Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

polttoaine talvella

Aloittaja fight60, 29.12.14 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

Coastside

Tekisin injektioruiskun satulakoteloon jolla letkuun painetta joka suuttimen kautta rikastaa seosta imukaulassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Juups vois olla toimiva.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 31.12.14 - klo:20:03
Pitäiskö meitin porukassa ettiä primerpumppu palikat kasaan biltema, motonet ym. liikkeiden valikoimista.. ?
Ja yleensäkin koittaa suunitella tuo kikotin sopivaksi mahdollisimman moneen skotuun ja mopoon..

Just,,propsit sulle..muistatko et ois ollu papikoissa samoja ongelmia tai vanhoissa solikoissa....:)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

En ole heiti
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 31.12.14 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 31.12.14 - klo:20:03
Pitäiskö meitin porukassa ettiä primerpumppu palikat kasaan biltema, motonet ym. liikkeiden valikoimista.. ?
Ja yleensäkin koittaa suunitella tuo kikotin sopivaksi mahdollisimman moneen skotuun ja mopoon..

Just,,propsit sulle..muistatko et ois ollu papikoissa samoja ongelmia tai vanhoissa solikoissa....:)
En ole heittiöitä saanu käytellä niin paljoa jotta tietäisin varmaksi...
Lähinnä tais olla se vedensekainen bensa isoin ongelma ja kohtuullisen kehnot 2t öölit jotka ei sekottunu miinusasteilla olevaan bensaan, piti pirtissä lämmitää jerry bensoineen jotta sai rasvabensan sekotettua..
Enolla oli lisäksi aina ylimäräinen villasormikas jolla se sai tunturin kulkemaan yli parinkympin pakkasissa..
Tunki sen ilmanputsarin imuaukkoon sormi kerrallaan riippuen pakkasen määrästä.. Eli adaptoi ryypytystä :P

Mutta tuosta aiheesta jonka aloitin vahingossa:
Mistäs tuo ottais polttoaineen ?
Miten sais tehtyä toimivan kiinteän asennuksen ?
Mistä ruiskun sais kivasti hankittua ?
Miten letkut pitäsi asentaa ja mihin väliin ykssuuntaventtilit ?

Lähinnä tuollaisiin kysymyksiin hakisin yleisopivia vastauksia ja kaavioita..
Ja nimenomaan sellaisista osista joita löytyy melkein joka kaupasta / suomesta..
Eli mietitäänkö porukalla tämä paketti kasaan vai tekikö sen jo joku ?
Tietysti tämä pitäis olla budjettisovellus, eli mitä halvemmalla palikat sais niin sen parempi..
Kova jätkä käy moottorikelkkakaupassa ja ostaa sieltä ihan uuden primerpumpun ja laittaa sen mopoonsa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

helkama sc-r

pekpel

Ei muuten ole..
Kaikissa mopoissa ei ole kiihdytyspumppua ja silloin on turhaa runkata sillä kaasulla..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Erinäisillä helkamoilla on päähänpinttymä väittää ettei suomen olosuhteet aiheuta muutostarvetta helkamaaansa. Sama rilla on tehty tropiikkiin ja kärrätty tänne eri tarroin jossa on arktiset olosuhteet. Lämpötilassa saattaa olla 80 asteen ero. Siinä sitä kapulaa saa runkata tai vaikka imeä jotta saa käyntiin. Kun vielä sama moottorimalli on kymmenissä erillaisissa. Pieni tilavuus ja yksi sylinteri aiheuttaa jo vaikeutta itsessään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

En aja jos on pakkasta, nollakelillä ei ole ollut mitään eroa käynnistymisessä tai kulkemisessa kesään verrattuna, paitsi liikkeelle lähtiessä tarvii kerätä kierroksia pumppaamalla pari kertaa kaasua.
Seosruuvia säädin vähän isommalle, mikä vaikuttaa seossuhteeseen koko kierrosalueella, eikä vain tyhjäkäynnillä.
Ostakaa 4-tahtinen, jos tarvii ajaa pakkasella ja miksi ei muutenkin.
Yksinkertaisen primerpumpun voi valmistaa starttispraypullosta, jos ei ole osannut säätää mopedia toimivaksi.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 01.01.15 - klo:12:55
..
Seosruuvia säädin vähän isommalle, mikä vaikuttaa seossuhteeseen koko kierrosalueella, eikä vain tyhjäkäynnillä.
..

Edes moottorisahan kalvopumpun seosruuvi ei säädä seosta koko kierrosalueella, vaikka on kaasuttimena sieltä yksinkertaisimmasta päästä. Minkälainen kaasari sulla on siellä asennettuna, jos seosruuvi vaikuttaa koko kierrosalueella?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

4T Kinkin kaasarit on kaikki yksilöitä. Mulla on ollut sen verran monta että asian on väkisinkin huomannut. Jos tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa havaittavasti vielä täyskaasullakin, ei kaasari toimi täysin niin kuin sen on tarkoitus. Syitä miksi alipaine vetäisi tyhjäkäyntisuuttimeltakin seosta on alipaineluistillisessa kaasarissa aika monta. Jos maksimaalinen huipputeho unohdetaan, loppupeleissä asialla ei ole juurikaan merkitystä jos kerran seokset on joka osa-alueella kohdallaan vaikka kaasutin ei siis toimisikaan aivan niin kuin sen on ajateltu pelaavan.

Tukkoinen putsarin puoli yhdessä liian pienen pääsuuttimen kanssa on yksi tekijä siihen että kone reagoi täyskaasulla myös tyhjäkäyntipiiriiin, toinen on suutinputken sekoitusilmakanava. Mulla oli yksi kaasari johon ei vaan saanut lambda+seosmittarisäätöjä millään konstilla ja 99% todennäköisyydellä siellä oli jokin valuröpö tukkimassa juurikin sekoitusilmakanavaa. Tyhjäkännin sai hyväksi, mutta paljon ennen puolta kaasuja täyskaasulle saakka seokset heitteli kokoajan vähän mihin sattui.

Jos suurin alipaine kaasarissa muodostuu suutinputken kohdalle johon olisi tarkoitus, se vetää kyllä valtaosan sopasta pääsuuttimen läpi kun siellä on isommista rööreistä johtuen pienin virtausvastus. Tyhjäkäyntialueella tämä alipaine on edempänä kun luisti muuttaa kaasuttimen muotoa venturina ajatellen ja neulakin vielä säätää pääsuutinpiirin virtausalaa.

Partanen

Mä oon ymmärtänyt niin, että osakaasulla kaasareista ei saa tasaista seosta muutenkaan. Taikka semmoista tasaista seosta jota voisi lambdamittarilla mitata. Eikä se ole ongelma osakaasulla, kun ei kuitenkaan polta mäntään reikää. Vasta täyskaasulla lambdalukemat saisivat olla edes samalla pallokentällä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

No on se hyvä ettei kukaan ole mun kaasareilleni kertonut. Ne mitkä olen säätöihin saanut, olen säätänyt myös keskialueelle. Täytyy kyllä myöntää että on siihen joskus vaadittu aikaa ja harmaita hiuksia. Eteenki niiden hankalampien yksilöiden kanssa. Suuttimia, neuloja ja suutinputkia on onneksi jo kertynyt kohtuu hyvä valikoima. Siinä mielessä oon kyllä pitkälti samaa mieltä, että täyskaasu on ratkaisevin. On nää sen verran paskoja että kaasukahvassa on vain yksi asento ja siltikin vielä täytyy vääntää niin että vaijeri soi :)

Partanen

Taikka niin, että osakaasulla saakin olla vähän laihalla, niin saadaan polttoaineen kulutusta vähän pienemmäksi. Kunhan ei ala ainakaan nykimään laihuuden takia, koska silloin mennään jo riskirajoilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

se on rapean miellyttävä kokemus kun -25 asteen pakkasella kädet kastuu tankissa olevaan kylmään bensaan.. ;D kerran erehdyin kun piti auton bensapumppu vaihtaa.. ;D

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 31.12.14 - klo:20:54
Mutta tuosta aiheesta jonka aloitin vahingossa:
Mistäs tuo ottais polttoaineen ?
Mikäli kaasarissa on kohokammiossa tyhjennysruuvi ja letku niin ruuvi auki ja letkusta otat primerille tulon. Kohokammiossahan kun on aina kumminkin jonninverran bensaa ja primeriltä ulostulon pistät alipaineletkun liitokseen, johon tarviit luonnollisesti T-kappaleen. Mun muistikuvien mukaan primer-pumppu tukkii molemmat röörit kun mäntä on painettu sisään jolloin se ei voi alipaineen voimalla imeä sieltä pumpun kautta kohokammiosta gasoo suoraan imukaulaan. Jos primerissä ei ole itsessään takaiskuvenoja niin sitten tietty ne sen mukaan että pumppaa oikeaan suuntaan.