin kouraan ja koetan säätää seosta ominpäin?

Nämä on taas näitä kun jäi tekemättä mopoikäisenä ja nyt sitten otetaan paremmin selvää.

Molempia, eli tyhjäkäynti ja pääsuutinta on syytä suurentaa n.10%.
Myös Partasen suositus neulan nostosta pykälällä, on paikallaan.
Siinä sitte ne on onkin ne tärkeimmät seoksen säätelyt, ja ilmaruuvihan on jo vanhoilla säädöillä kierros ja vartti auki ::)
Alkuperäiset kytkinkenkien jouset käy sellaisenaan, vastapainejousta on syytä tiukentaa 10-15%.
Rulliksi 1g alkuperäistä kevyemmät, ja varmistus ettei cdi ole rajoitettu.
Toivottavasti noilla ohjeilla laulelee kauniit sävelet  ::)
Ja se tärkeä 6x6mm prikka etulautasten välissä, meinas taas unohtua. ::)
Se on siellä viranomaisia ja suht hyvää kiihtymistä varten. ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Niinpäs, PTC vastus on jo itsessään anturi joten ei tarvitse kaverikseen erillistä PTC anturia.
Mutta totta, en ehkä ymmärtänyt, kerro.
PTC vastus siis ohjaamaan PTC vastusta.

-Zone-

Joo, on huomattu, että rautalankaa tarttet. Helpoin kun pistän sut vaan uudelleen vaan jäähylle. Ihan turhaan senkin poistin.

konenikkari

Minä en koskaan, enkä  missään korjaustoimissa käytä rautalankaa, pappa kielsi.
Käytän vain esim.auton tai moottoripyörän korjauslankaa, joka on aivan eri asia.
Senkus kiukuttelet, ja jäähy on mulle ihan hyvä, helteet tulossa ja kaikki..... :D
Tiesitkös muuten että, rautalankakin on PTC vastus.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.15 - klo:19:18
Minä taas lähden siitä että viestini voi lukea joku muukin kuin pakoputken vaihtaja. Klip..

Kai voimme sälyttää vastuuta myös lukijalle, sen verran että ymmärtää hakea ongelmaansa ratkaisua otsikon perusteella?  ;)

Mutta mutta. Nyt tulee mieleen se, että puhuuko toinen meistä (minä) kakstahdista, ja toinen (sinä) nelitahdista? Nähtävästi todennäköisesti eroavat tässä tapauksessa.

Nelitahdissa monesti se kiihdytyspumppu kierroksia nostamassa tarvittaessa. Kakstahdissa tyhjäkäynnin seos saa olla rikas, jotta kapikammiossa on varastossa bensahöyryä riittävästi siinä vaiheessa kun kaasua väännetään.

Itse kun joskus kiinalaisen nelarin kaasaria säätelin fiilispohjalta, niin en enää koskaa löytänyt kiihdytyspumpulle käyttöä; poiston käytöstä.

Sittemmin keskittynyt kakstahtisten säätöön; rikas tyhjäkäyntiseos on se mikä toimii.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Onko siis olemassa myös derbi predator 4T.
Minun ajatusmaailmaani ei ollenkaan mahdu 50cc 4T ja samassa lauseessa, tehoputken jälkeinen säätäminen.
Jos kyse on nelari predatorista, vastaan kuten joillekin tytöille, "meillä ei ole toivoa, aktin jälkeen olisimme molemmat pettyneitä"  8)
Ja totta on Partasen puhe, kaksitahti osaa varastoida paljonkin palamiskelpoista seosta kampikammioonsa.
Siksi oleellinen osa kaksitahdin seostensäätelyä on sen ajotilaanteen mukaan toimiminen.
Esim microautomiehet hukuttaa moottorinsa silloin tällöin ja osaa käyttää sen seuraavalla suoralla.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.06.15 - klo:22:05
Mutta mutta. Nyt tulee mieleen se, että puhuuko toinen meistä (minä) kakstahdista, ja toinen (sinä) nelitahdista? Nähtävästi todennäköisesti eroavat tässä tapauksessa.
Joo, mullakin oli kokoajan sellainen mielikuva että kyseessä on 2T.

Kumpiakin on tullut säädeltyä vaikka nelitahtisella ajankin. Viimeksi torstaina 2T skotua tuli säädettyä kun kaasarin putsasin. Se on mahdollista ja todennäköisempääkin, että mä säädän koneen tyhjäkäynnille laihemmalle mitä sinä mutta mä käytän vastaavasti suurempia tyhjäkäyntisuuttimia. Sillä saadaan se päällekkäisyys tyhjäkäyntipiirin ja pääsuutinpiirin välillä suuremmaksi huolimatta seosruuvin tiukemmasta säädöstä ja kone reagoimaan välittömästi luistin liikkeeseen. Ei silti, ei se 2T moottorissa muutoinkaan mikään varsinainen ongelma ole. Tyhjäkäyntialue ei ole niin kriittinen mitä keskialue ja varsinkin täyskierrokset. Kun lähtee hyvin käymään, käy nättiä tyhjäkäyntiä, eikä muutoinkaan oikuttele, niin musta se on silloin ok säädettäessä korvakuulolla, vaikka se seosmittarilla mitaten laihan suuntaan näyttäisikin. Moottorit käy loppupeleissä murto-osan tyhjäkäynnillä ja ilman kuormitusta sen ei ole mikään pakko olla rikkaan puolella. Konekaan ei karstotu vaikka joskus hiukan pidempään kävisikin.

Asiaa vähän mutkistaa se että jos ei olekaan seosruuvia, vaan ilmaruuvi joka siis sijaitsee siellä ilmanputsarinpuoleisessa päädyssä. Siinähän säädetään tyhjäkäyntipiirissä suutinta ennen kanavan virtaavuutta kun seosruuvissa taas sen jälkeen. Ilmaruuvin kyseessä ollessa tyhjäkäyntisuuttimen oikea koko on kriittisempi kuin tuossa seosruuvissa jossa se voidaan ylimitoittaa ja saada kone vielä ihan säätöihin. Ilmaruuvin tapauksessa ylisuuri tarkoittaa sitä että kun tyhjäkäyntipiiri ei virtaa riittävästi ilmaa joudutaan tyhjäkäyntiruuvilla nostamaan luistia jotta luistin alta virtaa enemmän ilmaa korvaamaan. Tämä johtaa helposti siihen että tyhjäkäynti joudutaan nostamaan turhan korkeaksi jotta moottori ylipäätään käy tyhjäkäyntiä ja kaasarista periaatteessa jääkin tyhjäkäyntipiiri osittain hyödyntämättä kun kaasari on kokoajan siinä ns. siirtymävaiheessa.

Tuosta pumpusta: Noita kiinan 4T kaasareita on kiihdytyspumpulla ja ilman. Suurin hyöty siitäkin tuntuu olevan vain kylmäkäynnistyksissä, jossa pumppua voi käyttää lisäryyppynä. Yhdestä omasta kaasarista jämähtikin koko kiihdytyspumppu ala-asentoon eli pois käytöstä kokonaan. Ei sen vaikutusta hirveästi huomannut.. Tai siis ei se kiinan alipainetekele siitä juurikaan huonommaksi muuttunut. Luisti eleli omaa elämäänsä juuri kuten ennenkin ja suurempi vaikutus tuntui olevan vallitsevalla ilmanpaineella ;)