Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sym huono lähtemään käyntiin kylmänä

Aloittaja juhvi, 16.06.15 - klo:17:35

« edellinen - seuraava »

juhvi

Osaiskos joku neuvoa että mistä vois vikaa lähteä paikallistamaan? Vika on se että kylmänä saa startata pitkään ja sit ku lähtee käyntii nii saa varovaisesti kaasutella koneen lämpimäksi ennen kuin pystyy ajamaan, Lämpimänä ei mitää ongelmaa, mutta kylmänä on. tyyppi on SYM XS50QT.

kiitoksia etukäteen

tapiovuorent

Sähköryypyssä todennäköisesti vikaa.Tällä palstalla on Sampan kirjoitus " sähköryypyssä vikaa". Siinä hyvä ohje ryypyn testaukseen.
Menet päävalikon kautta osioon : Tietopankki , sieltä löytyy.

EDIT:

Tarkennuksena vielä ryyppyyn. Ryyppyhän on normaalisti kylmänä "päällä" , ja lämmetessään menee pois päältä ,muutamassa minuutissa.Ryyppyneulahan harvemmin jumiintuu ( hapettuminenhan on mahdollista)sulkuasentoon , jolloin syy tuohon huonoon kylmäkäynnistykseen olisi mahdollista. Tarkista nyt kuitenkin ryypyn toimivuus.  p.s. Yleisempi syy ryypyssä on , että se jää päälle ,ei siis sulkeudu.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: juhvi - 16.06.15 - klo:17:35
Osaiskos joku neuvoa että mistä vois vikaa lähteä paikallistamaan? Vika on se että kylmänä saa startata pitkään ja sit ku lähtee käyntii nii saa varovaisesti kaasutella koneen lämpimäksi ennen kuin pystyy ajamaan, Lämpimänä ei mitää ongelmaa, mutta kylmänä on. tyyppi on SYM XS50QT.

kiitoksia etukäteen

Kerro vähän lisää ajoneuvon historiaa, onko sinulle uusi hankinta, onko ehkä seisonut, käyttämättä jne.
Sym orbitteja on toimitettu suomeen kaasuttimilla joissa ei ole ollenkaan kaasuttimessa kiihdytyspumppua.
Niissä joissa kiihdytyspumppu on, auttaa kun ennen ensimmäistäkään käynnistysyritystä kääntää hitaasti kaasun pari kertaa äärilaidasta toiseen,
eikä yhtään käännä kaasua ennen kuin eka kerran lupaa, ja senkin jälkeen tosi maltillisesti.
Ja joissain ryypyn suutin on niin pieni, ettei yhtään kestä ajaa, ennenkuin moottori on käyntilämpöinen.
Rakenteessa on hyviä ja huonoja puolia, kone pitäisikin aina lämmittää ennen ajoonlähtöä (tytöt tietää).
Polttoaineen kulutus on noissa malleissa optimaalinen.
Huono puoli on se "hetimullekaikkitänne" asenne jolla nykymoottoreiden pitäisi moitteetta toimia.
Vaikka moottori polttoainepuolen sallimana toimisikin "heti",
olisi aina eduksi jos moottorin ensi käynnistäisi, ja vasta sitten laittaisi kypärän päähän ja hanskat käteen,
tarkastaisi rengaspaineet, ja hyvästelisi kotiväen, ja vasta sitten kääntäisi kaasua  ;) ;D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.06.15 - klo:19:12

Niissä joissa kiihdytyspumppu on, auttaa kun ennen ensimmäistäkään käynnistysyritystä kääntää hitaasti kaasun pari kertaa äärilaidasta toiseen,
eikä yhtään käännä kaasua ennen kuin eka kerran lupaa, ja senkin jälkeen tosi maltillisesti.

Kaasua kannattaa pumpata nopeasti ja startata heti, paremmin auttaa lisäbensa, joka on sumuna imukanavassa.
Käynnistymisen jälkeen ei kannata kääntää kaasua maltillisesti, vaan pumpata nopeasti jos on kiihdytyspumppu, niin saa koneeseen kierroksia.
Tarvittaessa kaasua voi kääntää joitakin millejä ennen starttausta, jos vaikka tyhjäkäynti on liian pienellä.

Tinde

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 16.06.15 - klo:21:04

Kaasua kannattaa pumpata nopeasti ja startata heti, paremmin auttaa lisäbensa, joka on sumuna imukanavassa.
Käynnistymisen jälkeen ei kannata kääntää kaasua maltillisesti, vaan pumpata nopeasti jos on kiihdytyspumppu, niin saa koneeseen kierroksia.
Tarvittaessa kaasua voi kääntää joitakin millejä ennen starttausta, jos vaikka tyhjäkäynti on liian pienellä.
Olipa taas niin erilaiset vastaukset  ;D

helkama sc-r

Jokainen voi itse testata kumpi vastauksista on väärä.  :)

jwalk

Onkos venttiilit säädetty koska?. Kylmänähän välykset pienimmillään, ni saatta hiukan kantaa

helkama sc-r

Venttiilinvälykset ovat pienimmillään kun kone on lämmin.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 16.06.15 - klo:22:48
Venttiilinvälykset ovat pienimmillään kun kone on lämmin.
Ei minun kiinalaisessa. Oletko säätänyt välykset kuumalla koneella? Jossain valurautaisessa työntötankomoottorissa saattaapi olla eri asia

helkama sc-r

Säätelen venttiilit kylmänä.
Pakoventtiiliin säädetään suurempi välys, koska se kuumenee ja laajenee enemmän..
Jokainen tietysti voi luulla asian olevan eri tavalla, mutta ei se haittaa.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 16.06.15 - klo:23:15
Säätelen venttiilit kylmänä.
Pakoventtiiliin säädetään suurempi välys, koska se kuumenee ja laajenee enemmän..
Jokainen tietysti voi luulla asian olevan eri tavalla, mutta ei se haittaa.
Minähän en "luule" mitään. pyrin ottamaan asioista selvää,ennenkuin väitän jotain. Täällä saattaa jotkut aloittelevat ottaa tosissaan harhaanjohtavat väitteet..Pienenä vinkkinä; Moottorissa kuumenee muutakin,kuin pelkästään venttiilit. Peruskoulun fysiikkakirjoista löytyy varmaan asiaa eri metallien lämpölaajenemisista. Suosittelen.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Tinde - 16.06.15 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 16.06.15 - klo:21:04

Olipa taas niin erilaiset vastaukset  ;D

Totta, ja muuallakin kuin savossa, jää lukijan tehtäväksi, löytää se oikea. :)
Moottorit ja niiden käyttäjätkin on yksilöitä, se mikä toimii ja käy yhdelle, ei välttämättä toimi kaikille.
Ja kauan eläköön nuo erilaisuudet.
Se että moottorit, niiden käyttäjät on erilaisia, on rikkaus.
Siksi näitä keskusteluja käydään,jotta lukijalle muodostuisi kokonaiskuva,
jossa olisi..ehkä... tullut käsiteltyä mahdollisimman monta vaihtoehtoa, ongelman ratkaisuksi.
Itse vastailen näissä ongelmissa vain noin yleisellä tasolla, jotta hyöty vastauksesta osuisi oikein, mahdollisimman monen kohdalle.
Venttiilinmittainen alumiinikansi taatusti laajenee, teräsventtiiliä enemmän.
Itse olen ratkaissut ko. ongelman, teorioista välittämättä "mieluummin kuuntelen pientä venttiilien rapinaa kuin ainaista napinaa"  :D
Ja ehkä, lähinnä totuutta, tässä keskustelussa on se teoria että venttiilin välys noissa on pienimmillään, moottorin ollessa kylmä.
Joten kylmäkäynnistyksen aikoihin venttiili saattaa olla kantamassa, ja alukannen lämmettyä, välystä on riittävästi.
Ja moottorin venttiilikoneiston rakenteen johdosta (overlap) kaasuittimessa saattaa moottorin ollessa kylmä alipaineen tilalla esiintyä, puhallusta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.06.15 - klo:15:29
Venttiilinmittainen alumiinikansi taatusti laajenee, teräsventtiiliä enemmän.
Ja ehkä, lähinnä totuutta, tässä keskustelussa on se teoria että venttiilin välys noissa on pienimmillään, moottorin ollessa kylmä.

Ei siellä hirveästi alumiinia ole suhteessa venttiilin pituuteen ja kun ottaa huomioon että venttiilit kuumenevat huomattavasti kantta kuumemmaksi, on kuvitelmanne jälleen kerran väärä, siltikin vaikka alumiini laajenee terästä enemmän.

konenikkari

Todella olleelinen osa noiden välyksiä säädellessä on tarkastaa, kuinka suuri on nokkaakselin laakeroinnin välys,
jos välys nokkakselissa on suuri, saattaa välykset olla suuriakin mittaillessa, mutta moottorin käynnistyttyä saattaa välys kadota.
Miksi jätit pois kuvasta nokkaakselin yläpuoleisen alumiiniosan.
Edelleenkin on käytännön totta että noissa välys kasvaa moottorin lämmön kasvaessa.
"siltikin vaikka alumiini laajenee terästä enemmän"
Kumpi osa sinun silmiesi mukaan on pidempi, kannen alumiiniosa vaiko venttiili.
Toisaalta tämä keskustelu on täysin turhaa.
Minä itse henkilökohtaisesti olen noista mittaillut välyksiä, hehkuvan kuumina ja pakkasen kylminä todella usein.
Voit lopettaa jo tuon änkyttämisesi.
Lausuin jo tästä aiheesta ohittamattoman mielipiteeni  "mieluummin kuuntelen pientä venttiilien rapinaa kuin ainaista napinaa"
Joten koeta jo sinäkin siihen tyytyä.
Ainoa varteenotettava asia noiden suhteen on se, että lähes kaikkien valmistajien huoltotiedotteissa alkuperäisten välysten suuruudeksi esim ennen 0.05>0.08  on korjattu.
Ja nimenomaan koska heti käynnistyksen jälkeen  ennen kannen lämpenemistä, mainitsemasi venttiili ehtii lämmetä kantta enemmän.
Moottorin lämpöjen noustua ajolämpöisiksi, välys taas suurenee.
Siis palaan taas

"Vaikka moottori polttoainepuolen sallimana toimisikin "heti",
olisi aina eduksi jos moottorin ensin käynnistäisi, ja vasta sitten laittaisi kypärän päähän ja hanskat käteen,
tarkastaisi rengaspaineet, ja hyvästelisi kotiväen, ja vasta sitten kääntäisi kaasua  ;) ;D"

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.06.15 - klo:17:45
Miksi jätit pois kuvasta nokkaakselin yläpuoleisen alumiiniosan.
Edelleenkin on käytännön totta että noissa välys kasvaa moottorin lämmön kasvaessa.
"siltikin vaikka alumiini laajenee terästä enemmän"
Kumpi osa sinun silmiesi mukaan on pidempi, kannen alumiiniosa vaiko venttiili.
Toisaalta tämä keskustelu on täysin turhaa.
Minä itse henkilökohtaisesti olen noista mittaillut välyksiä, hehkuvan kuumina ja pakkasen kylminä todella usein.
Voit lopettaa jo tuon änkyttämisesi.

Nokka-akselin kiinnikkeillä ei ole hirveästi vaikutusta laajenevaan pituuteen, enkä minä änkytä, v.. i...
Kun avaa venttiilikopan, ehtii lämpö johtua kanteen ennen venttiilien mittausta.
Monimutkaisia asioita nämä ilmeisesti..